PappaBas skrev:På vilket sätt definerar man "ackurat" återgivning? På sättet som IÖ utrycker sig så låter det som att det finns en klar definition som han använder.
Är det för IÖ attlyssnaren skall det upplevas på samma sätt som om man satt i en loge och lyssnade på ett liveframträdande på en scen i samma höjd?
På vilket sätt och vid vilka betingelser kan återgivning anses vara "ackurat"?
Nu menar jag objektivt och inte bara subjektivt.
Går detta att entydigt definera?
Det är en uppriktig fråga.
Alltså... Har snarast försökt att klargöra motsatsen till det du skriver. Det finns INTE en klar definition, men det finns en massa gränsvärden som, då de passeras, definitivt underkänner högtalarna såsom ackurata återgivare.
Så är det ju typ alltid i vetenskapliga sammanhang - mätningar kan påvisa saker (t ex fel och brister) men de kan aldrig bevisa frånvaron av fel.
Sen kan ju vissa saker vara lättare än andra att kartlägga med mätningar. T ex är det lättare att med ett ändligt antal mätningar kartlägga en effektförstärkare rimligt väl. Det beror på att den är ”endimensionell”. Utsignalen varierar i en enda dimension (spänning) söm funktion av tiden. Denna är därför skapligt lätt att studera som funktion av insignalen, även om faktorer som lastimpedans självklart komplicerar saken lite.
Men Högtalare är mycket mera komplexa då de strålar ljud i 4pi steradianer och således har oändligt många utsignaler som var och en relaterar på olika sätt till insignalen. Dessutom är samverkan med rummet och stereosystemet en faktor. Båda högtalarnas ljud strålar ju ut i samma rymd och blandas.
Men även högtalare kan självklart kartläggas rimligt väl. Det kräver dock väldigt många mätningar och osäkerhetsfaktorerna är mycket, mycket större - det vill säga svaret på vad som utgör en perfekt återgivning är inte entydigt, även om det ofta är lätt att se när något inte är bra alls, i betydelsen välåtergivande.
I många fall kan det även vara mycket svårt att skilja fula färgningar från förskönande. Det är ju inte bara subjektivt utan även i viss grad individuellt, men faktiskt inte så mycket som många tror. Det kan man lära dig sv att göra en massa blinda studier.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).