Moderator: Redaktörer
dewpo skrev:Jag har ingen statistik men jag tror att det blir vanligare och vanligare att konsumenter mäter på sina ljudsystem!
Vanligast måste vara att en AVR används!
Men spontant känns det som om olika typer av DSP system, Typ miniDSP och dylikt är en växande nischmarknad.
Om man lär sig vad som går och inte går att korrigera, Så kan digital signalbehandling faktiskt göra under med ljudet
goat76 skrev:Det blir nog bli så att jag från och med nu mer sällan kommer mäta på högtalare än vad jag hitills gjort.
Det verkar vara som så att de med aktiva system aldrig blir nöjda. De mäter och mäter, och korrigerar och korrigerar medans jag lyssnar och lyssnar, och njuter och njuter av musik istället.
Skämt åsido, jag förstår mycket väl att man behöver mäta vid utvecklande av högtalare, personligen kommer jag dock troligtvis aldrig bygga en själv.
Tangband skrev:Återstår att fundera över den där -10 dB dippen vid 2,5 kHz, som jag vidhåller kan vara en felkopplad diskant...
Morello skrev:Jo, vi vet att det inte är något så basalt som ett felaktigt anslutet element; det framgår med all önskvärd tydlighet om man studerar frekvensgången från respektive element.
IngOehman skrev:goat76 skrev:Hur mäter man högtalare från Carlsson, on axis? Hur?
Frågan är möjligen lite lustigt ställd eftersom det inte framgår vem som mäter.
Högtalare är ju inte gjorde för att mätas på utan för att skapa ljud som man skall lyssna på. Så konsumenter som mäter på sina högtalare istället för att lyssna på dem är nog rätt så sällsynt.
Däremot så mäter självklart både seriösa tillverkare och apparattestare på de produkter de skapar/testar.
Och vad för sorts högtalare de är spelar då ingen roll, man mäter kanske 100 olika saker som tillsammans kartlägger högtalarens egenskaper.
- - -
Om man däremot (av något korkat skäl?) bara vill mäta EN sak (vilket inte alls ger någon ens halvkomplett bild av högtalarens samlade egenskaper) så kan man förstås hävda att den enda mätningen kan bli olika mycket missvisande för en högtalare än för en annan... Eller samma sak sagd på annat sätt - en så lite missvisande sammanfattande mätning som möjligt, kan kanske hävdas behöva anpassas en smula till högtalarens sätt att alstra ljud.
Men skall man kartlägga högtalaren på ett vettigt sätt så mäter man självklart massor av olika saker, vars summa rimligt väl beskriver högtalare. Viktigast är förstås att någon som begriper sig på saken kommenterar mätningarna, således att inte kreti och pleti (självutnämnda experter?) får fri lejd att missförstå det de ser, och kanske till och med berättar för andra om saken...
Vh, iö
- - - - -
PS. För det mesta är alltså informationsmängden (från för få mätningar) alldeles för liten för att på ett vettigt sätt representera mätobjektet, men det hindrar inte att även en enskild mätning kan visa stora förefintliga fel. Den information som finns är ju riktig om mätningen är gjord med fungerande utrustning.
Man bara vet inte om de är de enda. Och en mätning som ser jättebra ut kan vara på ett objekt med ännu större fel, med avseende på egenskaper som inte visas av aktuell enda mätning.
goat76 skrev:Bill50x skrev:Tangband skrev:Med brasklappen att ett par exaktifierade Majik 140 troligtvis är en helt annan högtalare.
Jomenvisst. Skillnaden är avgrundsdjup och i en blindtest skulle man inte tro att det är samma talare. Möjligen skulle man kunna gissa att det är en billig resp dyr högtalare från samma tillverkare. Vilket det iofs är. Jag ser det så är; ett par original passivt drivna Majik 140 skulle aldrig platsa hemma hos mig, ett par Exaktifierade diton skulle jag kunna leva länge med.
/ B
Vad är det som platsar hemma hos dig för stunden, är du hundra procent nöjd och har ett par passiva Majik 140 med nogrann uppställning någonsin återfunnits i ditt hem?
Jag är av uppfattningen att rummet är den klart viktigaste komponenten, det spelar inte någon roll hur fina högtalare det än må vara man släpar hem om man inte har ett rum som tillåter välljud. Sen har vi ju det där med att storleken har betydelse, allt passar ju inte i den grottan man lever i?
Det kan ju faktiskt vara så att ett par passiva Majik 140 i mitt lyssningsrum låter hästlängder bättre än vad de flesta av er andra i tråden har lyckats få till det med era högtalare, hur fantastiska de än må verka vara sisådär 1,27 meter on axis...
hcl skrev:goat76 skrev:Bill50x skrev:Jomenvisst. Skillnaden är avgrundsdjup och i en blindtest skulle man inte tro att det är samma talare. Möjligen skulle man kunna gissa att det är en billig resp dyr högtalare från samma tillverkare. Vilket det iofs är. Jag ser det så är; ett par original passivt drivna Majik 140 skulle aldrig platsa hemma hos mig, ett par Exaktifierade diton skulle jag kunna leva länge med.
/ B
Vad är det som platsar hemma hos dig för stunden, är du hundra procent nöjd och har ett par passiva Majik 140 med nogrann uppställning någonsin återfunnits i ditt hem?
Jag är av uppfattningen att rummet är den klart viktigaste komponenten, det spelar inte någon roll hur fina högtalare det än må vara man släpar hem om man inte har ett rum som tillåter välljud. Sen har vi ju det där med att storleken har betydelse, allt passar ju inte i den grottan man lever i?
Det kan ju faktiskt vara så att ett par passiva Majik 140 i mitt lyssningsrum låter hästlängder bättre än vad de flesta av er andra i tråden har lyckats få till det med era högtalare, hur fantastiska de än må verka vara sisådär 1,27 meter on axis...
Jag tror du har en mycket viktig poäng, men att mäta med mikrofon på lyssningsplats ger inte heller det någon rättvisande bild eftersom vår hörsel förmår skilja vissa rumsreflexer från direktljudet medan vissa rumsreflexer sammanblandas eller tolkas som tillhörande direktljudet. Allt på ett tämligen komplicerat sätt (om man lyssnar på musik). Det mest korrekta man kan göra för att bilda sig en uppfattning om hur en högtalare låter är att lyssna på den, i det rum där den står.
Ang. just Majik 140 så har den (föga förvånande) en lite speciell/egen klang, men den förmår ändå återge musik på ett för prisklassen ganska bra sätt. Att den kan göra det hänger säkerligen ihop med att den är designad för att, precis som du skriver (och på liknande sätt som ortho-akustiska högtalare) spela som en i rummet väl integrerad enhet. Som jag förstår det så har detta gällt som designmål hos Linn sedan starten och även om högtalarna har haft olika karaktär så har de ändå haft en god förmåga att inte stå i vägen för musiken på samma sätt som många andra högtalare.
hcl skrev:goat76 skrev:Bill50x skrev:Jomenvisst. Skillnaden är avgrundsdjup och i en blindtest skulle man inte tro att det är samma talare. Möjligen skulle man kunna gissa att det är en billig resp dyr högtalare från samma tillverkare. Vilket det iofs är. Jag ser det så är; ett par original passivt drivna Majik 140 skulle aldrig platsa hemma hos mig, ett par Exaktifierade diton skulle jag kunna leva länge med.
/ B
Vad är det som platsar hemma hos dig för stunden, är du hundra procent nöjd och har ett par passiva Majik 140 med nogrann uppställning någonsin återfunnits i ditt hem?
Jag är av uppfattningen att rummet är den klart viktigaste komponenten, det spelar inte någon roll hur fina högtalare det än må vara man släpar hem om man inte har ett rum som tillåter välljud. Sen har vi ju det där med att storleken har betydelse, allt passar ju inte i den grottan man lever i?
Det kan ju faktiskt vara så att ett par passiva Majik 140 i mitt lyssningsrum låter hästlängder bättre än vad de flesta av er andra i tråden har lyckats få till det med era högtalare, hur fantastiska de än må verka vara sisådär 1,27 meter on axis...
Jag tror du har en mycket viktig poäng, men att mäta med mikrofon på lyssningsplats ger inte heller det någon rättvisande bild eftersom vår hörsel förmår skilja vissa rumsreflexer från direktljudet medan vissa rumsreflexer sammanblandas eller tolkas som tillhörande direktljudet. Allt på ett tämligen komplicerat sätt (om man lyssnar på musik). Det mest korrekta man kan göra för att bilda sig en uppfattning om hur en högtalare låter är att lyssna på den, i det rum där den står.
Ang. just Majik 140 så har den (föga förvånande) en lite speciell/egen klang, men den förmår ändå återge musik på ett för prisklassen ganska bra sätt. Att den kan göra det hänger säkerligen ihop med att den är designad för att, precis som du skriver (och på liknande sätt som ortho-akustiska högtalare) spela som en i rummet väl integrerad enhet. Som jag förstår det så har detta gällt som designmål hos Linn sedan starten och även om högtalarna har haft olika karaktär så har de ändå haft en god förmåga att inte stå i vägen för musiken på samma sätt som många andra högtalare.
Morello skrev:Tangband,
Om du tittar på respektive element så ser du att nivån är cirka -12 dB; summan blir -6 dB om och endast om summationen sker i fas.
Därtill finns en smalbandig svacka som sannolikt beror på interferensproblem.
Hela högtalaren är en fadäs.
Tangband skrev:Hmm.....Den hornladdning som finns bakom 2K arrayen kanske ställer till det?
RogerJoensson skrev:Det kliar verkligen i fingrarna att prova vända upp diskantpaketet, riva ur delningsfiltren och ersätta med nya... Diskanterna hamnar före i tid så de behöver nog fördröjas, om man inte bygger om lådorna när man ändå håller på...
Bill50x skrev:RogerJoensson skrev:Det kliar verkligen i fingrarna att prova vända upp diskantpaketet, riva ur delningsfiltren och ersätta med nya... Diskanterna hamnar före i tid så de behöver nog fördröjas, om man inte bygger om lådorna när man ändå håller på...
Gissar att det är en av sakerna som Exakt fixar till, dvs ser till att alla element hamnar i fas och anpassas bättre till varandra.
/ B
RogerJoensson skrev:Det kliar verkligen i fingrarna att prova vända upp diskantpaketet, riva ur delningsfiltren och ersätta med nya...
RogerJoensson skrev:Ok. Det fanns inga problem, men de försökte fixa dem ändå.
Kraniet skrev:Jag är inte helt säker men jag tror att det sitter en basreflexport där i "koppen".
Känns som en design-gimmick.
Det är ju ingen waveguide, men den ger nog en del skumma reflexer.
RogerJoensson skrev:Ok. Det fanns inga problem, men de försökte fixa dem ändå.
Är den där knasiga designförsänkningen ca 3,5 cm djup?
RogerJoensson skrev:Avståndet till kanten på diskantpaketet är inblandat också?
Det skulle vara intressant att fylla ut skålen och se vad som händer med svackan (den blå kurvan).
Harryup skrev:Undrar om det inte är det faktiskt. Och så är högtalaren byggd för att stå i bokhylla så basreflexporten ville man inte ha bakåt.
goat76 skrev:
2K Driver Array
The two high frequency drive units are housed in a single rigid chassis.
By minimising the distance between drive units, a single-point sound source is created, which together with the acoustic ‘scoop’, produces exceptionally wide dispersion for precise and consistent high frequency performance throughout the room.
Enligt Linn själva verkar urgröpningen ha en ljudlig effekt så jag kanske hade fel då jag trodde det endast var en visuell design.
Deras övriga beskrivning kanske förklarar varför det ser ut som det gör på en mätning on axis?
Jag kan då iallafall bekräfta att diskanten har en extremt bra spridning i rummet, bättre spridning än de flesta andra högtalare jag hört.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 2 gäster