Din bästa illusion

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Din bästa illusion

Inläggav Morello » 2019-11-07 11:25

Lassej skrev:
sprudel skrev:
Lassej skrev:Intressant. Jag kan precis som hifikg dras fullständigt in i musikupplevelsen så att man tappar tid och rum och blir otroligt berörd in i själen (ja, frugan tycker att jag helt knäpp. Musik för henne är "bara" bakrundsskval samt något men använder på fest så att man kan dansa).

Det är mycket olika artister/låtar som kan framkalla denna fantastiska njutning. Zelmanilåten hifikg nämner är en men det som sticker ut mest i denna favoritgren är för mig Dire Straits livealbum "Alchemy". Efter t.ex "Telegraph Road" eller för den delen även "Brothers in Arms" på livealbumet "On The Night" så är man helt medtagen av det man just fick uppleva. I min Värld två av de bästa låtar som någonsin har skrivits. I dessa två versioner så är det helt enkelt makalöst bra.

Med vänlig hälsning,
Lasse


Måste provlyssna dessa album :)


Va! Menar du att du inte har lyssnat på dem? Du med mig skämta aprilio? Det hör ju till allmänbildningen. Barnen får ju lära sig detta i förskolan. Med mera med mera. Lyssna bums!

Ta en rejäl härlig hösttur med båten och åk sedan hem. Slå dig ner i din fåtölj. Dämpa belysningen, ha ro i sinnet, en single malt och sedan bara njut. :wink:

Dessa är rätt långa versioner och du måste lyssna på hela. Gitarrsolot i "Telegraph Road" är grymt.

Med vänlig hälsning,.
Lasse



För att inte tala om solot till "Sultaner af Sväng" - tyvärr är just detta spår sabbat på min tidiga, bästtyska helsilverutgåva av Alchemy. Har den på vinyl också, men den låter inte i närheten lika rent.
Förvisso ingen audiofilvax, men ändå.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Din bästa illusion

Inläggav sprudel » 2019-11-07 14:30

Jag håller med, det är fruktansvärt bra, på hög volym bombarderas man av gött! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Din bästa illusion

Inläggav Ted_B » 2019-11-09 00:11

Mm, telegraph road är nog det bästa de gjort tror jag.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Din bästa illusion

Inläggav hifikg » 2019-11-09 02:25

Drog just på Lisa Simone, jag som just skulle gå o lägga mig. Dumt. Är inte helt säker på om det är min musik, men ljudbilden är ruskigt illusorisk med sångerskan väldigt levande i rummet och en kör som kliver fram i ljudbilden på ett sätt som tilltalar mig väldigt mycket, som att jag sitter väldigt nära o lyssnar o artisterna liksom rör sig runt mig, åtminstone i de två första låtarna. Skön illusion!
Bilagor
lisasimone.jpg
lisasimone.jpg (113.92 KiB) Visad 2965 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Din bästa illusion

Inläggav LeifB » 2019-11-30 18:38

Freddy Mercury och den där opera sångerskan som gjorde en skiva tillsammans. Freddy fick gå några lektioner innan hon
godkände han.
Man går tårar i ögonen så underbart låter det.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Din bästa illusion

Inläggav Bill50x » 2019-12-01 00:44

LeifB skrev:Freddy Mercury och den där opera sångerskan som gjorde en skiva tillsammans. Freddy fick gå några lektioner innan hon
godkände han.
Man går tårar i ögonen så underbart låter det.

Har vi helt slutat använda honom?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Din bästa illusion

Inläggav goat76 » 2019-12-01 00:53

Bill50x skrev:
LeifB skrev:Freddy Mercury och den där opera sångerskan som gjorde en skiva tillsammans. Freddy fick gå några lektioner innan hon
godkände han.
Man går tårar i ögonen så underbart låter det.

Har vi helt slutat använda honom?

/ B


Nä, men jag är mer fundersam över den bristfälliga informationen om vilken skiva man ska leta efter för att höra detta, och vad exakt är illusionen man ska lyssna efter i verket förutom att den tydligen ska låta bra?
Man får väl googla då... :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Din bästa illusion

Inläggav hifikg » 2019-12-03 03:03

Efter kvällens konsert med Eric Bibb lirade jag några låtar hemmavid och förundrades över hur likt det var, ge mig ett hologram av Eric så skulle jag inte märka skillnad, mer än att jag sitter bekvämare, häpnadsväckande!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Din bästa illusion

Inläggav hifikg » 2019-12-14 12:11

Jag har inte hämtat mig riktigt än, trots att massor av musik passerat genom öronen sedan dess. Ett par inspelningar med Patricia Barber har stått ut i mängden, här kan vi tala om en illusion av att vara på plats!
Bilagor
2xB.jpg
2xB.jpg (74.96 KiB) Visad 2652 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Din bästa illusion

Inläggav Bill50x » 2019-12-14 12:44

Eva Cassidy "Live at Blues Alley" ger också en sådan där underbar "du-är-där" upplevelse. Tom i 192k! Jag började lyssna på en 192k mp3, brände en CD från denna fil och gav till en audiofilkompis som lyssnade och förstod storheten. Han trodde dock att det var någon specialutgåva eftersom det lät så bra. När jag berättade ursprunget hörde jag dunket när hakan landade i bordet. Vilket för mig var ett av bevisen att inspelning och mix betyder långt mer än upplösningen i mediet. Trots det sparar jag helst musik i högupplöst format, ungefär som jag sparar bilder i så hög upplösning som möjligt. Nedkonvertera går alltid, men inte upp-.

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Din bästa illusion

Inläggav hifikg » 2019-12-31 02:11

Lyssnar just nu, andäktigt på Västerås Sinfonietta som framför några kompositioner av Molly Kien med harpa som huvudinstrument. Mycket hög dynamik, ska man höra harpans lägsta toner får man veva på rätt bra och då blir de starkare passagerna mycket starka och illusionen av att ha en harpa i full storlek i rummet är otrolig :)
Bilagor
molly.jpg
molly.jpg (62.4 KiB) Visad 2551 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Din bästa illusion

Inläggav hifikg » 2019-12-31 02:12

Bill50x skrev:Eva Cassidy "Live at Blues Alley" ger också en sådan där underbar "du-är-där" upplevelse. Tom i 192k! Jag började lyssna på en 192k mp3, brände en CD från denna fil och gav till en audiofilkompis som lyssnade och förstod storheten. Han trodde dock att det var någon specialutgåva eftersom det lät så bra. När jag berättade ursprunget hörde jag dunket när hakan landade i bordet. Vilket för mig var ett av bevisen att inspelning och mix betyder långt mer än upplösningen i mediet. Trots det sparar jag helst musik i högupplöst format, ungefär som jag sparar bilder i så hög upplösning som möjligt. Nedkonvertera går alltid, men inte upp-.

[ Bild ]

/ B


Bra tips, ska avlyssnas, har den i min samling, men får erkänna att det är ett tag sedan den avnjöts.

Edit: Växlade från harpa till Take me to the river nu... dramatisk musikväxling, på någon sekund försvann harpan och in kom ett helt band som lirar o sjunger :). Tog ner tempot med Bridge over Troubled Water som får avsluta kvällens lyssningspass, man ska ju helst hänga med till tolvslaget o skåla in det glada tjugotalet :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Din bästa illusion

Inläggav AndersP » 2019-12-31 02:51

Min bästa illusion har mer med ljudupplevelse än musik att göra.
För ett antal år sedan hade SR ett projekt med surroundljud. Man kunde ladda ner smakprov från deras hemsida. En av inspelningarna utgjordes av en mängd olika fåglar och insekter samt en avlägsen kyrkklocka. Ett antal mikrofoner var fästade i en ram med någon meters sida för att fånga in det hela i surround.
Ställde man in volymen noggrannt blev illusionen total.
Inspelningarna ska finnas kvar nånstans här i röran tror jag.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Din bästa illusion

Inläggav goat76 » 2019-12-31 02:56

AndersP skrev:Min bästa illusion har mer med ljudupplevelse än musik att göra.
För ett antal år sedan hade SR ett projekt med surroundljud. Man kunde ladda ner smakprov från deras hemsida. En av inspelningarna utgjordes av en mängd olika fåglar och insekter samt en avlägsen kyrkklocka. Ett antal mikrofoner var fästade i en ram med någon meters sida för att fånga in det hela i surround.
Ställde man in volymen noggrannt blev illusionen total.
Inspelningarna ska finnas kvar nånstans här i röran tror jag.


Leta upp, vi vill höra! :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Din bästa illusion

Inläggav hifikg » 2020-01-04 14:43

Whoppie, lyssnar på Eric Bibb igen, i högtalare den här gången och jäklar i min låda, han framträder tredimensionellt med massor av kött på benen mellan högtalarna och hans medmusiker bidrar till att fullända illusionen. Närapå läskigt, tur jag har en liten lampa tänd :)
Bilagor
happiest.jpg
happiest.jpg (364.7 KiB) Visad 2429 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Din bästa illusion

Inläggav AndersP » 2020-01-07 20:14

goat76 skrev:
AndersP skrev:Min bästa illusion har mer med ljudupplevelse än musik att göra.
För ett antal år sedan hade SR ett projekt med surroundljud. Man kunde ladda ner smakprov från deras hemsida. En av inspelningarna utgjordes av en mängd olika fåglar och insekter samt en avlägsen kyrkklocka. Ett antal mikrofoner var fästade i en ram med någon meters sida för att fånga in det hela i surround.
Ställde man in volymen noggrannt blev illusionen total.
Inspelningarna ska finnas kvar nånstans här i röran tror jag.


Leta upp, vi vill höra! :)

OK,
https://www.dropbox.com/sh/d60a69yjr8kumtz/AADoNLHNz_ivHbKOQ9n8vEX9a?dl=0
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Din bästa illusion

Inläggav hifikg » 2020-01-08 00:00

AndersP skrev:
goat76 skrev:
AndersP skrev:Min bästa illusion har mer med ljudupplevelse än musik att göra.
För ett antal år sedan hade SR ett projekt med surroundljud. Man kunde ladda ner smakprov från deras hemsida. En av inspelningarna utgjordes av en mängd olika fåglar och insekter samt en avlägsen kyrkklocka. Ett antal mikrofoner var fästade i en ram med någon meters sida för att fånga in det hela i surround.
Ställde man in volymen noggrannt blev illusionen total.
Inspelningarna ska finnas kvar nånstans här i röran tror jag.


Leta upp, vi vill höra! :)

OK,
https://www.dropbox.com/sh/d60a69yjr8kumtz/AADoNLHNz_ivHbKOQ9n8vEX9a?dl=0


Lustigt, att spela filen direkt går bra, men när jag tar hem den till datorn blir det bara brus.
Sitter nöjd :)

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Din bästa illusion

Inläggav Frisk » 2020-01-08 00:34

hifikg skrev:
AndersP skrev:
goat76 skrev:
Leta upp, vi vill höra! :)

OK,
https://www.dropbox.com/sh/d60a69yjr8kumtz/AADoNLHNz_ivHbKOQ9n8vEX9a?dl=0


Lustigt, att spela filen direkt går bra, men när jag tar hem den till datorn blir det bara brus.

Antagligen kodas den om i webläsaren, behöver skickas bitkorrekt till en multikanalsprocessor för att fungera korrekt. Tror jag hade i princip alla klipp från Sveriges radios multikanalsida, tror de ligger kvar på någon hårddisk, de var rätt trevliga! Nog inte spelat något sen jag haft bra rum. Får kanske leta upp disken, eller rättare sagt, starta datorn, ligger på en raiddisk i en gammal vattenkyld sak, utan vatten sen länge.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Din bästa illusion

Inläggav Ted_B » 2020-01-08 01:31

AndersP skrev:Min bästa illusion har mer med ljudupplevelse än musik att göra.
För ett antal år sedan hade SR ett projekt med surroundljud. Man kunde ladda ner smakprov från deras hemsida. En av inspelningarna utgjordes av en mängd olika fåglar och insekter samt en avlägsen kyrkklocka. Ett antal mikrofoner var fästade i en ram med någon meters sida för att fånga in det hela i surround.
Ställde man in volymen noggrannt blev illusionen total.
Inspelningarna ska finnas kvar nånstans här i röran tror jag.


Det var väl ungefär det jag skrev som min bästa illusion.
Fåglar och hundar t.ex men inlagt på musik-cd som verkligen lurar en att titta ut genom altanfönstret för att se vad grannens hund gör på vår gräsmatta.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Din bästa illusion

Inläggav AndersP » 2020-01-08 07:23

Frisk skrev:
hifikg skrev:


Lustigt, att spela filen direkt går bra, men när jag tar hem den till datorn blir det bara brus.

Antagligen kodas den om i webläsaren, behöver skickas bitkorrekt till en multikanalsprocessor för att fungera korrekt. Tror jag hade i princip alla klipp från Sveriges radios multikanalsida, tror de ligger kvar på någon hårddisk, de var rätt trevliga! Nog inte spelat något sen jag haft bra rum. Får kanske leta upp disken, eller rättare sagt, starta datorn, ligger på en raiddisk i en gammal vattenkyld sak, utan vatten sen länge.

Ja det är DTS 5.1 och ska spelas av som du säger.
Drar man upp volymen för högt försvinner illusionen.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
30Hzbone
 
Inlägg: 2043
Blev medlem: 2010-02-19
Ort: Oxie

Re: Din bästa illusion

Inläggav 30Hzbone » 2020-01-08 13:05

hifikg skrev:
AndersP skrev:
goat76 skrev:
Leta upp, vi vill höra! :)

OK,
https://www.dropbox.com/sh/d60a69yjr8kumtz/AADoNLHNz_ivHbKOQ9n8vEX9a?dl=0


Lustigt, att spela filen direkt går bra, men när jag tar hem den till datorn blir det bara brus.

Brusar hos mig också men om jag öppnar filen med Media Player Classic så funkar det, övriga uppspelare jag har på datorn ger enbart brus.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Din bästa illusion

Inläggav petersteindl » 2020-01-08 14:38

30Hzbone skrev:
hifikg skrev:


Lustigt, att spela filen direkt går bra, men när jag tar hem den till datorn blir det bara brus.

Brusar hos mig också men om jag öppnar filen med Media Player Classic så funkar det, övriga uppspelare jag har på datorn ger enbart brus.


Är det Apples media player?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Din bästa illusion

Inläggav goat76 » 2020-01-08 14:52

petersteindl skrev:
30Hzbone skrev:
hifikg skrev:
Lustigt, att spela filen direkt går bra, men när jag tar hem den till datorn blir det bara brus.

Brusar hos mig också men om jag öppnar filen med Media Player Classic så funkar det, övriga uppspelare jag har på datorn ger enbart brus.


Är det Apples media player?


Nej, Media Player Classic är en resurssnål media-uppspelare till Windows. Om du laddar ner k-lite codec pack så får du med den spelaren om du väljer ett av de paketen den ingår i, utöver det får du med alla väsentliga codecs för att kunna spela upp i princip vad som helst.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Din bästa illusion

Inläggav AndersP » 2020-01-08 15:06

Filen är DTS 5.1 och ska avspelas i surround, men jag vet att det är ett litet fåtal musikälskare vars anläggningar tillåter det. Jag kan förstås. :)
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Din bästa illusion

Inläggav AndersP » 2020-01-08 18:35

MPC är mycket bra till uppspelning med rätt pluggar.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Din bästa illusion

Inläggav Maarten » 2020-01-08 18:44

Lassej skrev:Intressant. Jag kan precis som hifikg dras fullständigt in i musikupplevelsen så att man tappar tid och rum och blir otroligt berörd in i själen (ja, frugan tycker att jag helt knäpp. Musik för henne är "bara" bakrundsskval samt något men använder på fest så att man kan dansa).

Det är mycket olika artister/låtar som kan framkalla denna fantastiska njutning. Zelmanilåten hifikg nämner är en men det som sticker ut mest i denna favoritgren är för mig Dire Straits livealbum "Alchemy". Efter t.ex "Telegraph Road" eller för den delen även "Brothers in Arms" på livealbumet "On The Night" så är man helt medtagen av det man just fick uppleva. I min Värld två av de bästa låtar som någonsin har skrivits. I dessa två versioner så är det helt enkelt makalöst bra.

Med vänlig hälsning,
Lasse


Härlig beskrivning!!

Lyssnade mycket på Alchemy för herrans massa år sen men råkade slå på den hemma hos en vän nyligen!

För egen del är inte hifi-kvaliteterna så avgörande för sådana upplevelser utan mer närvaro och att man fångas av kvaliteter i musiken. Det finns såklart hygien-faktorer när ljudet blir för kasst men jag upplever det långt ifrån ett linjärt samband eller korrelation. När man strävar för hårt efter Hi-fI har det på mig (och en del andra vet jag) motsatt effekt, Hi-Fin tar över musiken.
sb17nbac till alla!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster