LTS högtalarkabel

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

LTS högtalarkabel

Inläggav sprudel » 2019-10-08 14:09

Snuddade vid en i ett inlägg på Facebook.
Tydligen finns det en artikel i Molt 1 från 2002, så gamla har jag inte sparat :(

Är det någon som använder dem? Någon som kan dela receptet, det är alltid kul att leka lite :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Re: LTS högtalarkabel

Inläggav PekkaJohansson » 2019-10-08 14:13

Här har du artikeln, länkad från LTS webbsida: http://lts.a.se/pub/artiklar/hogtalarkabel/kabelbygg.pdf.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: LTS högtalarkabel

Inläggav Morello » 2019-10-08 14:25

Jag måste försiktigt protestera mot kabeln i artikeln - vill man terminera lastsidan kan man löda in ett (1 st) motstånd om 10 ohm/2W i serie med en kondensator om cirka 100 nF/250V direkt på högtalarens anslutningsterminal (på insidan).
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: LTS högtalarkabel

Inläggav genstruktur » 2019-10-08 14:43

Vad skulle fördelen var med en sådan här kabel?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: LTS högtalarkabel

Inläggav sprudel » 2019-10-08 14:57

PekkaJohansson skrev:Här har du artikeln, länkad från LTS webbsida: http://lts.a.se/pub/artiklar/hogtalarkabel/kabelbygg.pdf.

Med vänlig hälsning

Pekka


Tack Pekka :) Har du provat på Ino?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: LTS högtalarkabel

Inläggav sprudel » 2019-10-08 14:57

Morello skrev:Jag måste försiktigt protestera mot kabeln i artikeln - vill man terminera lastsidan kan man löda in ett (1 st) motstånd om 10 ohm/2W i serie med en kondensator om cirka 100 nF/250V direkt på högtalarens anslutningsterminal (på insidan).


Vill du försiktigtvis utveckla din försiktighet? :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1386
Blev medlem: 2006-09-21

Re: LTS högtalarkabel

Inläggav RMA » 2019-10-08 15:11

Jag kör dessa till mina i32s, fungerar utmärkt. Har även modellen Morello hänvisar till på mina surrounder och basmoduler.
LTS kabeln var ju tvungen att ha detta annars kan förstärkaren ryka, varianten för vanliga kablar är väl mest för att kortsluta HF till jord så det inte åker bakvägen in i förstärkaren. Lödde ihop mina redan när artikeln publicerades och kört med div olika högtalare med bravur :) .
Har dock aldrig A/B testat mot annat. Notera att det är olika komponent värden för LTS mot andra kablar.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: LTS högtalarkabel

Inläggav Morello » 2019-10-08 15:36

LTS-kabeln är en vanlig EKK terminerad med en RC-länk som medför att impedansen sett från slutsteget blir hyggligt konstant map frekvens.

"LTS kabeln var ju tvungen att ha detta annars kan förstärkaren ryka"

Vad betyder detta?

Problemet som kabeln avser lösa är en aningens (milt uttryckt) hypotetiskt då de flesta slutsteg har en Zobel-länk på utgången som ser till att slutsteget inte ser en HF-mässig kortslutning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: LTS högtalarkabel

Inläggav RogerGustavsson » 2019-10-08 16:17

Hade inte originalartikeln en bild på hur lasten för slutsteget förändrades? Finns här: http://web.archive.org/web/200312211332 ... kabel.html Tyvärr saknas några bilder.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1386
Blev medlem: 2006-09-21

Re: LTS högtalarkabel

Inläggav RMA » 2019-10-08 17:03

Morello skrev:LTS-kabeln är en vanlig EKK terminerad med en RC-länk som medför att impedansen sett från slutsteget blir hyggligt konstant map frekvens.

"LTS kabeln var ju tvungen att ha detta annars kan förstärkaren ryka"

Vad betyder detta?

Problemet som kabeln avser lösa är en aningens (milt uttryckt) hypotetiskt då de flesta slutsteg har en Zobel-länk på utgången som ser till att slutsteget inte ser en HF-mässig kortslutning.

Nej inte Ekk utan telefon kabeln med 20 separata ledare.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: LTS högtalarkabel

Inläggav Morello » 2019-10-09 08:34

Det står EKK i artikeln. Varför vill man använda en signalkabel med 20 separata ledare?

Det låter som vi är inne på avdelningen "skapa lösningar till problem som inte finns".
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: LTS högtalarkabel

Inläggav Harryup » 2019-10-09 08:38

Morello skrev:
Det låter som vi är inne på avdelningen "skapa lösningar till problem som inte finns".


Ja, varför har den avdelningen ingen egen sida?

/Harryup

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: LTS högtalarkabel

Inläggav AndersP » 2019-10-09 09:48

Såvitt jag.minns var det här ideer som Naq och iö hade. Ska finnas gamla trådar om det.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: LTS högtalarkabel

Inläggav sprudel » 2019-10-09 09:49

Morello skrev:Det står EKK i artikeln. Varför vill man använda en signalkabel med 20 separata ledare?

Det låter som vi är inne på avdelningen "skapa lösningar till problem som inte finns".


Ja, du. Det var väl Nagref som konstruerade den om jag inte minns fel, och han hade lite tankar kring detta.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1386
Blev medlem: 2006-09-21

Re: LTS högtalarkabel

Inläggav RMA » 2019-10-09 18:52

Den kallades lågimpedans kabeln, har för mig att den hade runt 8ohm i hela audio området.
Fungerade mer som en Litz kabel.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: LTS högtalarkabel

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-10-09 21:54

RMA skrev:Den kallades lågimpedans kabeln, har för mig att den hade runt 8ohm i hela audio området.
Fungerade mer som en Litz kabel.


Om så vore fallet skulle den vara förskräckligt dålig.

Du måtte avse kabeln karaktäristiska impedans, eller? ;)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1386
Blev medlem: 2006-09-21

Re: LTS högtalarkabel

Inläggav RMA » 2019-10-10 07:51

Johan_Lindroos skrev:
RMA skrev:Den kallades lågimpedans kabeln, har för mig att den hade runt 8ohm i hela audio området.
Fungerade mer som en Litz kabel.


Om så vore fallet skulle den vara förskräckligt dålig.

Du måtte avse kabeln karaktäristiska impedans, eller? ;)


Mycket möjligt, säkert minst 10år sen jag läste artikeln senast :oops: . Är i övrigt ingen expert på området :) .

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1386
Blev medlem: 2006-09-21

Re: LTS högtalarkabel

Inläggav RMA » 2019-10-10 13:14

Var det lågimpedans kabeln du syftade på Sprudel? Jag har tidningen någonstans och kan kolla lite om du är intresserad.
Denna ska man inte bygga om man inte har ohm meter! Det är som sagt ett 20 tal trådar som ska separeras i 2 grupper och det är väldigt lätt att man inte
får till det. Då blir det kortis och förstärkaren kan ryka.
Som sagt gäller detta även kompensations kretsarna.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: LTS högtalarkabel

Inläggav sprudel » 2019-10-10 13:21

RMA skrev:Var det lågimpedans kabeln du syftade på Sprudel? Jag har tidningen någonstans och kan kolla lite om du är intresserad.
Denna ska man inte bygga om man inte har ohm meter! Det är som sagt ett 20 tal trådar som ska separeras i 2 grupper och det är väldigt lätt att man inte
får till det. Då blir det kortis och förstärkaren kan ryka.
Som sagt gäller detta även kompensations kretsarna.


Jo, det var den. Kör ju med 2-ledad EKK och det låter finfint. Funderar på 4-delad korskopplad istället. men LTS kunde ju vara ett alternativ.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1386
Blev medlem: 2006-09-21

Re: LTS högtalarkabel

Inläggav RMA » 2019-10-10 15:23

sprudel skrev:
RMA skrev:Var det lågimpedans kabeln du syftade på Sprudel? Jag har tidningen någonstans och kan kolla lite om du är intresserad.
Denna ska man inte bygga om man inte har ohm meter! Det är som sagt ett 20 tal trådar som ska separeras i 2 grupper och det är väldigt lätt att man inte
får till det. Då blir det kortis och förstärkaren kan ryka.
Som sagt gäller detta även kompensations kretsarna.


Jo, det var den. Kör ju med 2-ledad EKK och det låter finfint. Funderar på 4-delad korskopplad istället. men LTS kunde ju vara ett alternativ.


Ska kolla om jag hittar tidningen så återkommer jag.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: LTS högtalarkabel

Inläggav RogerGustavsson » 2019-10-10 18:28

Jag har tidningen framför mig. Kan scanna artikeln imorgon. Dock saknas bilderna som fanns på Naqref's hemsida http://web.archive.org/web/200312211332 ... kabel.html
Kanske finns på http://user.faktiskt.io/naqref/ ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: LTS högtalarkabel

Inläggav paa » 2019-10-10 22:53

RogerGustavsson skrev:Jag har tidningen framför mig. Kan scanna artikeln imorgon. Dock saknas bilderna som fanns på Naqref's hemsida http://web.archive.org/web/200312211332 ... kabel.html
Kanske finns på http://user.faktiskt.io/naqref/ ?

Men, alla bilderna finns ju här:
http://www.lts.a.se/lts/hogtalarkabel
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: LTS högtalarkabel

Inläggav RogerGustavsson » 2019-10-11 07:07

Aha, vad bra! Den artikel som var publicerad i MoLt 4/98 finns här: http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... skabel.pdf

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: LTS högtalarkabel

Inläggav Tangband » 2019-10-11 07:15

Morello skrev:Jag måste försiktigt protestera mot kabeln i artikeln - vill man terminera lastsidan kan man löda in ett (1 st) motstånd om 10 ohm/2W i serie med en kondensator om cirka 100 nF/250V direkt på högtalarens anslutningsterminal (på insidan).


Är detta en god idé även med normala kablar ? IÖ skriver i artikeln att värdena då bör vara 100 ohm och 100 nf.

Bör det vara 10 eller 100 ohm ? Kopplade mellan + och - på högtalarterminalerna ?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: LTS högtalarkabel

Inläggav DQ-20 » 2019-10-15 10:46

Morello skrev:LTS-kabeln är en vanlig EKK terminerad med en RC-länk som medför att impedansen sett från slutsteget blir hyggligt konstant map frekvens.

"LTS kabeln var ju tvungen att ha detta annars kan förstärkaren ryka"

Vad betyder detta?

Problemet som kabeln avser lösa är en aningens (milt uttryckt) hypotetiskt då de flesta slutsteg har en Zobel-länk på utgången som ser till att slutsteget inte ser en HF-mässig kortslutning.


Om man läser artiklarna som är länkade så framgår det att det är "EKKX" 20*2*0.2 . Idén kläcktes av Naqref, IÖ skrev den "konceptuella" artikeln som RogerGustavsson länkade till och Naqref skrev DIY-artikeln som Pekka delade. För den som vill ha argument för en kabel med låg karaktäristisk impedans så tycker jag att man läser IÖ:s artikel och tar de argument som finns där. Den förkortade versionen är att OM man av olika skäl vill ha en kabel som har låg impedans även vid 20 kHz så måste man minska induktansen. Detta "kostar" dels kapacitans vilket inte är i hela världen men konstruktionen ger dessutom mycket låga impedansdippar vid reflektion om man inte terminerar kabeln rätt. I brist på standard så har Naqref valt att lägga termineringen i själva kabeln, inte i högtalaren. Vet man vilken karaktäristisk impedans som det handlar om genom standardisering så görs termineringen bäst i den mottagande apparaten (jfr. alla standards som definierar en karaktäristisk impedans)

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: eljulio, Google [Bot], HakanC och 21 gäster