OK att PEQa faktiska rumsresonanser över 80 Hz?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: OK att PEQa faktiska rumsresonanser över 80 Hz?

Inläggav rajapruk » 2019-10-10 14:23

Flesta gångerna jag har prövat har varit runt 40Hz och runt 80Hz.

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 2006-04-14

Re: OK att PEQa faktiska rumsresonanser över 80 Hz?

Inläggav UnholyRishna » 2019-10-10 15:12

rajapruk skrev:Flesta gångerna jag har prövat har varit runt 40Hz och runt 80Hz.


Intressant! Ska nämligen själv pröva det mycket snart med Morello PEQ:en. Framförallt vid 40Hz har jag ganska kraftig resonans.
Har redan testat att göra samma sak digitalt med en dator som källa, och det gjorde underverk, i alla fall vid en kortare lyssning. Men att lyssna fram den slutgiltiga kompensationsgraden är nog inte gjort i en handvändning. Spännande är det i alla fall, och jag hoppas på bättre utfall än vad du fick, annars har jag lagt mycket arbete i onödan. 8O

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: OK att PEQa faktiska rumsresonanser över 80 Hz?

Inläggav Harryup » 2019-10-10 20:46

Raja,
jag tror du behöver tillvänjning. Och kanske släta ut registret och sedan lyfta hela registret enligt den house curve som du föredrar. Att bara dra ner en resonans kan ge lite tomhet om man vant sig vid den. Och ditt filter är med råge så bra att det går att trolla en hel del för att bli nöjd.

/Harryup

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: OK att PEQa faktiska rumsresonanser över 80 Hz?

Inläggav philipbtz » 2019-10-10 21:47

Orkade inte läsa tråden men min slutsats av det hela är att helt byta rum och om man inte kan det så kör Dirac eller motsvarande "avancerad" EQ. Man måste alltid fixa basic-sakerna i ett rum så som första-reflexer men sedan så upplever JAG iaf att man kommer så himla långt med Dirac att det är tveksamt om det är värt att bygga om hela rummet osv.

Och ja jag har testat båda..eller dubbel-båda t.om. Ino-rum samt icke-Ino rum med alla kombination av miniDSP PEQ, Dirac och cr80s + infra. Har testat fullrange, portade basar, slutna basar, många basar, få basar..osv, osv.. Jag har även gjort detta i två olika rum. Precis nu har jag landat i skum-madrasser + Ino ACO för första-reflexer samt 6 basar + Dirac för att fixa problemen i basområdet som man alltid har.

Jag upplever att upp till minst 300Hz är Dirac användbart och nödvändigt. Eller då om man har ett sinnesjukt rum så kanske man slipper.

Men oavsett så gör rummet SÅ MYCKET. Mitt nuvarande är så galet mycket bättre än mitt förra med bråkdelen av insatsen. Vissa rum går inte att rädda. Jobba inte ihjäl er med detta som jag har gjort om ni har ett rum som mitt förra. Mitt tips är att bara acceptera att det blir inte bättre ibland.

Magnusjohansson
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: OK att PEQa faktiska rumsresonanser över 80 Hz?

Inläggav Magnusjohansson » 2019-10-15 15:09

Jag har ganska mycket erfarenhet numera. Och vad gäller EQ så under 80Hz så kan det i många fall göra en anläggning ganska bra från att varit helt oduglig beroende på vad man lyssnar på då så klart.

Men om man har lite större krav på återgivning så är EQ enbart grädde på moset. Det stora måste lösas med basplacering och eller val av rum. Idag är jag ganska så nöjd med 4 basar placerade så att dom spelar in mot högtalarväggen (har nog testat med 50 olika placeringar). Jag har dock en tråkig resonans vid 58Hz, som EQ'n faktiskt löser förvånansvärt bra.
Fan av Ino audio och DIY..

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 23 gäster