Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Tangband » 2019-10-14 08:14

Detta verkar vara en mycket intressant högtalare. Den är aktivt driven med aktiva dsp filter , har en 8:a framåtriktad boomer samt en waveguidediskant som delas lågt. Bakom högtalaren finns två 8:or som spelar frekvenser under 100 Hz.

Mätningarna i stereophile visar mycket goda resultat, tex mätningen från 50 tums avstånd ( 1,27 meter ) som visar en mycket linjär frekvensgång, men även spridningen är homogen och uppvisar fina resultat.

Har någon lyssnat på dessa ?

https://www.stereophile.com/content/dut ... ker-system
Senast redigerad av Tangband 2019-10-14 08:20, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Tangband » 2019-10-14 08:18

Mycket linjär frekvensgång 1,27 meter från högtalaren och spridningen är ganska outstanding i olika vinklar.

”In summing up the Dutch & Dutch 8c's measured performance, all I can say is "Wow!"—John Atkinson


Read more at https://www.stereophile.com/content/dut ... 5XlPwel.99

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Elfsberg » 2019-10-14 10:59

Vad är det för luftintag på sidorna?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Tangband » 2019-10-14 11:45

Elfsberg skrev:Vad är det för luftintag på sidorna?


”On each side panel is a small (ca 5" by 2") rectangular port covered with a metal grille. These ports provide precise acoustical venting of the back radiation of the front-firing 8" driver, to cancel much of that driver's forward radiation and shape it into a cardioid pattern. Thus, the front driver, with a bandwidth of 100–1250Hz, radiates most of its energy forward, and minimal energy to the sides and rear, where it would reflect off and interact with walls and other room structures. This dispersion pattern is similar to that created by the 1" tweeter and its acoustic waveguide.


Read more at https://www.stereophile.com/content/dut ... F0SDBCL.99

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-14 11:56

Det är väl en variable volume resistance enclosure, för att få till en cardioidbas för den framåtriktade basen. Det sitter också två bakåtriktade subbasar.

Edit Tangband postade medan jag skrev. :)
Sök på https://kimmosaunisto.net.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19061
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Max_Headroom » 2019-10-14 12:58

Kan någon förklara hur det blir en bra idé att klämma in 2 basar i en låda på kanske 40x20x25 cm? Och placera dom typ 80-90 cm upp från golvet? I en stativare... Tar ju upp lika mycket golvyta som om man hade byggt en större låda för dom 2 8" subbasarana och då hade man dessuom kunnat montera dom när golvet och fått med sig fördelarna med det. Kan hände det är något som jag missförstått.

Verkar ju bra tänkt annars.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Tangband » 2019-10-14 16:57

Jo, det är väl kompromisser :) .

Jag kan tänka mig följande fördelar, förutom nackdelarna :

1. Basarna är nära boomern vilket möjliggör 24 dB filter utan att energikurvan går åt fanders vid såpass hög delning som 100 Hz. (avståndet basar -boomer bör då vara inom 1/4 våglängd vid delningsfrekvensen enligt linkwitz, det stämmer bra enligt egna undersökningar - alltså mindre än 1 meter från varandra )
2. Det är smutt !
3. Inga extra fula separata basmoduler eller extra slutsteg.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-14 18:14

Ändå finns det lågnivåutgång för SUB på baksidan...
Det kanske kommer* en matchande sub att ställa högtalaren på?

*) På hemsidan verkar dom bara ha en produkt i sortimentet, 8c.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav matssvensson » 2019-10-14 18:53

Max_Headroom skrev:Kan någon förklara hur det blir en bra idé att klämma in 2 basar i en låda på kanske 40x20x25 cm? Och placera dom typ 80-90 cm upp från golvet? I en stativare... Tar ju upp lika mycket golvyta som om man hade byggt en större låda för dom 2 8" subbasarana och då hade man dessuom kunnat montera dom när golvet och fått med sig fördelarna med det. Kan hände det är något som jag missförstått.

Verkar ju bra tänkt annars.

Vad jag kan se är högtalaren betydligt djupare än man kanske föreställer sig. Yttermåtten anges till 48,5x27x38 cm. Blir väl som sagt ändå en hel del kompromisser som jag gissar man försöker tygla med dsp, långslagiga element och massa effekt. Mätningarna ser ju snygga ut, som Kii.

Mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Perfect sense
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2014-04-28
Ort: Stockholm

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Perfect sense » 2019-10-15 09:50

Roligt att ni har upptäckt Dutch & Dutch.

Jag vill börja med att säga att vi är Sveriges representant för Dutch & Dutch sedan snart två år tillbaka där vi valde att ta in dem tidigt. Vi har även Grimm hos oss där vi tidigare även introducerade Kii i Sverige. Jag hoppas att det är OK att jag skriver några rader i tråden.

Det finns mycket att säga om detta system, vilket inom HiFi-världen inte minst är speciellt. Dutch & Dutch har också en ljud- och byggkvalitet som gör dem mer intressanta än alternativen på marknaden idag som jag ser det - inte minst i förhållande till priset.

Man har också mycket på gång framöver - Roon Endpoint stöd, ett försteg (med fler ingångar och volymkontroll) samt vad det lider förhoppningsvis både en mindre och större modell (eller subwoofer för de med extrema behov i stora rum).

Nu på lördag den 19 Oktober så har ni möjlighet att höra Dutch & Dutch 8C och att träffa tillverkaren under ett event på Ulfsunda Slott i Stockholm: https://perfect-sense.se/aktuellt/take-5

Vi har dem självklart också för permanent demonstration och hemlån för utvärdering oavsett var du bor i landet.

Tack för ordet och utrymmet. Jag är gärna med och bidrar till diskussionen med svar på eventuella frågor och funderingar.

/ Marcus, http://www.perfect-sense.se
Perfect sensehttp://www.perfect-sense.se

Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00

Användarvisningsbild
Perfect sense
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2014-04-28
Ort: Stockholm

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Perfect sense » 2019-10-15 12:16

matssvensson skrev:
Max_Headroom skrev:Kan någon förklara hur det blir en bra idé att klämma in 2 basar i en låda på kanske 40x20x25 cm? Och placera dom typ 80-90 cm upp från golvet? I en stativare... Tar ju upp lika mycket golvyta som om man hade byggt en större låda för dom 2 8" subbasarana och då hade man dessuom kunnat montera dom när golvet och fått med sig fördelarna med det. Kan hände det är något som jag missförstått.

Verkar ju bra tänkt annars.

Vad jag kan se är högtalaren betydligt djupare än man kanske föreställer sig. Yttermåtten anges till 48,5x27x38 cm. Blir väl som sagt ändå en hel del kompromisser som jag gissar man försöker tygla med dsp, långslagiga element och massa effekt. Mätningarna ser ju snygga ut, som Kii.

Mvh, mats


Faktum är att högtalarna samspelar med främre vägg där de optimalt ska stå nära denna (10-20 cm). Detta gör dem väldigt lättplacerade och diskreta i rummet trots sin storlek. Cardioid lösningen i kombination med DSP är nyckeln till en djup och ren basåtergivning liksom en jämn och fin frekvensgång med stora anpassningsmöjligheter i relation till rum och personliga preferenser. Se gärna klippet nedan vilket introducerar konceptet och systemet på ett bra sätt.

/ Marcus, http://www.perfect-sense.se




Perfect sensehttp://www.perfect-sense.se

Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19061
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Max_Headroom » 2019-10-15 12:41

Perfect sense skrev:
matssvensson skrev:
Max_Headroom skrev:Kan någon förklara hur det blir en bra idé att klämma in 2 basar i en låda på kanske 40x20x25 cm? Och placera dom typ 80-90 cm upp från golvet? I en stativare... Tar ju upp lika mycket golvyta som om man hade byggt en större låda för dom 2 8" subbasarana och då hade man dessuom kunnat montera dom när golvet och fått med sig fördelarna med det. Kan hände det är något som jag missförstått.

Verkar ju bra tänkt annars.

Vad jag kan se är högtalaren betydligt djupare än man kanske föreställer sig. Yttermåtten anges till 48,5x27x38 cm. Blir väl som sagt ändå en hel del kompromisser som jag gissar man försöker tygla med dsp, långslagiga element och massa effekt. Mätningarna ser ju snygga ut, som Kii.

Mvh, mats


Faktum är att högtalarna samspelar med främre vägg där de optimalt ska stå nära denna (10-20 cm). Detta gör dem väldigt lättplacerade och diskreta i rummet trots sin storlek.



Trots? Högtalarna är ju små.
En topp-version av dessa avsedda att gå fran 80Hz och upp verkar vara en god idé, med en array med 4 basburkar med en 10"are i varje, sedan har vi har något som skulle få i det mesta annat komersiellt. Men det kanske blir för dyrt för att gå att sälja? Och folker verkar inte gilla bas-arrayer, nästan bara jag som har det.
Högtalarna verkar ju potential med den fina frekvensgången. Inte bara DSPn utan det är ju bra grundförutsättningar. Och placerar man dom som du skriver 10-20 från bakväggen (det du kallar framvägg, dvs den vägg lyssnaren har framför näsan) så har man ju ett problem mindre.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Perfect sense
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2014-04-28
Ort: Stockholm

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Perfect sense » 2019-10-15 13:45

Max_Headroom skrev:
Perfect sense skrev:
matssvensson skrev:Vad jag kan se är högtalaren betydligt djupare än man kanske föreställer sig. Yttermåtten anges till 48,5x27x38 cm. Blir väl som sagt ändå en hel del kompromisser som jag gissar man försöker tygla med dsp, långslagiga element och massa effekt. Mätningarna ser ju snygga ut, som Kii.

Mvh, mats


Faktum är att högtalarna samspelar med främre vägg där de optimalt ska stå nära denna (10-20 cm). Detta gör dem väldigt lättplacerade och diskreta i rummet trots sin storlek.


Trots? Högtalarna är ju små.
En topp-version av dessa avsedda att gå fran 80Hz och upp verkar vara en god idé, med en array med 4 basburkar med en 10"are i varje, sedan har vi har något som skulle få i det mesta annat komersiellt. Men det kanske blir för dyrt för att gå att sälja? Och folker verkar inte gilla bas-arrayer, nästan bara jag som har det.
Högtalarna verkar ju potential med den fina frekvensgången. Inte bara DSPn utan det är ju bra grundförutsättningar. Och placerar man dom som du skriver 10-20 från bakväggen (det du kallar framvägg, dvs den vägg lyssnaren har framför näsan) så har man ju ett problem mindre.


Menar du ett mindre par huvudhögtalare i kombination med basmodul(er) i praktiken?

Allt är relativt som bekant - även storleken på högtalarna hemma :). Detta är en förhållandevis stor (och tung) högtalare för stativ trots allt. Med det sagt så är alternativet en betydligt större golvhögtalare för att uppnå motsvarande frekvensomfång och basegenskaper. Dessa ska som sagt också placeras nära inpå vägg där de praktiskt och visuellt har möjlighet att ta upp betydligt mindre plats i rummet än de flesta traditionella högtalare.

/ Marcus, www.perfect-sense.se
Perfect sensehttp://www.perfect-sense.se

Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19061
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Max_Headroom » 2019-10-15 14:22

Perfect sense skrev:
Max_Headroom skrev:
Perfect sense skrev:
Faktum är att högtalarna samspelar med främre vägg där de optimalt ska stå nära denna (10-20 cm). Detta gör dem väldigt lättplacerade och diskreta i rummet trots sin storlek.


Trots? Högtalarna är ju små.
En topp-version av dessa avsedda att gå fran 80Hz och upp verkar vara en god idé, med en array med 4 basburkar med en 10"are i varje, sedan har vi har något som skulle få i det mesta annat komersiellt. Men det kanske blir för dyrt för att gå att sälja? Och folker verkar inte gilla bas-arrayer, nästan bara jag som har det.
Högtalarna verkar ju potential med den fina frekvensgången. Inte bara DSPn utan det är ju bra grundförutsättningar. Och placerar man dom som du skriver 10-20 från bakväggen (det du kallar framvägg, dvs den vägg lyssnaren har framför näsan) så har man ju ett problem mindre.


Menar du ett mindre par huvudhögtalare i kombination med basmodul(er) i praktiken?


Delat system, ja. Förekommer inte komersiellt för hemmabruk vad jag vet. Jag har inte så någon som säljer sånt. En del säljer ju statviare med en basmodul, men som alla vet så fungerar inte det speciellt bra. 2 basburkar blir dock helt OK, men det verkar svårt att övertyga folk om att merkostanden faktiskt.io är värd det. Man vinner SÅ mycket. Upgradera till 4 är för väldigt specialintresserade. Klart bättre än 2, ja. Men priset drar ju iväg och skillnaden blir inte (alls) så stor som när man går från 1 till 2. Så jag tror det är svårsålt. Men kanske denna tillverkare kan vara intresserad? Verkar ju inte vara helt billiga burkar det här heller.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav bassman » 2019-10-15 18:42

Jag blir alla fall nyfiken på Dutch & Dutch!

Har en av upphovsmannen haft fingrarna i skapandet av Grimm:s konstruktioner blir jag ännu mera nyfiken. Grimm har imponerat stort på mig :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Tangband » 2019-10-15 21:54

Max_Headroom skrev:
Perfect sense skrev:
Max_Headroom skrev:
Trots? Högtalarna är ju små.
En topp-version av dessa avsedda att gå fran 80Hz och upp verkar vara en god idé, med en array med 4 basburkar med en 10"are i varje, sedan har vi har något som skulle få i det mesta annat komersiellt. Men det kanske blir för dyrt för att gå att sälja? Och folker verkar inte gilla bas-arrayer, nästan bara jag som har det.
Högtalarna verkar ju potential med den fina frekvensgången. Inte bara DSPn utan det är ju bra grundförutsättningar. Och placerar man dom som du skriver 10-20 från bakväggen (det du kallar framvägg, dvs den vägg lyssnaren har framför näsan) så har man ju ett problem mindre.


Menar du ett mindre par huvudhögtalare i kombination med basmodul(er) i praktiken?


Delat system, ja. Förekommer inte komersiellt för hemmabruk vad jag vet. Jag har inte så någon som säljer sånt. En del säljer ju statviare med en basmodul, men som alla vet så fungerar inte det speciellt bra. 2 basburkar blir dock helt OK, men det verkar svårt att övertyga folk om att merkostanden faktiskt.io är värd det. Man vinner SÅ mycket. Upgradera till 4 är för väldigt specialintresserade. Klart bättre än 2, ja. Men priset drar ju iväg och skillnaden blir inte (alls) så stor som när man går från 1 till 2. Så jag tror det är svårsålt. Men kanske denna tillverkare kan vara intresserad? Verkar ju inte vara helt billiga burkar det här heller.

Det där beror ju alldeles på.
Jag skulle inte säga att 4 subbasar i alla lägen blir bättre än två bra stereokopplade. Det beror på mycket, rummet, delningsfrekvensen, delningens branthet osv.
Visst kan man cancellera ut vissa problem i rummet med 4 subbar, men du får andra fel som gör att man inte kan dela så flackt och så högt i frekvens som man kanske skulle vilja göra.
Och ja, jag har testat 4 subbasar , 2 subbasar och 1 subbas efter konstens alla regler med olika placeringar och det som alltid fungerar bra är två stereokopplade subbasar placerade i topparnas närhet av någorlunda bra kvalitet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Tangband » 2019-10-15 21:59

bassman skrev:Jag blir alla fall nyfiken på Dutch & Dutch!

Har en av upphovsmannen haft fingrarna i skapandet av Grimm:s konstruktioner blir jag ännu mera nyfiken. Grimm har imponerat stort på mig :-)


Jag tror de låter GRIMMT ! ( grymt) :D

P Arvidsson
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2018-05-14

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav P Arvidsson » 2019-10-16 05:27

Max_Headroom skrev:Delat system, ja. Förekommer inte komersiellt för hemmabruk vad jag vet. Jag har inte så någon som säljer sånt. En del säljer ju statviare med en basmodul, men som alla vet så fungerar inte det speciellt bra. 2 basburkar blir dock helt OK, men det verkar svårt att övertyga folk om att merkostanden faktiskt.io är värd det. Man vinner SÅ mycket. Upgradera till 4 är för väldigt specialintresserade. Klart bättre än 2, ja. Men priset drar ju iväg och skillnaden blir inte (alls) så stor som när man går från 1 till 2. Så jag tror det är svårsålt. Men kanske denna tillverkare kan vara intresserad? Verkar ju inte vara helt billiga burkar det här heller.


Denna nya basmodul från Genelec tycker jag är ett mycket intressant koncept. Har bara hört dem som hastigast vid ett tillfälle, men upplevde att det fungerade mycket bra.
https://www.genelec.com/w371

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19061
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Max_Headroom » 2019-10-16 12:25

P Arvidsson skrev:
Max_Headroom skrev:Delat system, ja. Förekommer inte komersiellt för hemmabruk vad jag vet. Jag har inte så någon som säljer sånt. En del säljer ju statviare med en basmodul, men som alla vet så fungerar inte det speciellt bra. 2 basburkar blir dock helt OK, men det verkar svårt att övertyga folk om att merkostanden faktiskt.io är värd det. Man vinner SÅ mycket. Upgradera till 4 är för väldigt specialintresserade. Klart bättre än 2, ja. Men priset drar ju iväg och skillnaden blir inte (alls) så stor som när man går från 1 till 2. Så jag tror det är svårsålt. Men kanske denna tillverkare kan vara intresserad? Verkar ju inte vara helt billiga burkar det här heller.


Denna nya basmodul från Genelec tycker jag är ett mycket intressant koncept. Har bara hört dem som hastigast vid ett tillfälle, men upplevde att det fungerade mycket bra.
https://www.genelec.com/w371


Den borde fungera bra. Inte dessa pyttasmå burkar med element med 2" slaglängd, som i princip alla andra kör med.

Dutch & Dutch har ju i princip byggt in en aktiv sub i sina burkar och placerar man dom som skrivs ovan i tråden så kommer det också att fungera bra. Inte riktigt lika bra som om man hade delat det, men helt OK och garanterat mycket bättre än den vanliga idén att sätta bashögtalaren i en burk som skall stå typiskt 1-1,5 meter ut från bakväggen. Den idén är feltänkt.
Dutch & Dutch lösning är på rätt spår, menar Max.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Tangband » 2019-10-16 20:25

Det är ett par intressanta högtalare. :) Undras vad det är för fabrikat på subwoofrarna ?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-16 21:21

Man kan ju låna hem utan köptvång... 8)

Användarvisningsbild
Perfect sense
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2014-04-28
Ort: Stockholm

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Perfect sense » 2019-10-16 22:06

Max_Headroom skrev:
Perfect sense skrev:
Max_Headroom skrev:
Trots? Högtalarna är ju små.
En topp-version av dessa avsedda att gå fran 80Hz och upp verkar vara en god idé, med en array med 4 basburkar med en 10"are i varje, sedan har vi har något som skulle få i det mesta annat komersiellt. Men det kanske blir för dyrt för att gå att sälja? Och folker verkar inte gilla bas-arrayer, nästan bara jag som har det.
Högtalarna verkar ju potential med den fina frekvensgången. Inte bara DSPn utan det är ju bra grundförutsättningar. Och placerar man dom som du skriver 10-20 från bakväggen (det du kallar framvägg, dvs den vägg lyssnaren har framför näsan) så har man ju ett problem mindre.


Menar du ett mindre par huvudhögtalare i kombination med basmodul(er) i praktiken?


Delat system, ja. Förekommer inte komersiellt för hemmabruk vad jag vet. Jag har inte så någon som säljer sånt. En del säljer ju statviare med en basmodul, men som alla vet så fungerar inte det speciellt bra. 2 basburkar blir dock helt OK, men det verkar svårt att övertyga folk om att merkostanden faktiskt.io är värd det. Man vinner SÅ mycket. Upgradera till 4 är för väldigt specialintresserade. Klart bättre än 2, ja. Men priset drar ju iväg och skillnaden blir inte (alls) så stor som när man går från 1 till 2. Så jag tror det är svårsålt. Men kanske denna tillverkare kan vara intresserad? Verkar ju inte vara helt billiga burkar det här heller.


Faktum är att behovet av fristående subwoofers minimeras med denna konstruktion då fronthögtalarna i praktiken har en subwoofer-sektion per kanal integrerad. Färre lådor och kablar är givetvis en stor bonus i många hem. Du kommer garanterat inte att sakna varken djup, kraft eller kontroll i basområdet i ett normalstort rum upp emot 40-50 kvm (minst).

/ Marcus, www.perfect-sense.se
Perfect sensehttp://www.perfect-sense.se

Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00

Användarvisningsbild
Perfect sense
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2014-04-28
Ort: Stockholm

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Perfect sense » 2019-10-16 22:08

Kalejdokom skrev:Man kan ju låna hem utan köptvång... 8)


Ja, det kan man :). Jag bjuder alltid in till provlyssning under kontrollerade former dock som ett första naturligt steg.

/ Marcus, www.perfect-sense.se
Perfect sensehttp://www.perfect-sense.se

Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00

Användarvisningsbild
Perfect sense
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2014-04-28
Ort: Stockholm

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Perfect sense » 2019-10-16 22:10

Max_Headroom skrev:
P Arvidsson skrev:
Max_Headroom skrev:Delat system, ja. Förekommer inte komersiellt för hemmabruk vad jag vet. Jag har inte så någon som säljer sånt. En del säljer ju statviare med en basmodul, men som alla vet så fungerar inte det speciellt bra. 2 basburkar blir dock helt OK, men det verkar svårt att övertyga folk om att merkostanden faktiskt.io är värd det. Man vinner SÅ mycket. Upgradera till 4 är för väldigt specialintresserade. Klart bättre än 2, ja. Men priset drar ju iväg och skillnaden blir inte (alls) så stor som när man går från 1 till 2. Så jag tror det är svårsålt. Men kanske denna tillverkare kan vara intresserad? Verkar ju inte vara helt billiga burkar det här heller.


Denna nya basmodul från Genelec tycker jag är ett mycket intressant koncept. Har bara hört dem som hastigast vid ett tillfälle, men upplevde att det fungerade mycket bra.
https://www.genelec.com/w371


Den borde fungera bra. Inte dessa pyttasmå burkar med element med 2" slaglängd, som i princip alla andra kör med.

Dutch & Dutch har ju i princip byggt in en aktiv sub i sina burkar och placerar man dom som skrivs ovan i tråden så kommer det också att fungera bra. Inte riktigt lika bra som om man hade delat det, men helt OK och garanterat mycket bättre än den vanliga idén att sätta bashögtalaren i en burk som skall stå typiskt 1-1,5 meter ut från bakväggen. Den idén är feltänkt.
Dutch & Dutch lösning är på rätt spår, menar Max.


Precis. Väl sammanfattat tycker Marcus :).

/ Marcus, http://www.perfect-sense.se
Perfect sensehttp://www.perfect-sense.se

Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-16 22:22

Efter lite forskning vågar jag påstå att det är* två Dayton Audio RSS210HO som subwoofer. Jag har ju nyss byggt två subbar med RSS265HO och dom simulerar sluten låda med q=0,7 i extremt små volymer.
2 st RSS210HO i sluten låda kräver endast 16 liter enligt samma simulering. Och räknar man lite på lådans yttermått minus väggar och främre kavitet så ser det ut att vara nästan exakt 16 liter!
Sedan ser det ut på bild exakt som Daytons basar och är dessutom med kon i aluminium. Kostar 1.823 kr på BRL. Bara att dra igång fräsen :) .

Case closed!

*) Dom kan förstås låtit Dayton ta fram en bas efter egen spec, men som sagt så ser det ju ut att funka med originalbasar.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-16 22:43

Perfect sense skrev:
Kalejdokom skrev:Man kan ju låna hem utan köptvång... 8)


Ja, det kan man :). Jag bjuder alltid in till provlyssning under kontrollerade former dock som ett första naturligt steg.

Det där är väldigt generöst och seriöst!
Min smiley åsyftade förstås den skämtsamma avsikten, att man lånar hem ett par för att skruva ur basarna och på så vis avslöja ursprung och som ovetenskaplig hemmabyggare, sedan snickra ihop ett par "kloner"... (som svar på Tangbands fråga i inlägget före)

Användarvisningsbild
Perfect sense
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2014-04-28
Ort: Stockholm

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Perfect sense » 2019-10-17 08:38

Kalejdokom skrev:
Perfect sense skrev:
Kalejdokom skrev:Man kan ju låna hem utan köptvång... 8)


Ja, det kan man :). Jag bjuder alltid in till provlyssning under kontrollerade former dock som ett första naturligt steg.

Det där är väldigt generöst och seriöst!
Min smiley åsyftade förstås den skämtsamma avsikten, att man lånar hem ett par för att skruva ur basarna och på så vis avslöja ursprung och som ovetenskaplig hemmabyggare, sedan snickra ihop ett par "kloner"... (som svar på Tangbands fråga i inlägget före)


...eller så införskaffar du ett par som bestående referens :). Råvaran till de flesta högtalare på marknaden hittar du enkelt. Utmaningen är att skapa en fungerande helhet - i det här fallet bestående av ett flerdelat kabinett i trä och kompositmaterial, element, D/A omvandlare, slutsteg + alla övriga komponenter liksom givetvis egenutvecklad mjukvara...

En traditionell passiv högtalare är svårt nog. En aktiv högtalare av det här slaget nära på omöjligt utan ett tvärfunktionellt team med rätt kompetens och erfarenhet.

/ Marcus, http://www.perfect-sense.se
Perfect sensehttp://www.perfect-sense.se

Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00

Användarvisningsbild
Perka
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2013-02-13

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Perka » 2019-10-17 09:11

Ska bli spännande att lyssna och "känna" lite på dessa på lördag. Helt säkert har dessa hög WAF - i min familj...

//Per

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Emanuelgbg » 2019-10-17 10:05

Förstärkare på 250+250+500w, gissar på class-D?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Tangband » 2019-10-17 16:43

Perka skrev:Ska bli spännande att lyssna och "känna" lite på dessa på lördag. Helt säkert har dessa hög WAF - i min familj...

//Per


Skriv gärna en rad om intrycken :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: FalloutBoy och 11 gäster