Din bästa illusion

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Din bästa illusion

Inläggav hifikg » 2019-10-14 13:06

Jag har haft många högtidsstunder mellan högtalarna där artister och instrument upplevts som så verkliga att jag blivit förvånad över att vara ensam när jag slår upp ögonen, jo jag blundar oftast när jag lyssnar "på riktigt". Ett par tillfällen på senare tid som jag minns särskilt väl är när Sophie Zelmani väckte mig med sång rakt in i vänster öra (My Daughter) och jag kommer aldrig att glömma när barnbarnet utbrast "Morfar, jag kan se hennes skugga" när jag spelade upp "Sway" med Diana Krall. Det första var med Carlsson, det andra med ESL 63 och nyssligen har jag råkat ut för många sessioner med Apogee där jag praktiskt taget ställt mig upp och applåderat i min ensamhet (exempel kommer att komma).

När min ljudanläggning levererar sådana illusioner är det som roligast att lyssna på musik. I den här tråden kan ni berätta om den bästa illusionen ni själva upplevt i lyssningsrummet, gärna kryddat med musiktips så vi andra kan försöka återskapa händelsen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Din bästa illusion

Inläggav sprudel » 2019-10-14 13:27

Det här kan bli bra :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Din bästa illusion

Inläggav Harryup » 2019-10-14 13:52

Mina 2 överlägset största upplevelserna är hemma hos Bosse Hansson nån gång i början på 80-talet och sedan hemma hos Peter med hans stora horn. Gemensamt är hornlösning med Lowther PM4 uppåt och baslösning med 15" i Peters fall i modesta kvartsvågshorn och för Bosse i en liten aningen större betonghornslösning.
Hemma hos Bosse lät ett Taptoo väldigt övertygande ihop med lite av hans inspelningar. Kanske spelade vi H.M.S Pinnafore också?
Hemma hos Peter var dom starkaste minnena i från Jacques Brel och var det Charles Aznavour eller Yves Montand möjligen? Sen lite blandade stycken ofta på gamla Decca inspelningar.
Sen inte så starka men ändå trevliga lyssningar var hemma hos en fotograf på söder som köpte ESL-63 och spelade Vangelis Chariot of Fire för oss framför en magnifik tegelvägg och faktiskt hos en annan fotograf så hörde jag OA-52 hemma hos honom låta bra på amerikansk klubbjazz.
Och sedan så hörde jag ett antal hundar hemma utanför när jag spelade Dogs med Pink Floyd. Även om dom inte sjöng så var det väldigt realistiska ljud så jag öppnade faktiskt terassdörren för att se efter.

/Harryup

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Din bästa illusion

Inläggav ottovonkopp » 2019-10-14 14:04

Helikopterljudet på Pink Floyd The Wall i tonårsrummet.

Morsan öppnade köksfönstret och började spana över taken.

Technics prylar tidigt 80-tal och ett par SEAS kit 303r (har jag för mig).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Din bästa illusion

Inläggav Perfector » 2019-10-14 14:44

Stoor högtalare 160 liter med 15" bas från Philips och Motorolas driver A186 med horn där jag fick en platta med tradjazz att spela.
Enligt info på konvolutet skulle killen med saxen stå nästan 2 meter till vänster om vänstra högtalaren, och tro det om ni vill men det gjorde han.
Killen som kom med plattan trodde inte riktigt på sina öron när han hörde det och inte jag heller.
Men det var mäktigt att höra.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Din bästa illusion

Inläggav hifikg » 2019-10-14 20:53

Harryup skrev:...
Sen inte så starka men ändå trevliga lyssningar var hemma hos en fotograf på söder som köpte ESL-63 och spelade Vangelis Chariot of Fire för oss framför en magnifik tegelvägg och faktiskt hos en annan fotograf så hörde jag OA-52 hemma hos honom låta bra på amerikansk klubbjazz. ...


Kom o hälsa på mig så har du en triss :) o jag kan bjuda på BÅDE ESL-63 och OA52, om du hjälper mig att baxa undan Apogeerna :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 956
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Din bästa illusion

Inläggav Lassej » 2019-10-14 22:01

Intressant. Jag kan precis som hifikg dras fullständigt in i musikupplevelsen så att man tappar tid och rum och blir otroligt berörd in i själen (ja, frugan tycker att jag helt knäpp. Musik för henne är "bara" bakrundsskval samt något men använder på fest så att man kan dansa).

Det är mycket olika artister/låtar som kan framkalla denna fantastiska njutning. Zelmanilåten hifikg nämner är en men det som sticker ut mest i denna favoritgren är för mig Dire Straits livealbum "Alchemy". Efter t.ex "Telegraph Road" eller för den delen även "Brothers in Arms" på livealbumet "On The Night" så är man helt medtagen av det man just fick uppleva. I min Värld två av de bästa låtar som någonsin har skrivits. I dessa två versioner så är det helt enkelt makalöst bra.

Med vänlig hälsning,
Lasse

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Din bästa illusion

Inläggav Harryup » 2019-10-14 22:30

hifikg skrev:
Harryup skrev:...
Sen inte så starka men ändå trevliga lyssningar var hemma hos en fotograf på söder som köpte ESL-63 och spelade Vangelis Chariot of Fire för oss framför en magnifik tegelvägg och faktiskt hos en annan fotograf så hörde jag OA-52 hemma hos honom låta bra på amerikansk klubbjazz. ...


Kom o hälsa på mig så har du en triss :) o jag kan bjuda på BÅDE ESL-63 och OA52, om du hjälper mig att baxa undan Apogeerna :)


Man skall passa sig för att erbjuda saker för i värsta fall kan dom inträffa. :D

Vi hade faktiskt ganska många fotografer som var kunder hos oss. Både för anläggningar i ateljén och hemma.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Din bästa illusion

Inläggav hifikg » 2019-10-14 22:38

Harryup skrev:
hifikg skrev:
Harryup skrev:...
Sen inte så starka men ändå trevliga lyssningar var hemma hos en fotograf på söder som köpte ESL-63 och spelade Vangelis Chariot of Fire för oss framför en magnifik tegelvägg och faktiskt hos en annan fotograf så hörde jag OA-52 hemma hos honom låta bra på amerikansk klubbjazz. ...


Kom o hälsa på mig så har du en triss :) o jag kan bjuda på BÅDE ESL-63 och OA52, om du hjälper mig att baxa undan Apogeerna :)


Man skall passa sig för att erbjuda saker för i värsta fall kan dom inträffa. :D

Vi hade faktiskt ganska många fotografer som var kunder hos oss. Både för anläggningar i ateljén och hemma.

mvh/Harryup


Du är välkommen, kanske var det dig jag köpte min Maplenoll av en gång i tiden (den står kvar här) :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Din bästa illusion

Inläggav NADifierad » 2019-10-15 06:21

När jag är på rätt humör, så kan Tex Ian Gillans skrikande i ”Child in Time”, vara väldigt medryckande :) .
Finns troligen många fler exempel, bara inget jag kommer på just nu ....
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Din bästa illusion

Inläggav Harryup » 2019-10-15 08:41

hifikg skrev:
Harryup skrev:
hifikg skrev:
Kom o hälsa på mig så har du en triss :) o jag kan bjuda på BÅDE ESL-63 och OA52, om du hjälper mig att baxa undan Apogeerna :)


Man skall passa sig för att erbjuda saker för i värsta fall kan dom inträffa. :D

Vi hade faktiskt ganska många fotografer som var kunder hos oss. Både för anläggningar i ateljén och hemma.

mvh/Harryup


Du är välkommen, kanske var det dig jag köpte min Maplenoll av en gång i tiden (den står kvar här) :)


Tveksamt, men inte omöjligt. Vid tiden för Maplenoll så arbetade jag näst intill enbart på kontoret med import.

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Din bästa illusion

Inläggav Kraniet » 2019-10-15 09:59

Mitt starkaste minnen av ljudillusion var när jag såg Godzilla på VHS (och 24" tjock-TV) hemma med stereohögtalare (diy tvåvägare med Seas G17REP och scan-speak 9700). Det är en scen där godzilla kommer bakifrån och skriker. Reaktionen jag fick var att vända mig om. :D
Häftigt vad det går att få till med stereoåtergivning när det är korrekt kodat.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Din bästa illusion

Inläggav sprudel » 2019-10-15 10:28

Lassej skrev:Intressant. Jag kan precis som hifikg dras fullständigt in i musikupplevelsen så att man tappar tid och rum och blir otroligt berörd in i själen (ja, frugan tycker att jag helt knäpp. Musik för henne är "bara" bakrundsskval samt något men använder på fest så att man kan dansa).

Det är mycket olika artister/låtar som kan framkalla denna fantastiska njutning. Zelmanilåten hifikg nämner är en men det som sticker ut mest i denna favoritgren är för mig Dire Straits livealbum "Alchemy". Efter t.ex "Telegraph Road" eller för den delen även "Brothers in Arms" på livealbumet "On The Night" så är man helt medtagen av det man just fick uppleva. I min Värld två av de bästa låtar som någonsin har skrivits. I dessa två versioner så är det helt enkelt makalöst bra.

Med vänlig hälsning,
Lasse


Måste provlyssna dessa album :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Din bästa illusion

Inläggav Harryup » 2019-10-15 11:06

Sprudel testat Yves Montand, Olympia Live 1981 och Jacques Brel, Les Marquises om du vill ha röst med dynamik.

mvh/Harry Up

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Din bästa illusion

Inläggav sprudel » 2019-10-15 13:47

Harryup skrev:Sprudel testat Yves Montand, Olympia Live 1981 och Jacques Brel, Les Marquises om du vill ha röst med dynamik.

mvh/Harry Up


Will do! Tackar :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 956
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Din bästa illusion

Inläggav Lassej » 2019-10-15 20:29

sprudel skrev:
Lassej skrev:Intressant. Jag kan precis som hifikg dras fullständigt in i musikupplevelsen så att man tappar tid och rum och blir otroligt berörd in i själen (ja, frugan tycker att jag helt knäpp. Musik för henne är "bara" bakrundsskval samt något men använder på fest så att man kan dansa).

Det är mycket olika artister/låtar som kan framkalla denna fantastiska njutning. Zelmanilåten hifikg nämner är en men det som sticker ut mest i denna favoritgren är för mig Dire Straits livealbum "Alchemy". Efter t.ex "Telegraph Road" eller för den delen även "Brothers in Arms" på livealbumet "On The Night" så är man helt medtagen av det man just fick uppleva. I min Värld två av de bästa låtar som någonsin har skrivits. I dessa två versioner så är det helt enkelt makalöst bra.

Med vänlig hälsning,
Lasse


Måste provlyssna dessa album :)


Va! Menar du att du inte har lyssnat på dem? Du med mig skämta aprilio? Det hör ju till allmänbildningen. Barnen får ju lära sig detta i förskolan. Med mera med mera. Lyssna bums!

Ta en rejäl härlig hösttur med båten och åk sedan hem. Slå dig ner i din fåtölj. Dämpa belysningen, ha ro i sinnet, en single malt och sedan bara njut. :wink:

Dessa är rätt långa versioner och du måste lyssna på hela. Gitarrsolot i "Telegraph Road" är grymt.

Med vänlig hälsning,.
Lasse

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Din bästa illusion

Inläggav goat76 » 2019-10-15 23:47

Kanske det skönaste momentet i hela musik-historien vad gäller illusion måste väl ändå vara...

"And the colored girls say doo-doo-doo, doo-doo
Doo-doo-doo, doo, doo-doo, doo-doo
Doo-doo-doo, doo, doo-doo, doo-doo
Doo-doo-doo, doo, doo-doo, doo-doo
Doo-doo-doo..."


...När dessa underbara damer kommer allt närmre och närmre och till sist i princip sätter sig i ditt knä för att lyssna när saxofonen tar hem låten. :D


Lou Reed - Walk On the Wild Side
https://tidal.com/browse/track/43719965



Och lite kuriosa om låtens handling:

This story is about Holly Woodlawn, a transgender actress and former Warhol superstar, who appeared in Warhol movies such as Trash (1970) and Women in Revolt (1972) and became one of the first American transgender celebrities..

According to her autobiography, A Low Life in High Heels, Holly Woodlawn ran away from her home in Miami, Florida, for New York City after her parents discovered she was a gay man (not a transgender woman). In 1963, at the age of fifteen, Holly took a Greyhound bus to Georgia and then hitchhiked the rest of the way to New York City.

https://genius.com/Lou-reed-walk-on-the ... ide-lyrics

Bild

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Din bästa illusion

Inläggav sprudel » 2019-10-16 00:20

Lassej skrev:
sprudel skrev:
Lassej skrev:Intressant. Jag kan precis som hifikg dras fullständigt in i musikupplevelsen så att man tappar tid och rum och blir otroligt berörd in i själen (ja, frugan tycker att jag helt knäpp. Musik för henne är "bara" bakrundsskval samt något men använder på fest så att man kan dansa).

Det är mycket olika artister/låtar som kan framkalla denna fantastiska njutning. Zelmanilåten hifikg nämner är en men det som sticker ut mest i denna favoritgren är för mig Dire Straits livealbum "Alchemy". Efter t.ex "Telegraph Road" eller för den delen även "Brothers in Arms" på livealbumet "On The Night" så är man helt medtagen av det man just fick uppleva. I min Värld två av de bästa låtar som någonsin har skrivits. I dessa två versioner så är det helt enkelt makalöst bra.

Med vänlig hälsning,
Lasse


Måste provlyssna dessa album :)


Va! Menar du att du inte har lyssnat på dem? Du med mig skämta aprilio? Det hör ju till allmänbildningen. Barnen får ju lära sig detta i förskolan. Med mera med mera. Lyssna bums!

Ta en rejäl härlig hösttur med båten och åk sedan hem. Slå dig ner i din fåtölj. Dämpa belysningen, ha ro i sinnet, en single malt och sedan bara njut. :wink:

Dessa är rätt långa versioner och du måste lyssna på hela. Gitarrsolot i "Telegraph Road" är grymt.

Med vänlig hälsning,.
Lasse


Nog har jag lyssnat på Dire Straits, men mest studioalbum. Hittade ”Alchemy” i mitt bibliotek och ”On the Night” på Tidal.
Det blev en lång lyssning.
Det slutade med att jag satt och jämförde 4 olika utgåvor av ”Brothers in Arms” som jag samlat på mig. Utgåvan med lägst utnivå vann, surprise! MFSL var så där, mitt eget tidiga original var bättre. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Din bästa illusion

Inläggav Ted_B » 2019-10-16 01:11

Roger Waters "Amused to death", när hunden skäller. Jag har otaliga gånger tittat till höger och undrat vad grannens hund sysslar med fast jag VET att det är så på skivan.
Någon annan skiva som jag inte kommer ihåg vilken det är just nu med fågelkvitter får mig också att gång på gång tro att det är fåglar som hörs utifrån, för att sedan inse att det kommer från högtalarna.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
gonkius
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: E-län

Re: Din bästa illusion

Inläggav gonkius » 2019-10-16 16:55

Michael Oldfield Tubular Bells 2003 nyinspelade versionen på flerkanalig SACD. Sista delen "Finale" där John Cleese dyker upp med sitt första "Grrrand piano". Jag har lyssnat på skivan många gånger. Trots att jag vet att han dyker upp i ena fronten, jag försöker att inte hoppa till eftersom jag vet vad som väntar och nästan exakt när, men ändå likväl hoppar hela kroppen till som fullkomligt överraskad att någon står och pratar högt i rummet. Märkligt...
Maskinist på Holodeck 2

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Din bästa illusion

Inläggav RSG » 2019-10-16 18:16

Ted_B skrev:Roger Waters "Amused to death", när hunden skäller. Jag har otaliga gånger tittat till höger och undrat vad grannens hund sysslar med fast jag VET att det är så på skivan.
Någon annan skiva som jag inte kommer ihåg vilken det är just nu med fågelkvitter får mig också att gång på gång tro att det är fåglar som hörs utifrån, för att sedan inse att det kommer från högtalarna.


Fågelkvitter=Chris Jones?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Din bästa illusion

Inläggav Bill50x » 2019-10-16 21:01

När jag lyssnade på Iggy Pops "TV Eye 1977 Live". En skiva som i alla anläggningar/högtalare jag testat är en mycket skramlig och tunn historia. Men när jag lyssnade i mina Stax elektrostathörlurar (som tyvärr blev stulna vid ett inbrott) så lät det precis som om jag var på plats i konsertsalen. Den där fysiska låga basen som bara finns där utan att bli "tjock" som den blir när man använder tonkontroller, närvarokänslan utan skränighet - helt enkelt riktigt bra.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Din bästa illusion

Inläggav Ted_B » 2019-10-17 00:16

RSG skrev:
Ted_B skrev:Roger Waters "Amused to death", när hunden skäller. Jag har otaliga gånger tittat till höger och undrat vad grannens hund sysslar med fast jag VET att det är så på skivan.
Någon annan skiva som jag inte kommer ihåg vilken det är just nu med fågelkvitter får mig också att gång på gång tro att det är fåglar som hörs utifrån, för att sedan inse att det kommer från högtalarna.


Fågelkvitter=Chris Jones?

Nej, det är någon annan skiva.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Din bästa illusion

Inläggav hifikg » 2019-10-17 00:27

Lyssnar på Sophie Millmans version av Fever o det är väldigt levande. Hon kliver fram o sjunger bara för mig medan musikerna håller sig på plats. Hade jag inte haft mjuka mattor hade jag hört hennes klackar mot golvet. Tidigare ikväll lyssnade jag på "Tiden Bara Går" med Therese Juel. En Opus3 klassiker som användes flitigt som demoskiva när det begav sig. Lätt att förstå varför.

Håller för övrigt med om att bra versioner av Lou Reeds "Walk on the wild side" är häftiga när kören kommer o ställer sig bakom lyssningsfåtöljen, gör de det med hjälp av fasvändning på något vis? Fungerar inte lika bra på liveinspelningar. Och saxofonen som kommer på slutet skulle jag vilja höra mer av varje gång.

En annan favorit är Lady Be Good på Jazz at the Pawnshop, den tar mig till Stampen hver gang. Och det händer fortfarande att jag hittar nya små detaljer i den låten. "Berra" känner ju alla till, men hur många har hört att "Berra" förekommer två gånger? Nu, när jag hört det, hör jag det varje gång på alla anläggningar, men det tog ett bra tag innan jag uppfattade det andra utropet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Din bästa illusion

Inläggav hifikg » 2019-10-18 23:27

Efter tips från Harryup har jag hittat https://www.soundliaison.com som spelat in musik med endast en mikrofon och andra välljudande stycken. Jag hämtade hem deras "sampler" och sen satt jag fast. Lyckades inte ta mig upp förrän Idol startade. Och nu pågår säkerhetskopiering så jag kan inte lyssna mer idag, men det var en serie otroligt välljudande och välinspelade låtar. Imorgon ska jag ta hem några vanliga album, överväger att ställa in resan till storstan, även om polska psalmer i jazztempo med en sopran lockar, och sjunka ner o lyssna hela dagen istället. Kan göra det för miljön kanske?
Bilagor
asound-liaison-music-sampler.jpg
asound-liaison-music-sampler.jpg (69.58 KiB) Visad 3547 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Din bästa illusion

Inläggav sprudel » 2019-10-19 08:56

hifikg skrev:Efter tips från Harryup har jag hittat https://www.soundliaison.com som spelat in musik med endast en mikrofon och andra välljudande stycken. Jag hämtade hem deras "sampler" och sen satt jag fast. Lyckades inte ta mig upp förrän Idol startade. Och nu pågår säkerhetskopiering så jag kan inte lyssna mer idag, men det var en serie otroligt välljudande och välinspelade låtar. Imorgon ska jag ta hem några vanliga album, överväger att ställa in resan till storstan, även om polska psalmer i jazztempo med en sopran lockar, och sjunka ner o lyssna hela dagen istället. Kan göra det för miljön kanske?


Du är beroende KG, ska vi bilda en förening för de som inte vill ha hjälp ur beroendet? :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Din bästa illusion

Inläggav hifikg » 2019-10-19 10:39

sprudel skrev:
hifikg skrev:Efter tips från Harryup har jag hittat https://www.soundliaison.com som spelat in musik med endast en mikrofon och andra välljudande stycken. Jag hämtade hem deras "sampler" och sen satt jag fast. Lyckades inte ta mig upp förrän Idol startade. Och nu pågår säkerhetskopiering så jag kan inte lyssna mer idag, men det var en serie otroligt välljudande och välinspelade låtar. Imorgon ska jag ta hem några vanliga album, överväger att ställa in resan till storstan, även om polska psalmer i jazztempo med en sopran lockar, och sjunka ner o lyssna hela dagen istället. Kan göra det för miljön kanske?


Du är beroende KG, ska vi bilda en förening för de som inte vill ha hjälp ur beroendet? :D


Hellre ett slutet sällskap där vi delar på beroendet.

"Hej, jag heter KG och jag är lyssningsberoende, jag har följande nya vax att dela med mig av..."
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Din bästa illusion

Inläggav hifikg » 2019-11-07 01:02

Efter tips i tråden om välljudande inspelningar hämtade jag hem Lucy Ann Polk och eposet lucky lucy ann
Trots att min nedladdade musik är remastrad ganska nyligen (2009) vill jag påstå att illusionen av att hänga nära en liten, intim, jazzscen är fullgod. Det är inget svulstigt ljud som klättrar runt på väggarna, det håller sig framför mig som lyssnare och en aning ovanför, som om jag satt nedanför en liten scen och sippar på en lagom avslagen öl. Mycket bra tips Pekka!
Kan Lucy Ann Polk på något sätt vara förknippad med hifi-Polk?
Bilagor
lucky-lucy-ann-lucy-ann-polk_mini.jpg
lucky-lucy-ann-lucy-ann-polk_mini.jpg (84.96 KiB) Visad 3296 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 798
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Re: Din bästa illusion

Inläggav data_foggen » 2019-11-07 10:31

Ted_B skrev:Roger Waters "Amused to death", när hunden skäller. Jag har otaliga gånger tittat till höger och undrat vad grannens hund sysslar med fast jag VET att det är så på skivan.
Någon annan skiva som jag inte kommer ihåg vilken det är just nu med fågelkvitter får mig också att gång på gång tro att det är fåglar som hörs utifrån, för att sedan inse att det kommer från högtalarna.


Den hunden är bara så BRA!! Och använder man den som referens när det skall provlyssnas på olika utrustningar så hamnar hunden lite olika i ljudbilden.
Även rösten från radion hamnar på ett bord bredvid dig. Plattan är inspelad mha Qsound.
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Din bästa illusion

Inläggav goat76 » 2019-11-07 11:19

data_foggen skrev:
Ted_B skrev:Roger Waters "Amused to death", när hunden skäller. Jag har otaliga gånger tittat till höger och undrat vad grannens hund sysslar med fast jag VET att det är så på skivan.
Någon annan skiva som jag inte kommer ihåg vilken det är just nu med fågelkvitter får mig också att gång på gång tro att det är fåglar som hörs utifrån, för att sedan inse att det kommer från högtalarna.


Den hunden är bara så BRA!! Och använder man den som referens när det skall provlyssnas på olika utrustningar så hamnar hunden lite olika i ljudbilden.
Även rösten från radion hamnar på ett bord bredvid dig. Plattan är inspelad mha Qsound.


Jag får den där hunden cirka 90 grader från höger vilket är väldigt passande då jag har balkongen där till framsidan av huset där jag bor, hunden skäller alltså från ett fullt förväntat håll vilket jag tror ytterligare bidrar till illusionen. :)

Det är klart häftigt med Qsound och vad som kan göras med lite fas-skiftningar, fast det blir ju lite gimmick-aktigt samtidigt och p.g.a. att det handlar om just fas-skiftningar så blir ju dessa ljud ganska ihåliga.
Det passar ypperligt för sådana ljud som ska uppfattas komma från ganska långt avstånd som exempelvis den där hunden, men så fort ljudet ska verka komma närmare ifrån så blir det ganska tydligt att det bara är en effekt, ihåligheten blir då för tydlig.

Så här såg apparaturen ut som såldes in till studios, idag borde det väl finnas någon plugin för att lätt skapa samma effekt skulle jag tro? Jag måste nog ta och luska i det. :)

qsound.jpg
qsound.jpg (7.59 KiB) Visad 3244 gånger

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 15 gäster