Linn Majik 140

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Linn Majik 140

Inläggav hcl » 2019-10-27 00:32

IngOehman skrev:Jag föreslår att du läser mitt inlägg en gång till och den gången försöker leverera ett vettigare svar. Det där var ju bara ett försöka att slå ifrån dig.

Tror du förstår det jag skriver (jag kan ha fel) och om du väljer att låtsas som om du inte gör det - för att kunna fortsätta detta nihilistiska trams - då ser jag ingen poäng med att fortsätta samtala med dig. Det jag skrivit är tydligt nog för att alla som inte är idioter skall kunna förstå det, men vill du inte förstå det så finns inget att göra.

Jag säger att man kan ha olika filosofisk infallsvinkel, och jag ser inga rätt och fel därvidlag. Däremot ser jag att folk är slavar under sina egna ibland väldigt omotiverade värderingar och även sin tro om och rädsla för andras värderingar. De gör sig själva en otjänst, och bidrar till ett trist diskussionsklimat.


Vh, iö

Jovisst förstår jag både dina argument och din poäng och om en tillverkare ser sig som tillhörande det ena eller det andra av dina filosofiska infallsvinklar så vore det givetvis bra om man också redogjorde för denna sin hållning. Om man frågar dom flesta tillverkare (oavsett vad de lyckas åstadkomma) så anser nog de flesta sig tillhöra dom som håller transparens och trohet till ursprungsmaterialet högt.

Ang. frågan om vad olika personer förstår eller ej så har jag lite svårt att tugga i mig de förenklade förklaringsmodeller som ofta skymmer sikten på forumet. Det gäller allt från slutsatser baserade på mätningar av frekvensöverföringsfunktioner, distorsionsmätningar till spikfotsdebatten. Jag hävdar ö.h.t. inte att allt är subjektivt, faktiskt raka motsatsen, men att hävda tolkningsföreträde med hänvisning till otillräckliga förklaringsmodeller duger inte i min bok. Mycket tyderpå att vi fortfarande har en bra bit kvar innan vi fullt ut förstår alla väsentliga samband rörande mekaniska såväl som elektriska brister förekommande i kedjan från inspelningsskedet till återgivningstillfället och hur dessa brister påverkar den mänskliga hörseln. Att inte veta allt är inte likställigt med att man inget vet.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Linn Majik 140

Inläggav goat76 » 2019-10-27 00:45

petersteindl skrev:
goat76 skrev:
petersteindl skrev:
Tangband är Richard. Richard var tidigare medlem på forumet men blev inaktiverad, men är åter som Tangband.

Mvh
Peter


"Blev inaktiverad", var det på eget bevåg?
Tangband är ju en riktig snällis tycker jag. :)


Här är exempelvis en tråd som Richard skapat och som det skrevs en hel del i.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=54735

Med vänlig hälsning
Peter


Tack, jag måste läsa den tråden någon dag.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Linn Majik 140

Inläggav IngOehman » 2019-10-27 10:58

hcl skrev:
IngOehman skrev:Jag föreslår att du läser mitt inlägg en gång till och den gången försöker leverera ett vettigare svar. Det där var ju bara ett försöka att slå ifrån dig.

Tror du förstår det jag skriver (jag kan ha fel) och om du väljer att låtsas som om du inte gör det - för att kunna fortsätta detta nihilistiska trams - då ser jag ingen poäng med att fortsätta samtala med dig. Det jag skrivit är tydligt nog för att alla som inte är idioter skall kunna förstå det, men vill du inte förstå det så finns inget att göra.

Jag säger att man kan ha olika filosofisk infallsvinkel, och jag ser inga rätt och fel därvidlag. Däremot ser jag att folk är slavar under sina egna ibland väldigt omotiverade värderingar och även sin tro om och rädsla för andras värderingar. De gör sig själva en otjänst, och bidrar till ett trist diskussionsklimat.


Vh, iö

Jovisst förstår jag både dina argument och din poäng och om en tillverkare ser sig som tillhörande det ena eller det andra av dina filosofiska infallsvinklar så vore det givetvis bra om man också redogjorde för denna sin hållning. Om man frågar dom flesta tillverkare (oavsett vad de lyckas åstadkomma) så anser nog de flesta sig tillhöra dom som håller transparens och trohet till ursprungsmaterialet högt.

Det framgår inte varför du spekulerar om detta. Du kan tro vad som helst, men varför? Givet att deltagarna på detta diskussionsforum enligt de enkäter som gjorts inte alls är dominerade av människor med den inställningen, varför skulle tillverkarna vara det?

Massor av människor svarar på frågan med att de prioriterar upplevelsen, andra säger att de inte bryr sig om en ackurat återgivning men vill ha en som de uppfattar som illusorisk. Självklart finns det även de som säger att de pioriterar en så ackurat återgivning som möjligt, men de flesta? Varför tror du det?

Så vad är poängen med att hävda en tro om något sådant?

Fakta är att väldigt många jämfört med en så ofärgad återgivning som möjligt föredrar en färgning som de tycker berikar upplevelsen (odefinierat varför) eller berikar känslan av verklighet (illusoriskhet) - som de VET är just det! Att det kan finnas tillverkare med samma inställning är inte långsökt.

hcl skrev:Ang. frågan om vad olika personer förstår eller ej så har jag lite svårt att tugga i mig de förenklade förklaringsmodeller som ofta skymmer sikten på forumet. Det gäller allt från slutsatser baserade på mätningar av frekvensöverföringsfunktioner, distorsionsmätningar till spikfotsdebatten. Jag hävdar ö.h.t. inte att allt är subjektivt, faktiskt raka motsatsen, men att hävda tolkningsföreträde med hänvisning till otillräckliga förklaringsmodeller duger inte i min bok.

Det är oklart vad du menar med otillräckliga förklaringsmodeller.

Är dock säker på att du känner till att det i trådar sagts saker som att alla vet att högtalaren och omgivningen rör sig mindre då den står på mjuka fötter, men man skall såklart testa och välja spikfötter ändå då man föredrar upplevelsen. Tycker du skall söka på saken i senaste fottråden och kolla vem som sagt sådant...

hcl skrev:Mycket tyderpå att vi fortfarande har en bra bit kvar innan vi fullt ut förstår alla väsentliga samband rörande mekaniska såväl som elektriska brister förekommande i kedjan från inspelningsskedet till återgivningstillfället och hur dessa brister påverkar den mänskliga hörseln. Att inte veta allt är inte likställigt med att man inget vet.

Att sambanden är komplexa är en sak, att det finns oupptäckt magi (misstolka nu inte det ordet, jag menar bara något som verkar magiskt innan man förstår det) är något annat, och det är en väldigt tveksam slutsats.

Dina okunskaper behöver ju heller inte vara representativa för allas, även om du kanske vill se världen som att ingen vet mera än du. Det KAN vara så att ingen vet mera än du - men om du vet så lite så är det inte rimligt att du hävdar dig veta att inte andra vet det du inte vet.

Vet man lite så är man helt enkelt inte rätt person att uttala sig om vad som är förstått och välkänt av andra. Eller hur?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Linn Majik 140

Inläggav hcl » 2019-10-27 11:37

IngOehman skrev:
hcl skrev:Ang. frågan om vad olika personer förstår eller ej så har jag lite svårt att tugga i mig de förenklade förklaringsmodeller som ofta skymmer sikten på forumet. ... Jag hävdar ö.h.t. inte att allt är subjektivt, faktiskt raka motsatsen, men att hävda tolkningsföreträde med hänvisning till otillräckliga förklaringsmodeller duger inte i min bok.

...

Mycket tyderpå att vi fortfarande har en bra bit kvar innan vi fullt ut förstår alla väsentliga samband rörande mekaniska såväl som elektriska brister förekommande i kedjan från inspelningsskedet till återgivningstillfället och hur dessa brister påverkar den mänskliga hörseln. Att inte veta allt är inte likställigt med att man inget vet.

Att sambanden är komplexa är en sak, att det finns oupptäckt magi (misstolka nu inte det ordet, jag menar bara något som verkar magiskt innan man förstår det) är något annat, och det är en väldigt tveksam slutsats.

...

Vh, iö


Jag kan hålla med om att dylika meta-diskussioner är tämligen fruktlösa. Det sista var bara en kommentar på ditt påstående om att jag hade ett nihilistisk förhållningssätt. Jag påstår inte heller att något skulle vara ”magiskt”, bara att vi inte vet allt.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Linn Majik 140

Inläggav IngOehman » 2019-10-27 12:28

Wow! Det hjälpte inte att jag förklarade hur jag använde ordet magi!!! :lol:

Nihilister tror inte på (eller medvetet undanhåller) saker som i allmänhet eller av en specifik grupp ses som något av vikt. De är förnekare av värden och betydelser. Problemet med nihilism är inte att de måste ha fel, utan att de inte är öppna för möjligheten. De förnekar den istället för att undersöka den.

Det är inte konstruktivt. Det förstör diskussioner.

Som sker i t ex den här tråden.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2019-10-27 12:36, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Linn Majik 140

Inläggav IngOehman » 2019-10-27 12:35

Om Linn utformar sina högtalare för att färga snyggt kan de bäst svara på själva, men de kan vara ovilliga på grund av att de när samma tro om ANDRAS tro och rädslor som vissa i tråden...

Oavsett vad de svarar så är det inte svårt att undersöka om färgningarna är hörbara. Det är inte heller svårt att få undersöka om den där ”potentiellt estetiskt valda” skålen påverkar hörbart, man kan faktiskt göra det utan att lyssna(!) med bara mätningar - eftersom sambanden mellan mätningar av tonkurva och hörgränser är välkända (inte av alla såklart, men av dem som vet något om sådana saker).


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Linn Majik 140

Inläggav hcl » 2019-10-27 13:53

IngOehman skrev:...
Nihilister tror inte på (eller medvetet undanhåller) saker som i allmänhet eller av en specifik grupp ses som något av vikt. De är förnekare av värden och betydelser. Problemet med nihilism är inte att de måste ha fel, utan att de inte är öppna för möjligheten. De förnekar den istället för att undersöka den.

Det är inte konstruktivt. Det förstör diskussioner.

Som sker i t ex den här tråden...


Jag tycker att spekulativa inlägg, baserade på vad någon annan skrivit om något och som man dessutom ifrågasätter i så fall är mer diskussionsförstörande.

Tydligen tyckte den som lyssningstestade högtalaren på Stereophile att Majik 140 lät bra.

https://www.stereophile.com/content/linn-majik-140-loudspeaker-page-2

Stereophile skrev:"No compromises in a $2995/pair speaker." "It doesn't get much better than this for the money."
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Linn Majik 140

Inläggav goat76 » 2019-10-27 14:18

IngOehman skrev:Wow! Det hjälpte inte att jag förklarade hur jag använde ordet magi!!! :lol:

Nihilister tror inte på (eller medvetet undanhåller) saker som i allmänhet eller av en specifik grupp ses som något av vikt. De är förnekare av värden och betydelser. Problemet med nihilism är inte att de måste ha fel, utan att de inte är öppna för möjligheten. De förnekar den istället för att undersöka den.

Det är inte konstruktivt. Det förstör diskussioner.

Som sker i t ex den här tråden.


På tal om lite olika typer av personlighetsdrag och jag menar absolut inte att någon här har följande drag. Men visst är det intressant hur man kan dela in människor i olika fack.



7 karaktärsdrag hos auktoritära människor

Auktoritära människor kastar en lång hotande skugga över våra liv. Vare sig det är inom familjen, på arbetet eller i politiken så är de inte svåra att upptäcka, främst på grund av deras användning och missbruk av makt. I deras sinne finner man fördomar och ett behov att dominera, såväl som cynism, dubbelmoral och intolerans.

Studier visar att den auktoritära personligheten har sin början i slutet av andra världskriget och förintelsen. Det var en förödande tid, så avtrubbande och märklig att den akademiska världen frågade sig hur rasism, fördomar och auktoritarism kunde ha gått så långt.

En auktoritär karaktär och blind strävan efter dominans är trots allt en infektion hos vissa människor. Det är ett psykologiskt koncept som vi ser alltför ofta och som vi lär oss upptäcka. Nedan finner du karaktärsdragen som definierar dem.

1. Blind lojalitet till värderingar, vanor och ideal
Auktoritära människor kategoriserar världen med enkelheten och stelheten hos en femåring. Saker och ting är svarta eller vita, och alla som antar samma perspektiv, värderingar och åsikter är på rätt spår. Den som har en annan uppfattning utgör dock ett potentiellt hot.

2. Etnocentrism i auktoritära människor
Mina saker är bäst. Som en utökning av detta är mitt land, min kultur och mitt språk inte bara det mest värdiga, utan de enda tänkbara och acceptabla alternativen. Denna attityd och sinnesstämning leder till diskriminering och kränkande beteenden. Det rör sig om farliga fördomar som stöter bort allt som är annorlunda. Med andra ord föraktar auktoritära människor allt som inte passar deras trångsynta tankesätt.

3. En kultur av rädsla
Det är framförallt tydligt i familjer eller nära relationer där en person är snabb att använda hot och drama för att föda rädslan och utöva dominans.

4. Mina prestationer kommer alltid vara bättre än dina
Det spelar ingen roll vad du är bra på, vad du har studerat eller vad du gillar; den auktoritära personen kommer alltid att ligga steget före dig.

Om du har en lång lista av kvalifikationer kommer den säga att du saknar livserfarenhet, vilket den auktoritära personen givetvis har i överflöd. Om du är duktig och kompetent på ditt arbete kommer den försöka hindra dig genom att försäkra dig om att uppgifterna som du fått inte matchar dina förmågor, eftersom auktoritära människor inte står ut med att någon annan är framgångsrik. Utom dem själva så klart.


5. Aggressivt ledarskap
Alla vet vi att auktoritära människor gillar att bestämma. Men deras ledarskap är inte demokratiskt. De kommer aldrig att leda med emotionell intelligens, som ironiskt nog är vad som tar fram det bästa hos människor och skapar harmoni, tillit och behaglig samexistens. Detta leder i sin tur till lycka och produktivitet.

Auktoritära ledare är aggressiva, saknar empati, bryr sig bara om sina egna behov och har väldigt låg tolerans för frustration. De är oförmögna att identifiera vad andra behöver. Dessutom har de en tendens att motarbeta dem eftersom de ser dem som svagheter.


6. Fördomar och stelt tänkande
De säger att det är svårare att bryta en fördom än att klyva en atom. Dessvärre är detta sant, och ytterligare ett karaktärsdrag hos auktoritära människor. Deras tankesätt är extremt stelt. De lämnar inget rum för åsikter andra än sina egna. Det finns säkerligen ingen plats över för någon annan ”sanning” än den de själva kommit fram till.

Fördomar och stelt tänkande är vårt samhälles termiter. Med andra ord försvagar de samhället och allt hopp om sann ömsesidig respekt.


7. Ytliga resonemang
Auktoritära människor lever i en drömvärld. Vid första anblick kan de verka respektingivande och skrämmande. De sätter ofta sig själva på höga piedestaler, men är i grunden svaga. Lyssna bara på deras argument så kommer du upptäcka ett enkelt sinne tomt på idéer och stabila resonemang.

Deras lilla värld är begränsad till att försvara vad de ser som en universell sanning. Det är dock ofta nog att utmana dem med några få argument för att hela deras ytliga ideologi ska falla i bitar.

Det största problemet med auktoritära människor är att det finns aggression bakom deras ytliga resonerande. Därför reagerar de väldigt illa när de känner sig hotade eller placerade i en underordnad position.

Vi behöver alltså veta hur man hanterar de här människorna på bästa sätt. Att hålla avstånd från dem är den bästa strategin om du vill hålla dig säker. Vi måste även lära oss hur vi känner igen detta beteende så att vi kan hindra det från att sprida sig och infektera vår värld.


Källa: https://utforskasinnet.se/7-karaktarsdr ... manniskor/


-----------------------------------------------


Nog om detta. :)

Är det någon här som gjort egna mätningar eller har erfarenhet av att ha ägt Majik 140, vad tyckte ni den hade för styrkor respektive svagheter som musikmedlare?

Med vänliga hälsningar.
Senast redigerad av goat76 2019-10-27 14:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Re: Linn Majik 140

Inläggav PappaBas » 2019-10-27 14:24

Problemet med Linn är väl att oavsett om man vill ha ett visst "sound" eller inte så levererar de inte någon enhetlig upplevelse direkt mellan sina modeller?

Detta är en kvasidiskussion och bygger på en slags marknadsföringsontologi skapad av högtalartillverkare/hifipress för att skapa en förståelig värld för konsumenter som av förklarliga skäl inte kan vara experter på akustik, psykoakustik, männsklig hörselanatomi, fysik och elektronik.

I mitt förmenande finns det mycket "magiskt" som sker i hjärnan när den skapar en upplevelse av det som kommer in i öronen. .
Att undersöka och förstå dessa processer är vitalt för en högtalarkontruktör.
Konstruktörer som Ingvar och Peter håller ju på med detta. Har man varit på en IÖ-demo har man säkert också varit med som försöksperson i en mätning av olika psykoakustiska parametrar.
En konstruktör måste kunna modellera exakt med stor noggranhet hur ljudet strålas ut från en högtalare. Dvs frekvensgång i alla riktningar men också hur de interagerar med begränsingsytor och löptider för olika frekvenser. Det önskade beteendet skall också vara konstant över olika volymer (minimera olika sorters distortion).
Hur detta beteende skall se ut beror på olika filosofier men det finns en stor mängd grundläggande beteenden som måste vara uppfyllda. Det är det som kritiseras på bla Linn.
Att en konstruktör måste kunna utföra en mängd olika sorters avancerade mätningar är helt uppenbart. Du kan inte få ett avsett beteende bara genom att lyssna.
Har man fipplat lite med att mäta och lyssna själv inser man lätt hur otroligt svårt det är att förklara vad det är man hör.
Hörsel som analysverktyg för högtalare har otroligt hög sensitivitet och låg spesificitet om lyssnaren inte har stor erfarenhet av konstruktion.
Det går inte att vara utan hörsel eller utan mätningar. De är bra på olika saker men lika viktiga och kompletterar varandra.

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Linn Majik 140

Inläggav Tell » 2019-10-27 15:24

Pja alltså trots den rätt oraka frekvensgången så kan dom såklart låta subjektivt bra, så gillar ni dom ni som har dom så kör på :) Men för det priset så skulle iaf inte jag ens tänka en en halv gång på att skaffa dom. O visst att man kan köpa en sån där exaktbox som DSP:ar till en betydligt rakare och exaktare högtalare, men bara den kostar ~40kkr utöver själva högtalaren som kostar 20ish. Jag gillar ju iaf konceptet med att kunna styra upp en (objektivt) dålig högtalare att bli mycket bättre med hjälp av en DSP, men när den högtalaren är så pass dyr redan så undrar jag varför man inte köper en som är (objektivt) bättre redan från början? Finns väl en hel drös både billigare o (objektivt) bättre högtalare där ute. Vill man sen färga om ljudet så är det väl bara skaffa sig en egen DSP och leka runt med.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Linn Majik 140

Inläggav goat76 » 2019-10-27 16:25

Tell skrev:Pja alltså trots den rätt oraka frekvensgången så kan dom såklart låta subjektivt bra, så gillar ni dom ni som har dom så kör på :) Men för det priset så skulle iaf inte jag ens tänka en en halv gång på att skaffa dom. O visst att man kan köpa en sån där exaktbox som DSP:ar till en betydligt rakare och exaktare högtalare, men bara den kostar ~40kkr utöver själva högtalaren som kostar 20ish. Jag gillar ju iaf konceptet med att kunna styra upp en (objektivt) dålig högtalare att bli mycket bättre med hjälp av en DSP, men när den högtalaren är så pass dyr redan så undrar jag varför man inte köper en som är (objektivt) bättre redan från början? Finns väl en hel drös både billigare o (objektivt) bättre högtalare där ute. Vill man sen färga om ljudet så är det väl bara skaffa sig en egen DSP och leka runt med.


En högtalare jag är intresserad av att höra och då allra helst i hemmamiljö är en klart dyrare högtalare än Majik 140, en Revel Performa3 F208. Det enda jag egentligen vet om den är att den har goda betyg och mäter ganska bra, sekundärt men ändå en småviktig detalj är att den inte ser helt sjukt ful ut, vilket de flesta högtalare trots allt gör.

Behöver jag ens lyssna på den, eller är det bara att tänka en och en halv gång och bara slå?
(Tänk inte på priset, det är högst individuellt vad man anser vara prisvärt.)

Köpet av mina högtalare var baserat på lyssningsintryck vid flertalet demolyssningar över flera år, det var inte själva högtalaren som demades varje gång, utan annan apparatur. Majik 140 råkade bara vara högtalaren som stod för ljudet och det lät alltid bra, därav mitt intresse som sedemera blev ett köp, inte konstigare än så.
Mätningar var inte en parameter.

Så åter till Revel Performa3 F208. Baserat på mätningar och hur omtyckta de i allmänhet verkar vara, visst bör de väl vara ett ganska säkert köp och visst borde de utklassa mina nuvarande högtalare? :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Linn Majik 140

Inläggav IngOehman » 2019-10-27 16:34

goat76 skrev:
IngOehman skrev:Wow! Det hjälpte inte att jag förklarade hur jag använde ordet magi!!! :lol:

Nihilister tror inte på (eller medvetet undanhåller) saker som i allmänhet eller av en specifik grupp ses som något av vikt. De är förnekare av värden och betydelser. Problemet med nihilism är inte att de måste ha fel, utan att de inte är öppna för möjligheten. De förnekar den istället för att undersöka den.

Det är inte konstruktivt. Det förstör diskussioner.

Som sker i t ex den här tråden.


På tal om lite olika typer av personlighetsdrag och jag menar absolut inte att någon här har följande drag. Men visst är det intressant hur man kan dela in människor i olika fack.



7 karaktärsdrag hos auktoritära människor

Auktoritära människor kastar en lång hotande skugga över våra liv. Vare sig det är inom familjen, på arbetet eller i politiken så är de inte svåra att upptäcka, främst på grund av deras användning och missbruk av makt. I deras sinne finner man fördomar och ett behov att dominera, såväl som cynism, dubbelmoral och intolerans.

Studier visar att den auktoritära personligheten har sin början i slutet av andra världskriget och förintelsen. Det var en förödande tid, så avtrubbande och märklig att den akademiska världen frågade sig hur rasism, fördomar och auktoritarism kunde ha gått så långt.

En auktoritär karaktär och blind strävan efter dominans är trots allt en infektion hos vissa människor. Det är ett psykologiskt koncept som vi ser alltför ofta och som vi lär oss upptäcka. Nedan finner du karaktärsdragen som definierar dem.

1. Blind lojalitet till värderingar, vanor och ideal
Auktoritära människor kategoriserar världen med enkelheten och stelheten hos en femåring. Saker och ting är svarta eller vita, och alla som antar samma perspektiv, värderingar och åsikter är på rätt spår. Den som har en annan uppfattning utgör dock ett potentiellt hot.

2. Etnocentrism i auktoritära människor
Mina saker är bäst. Som en utökning av detta är mitt land, min kultur och mitt språk inte bara det mest värdiga, utan de enda tänkbara och acceptabla alternativen. Denna attityd och sinnesstämning leder till diskriminering och kränkande beteenden. Det rör sig om farliga fördomar som stöter bort allt som är annorlunda. Med andra ord föraktar auktoritära människor allt som inte passar deras trångsynta tankesätt.

3. En kultur av rädsla
Det är framförallt tydligt i familjer eller nära relationer där en person är snabb att använda hot och drama för att föda rädslan och utöva dominans.

4. Mina prestationer kommer alltid vara bättre än dina
Det spelar ingen roll vad du är bra på, vad du har studerat eller vad du gillar; den auktoritära personen kommer alltid att ligga steget före dig.

Om du har en lång lista av kvalifikationer kommer den säga att du saknar livserfarenhet, vilket den auktoritära personen givetvis har i överflöd. Om du är duktig och kompetent på ditt arbete kommer den försöka hindra dig genom att försäkra dig om att uppgifterna som du fått inte matchar dina förmågor, eftersom auktoritära människor inte står ut med att någon annan är framgångsrik. Utom dem själva så klart.


5. Aggressivt ledarskap
Alla vet vi att auktoritära människor gillar att bestämma. Men deras ledarskap är inte demokratiskt. De kommer aldrig att leda med emotionell intelligens, som ironiskt nog är vad som tar fram det bästa hos människor och skapar harmoni, tillit och behaglig samexistens. Detta leder i sin tur till lycka och produktivitet.

Auktoritära ledare är aggressiva, saknar empati, bryr sig bara om sina egna behov och har väldigt låg tolerans för frustration. De är oförmögna att identifiera vad andra behöver. Dessutom har de en tendens att motarbeta dem eftersom de ser dem som svagheter.


6. Fördomar och stelt tänkande
De säger att det är svårare att bryta en fördom än att klyva en atom. Dessvärre är detta sant, och ytterligare ett karaktärsdrag hos auktoritära människor. Deras tankesätt är extremt stelt. De lämnar inget rum för åsikter andra än sina egna. Det finns säkerligen ingen plats över för någon annan ”sanning” än den de själva kommit fram till.

Fördomar och stelt tänkande är vårt samhälles termiter. Med andra ord försvagar de samhället och allt hopp om sann ömsesidig respekt.


7. Ytliga resonemang
Auktoritära människor lever i en drömvärld. Vid första anblick kan de verka respektingivande och skrämmande. De sätter ofta sig själva på höga piedestaler, men är i grunden svaga. Lyssna bara på deras argument så kommer du upptäcka ett enkelt sinne tomt på idéer och stabila resonemang.

Deras lilla värld är begränsad till att försvara vad de ser som en universell sanning. Det är dock ofta nog att utmana dem med några få argument för att hela deras ytliga ideologi ska falla i bitar.

Det största problemet med auktoritära människor är att det finns aggression bakom deras ytliga resonerande. Därför reagerar de väldigt illa när de känner sig hotade eller placerade i en underordnad position.

Vi behöver alltså veta hur man hanterar de här människorna på bästa sätt. Att hålla avstånd från dem är den bästa strategin om du vill hålla dig säker. Vi måste även lära oss hur vi känner igen detta beteende så att vi kan hindra det från att sprida sig och infektera vår värld.


Källa: https://utforskasinnet.se/7-karaktarsdr ... manniskor/


-----------------------------------------------


Nog om detta. :)

Är det någon här som gjort egna mätningar eller har erfarenhet av att ha ägt Majik 140, vad tyckte ni den hade för styrkor respektive svagheter som musikmedlare?

Med vänliga hälsningar.

Bra beskrivning där av den dogmatiska och extremt auktoritära Linn-läran!

Men samtidigt så verkar du inte riktigt ha genomskådat det. Lite motsägelsefullt... :?

Om man vill vara fri från dina hjältars beteende så organiserar man lämpligen sitt sinne vetenskapligt istället. Blandar inte in varken sig själv eller någon annan i sakdiskussioner.

Auktoriteter: Tro inte på något för att det framförs av (enligt dig) någon auktoritet (som t ex Linn). Tro bara på det son du, med dina egna kunskaper och erfarenheter förstår är defacto sant. Inte ens troligt duger.

Tumregler: Tro inte på saker för att någon formulerat en tumregel (stampa takten, sjung med, digitalt=sönderhackat, andra membran i rummet förstör allt, använd spikfötter...). Tumregler kan lika gärna (kanske rent av oftare) vara formulerade för att någon som saknar förstånd och kunskap, men så ändå vill ha något att tro på. Då är det attraktivt med tumregler för avgöra vad ”som är sant”, det vill säga - vad man väljer att tro på, utan goda skäl.

Majoriteten: Eftersom åsyftade majoriteten för förmodas vara människor (inte flugor), som typiskt har just starka tendenser att tro på auktoriteter och tumregler, finns det inget skäl att tro att något är sant bara för att många tror på det. Majoriteten kan vara helt ute och cyklar. Det styrs av memers uppfattade trovärdighet, vilket kan vara motsatsen till vad som är sant.

I brist på alternativ: Det finns inget vettigt skäl att tro något baserat på att man inte (min sina kunskaper) kan komma på en bättre förklaring. Brist på bättre förklaring gör inte ”den bästa man kan komma på” till sann. Att ändå vilja tro skapar oftast en omväg till sanningen. Gör att väldigt mycket kan behöva oläras innan man är på nollkunskap och kan fortsätta uppåt.

- - -

Sammanfattning - tro inte på saker utan vettiga skäl, vilket i praktiken kan betyda - tro inget - undersök istället om du vill veta.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Linn Majik 140

Inläggav petersteindl » 2019-10-27 17:40

goat76 skrev: . . .
Studier visar att den auktoritära personligheten har sin början i slutet av andra världskriget och förintelsen. Det var en förödande tid, så avtrubbande och märklig att den akademiska världen frågade sig hur rasism, fördomar och auktoritarism kunde ha gått så långt.

Det största problemet med auktoritära människor är att det finns aggression bakom deras ytliga resonerande. Därför reagerar de väldigt illa när de känner sig hotade eller placerade i en underordnad position.

Vi behöver alltså veta hur man hanterar de här människorna på bästa sätt. Att hålla avstånd från dem är den bästa strategin om du vill hålla dig säker. Vi måste även lära oss hur vi känner igen detta beteende så att vi kan hindra det från att sprida sig och infektera vår värld.[/i]


Källa: https://utforskasinnet.se/7-karaktarsdrag-hos-auktoritara-manniskor/

Jag gick in på din länk för att se vad det är för hemsida. Detta, därför att jag är helt övertygad om att auktoritär personlighet hos människor funnits så länge människosläktet funnits. Därför är jag alltid misstänksam då man förlägger en slags personlighet från en given tidpunkt i människans historia. Därför förkastar jag dessa studier som artikeln nämner.

Jag säger detta i all välmening som ett inlägg i debatten angående personligheter. En personlighet är alltid genetiskt betingad! Det kan helt enkelt inte vara på något annat sätt. Om det vore så att ett personlighetsdrag inte fanns med i den genetiska koden så finns det ingen möjlighet att den kan uppstå genom yttre miljöpåverkan! Något måste i så fall finnas latent i bakgrunden som triggas av yttre påverkan. Och om detta finns så har den funnits så länge människan haft en genetisk kod. Det är min bestämda uppfattning. Och deras studie skulle i så fall innebära att inget i världshistorien kunnat trigga fram detta förrän i slutet av andra världskriget. Jag tror inte människan förändrats då. Då man talar om historia om saker som hänt i tidsepoker långt före någon nu levande person, så kan man i princip endast tala om saker man tror. Det finns inga levande fakta som kan tala. Det finns böcker som är skrivna av människor som lärt sig skriftkonsten d v s av icke-analfabeter. Ingen analfabet har kunnat memorera d v s efterlämna kod över sitt liv och leverne och förutsättningarna därför. Då kan man skänka företeelsen att lära sig teckenspråk d v s att skriva en tanke över vilka människor som hade den kunskapen för 1000 år sedan och bakåt i tiden. Vad var det som stod i skrifterna då man gör ett studium bakåt i tiden. Min övertygelse är att i stort sett det enda som fanns var religiösa och kultiska skrifter där ledargestalter hade total dominans. Det kan vara kungar, överstepräster, medicinmän och gudar. För att hamna i en sådan position är jag helt övertygad om att just denna genetiska kod som innefattar auktoritet finns med i ekvationen.

Själv är jag mest förundrad över gamla rikens uppgång och fall och i Romarriket var det Kejsarna som hade auktoritet. Men det fanns många andra stora riken långt innan och vid en tidpunkt så fanns det flera mycket stora riken i krig med varandra och det betyder att dessa stora riken under relativt lång tid vuxit sig stora parallellt med varandra. Riken som det Grekiska och Persiska fanns, Egypten, Mesopotamien, Fenicien, Medien, Mesopotamien, Assyrien, Kaldéen, osv.

Att exempelvis Alexander den Store inte skulle varit auktoritär är inget jag ställer upp på. Det vore totalt befängt som jag ser det. Däremot var det logistikmässigt svårt att ta sig över kontinenter och härja. Färdmedel var hästar och kameler. Så förblev det fram tills större sjödugliga båtar byggdes, men att proviantera för långa båtfärder var ingen lätt uppgift. Så småningom kom förbränningsmotorn och snabbare och effektivare färdmedel kunde byggas. Allt under auktoriteter. Nu är vi på 1900-talets början och 1a världskriget bröt ut med slagskepp och betydligt häftigare båtar än någonsin tidigare. Det är inte för inte som det heter världskrig. Nu fanns logistiken för sådana uppgifter. Men det var ändå för långsamt. Det var först i och med snabbare och mer långtgående flygplan som avlägsna platser så att säga kom närmare. Hangarfartyg och flygplan. Men det var fortfarande inte tillräckligt bra, tills jetmotorn såg sitt ljus och det var i slutet på andra världskriget. Då fanns helt plötsligt logistikmässiga verktyg att bedriva globala äventyr. Dessförinnan var det man kallar det Brittiska Imperiet det största väldet. Allt grundlades av auktoritära människor, eller snarast av utpräglat extremt auktoritära människor.

Men, med jetflygplan ändrades kartbilden. Det intressanta som jag ser det är att samtliga logistikverktyg genom mänsklighetens historia hade sitt ursprung ur militära syften.

Så, det är från jetmotorernas intrång som militära övningar med lätthet och snabbhet kunde nå globala proportioner. Sätter man in samma gamla auktoritetstänkande och ger dessa människor nya vapen och nya snabba logistikmedel så kan man sprida sin auktoritet på större områden och snabbare.

I och med internet så kan kommunikation ske i realtid och det innebär en helt ny företeelse och bäddar för nya vägar och ny logistik att få fram sina intentioner på.

Ungefär så ser jag på saken. Människan gör saker därför att den kan. Den kan för att möjlighet ges. Allt är gammal kod och den koden finns i människans gener. Det är bara att gilla läget.

Nu kommer vi till den springande punkten som jag ser som det obehagligaste i den skrift du länkat till i "utforskasinnet.se", nämligen detta:

• Det största problemet med auktoritära människor är att det finns aggression bakom deras ytliga resonerande.
• Därför reagerar de väldigt illa när de känner sig hotade eller placerade i en underordnad position.


Första punkten är en felaktig hypotes. Aggression finns nämligen hos samtliga friska människor. Det finns i koden i människan. Det sexuella samt överlevnadsinstinkt är förknippat med aggression. Utan denna aggression skulle människosläktet gått under för länge sedan.
Jag skulle möjligtvis säga att: Kombinationen av mänsklig maktfullkomlighet som alltid är auktoritär och den genetiska aggressionen kan resultera i problem för dem själva och för andra.

I punkten därpå dras en slutsats utifrån en felaktig hypotes. Då blir slutsatsen alltid fel.

Sedan kommer själva åtgärdspaketet från den felaktiga slutsatsen som bränsle på elden och representerar en slags självberömmelse av sällan skådat slag.

Åtgärdspaketet enligt "utforskasinnet.se"
1. Vi behöver alltså veta hur man hanterar de här människorna på bästa sätt.
2. Att hålla avstånd från dem är den bästa strategin om du vill hålla dig säker.
3. Vi måste även lära oss hur vi känner igen detta beteende,
3a. så att vi kan hindra det från att sprida sig och
3b. infektera vår värld.

Författaren skriver i vi-form. Bara det är ju avskräckande och synnerligen auktoritärt. Vilka är ”vi”? Jag är i vart fall inte med om jag får bestämma över mig själv.
Beteendet av det auktoritära skall kännas igen, står det!
Hålla avstånd är den bästa strategin om du vill hålla dig säker, står det! Säker, från vad då?
Sedan skall de här människorna hindras, står det! Det får inte spridas! De verkar se det såsom det vore ett farligt virus.
Sprids detta (viruset) så infekterar det vår värld, står det!

Mycket intressanta ord. Det låter i mina öron som en självpåtagen läkarroll från någon slags medicinman som med sina medel vill förhindra auktoritära människor att sprida sig och infektera världen.

I mina öron låter just detta som en modern kopia taget ur historieboken gällande ”Die Endlösung”. Jag får en slags Déjà vu, mänsklighetens been there, done that.

Det var allt jag ville ha sagt. Slut OT!

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Linn Majik 140

Inläggav IngOehman » 2019-10-27 18:33

Håller med till 100% om allt det där.

Fulretorik av värsta slag. Typisk för det politiska hållet dessutom. Undvika sakfrågorna till förmån för att demonisera den eller dem de vill slippa bemöta... Så praktiskt. :roll:


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Linn Majik 140

Inläggav goat76 » 2019-10-27 19:02

IngOehman skrev:Håller med till 100% om allt det där.

Fulretorik av värsta slag. Typisk för det politiska hållet dessutom. Undvika sakfrågorna till förmån för att demonisera den eller dem de vill slippa bemöta... Så praktiskt. :roll:


Vh, iö


Får jag månne erbjuda dig en gråtfilt? :D

Nä nu återgår vi till sakfrågan, handlade det om nihilister eller högtalare?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Linn Majik 140

Inläggav petersteindl » 2019-10-27 19:14

goat76 skrev:
IngOehman skrev:Håller med till 100% om allt det där.

Fulretorik av värsta slag. Typisk för det politiska hållet dessutom. Undvika sakfrågorna till förmån för att demonisera den eller dem de vill slippa bemöta... Så praktiskt. :roll:


Vh, iö


Får jag månne erbjuda dig en gråtfilt? :D

Nä nu återgår vi till sakfrågan, handlade det om nihilister eller högtalare?


Du serverar ett silverfat. Tråden heter Linn Majik 140.

Det högtalarmässiga får Majik 140 stå för.
Det nihilistiska står Linn för. :)

Mvh
F.d. Linndistributör
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Linn Majik 140

Inläggav IngOehman » 2019-10-27 19:23

goat76 skrev:
IngOehman skrev:Håller med till 100% om allt det där.

Fulretorik av värsta slag. Typisk för det politiska hållet dessutom. Undvika sakfrågorna till förmån för att demonisera den eller dem de vill slippa bemöta... Så praktiskt. :roll:


Vh, iö


Får jag månne erbjuda dig en gråtfilt? :D

Ditt beteende är verkligen vidrigt. Du beter dig som ett hånfullt svin. Är det din avsikt, eller blev det fel?

goat76 skrev:Nä nu återgår vi till sakfrågan, handlade det om nihilister eller högtalare?

Läs trådtiteln om du vill veta vad tråden handlar om. Nihilism är inte trådens ämne, det är ett beteende/problem som skapat diskussionssabotage i tråden. Förnekandet av objektiva saker för att andra inte skall kunna diskutera dem. Trist.

Har du något sakligt att erbjuda eller är gråtfiltar ditt fulla register?


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2019-10-27 19:24, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Linn Majik 140

Inläggav goat76 » 2019-10-27 19:23

petersteindl skrev:
goat76 skrev:
IngOehman skrev:Håller med till 100% om allt det där.

Fulretorik av värsta slag. Typisk för det politiska hållet dessutom. Undvika sakfrågorna till förmån för att demonisera den eller dem de vill slippa bemöta... Så praktiskt. :roll:


Vh, iö


Får jag månne erbjuda dig en gråtfilt? :D

Nä nu återgår vi till sakfrågan, handlade det om nihilister eller högtalare?


Du serverar ett silverfat. Tråden heter Linn Majik 140.

Det högtalarmässiga får Majik 140 stå för.
Det nihilistiska står Linn för. :)

Mvh
F.d. Linndistributör


:D

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Linn Majik 140

Inläggav IngOehman » 2019-10-27 19:34

Jag är inte f d Linn-distributör, så även om jag inte misstror Peter så vet jag för lite för att kunna säga och stå för, att Linn står för Nihilism. Har bara sett det i tråden från folk som använder det för att försvara metoder som mer eller mindre helt förnekar det objektiva. Kanske har de fått lära sig det av Linn?

Gjorde för ett stort antal år sedan en intervju med Ivor Tiefenbrun, och blev då förvånad över att han personligen verkade kunna se och förstå objektiva perspektiv. Han tycktes se alla Linn-domer mest som en enkel väg att kunna välja och nå fram till en installerad anläggning utan att själv behöva förstå några sammanhang och samband. Inte ens den där regeln om att det som är före i kedjan är viktigare än det som kommer efter försvarade han.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Linn Majik 140

Inläggav music4ever » 2019-10-28 03:17

Två saker

1. John Atkinson "slätar" ofta (alltid?) över usla mätvärden med "det låter bra" och dyl. De (han) är väl rädd att förlora kunder som annonserar i tidningen. Därför är det tämligen ointressant vad han säger om prylen, det är hans mätningar som är intressant.
2. Jag tycker det är fascinerande att samma person som försvara mastering så mycket är samma som försvarar en högtalare som kanske inte mäter "optimalt", att den låter bra.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Linn Majik 140

Inläggav goat76 » 2019-10-28 09:07

music4ever skrev:Två saker

1. John Atkinson "slätar" ofta (alltid?) över usla mätvärden med "det låter bra" och dyl. De (han) är väl rädd att förlora kunder som annonserar i tidningen. Därför är det tämligen ointressant vad han säger om prylen, det är hans mätningar som är intressant.
2. Jag tycker det är fascinerande att samma person som försvara mastering så mycket är samma som försvarar en högtalare som kanske inte mäter "optimalt", att den låter bra.


Tre saker.

1. Du spekulerar om detta för att i första hand angripa mig som person.

2. Det du sysslar med här är rent förtal. Jag är toltal motståndare till alla kvalitets-förstörande ingrepp som kan ske vid mastring. Du är en oärlig människa.

3. Du har antagligen aldrig lyssnat på Majik 140 så jag värderar dina synpunkter lågt, det i kombination med punkt 1 och punkt 2.

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Linn Majik 140

Inläggav Kraniet » 2019-10-28 11:34

Revel Performa nämndes

Lite kul eftersom det känns som att de utgår från en helt annat "designskola". Harman gruppen har ju jobbat fram en helt och hållet "objektiv" metod för att skapa högtalare.
De har genom dubbelblinda tester undersökt vilka frekvensegenskaper som föredras av människor (tränade och otränade "öron"). Sen har de utvecklat en hyffsat komplicerad mätapparatur för att kunna mäta från alla vinklar.

I korthet vill de att högtalaren ska mäta väldigt rakt on-axis. Behålla samma utseende på kurvan off-axis fast med sluttande nivå mot högre frekvenser. De har designat spridningen för alla 360 grader runt högtalaren. De har även möjlighet till att justera tonkurvan efter lyssningsrummet.

Så resultatet blir ju något helt annat än det som Majik-140 uppvisar.

Men det kanske gör det intressant att jämföra de två, jag vet inte. Men det känns som lite väl skilda världar kanske.

Jag kan tycka det är lite mer intressant att kika på andra Linn-högtalare istället för att försöka förstå varför de ändrat sig så.
Äldre högtalare var ju tex uteslutande slutna konstruktioner eftersom detta ansågs ge mer "korrekt" ljudåtergivning. Varför övergav man det?
Äldre högtalare tenderar mäta lite "rakare". Men av någon anledning verkar man tycka att detta låtit "fel"?

Linn Tukan
Bild
Bild
https://www.stereophile.com/content/lin ... asurements

Linn Komri (som ju var den förra topp-modellen)
Bild
Bild
https://www.stereophile.com/content/lin ... asurements

Linn Akurate 242
Bild
Bild
https://www.stereophile.com/content/lin ... asurements

Såhär svarade Linn på mätningar av Komri
The measurements and conclusions about the response and dispersion through the midrange and treble regions are very astute. The Komri is obviously not a conventional loudspeaker, and the measurements therefore will not be the same as a conventional configuration would give, particularly around the mid/treble regions. After much listening and measuring, the Komri arrangement was optimized to give the most pitch-accurate, natural behavior in a real room. This, as explained in the text, is a combination of direct and indirect reflected signals. Only our ears can put all the pieces back together again.


Och det är mycket i linje med det jag kommit att förstå är inställningen Linn har till HiFi. Dvs att de bygger högtalare som återger musik så som det är menat att låta (hög fidelitet med ursprungskällan/händelsen).
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Linn Majik 140

Inläggav Kraniet » 2019-10-28 11:53

En annan tillverkare som gjort en liknande resa är B&W. Av nån anledning övergav man rak frekvensgång med kontrollerad spridning till förmån för lägre ordningens filter och mindre frekvenslinjäritet. Men samtidigt hävdar man att man uppnått högre fidelitet med ursprungskällan/händelsen.

Från äldre tider till nutid

B&W Matrix 801 S2
Bild
Bild
https://www.stereophile.com/content/bw- ... asurements

B&W 801 Nautilus
Bild
Bild
https://www.stereophile.com/content/bw- ... nts-part-2

B&W 800 Diamond
Bild
Bild
https://www.stereophile.com/content/bam ... asurements

B&W 802D
Bild
Bild

B&W 802 D3 Diamond
Bild
Bild
https://www.stereophile.com/content/bow ... asurements

edit: värt att notera dock att B&W inte uppvisar samma extrema olinjäriteter som Majik 140.
Tycker bara det är intressant hur ett företag kan ha samma mål med sina produkter men samtidigt uppvisa på så stora skillnader i hur deras produkter mäter.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Linn Majik 140

Inläggav sprudel » 2019-10-28 12:30

Kraniet skrev:Revel Performa nämndes

Lite kul eftersom det känns som att de utgår från en helt annat "designskola". Harman gruppen har ju jobbat fram en helt och hållet "objektiv" metod för att skapa högtalare.
De har genom dubbelblinda tester undersökt vilka frekvensegenskaper som föredras av människor (tränade och otränade "öron"). Sen har de utvecklat en hyffsat komplicerad mätapparatur för att kunna mäta från alla vinklar.

I korthet vill de att högtalaren ska mäta väldigt rakt on-axis. Behålla samma utseende på kurvan off-axis fast med sluttande nivå mot högre frekvenser. De har designat spridningen för alla 360 grader runt högtalaren. De har även möjlighet till att justera tonkurvan efter lyssningsrummet.


Och det är mycket i linje med det jag kommit att förstå är inställningen Linn har till HiFi. Dvs att de bygger högtalare som återger musik så som det är menat att låta (hög fidelitet med ursprungskällan/händelsen).


Du skriver om vilka frekvensegenskaper som föredras av människor. Är inte det en subjektiv upplevelse?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Linn Majik 140

Inläggav goat76 » 2019-10-28 12:39

Kraniet skrev:Revel Performa nämndes

Lite kul eftersom det känns som att de utgår från en helt annat "designskola". Harman gruppen har ju jobbat fram en helt och hållet "objektiv" metod för att skapa högtalare.
De har genom dubbelblinda tester undersökt vilka frekvensegenskaper som föredras av människor (tränade och otränade "öron"). Sen har de utvecklat en hyffsat komplicerad mätapparatur för att kunna mäta från alla vinklar.

I korthet vill de att högtalaren ska mäta väldigt rakt on-axis. Behålla samma utseende på kurvan off-axis fast med sluttande nivå mot högre frekvenser. De har designat spridningen för alla 360 grader runt högtalaren. De har även möjlighet till att justera tonkurvan efter lyssningsrummet.

Så resultatet blir ju något helt annat än det som Majik-140 uppvisar.

Men det kanske gör det intressant att jämföra de två, jag vet inte. Men det känns som lite väl skilda världar kanske.

Jag kan tycka det är lite mer intressant att kika på andra Linn-högtalare istället för att försöka förstå varför de ändrat sig så.
Äldre högtalare var ju tex uteslutande slutna konstruktioner eftersom detta ansågs ge mer "korrekt" ljudåtergivning. Varför övergav man det?
Äldre högtalare tenderar mäta lite "rakare". Men av någon anledning verkar man tycka att detta låtit "fel"?

Linn Tukan
[ Bild ]
[ Bild ]
https://www.stereophile.com/content/lin ... asurements

Linn Komri (som ju var den förra topp-modellen)
[ Bild ]
[ Bild ]
https://www.stereophile.com/content/lin ... asurements

Linn Akurate 242
[ Bild ]
[ Bild ]
https://www.stereophile.com/content/lin ... asurements

Såhär svarade Linn på mätningar av Komri
The measurements and conclusions about the response and dispersion through the midrange and treble regions are very astute. The Komri is obviously not a conventional loudspeaker, and the measurements therefore will not be the same as a conventional configuration would give, particularly around the mid/treble regions. After much listening and measuring, the Komri arrangement was optimized to give the most pitch-accurate, natural behavior in a real room. This, as explained in the text, is a combination of direct and indirect reflected signals. Only our ears can put all the pieces back together again.


Och det är mycket i linje med det jag kommit att förstå är inställningen Linn har till HiFi. Dvs att de bygger högtalare som återger musik så som det är menat att låta (hög fidelitet med ursprungskällan/händelsen).


Fint inlägg Kraniet, tummen upp! :)

Har du själv lyssnat på de båda högtalarna Revel Performa3 F208 och Linn Majik 140, och kanske kan ge en beskrivning hur du uppfattar dem låta vid musiklyssning?


Jag vill även påpeka att jag inte är bunden till något specifikt fabrikat, det verkar ofta vara en förutfattad mening så fort märket Linn kommer på tal. Helt plötsligt verkar man kastas in i ett fack som de mest hatiska kallar för Linn-lära eller någon form av religion. Jag är alltså inte nödvändigtvis mer intresserad av jämnförelsen Linn-högtalare mot Linn-högtalare, annat än att jag ofta finner deras produkter som väldigt bra.

I min nuvarande ljudanläggning har jag prylar från Marantz, Musical Fidelity, REL, Elac, Sony, Violectric och Linn. Alla dessa har jag utvärderat och valt med precis samma grund-mål, de ger bra resultat som komponenter i ett ljudsystem.


Hur olika typer av högtalare mäter har väl ofta med hur de är tänkt att placeras i ett lyssningsrum och vad grund-filosofin för just den produkten var, alltså baserat på vilka de grundläggande teoretiska ideerna var då projektet startade.
Det finns väl många företag som med tiden ändrat och provat nya design-koncept vad gäller högtalarkonstruktion, men det innebär väl inte nödvändigtvis att de inte har samma slutmål som tidigare.
Jag har ingen aning om hur Linn tänkt med deras olika konstruktioner och jag vet inte heller om Revel ändrat sitt tänk över tid?

Jag är uppriktigt intresserad av att lyssna på ett par Revel Performa3 F208, men trots lovorden och mätkurvorna kan jag inte på förhand säga att jag med säkerhet kommer föredra dessa mer än Linn Majik 140 vid musiklyssning i mitt lyssningsrum. Skulle vara högst intressant att låna hem ett par F208 för ett par dagars utvärdering.
Senast redigerad av goat76 2019-10-28 12:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Linn Majik 140

Inläggav Morello » 2019-10-28 12:44

Linn Komri - är det inte roligare att gräva efter bra högtalare snarare än att hitta de värsta fadäserna?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Linn Majik 140

Inläggav goat76 » 2019-10-28 13:05

sprudel skrev:
Kraniet skrev:Revel Performa nämndes

Lite kul eftersom det känns som att de utgår från en helt annat "designskola". Harman gruppen har ju jobbat fram en helt och hållet "objektiv" metod för att skapa högtalare.
De har genom dubbelblinda tester undersökt vilka frekvensegenskaper som föredras av människor (tränade och otränade "öron"). Sen har de utvecklat en hyffsat komplicerad mätapparatur för att kunna mäta från alla vinklar.

I korthet vill de att högtalaren ska mäta väldigt rakt on-axis. Behålla samma utseende på kurvan off-axis fast med sluttande nivå mot högre frekvenser. De har designat spridningen för alla 360 grader runt högtalaren. De har även möjlighet till att justera tonkurvan efter lyssningsrummet.


Och det är mycket i linje med det jag kommit att förstå är inställningen Linn har till HiFi. Dvs att de bygger högtalare som återger musik så som det är menat att låta (hög fidelitet med ursprungskällan/händelsen).


Du skriver om vilka frekvensegenskaper som föredras av människor. Är inte det en subjektiv upplevelse?


Två tilläggsfrågor till Kraniet.

1. Dessa önskade frekvensegenskaperna som då är ett genomsnitt av en grupp människors subjektiva upplevda preferenser, är de öppet dokumenterade eller en företagshemlighet?

2. Hur gick testerna till, fick deltagarna välja mellan endast två eller flertalet förbestämda alternativ?


Kanske den genomsnittligt mest uppskattade kurvan inte fanns med i testet och att resultatet då mer visade vilket av två förvalda alternativ som var "minst dåligt"?
Om varje deltagare istället hade fått forma sin kurva individuellt så hade kanske den genomsnittliga föredragna kurvan sett helt annorlunda ut, bara en tanke. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Linn Majik 140

Inläggav goat76 » 2019-10-28 13:16

Kraniet skrev:En annan tillverkare som gjort en liknande resa är B&W. Av nån anledning övergav man rak frekvensgång med kontrollerad spridning till förmån för lägre ordningens filter och mindre frekvenslinjäritet. Men samtidigt hävdar man att man uppnått högre fidelitet med ursprungskällan/händelsen.

...Tycker bara det är intressant hur ett företag kan ha samma mål med sina produkter men samtidigt uppvisa på så stora skillnader i hur deras produkter mäter.


Det är väl för att utvecklingen går baklänges? :D

...Eller så har de kommit ännu längre i sin egen forskning av hur hörseln fungerar, hur en högtalare i sitt slutgiliga användnings-område ska samspela med ett riktigt och högst verklighets-baserat rum bestående av golv, väggar och tak?

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Linn Majik 140

Inläggav Kraniet » 2019-10-28 14:48

Morello skrev:Linn Komri - är det inte roligare att gräva efter bra högtalare snarare än att hitta de värsta fadäserna?



Mitt syfte var att visa på hur ett företag kan säga sig uppfylla samma designmål fast ha produkter som "presterar" väldigt olika..
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Linn Majik 140

Inläggav Kraniet » 2019-10-28 14:51

sprudel skrev:
Kraniet skrev:Revel Performa nämndes

Lite kul eftersom det känns som att de utgår från en helt annat "designskola". Harman gruppen har ju jobbat fram en helt och hållet "objektiv" metod för att skapa högtalare.
De har genom dubbelblinda tester undersökt vilka frekvensegenskaper som föredras av människor (tränade och otränade "öron"). Sen har de utvecklat en hyffsat komplicerad mätapparatur för att kunna mäta från alla vinklar.

I korthet vill de att högtalaren ska mäta väldigt rakt on-axis. Behålla samma utseende på kurvan off-axis fast med sluttande nivå mot högre frekvenser. De har designat spridningen för alla 360 grader runt högtalaren. De har även möjlighet till att justera tonkurvan efter lyssningsrummet.


Och det är mycket i linje med det jag kommit att förstå är inställningen Linn har till HiFi. Dvs att de bygger högtalare som återger musik så som det är menat att låta (hög fidelitet med ursprungskällan/händelsen).


Du skriver om vilka frekvensegenskaper som föredras av människor. Är inte det en subjektiv upplevelse?


Nej det är ju det som är så intressant med de studier Harman Gruppen gjort. Intrycken är stabila över åldersgrupper, kön och i olika länder. Så det verkar helt enkelt vara ett tecken på att våra öron och hjärnor fungerar på samma sätt oavsett vem vi är.

Sean Olive beskriver det i sin blog. Blir för många länkar att referera till så du får botanisera :)
http://seanolive.blogspot.com/2008/
Mvh
Magnus

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dewpo, matssvensson och 19 gäster