Stereosystemfelen - en fråga

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Stereosystemfelen - en fråga

Inläggav Tangband » 2019-10-24 17:26

Thomas_A skrev:När det gäller väggen bakom högtalaren finns det ju andra lösningar än dämpning av själva väggen. Ser man till diskantelementet kan spridningen bakåt dämpas med horn/waveguide eller genom filtdämpning runt elementet. Bas/mellanregister blir ju succesivt omni-diekrionellt vid lägre frekvenser och då bla beroende av elemtets storlek. Nu minns jag inte vid vilka frekvenser som det ”förstörande” < 2 ms fönstret är som värst men under 100 Hz är det ju svårt/omöjligt att riktningabestämma ljudet i ett vanligt rum. Kan någon bättre kunnig upplysa om hur röstregistret 100-1000 Hz upplevs rörande reflexer <2ms ffa då reflex från högtalarens vägg?


Jag tror att det blir mindre störande om den konstruktiva reflexen infaller under rummets schröderfrekvens, ska undersöka mera innan jag vet säkert. Det krävs testande i olika stora rum. Klart är att man nog inte behöver dämpa framväggen under ca 100 Hz. IÖ vet säkert hur det ligger till.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Stereosystemfelen - en fråga

Inläggav matssvensson » 2019-10-26 11:08

Thomas_A skrev:Jag tror iofs att utgångspunkten bör vara en så "rak" frekvensgång som möjligt men att eventuella avvikelser från den kurvan bör gå i "rätt riktning". Alltså hellre en liten puckel runt 1-2 kHz, sänka något runt 3-4 kHz och 7-8 kHz. En högtalare som mäter som "shirley-kurvan tycker jag låter lite illa i vissa avseenden IMO, hellre då att kurvan är en inverterad variant av den. Nedan jämförelse med min högtalare där jag både ordnande lite i filtret men också hade lite tur då elementen mäter som de gör. Den "blev som den blev."

[ Bild ]

Var kan jag läsa mer om denna ”Shirley-kurva” som citatet beskriver? Tacksam för tips.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Stereosystemfelen - en fråga

Inläggav Thomas_A » 2019-10-26 13:27

matssvensson skrev:
Thomas_A skrev:Jag tror iofs att utgångspunkten bör vara en så "rak" frekvensgång som möjligt men att eventuella avvikelser från den kurvan bör gå i "rätt riktning". Alltså hellre en liten puckel runt 1-2 kHz, sänka något runt 3-4 kHz och 7-8 kHz. En högtalare som mäter som "shirley-kurvan tycker jag låter lite illa i vissa avseenden IMO, hellre då att kurvan är en inverterad variant av den. Nedan jämförelse med min högtalare där jag både ordnande lite i filtret men också hade lite tur då elementen mäter som de gör. Den "blev som den blev."

[ Bild ]

Var kan jag läsa mer om denna ”Shirley-kurva” som citatet beskriver? Tacksam för tips.

mvh, mats



Se sid 1 i denna tråd.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Stereosystemfelen - en fråga

Inläggav matssvensson » 2019-10-26 15:18

Ok. Tack! Så långt är jag med. Då undrar jag var den vågiga rödstreckade kurvan i grafen kommer från. Den tror jag inte jag har sett förut.

/m
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Stereosystemfelen - en fråga

Inläggav Thomas_A » 2019-10-26 15:39

matssvensson skrev:Ok. Tack! Så långt är jag med. Då undrar jag var den vågiga rödstreckade kurvan i grafen kommer från. Den tror jag inte jag har sett förut.

/m


Den streckade kurvan var ett försök att efterlikna kurvan efter Shirley et al i ett normalreflektivt rum.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39785
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Stereosystemfelen - en fråga

Inläggav petersteindl » 2019-10-26 16:22

Morello skrev:
petersteindl skrev:
Med vänlig hälsning
Peter



Det var ett långt svar som egentligen inte berörde stereosystemfel och hur de minimeras med så kallat "ortoakustiska högtalare"


Eftersom Ingvar anser att han myntat begreppet "Stereosystemfel" och han har sina definitioner och han skriver detta:

IngOehman skrev:En intressant sak är att jag i slutet av 80-talet eller början av 90-talet (hemma hos Stig Carlsson på nedervåningen) gjorde en specialstudie på sådana här fenomen - projicerade på arbetssättet för ortoakustiska högtalare.

Sammanfattningsvis är ortoakustiken (visade det sig) ett alternativt sätt att delvis komma runt stereosystemfelskompensationerna! Stig var väldigt glad över att det blev resultatet av studierna. Det är dock bara i huvudsak sant.

Man behöver faktiskt några korrektioner trots allt, men de är mindre och inte så viktiga att lägga just på direktljudet.

Vh, iö


Det är detta jag i princip gav uttryck för i mitt inlägg gällande ortoakustiska högtalare och stereosystemfel och då ser jag det som naturligt att det är Ingvar som får svara.

Jag har mina work-arounds på de högtalare jag konstruerar.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Stereosystemfelen - en fråga

Inläggav rajapruk » 2019-10-26 22:26

Högtalare med inbyggd kompensation för stereosystemfel blir inget vidare att använda i flerkanalssystem gissar jag. Hur tänker ni konstruktörer om det?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Stereosystemfelen - en fråga

Inläggav Thomas_A » 2019-10-27 00:16

rajapruk skrev:Högtalare med inbyggd kompensation för stereosystemfel blir inget vidare att använda i flerkanalssystem gissar jag. Hur tänker ni konstruktörer om det?


Man kan väl säga som så att en högtalare inom +/- 1.5 dB är rätt ok för både och.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 2004-05-12

Re: Stereosystemfelen - en fråga

Inläggav Kitchenmaster » 2019-10-28 09:33

rajapruk skrev:Högtalare med inbyggd kompensation för stereosystemfel blir inget vidare att använda i flerkanalssystem gissar jag. Hur tänker ni konstruktörer om det?

Ingvar har ju skrivit lite om det tidigare, bl.a. följande:
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1422939#p1422939
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2019276#p2019276
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1423414#p1423414

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: andyman_se och 9 gäster