Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9598
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav sprudel » 2019-10-17 17:38

Emanuelgbg skrev:Förstärkare på 250+250+500w, gissar på class-D?


Tuff gissning :D

Hur skulle du få plats med AB konstruktioner i den lådan.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Perfect sense
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2014-04-28
Ort: Stockholm

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Perfect sense » 2019-10-17 17:46

Perka skrev:Ska bli spännande att lyssna och "känna" lite på dessa på lördag. Helt säkert har dessa hög WAF - i min familj...

//Per


Hög WAF är en bonus :)

Vi kommer även att demonstrera en betaversion av den nya mjukvaran med Roon Endpoint stöd.

/ Marcus, www.perfect-sense.se
Perfect sensehttp://www.perfect-sense.se

Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00

Användarvisningsbild
Perfect sense
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2014-04-28
Ort: Stockholm

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Perfect sense » 2019-10-17 17:48

Emanuelgbg skrev:Förstärkare på 250+250+500w, gissar på class-D?


Svar JA - det är en förutsättning med det kraftuttag som krävs liksom det begränsade utrymmet i kabinetten.

/ Marcus, www.perfect-sense.se
Perfect sensehttp://www.perfect-sense.se

Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-17 19:09

Emanuelgbg skrev:Förstärkare på 250+250+500w, gissar på class-D?

Man behöver inte gissa, bara läsa i länken i trådens första post.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Emanuelgbg » 2019-10-18 08:11

Förlåt, glömde att detta är faktiskt och att det ska märkas ord så fort det ges chans.

Klart jag förstår att inte 1000watt class A ;-) får plats där. Hittade dock inte info på deras hemsida men jag orkade inte läsa igenom allt säljsnack heller. Var lite mer nyfiken vilken typ av class-D (märke/modell) det gäller då det varit på tapeten här inne rätt länge. Antingen att det är den värsta mögförstärkaren som funnits eller guds gåva till Hifi (allt enligt den rådande polariseringstrenden). Själv kan jag tycka att det är ett intressant koncept och frekvensgången som är uppmätt är rak och fin.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Tangband » 2019-10-18 08:29

Mer info i soundstage:
https://www.soundstagehifi.com/index.ph ... udspeakers

Mätningar här :
https://www.soundstagenetwork.com/index ... Itemid=153

”The Dutch & Dutch 8c active speakers cost a lot, $12,500/pair, and their list of features is as long as my arm. Is their sound quality commensurate with the price?

Yes. In my smallish room, the 8cs delivered full-range bass -- down to 20Hz -- with a firmness, authority, and punch I’d never experienced before. Their midrange was accurate and smooth, if anything leaning slightly to the warm side; their top end was engaging, free of grain, and never over accentuated. They sounded realistic and transparent, and belying their somewhat pro-audio appearance, sonically they entirely “disappeared” in my room. Last but not least, they could play very loud without strain, compression, or edge -- this small speaker could really rock.
Senast redigerad av Tangband 2019-10-18 08:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfect sense
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2014-04-28
Ort: Stockholm

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Perfect sense » 2019-10-18 08:36

Emanuelgbg skrev:Förlåt, glömde att detta är faktiskt och att det ska märkas ord så fort det ges chans.

Klart jag förstår att inte 1000watt class A ;-) får plats där. Hittade dock inte info på deras hemsida men jag orkade inte läsa igenom allt säljsnack heller. Var lite mer nyfiken vilken typ av class-D (märke/modell) det gäller då det varit på tapeten här inne rätt länge. Antingen att det är den värsta mögförstärkaren som funnits eller guds gåva till Hifi (allt enligt den rådande polariseringstrenden). Själv kan jag tycka att det är ett intressant koncept och frekvensgången som är uppmätt är rak och fin.


Klass D modulerna kommer ifrån Pascal.

Den här artikeln ifrån 6Moons beskriver konstruktionen i mer detalj: http://www.6moons.com/audioreviews2/dutchdutch/1.html

Resultatet är en kombination av många faktorer som bekant. Fabrikatet på Klass D modulerna är bara en av dem.

/ Marcus, www.perfect-sense.se
Perfect sensehttp://www.perfect-sense.se

Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Tangband » 2019-10-18 08:45

Intressant artikel.
Jag blir själv sugen att modifiera mina HYBRIDDIST på samma sätt angående waveguiden. Dutch&dutch använder som det ser ut akrylfogmassa för att dämpa ut ev resonanser i waveguiden.

Högtalaren verkar optimerad enligt Tooles principer- vilket inte är fel 8)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav darkg » 2019-10-18 08:48

Perfect sense skrev:
Emanuelgbg skrev:Förlåt, glömde att detta är faktiskt och att det ska märkas ord så fort det ges chans.

Klart jag förstår att inte 1000watt class A ;-) får plats där. Hittade dock inte info på deras hemsida men jag orkade inte läsa igenom allt säljsnack heller. Var lite mer nyfiken vilken typ av class-D (märke/modell) det gäller då det varit på tapeten här inne rätt länge. Antingen att det är den värsta mögförstärkaren som funnits eller guds gåva till Hifi (allt enligt den rådande polariseringstrenden). Själv kan jag tycka att det är ett intressant koncept och frekvensgången som är uppmätt är rak och fin.


Klass D modulerna kommer ifrån Pascal.

Den här artikeln ifrån 6Moons beskriver konstruktionen i mer detalj: http://www.6moons.com/audioreviews2/dutchdutch/1.html

Resultatet är en kombination av många faktorer som bekant. Fabrikatet på Klass D modulerna är bara en av dem.

/ Marcus, http://www.perfect-sense.se


Är fläkten som skymtar kvar i produkten eller är det bilder från labb-bänken?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-18 09:07

Emanuelgbg skrev:Förlåt, glömde att detta är faktiskt och att det ska märkas ord så fort det ges chans.

Sorry, jag glömde en smiley efter mitt inlägg i frågan. :wink:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-18 09:17

Gällande class D, så måste väl tekniken kommit en bit framåt idag? Jag bytte min bioreceiver till Pioneer SC-LX701 i somras och driver mina nya dipolfronter med dess inbyggda digitalsteg - och jag är mycket nöjd. Helt knäpptyst på tomgång (inget brus) och stort dynamiskt ljud, helt utan hörbara artefakter.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Tangband » 2019-10-19 09:46

Högtalaren har en stor waveguide som delas lågt. Det verkar som att waveguiden, om man räknar lite i våglängder , bör vara tillräckligt stor i förhållande till delningsfrekvensen. Här delas den vid 1250 Hz till en 8:a och är därför lika stor som 8:an . Allt har förstås betydelse, brantheten på delningen och baselementet spridning vid delningen. Mätkurvorna i stereophile och soundstage ser sällsynt bra ut i det avseendet.

Det finns gott om högtalare som delas för lågt med allt för liten waveguide . Så är inte fallet här :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9637
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-10-19 10:59

Intressant högtalarsystem. Jag kommer till mässan om nån timme! :)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav DVD-ai » 2019-10-19 11:17

Ja helt klart intressant, jag ämnar närvara och lyssna till dessa :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2992
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Ronnie » 2019-10-19 12:30

Ja mä!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Tangband » 2019-10-19 14:17

Skriv en rad med intryck sedan :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav hifikg » 2019-10-19 14:19

Lyssnar på dem nu
Längtar hem
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Max_Headroom » 2019-10-19 14:35

hifikg skrev:Lyssnar på dem nu
Längtar hem


Hem till vem?
Er det någon bra musik?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-19 15:21

Ja, vi som bor på fel plats skulle uppskatta lite mer fylliga recensioner...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav hifikg » 2019-10-19 15:48

Återvände och fick sitta i sweetspot då blev det betydligt trevligare.
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Tangband » 2019-10-19 15:49

Kalejdokom skrev:Ja, vi som bor på fel plats skulle uppskatta lite mer fylliga recensioner...


+1 på detta. :) För lyssnarna gäller det att bilda sig en uppfattning som inte är alltför färgad av ens eget system .

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav DVD-ai » 2019-10-19 16:00

Rummet är väldigt knepigt och högtalarna tycks mycket känsliga för vart i rummet man sitter.
Basen är bumlig och odistinkt tyvärr... Detta upplevdes i hela rummet.
Utöver det så låter dom okomplicerat och mer intryck kommer senare :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57235
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Nattlorden » 2019-10-19 16:05

Bild

...Undrar om jag sett något slätare tidigare...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Tangband » 2019-10-19 16:24

DVD-ai skrev:Rummet är väldigt knepigt och högtalarna tycks mycket känsliga för vart i rummet man sitter.
Basen är bumlig och odistinkt tyvärr... Detta upplevdes i hela rummet.
Utöver det så låter dom okomplicerat och mer intryck kommer senare :)


Det finns ju inbyggd möjlighet till Peq korrigering vid fundamental-rumsresonanserna om man vill med högtalaren. Kanske hade man inte tid med att fixa det. Mässrum är sällan optimala. Kanske var det enkelgips i väggarna och att få en god basåtergivning under de förutsättningarna är svårt ? Hittade du några anläggningar som lät bra ?
Senast redigerad av Tangband 2019-10-19 16:26, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Tangband » 2019-10-19 16:25

Nattlorden skrev:[ Bild ]

...Undrar om jag sett något slätare tidigare...

Nej, verkligen outstanding.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav DVD-ai » 2019-10-19 16:41

Tangband skrev:
DVD-ai skrev:Rummet är väldigt knepigt och högtalarna tycks mycket känsliga för vart i rummet man sitter.
Basen är bumlig och odistinkt tyvärr... Detta upplevdes i hela rummet.
Utöver det så låter dom okomplicerat och mer intryck kommer senare :)


Det finns ju inbyggd möjlighet till Peq korrigering vid fundamental-rumsresonanserna om man vill med högtalaren. Kanske hade man inte tid med att fixa det. Mässrum är sällan optimala. Kanske var det enkelgips i väggarna och att få en god basåtergivning under de förutsättningarna är svårt ? Hittade du några anläggningar som lät bra ?


Dom använde rumskorigeringen på mässan :)

Jag tycker att detta rum lät sämst, men att högtalarna antagligen lät bäst på mässan.
Knepig kombo...
Samtliga rum lämnade mycket att önska :(

Men tillbaka till högtalarna som tråden handlar om.
Dom spelade okomplicerat och det jag hörde var inte dåligt men ej heller riktigt bra.
Det kändes som att rummet hade behövs väldigt mycket mer gjort med sig för att låta högtalarna komma till sin rätt.
Mycket känsligt för ljudet, som helhet, att man sitter inom ett mindre område för annars låter det olinjärt och nästan lite urfasat på något vis.
Kanske skulle dom behöva skippa användandet av div EQ funktioner för att få ordning på detta, det blir helt dnkelt fel i den yta som inte är inmätt.
I lyssningsområdet så var ljudet okomplicerat och det är oftast ett gott tecken, dom tilltalade mig här.
Men en sak jag reagerade på var att högtalarna kändes allmänt lite "uddlösa", alltså allting kändes lite inbäddat på något vis.
Dålig detaljupplösning och microdynamik?!
Inte slående, men det liksom upplevdes så :)
Kan ju ha varit något med elektroniken som ställer till det, jag har ingen aning... :)

Jag lyssnade inte länge nog för att ha helt stabila uppfattningar men detts var i alla fall mina upplevelser.
Senast redigerad av DVD-ai 2019-10-19 16:49, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Max_Headroom » 2019-10-19 16:47

DVD-ai skrev:
Tangband skrev:
DVD-ai skrev:Rummet är väldigt knepigt och högtalarna tycks mycket känsliga för vart i rummet man sitter.
Basen är bumlig och odistinkt tyvärr... Detta upplevdes i hela rummet.
Utöver det så låter dom okomplicerat och mer intryck kommer senare :)


Låg dist och linten kompression kanskje? Det där med udd och mikrodetaljer i högtalare är ofta olila distorsionfenomen som man hör.



Det finns ju inbyggd möjlighet till Peq korrigering vid fundamental-rumsresonanserna om man vill med högtalaren. Kanske hade man inte tid med att fixa det. Mässrum är sällan optimala. Kanske var det enkelgips i väggarna och att få en god basåtergivning under de förutsättningarna är svårt ? Hittade du några anläggningar som lät bra ?


Dom använde rumskorigeringen på mässan :)

Jag tycker att detta rum lät sämst, men att högtalarna antagligen lät bäst på mässan.
Knepig kombo...
Samtliga rum lämnade mycket att önska :(

Men tillbaka till högtalarna som tråden handlar om.
Dom spelade okomplicerat och det jag hörde var inte dåligt men ej heller riktigt bra.
Det kändes som att rummet hade behövs väldigt mycket mer gjort med sig för att låta högtalarna komma till sin rätt.
Mycket känsligt för ljudet, som helhet, att man sitter inom ett mindre område för annars låter det olinjärt och nästan lite urfasat på något vis.
Kanske skulle dom behöva skippa användandet av div EQ funktioner för att få ordning på detta, det blir helt dnkelt fel i den yta som inte är inmätt.
I lyssningsområdet så var ljudet okomplicerat och det är oftast ett gott tecken, dom tilltalade mig här.
Men en sak jag reagerade på var att högtalarna kändes allmänt lite "uddlösa", alltså allting kändes lite inbäddat på något vis.
Dålig detaljupplösning och microdynamik?!
Inte slående, men det liksom upplevdes så :)

Jag lyssnade inte länge nog för att ha helt stabila uppfattningar men detts var i alla fall mina upplevelser.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav DVD-ai » 2019-10-19 16:51

Max_Headroom skrev:
DVD-ai skrev:
Tangband skrev:
Låg dist och linten kompression kanskje? Det där med udd och mikrodetaljer i högtalare är ofta olila distorsionfenomen som man hör.



Det finns ju inbyggd möjlighet till Peq korrigering vid fundamental-rumsresonanserna om man vill med högtalaren. Kanske hade man inte tid med att fixa det. Mässrum är sällan optimala. Kanske var det enkelgips i väggarna och att få en god basåtergivning under de förutsättningarna är svårt ? Hittade du några anläggningar som lät bra ?


Dom använde rumskorigeringen på mässan :)

Jag tycker att detta rum lät sämst, men att högtalarna antagligen lät bäst på mässan.
Knepig kombo...
Samtliga rum lämnade mycket att önska :(

Men tillbaka till högtalarna som tråden handlar om.
Dom spelade okomplicerat och det jag hörde var inte dåligt men ej heller riktigt bra.
Det kändes som att rummet hade behövs väldigt mycket mer gjort med sig för att låta högtalarna komma till sin rätt.
Mycket känsligt för ljudet, som helhet, att man sitter inom ett mindre område för annars låter det olinjärt och nästan lite urfasat på något vis.
Kanske skulle dom behöva skippa användandet av div EQ funktioner för att få ordning på detta, det blir helt dnkelt fel i den yta som inte är inmätt.
I lyssningsområdet så var ljudet okomplicerat och det är oftast ett gott tecken, dom tilltalade mig här.
Men en sak jag reagerade på var att högtalarna kändes allmänt lite "uddlösa", alltså allting kändes lite inbäddat på något vis.
Dålig detaljupplösning och microdynamik?!
Inte slående, men det liksom upplevdes så :)

Jag lyssnade inte länge nog för att ha helt stabila uppfattningar men detts var i alla fall mina upplevelser.


Din citering blev lite fel där :)

Men jo med "udd" så menar jag inte det klassista "hifi ljudet" utan mer att ljud ej upplevs verkliga/närvarande i rummet.
Det saknades det där/ udden/närvaron som säger till min hjärna att ljudet uppstår där framför (om så även från högtalaren om materialet som spelas är gjort så)
Det kändes just inbäddat på något vis...
Men jag, vet ju inte vad som orsakade den upplevelsen, bara att, den fanns där :)
Senast redigerad av DVD-ai 2019-10-19 16:54, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Tangband » 2019-10-19 16:54

Låter som uteslutande rumsproblem , jag blir mer sugen nu att få lyssna på dessa :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav DVD-ai » 2019-10-19 16:58

Tangband skrev:Låter som uteslutande rumsproblem , jag blir mer sugen nu att få lyssna på dessa :)


Jag tror att det till största del va det jag reagerade på, ev något mer som stökade i basen som kan ha med högtalarna att göra pga att där fanns en luddighet i basen som var så enhetlig överallt i rummet.
Jag skulle vilja se dessa som en version utan basar på baksidan och istället mycket tunnare lådor.
Sedan kunde man ha basmodumer till :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster