Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Tangband » 2019-10-19 17:00

Undrar vad hifikg, JohanLindroos och Ronnie tyckte ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Tangband » 2019-10-19 17:30

hifikg skrev:Återvände och fick sitta i sweetspot då blev det betydligt trevligare.


Hur trevligt då ?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Max_Headroom » 2019-10-19 17:52

DVD-ai skrev:
Din citering blev lite fel där :)

Men jo med "udd" så menar jag inte det klassista "hifi ljudet" utan mer att ljud ej upplevs verkliga/närvarande i rummet.
Det saknades det där/ udden/närvaron som säger till min hjärna att ljudet uppstår där framför (om så även från högtalaren om materialet som spelas är gjort så)
Det kändes just inbäddat på något vis...
Men jag, vet ju inte vad som orsakade den upplevelsen, bara att, den fanns där :)


Vad var det för musik då? Finns det ingen stake i musiken så finns det inte en enda högtalare i världen som kan rädda upp situationen. Max Headroom rekomenderar AC/DC, George Thorogood, Def Leppard eller Van Halen eller nåt sånt.

Edit: ZZ-top går också bra. Spelar det här nu. Låter knaon. https://www.youtube.com/watch?v=Pn2-b_opVTo
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav DVD-ai » 2019-10-19 18:03

Max_Headroom skrev:
DVD-ai skrev:
Din citering blev lite fel där :)

Men jo med "udd" så menar jag inte det klassista "hifi ljudet" utan mer att ljud ej upplevs verkliga/närvarande i rummet.
Det saknades det där/ udden/närvaron som säger till min hjärna att ljudet uppstår där framför (om så även från högtalaren om materialet som spelas är gjort så)
Det kändes just inbäddat på något vis...
Men jag, vet ju inte vad som orsakade den upplevelsen, bara att, den fanns där :)


Vad var det för musik då? Finns det ingen stake i musiken så finns det inte en enda högtalare i världen som kan rädda upp situationen. Max Headroom rekomenderar AC/DC, George Thorogood, Def Leppard eller Van Halen eller nåt sånt.

Edit: ZZ-top går också bra. Spelar det här nu. Låter knaon. https://www.youtube.com/watch?v=Pn2-b_opVTo


Ne har inget med musikstilen att göra :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav darkg » 2019-10-19 18:51

Uppfattade jag priset rätt, ca 100k? Det är över mig budget i så fall, även om förstärkare ju ingår, och streamingapparatur. Men bra produkter är bra ändå. Och om de låter bra på riktigt så är det kanske inte direkt för dyrt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Ronnie » 2019-10-19 19:13

Tangband skrev:Undrar vad hifikg, JohanLindroos och Ronnie tyckte ?

Jag lyssnade på 1 låt. Tyckte det lät instängt och burkigt. Efteråt sa DVD-ai att det nog mest var inspelningen på den låten som var sån och jag planerade att lyssna där en gång till, men nätverket började strula och de fick inte igång musiken i det rummet innan vi dragit ifrån mässan.

@darkg drygt 100000 var det, ja.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Tangband » 2019-10-19 19:24

Ronnie skrev:
Tangband skrev:Undrar vad hifikg, JohanLindroos och Ronnie tyckte ?

Jag lyssnade på 1 låt. Tyckte det lät instängt och burkigt. Efteråt sa DVD-ai att det nog mest var inspelningen på den låten som var sån och jag planerade att lyssna där en gång till, men nätverket började strula och de fick inte igång musiken i det rummet innan vi dragit ifrån mässan.

@darkg drygt 100000 var det, ja.


Fanns det nån anläggning som lät bra tyckte du ? Rummen ställer ju till det en hel del antar jag...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav hifikg » 2019-10-19 21:18

Ronnie skrev:
Tangband skrev:Undrar vad hifikg, JohanLindroos och Ronnie tyckte ?

Jag lyssnade på 1 låt. Tyckte det lät instängt och burkigt. Efteråt sa DVD-ai att det nog mest var inspelningen på den låten som var sån och jag planerade att lyssna där en gång till, men nätverket började strula och de fick inte igång musiken i det rummet innan vi dragit ifrån mässan.

@darkg drygt 100000 var det, ja.


Jaså, det var du, he he, du ser mycket yngre ut i verkligheten än på din bild här.
Fick du sitta ner o lyssna? Första gången jag lyssnade stod jag mot väggen och fattade inte varför somliga sa att det lät fantastiskt. Andra gången fick jag sitta i perfekt sweetspot och då fungerade de fint. Hur fint är svårt att säga i mässammanhang och ganska kort lyssning, men de var klart utståbara. En åhörare önskade Jennifer Warnes och Way down deep och den återgav de väl inte så illa, men jag skulle inte byta mot mina OA52, fast det trodde väl ingen?
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Tangband » 2019-10-19 22:12

Jo den där skivan " the hunter" med Jennifer Warnes är väl fortfarande en referens. Jag rekommenderar Anette askviks Liberty - skiva med låten " the tallest tree " som klart mer väljudande och ett tips till generalagenten. Den finns även på spotify och låter bra från den källan .

Utanför de där ca 60-70 graders vinkel fungerar en högtalare med waveguide annorlunda än en högtalaren utan waveguide.
Alltså om man sitter väldigt snett. Ljudet kollapsar totalt och följer spridningen från boomern. I sweetspot och strax utanför denna däremot, finns alla möjligheter för en bättre återgivning än gängse 8:a med diskant utan waveguide- kanske rak on axis men horribelt krokig off axis .

Sticker ut hakan nu och funderar : Jag tror även att många här på faktiskt är vana vissa färgningar från sina ofta passiva högtalare som vid mätningar inte skulle prestera särskilt bra- och inte i närheten av Dutch &dutch 8c. Jag nämner inga fabrikat :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Max_Headroom » 2019-10-20 01:36

Tangband skrev:Jo den där skivan " the hunter" med Jennifer Warnes är väl fortfarande en referens.


Är det det här som avses?
https://www.youtube.com/watch?v=iLlYw2XDFbg
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Tangband » 2019-10-20 10:13

Max_Headroom skrev:
Tangband skrev:Jo den där skivan " the hunter" med Jennifer Warnes är väl fortfarande en referens.


Är det det här som avses?
https://www.youtube.com/watch?v=iLlYw2XDFbg


Ja, på denna skiva finns även Way down deep. Den låten kan köras för att se hur bra systemet hanterar bas utan att det blir missljud. Kasst ljud från youtube jämfört med min flac- version från originalskivan.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav shifts » 2019-10-20 15:01

Tangband: Har du lyssnat på högtalaren i fråga än?
2021 maj på Spotify

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Tangband » 2019-10-20 15:09

Nej, alla resonemang kring ljudet och högtalaren är bara spekulationer från min sida. Men jag hoppas kunna lyssna till dessa, snart. Vad körde de för musik ?

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Ronnie » 2019-10-20 15:42

Tangband skrev:
Ronnie skrev:
Tangband skrev:Undrar vad hifikg, JohanLindroos och Ronnie tyckte ?

Jag lyssnade på 1 låt. Tyckte det lät instängt och burkigt. Efteråt sa DVD-ai att det nog mest var inspelningen på den låten som var sån och jag planerade att lyssna där en gång till, men nätverket började strula och de fick inte igång musiken i det rummet innan vi dragit ifrån mässan.

@darkg drygt 100000 var det, ja.


Fanns det nån anläggning som lät bra tyckte du ? Rummen ställer ju till det en hel del antar jag...


Nej. Jag hörde faktiskt inga direkt obehagliga ljud däremot. 8O
Jag brukar önska bort diskantelementen på högtalare på mässor.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Ronnie » 2019-10-20 15:44

hifikg skrev:
Ronnie skrev:
Tangband skrev:Undrar vad hifikg, JohanLindroos och Ronnie tyckte ?

Jag lyssnade på 1 låt. Tyckte det lät instängt och burkigt. Efteråt sa DVD-ai att det nog mest var inspelningen på den låten som var sån och jag planerade att lyssna där en gång till, men nätverket började strula och de fick inte igång musiken i det rummet innan vi dragit ifrån mässan.

@darkg drygt 100000 var det, ja.


Jaså, det var du, he he, du ser mycket yngre ut i verkligheten än på din bild här.
Fick du sitta ner o lyssna? Första gången jag lyssnade stod jag mot väggen och fattade inte varför somliga sa att det lät fantastiskt. Andra gången fick jag sitta i perfekt sweetspot och då fungerade de fint. Hur fint är svårt att säga i mässammanhang och ganska kort lyssning, men de var klart utståbara. En åhörare önskade Jennifer Warnes och Way down deep och den återgav de väl inte så illa, men jag skulle inte byta mot mina OA52, fast det trodde väl ingen?


Ja, fast jag satt en rad längre bak än på den bakersta raden som rumskorrigeringen skulle vara optimerad för.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav shifts » 2019-10-20 16:35

Tangband skrev:Nej, alla resonemang kring ljudet och högtalaren är bara spekulationer från min sida. Men jag hoppas kunna lyssna till dessa, snart. Vad körde de för musik ?


Minns något med Mark Knopfler på en besökares önskan, Sohn, Agnes Obel.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav hifikg » 2019-10-20 17:43

Jag registrerade "Just the two of us" med Grover Washington Jr, men det var när jag stod mot väggen. När jag satt fick jag höra Way Down Deep med Jennifer Warnes, samt något instrumentalt som jag inte kollade vad det var.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Mirage » 2019-10-25 14:55

Ett par lätt begagnade till salu här: https://hifitorget.se/visa_annons.php/d ... _83974.htm
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-25 15:16

Kanske vi skulle göra ett omvänt gruppköp. :) . Om vi är 10 pers som lägger 8 papp var, så kan vi sedan turas om att ha högtalarna...

Trevlig helg!

Användarvisningsbild
Perfect sense
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2014-04-28
Ort: Stockholm

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Perfect sense » 2019-10-26 16:38

Hej,

Jag vill börja med att tacka alla som besökte oss under förra helgens event! Vi blev faktiskt lite tagna på sängen av det stora intresset, där ambitionen är att detta ska bli ett återkommande höstevent från och med nu. Nästa år så är planen att utöka med ytterligare ett våningsplan.

Jag vill gärna lämna ett par generella kommentarer utifrån vad som har nämnts och diskuterats i tråden efter eventet:

- Dutch & Dutch 8C kalibrerades och optimerades av tillverkaren på plats för sweetspot kort och gott. Ju längre ifrån denna som man satt (eller stod) som besökare - desto sämre upplevelse helt enkelt. Ett event kräver sina val och kompromisser, det kommer man aldrig ifrån.

- Ett event eller mässa är inte rätt plats för seriös utvärdering. Det gör man bäst hos oss i ett rum optimerat för detta kort och gott och/eller hemma där systemet eller komponenterna ska användas. En sådan här tillställning har till syfte att introducera produkterna och ge er en möjlighet att träffa tillverkarna först och främst.

Varmt välkommen tillbaka nästa år :)

/ Marcus, http://www.perfect-sense.se
Perfect sensehttp://www.perfect-sense.se

Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster