goat76 skrev:sprudel skrev:Kraniet skrev:Revel Performa nämndes
Lite kul eftersom det känns som att de utgår från en helt annat "designskola". Harman gruppen har ju jobbat fram en helt och hållet "objektiv" metod för att skapa högtalare.
De har genom dubbelblinda tester undersökt vilka frekvensegenskaper som föredras av människor (tränade och otränade "öron"). Sen har de utvecklat en hyffsat komplicerad mätapparatur för att kunna mäta från alla vinklar.
I korthet vill de att högtalaren ska mäta väldigt rakt on-axis. Behålla samma utseende på kurvan off-axis fast med sluttande nivå mot högre frekvenser. De har designat spridningen för alla 360 grader runt högtalaren. De har även möjlighet till att justera tonkurvan efter lyssningsrummet.
Och det är mycket i linje med det jag kommit att förstå är inställningen Linn har till HiFi. Dvs att de bygger högtalare som återger musik så som det är menat att låta (hög fidelitet med ursprungskällan/händelsen).
Du skriver om vilka frekvensegenskaper som föredras av människor. Är inte det en subjektiv upplevelse?
Två tilläggsfrågor till Kraniet.
1. Dessa önskade frekvensegenskaperna som då är ett genomsnitt av en grupp människors subjektiva upplevda preferenser, är de öppet dokumenterade eller en företagshemlighet?
2. Hur gick testerna till, fick deltagarna välja mellan endast två eller flertalet förbestämda alternativ?
Kanske den genomsnittligt mest uppskattade kurvan inte fanns med i testet och att resultatet då mer visade vilket av två förvalda alternativ som var "minst dåligt"?
Om varje deltagare istället hade fått forma sin kurva individuellt så hade kanske den genomsnittliga föredragna kurvan sett helt annorlunda ut, bara en tanke.
1. Nej det är inga företagshemligheter direkt. Har ju visats och pratats om här och där.
2. De har använt sig av lyssnare som tränats på att upptäcka frekvensavvikelser och en del andra distorsionsfenomen.
Men de har gjort samma tester på otränade lyssnare och resultaten är väldigt lika. De otränade lyssnarna blir mindre säker på sin sak när skillnaderna mellan två högtalare minskar.
Ja det blir ju nån slags medelkurva förstås. Resultaten visar ju inte vad som är "bäst" men absolut vad som är sämre och bättre. Men när högtalaren väl har "typ rak" on-axis och är "tillräckligt" kontrollerad off-axis blir det väldigt svårt att göra definitiva avgöranden. Väl vid den punkten kan man väl säga att det finns utrymme för personlig smak, eller då mer avancerade "åtgärder" för att ge rätt holografiska presentation osv..
Värt att notera är att testerna är gjorda med en högtalare spelandes. Men de har gjort vissa tester på stereouppställningar och resultaten visar på liknande preferens som jag förstått det.
Testresultaten verkar väldigt stabila (mellan åldrar, kön och nationalitet). Så det som verkar visas är hur vi människor är fysiologisk och psykologiskt uppbyggda.
De har tex gjort liknande tester på hörlurar som för högtalare. De har utifrån erfarenheterna från högtalartillverkningen moddelerat hur ett par hörlurar bör återge ljud och har sedan kunnat visa på att det stämmer i tester.
Så deras modell verkar alltså fungerar åt båda hållen.
Som sagt det går att läsa om på Sean Olives blog.
http://seanolive.blogspot.com/2008/
Men samma skillnad mellan icke-blinda prover och blinda finns ju inom andra områden. Kaffe, vin etc. Det människor säger sig föredra visar sig inte stämma när de ska välja i en blind situation.
edit:
Ang tränade och otränade lyssnare säger Sean såhär
In terms of rank order, the loudspeaker preferences of the untrained listeners (highlighted in red) are essentially the same as those of the trained listeners (highlighted in blue). As a group, the trained listeners tended to give lower ratings, suggesting they may be more difficult to please. An important conclusion from this study is that the loudspeaker preferences of trained listeners can be safely extrapolated to the tastes of consumers having little or no formal listener training. The study did find significant differences between the trained and untrained listeners in terms of how well performed their listening task.
Men det är ju inte helt stabilt förstås. Ett annat citat ang hur lyssnare "presterar"
The better performance of the audio retailers relative to the other untrained groups may be related to psychological factors such as motivation, expectations, and relevant critical listening experience. The college students - the poorest performing group - were also the youngest and least experienced test subjects. They tended to give all four loudspeakers very similar and very high ratings indicating they were easily satisfied. While this is pure speculation, the students may have had lower sound quality expectations developed through hours of listening to low quality MP3 files reproduced through band-limited earbuds. Most surprising was the relatively poor performance of the audio reviewers, who despite their credentials and years of professional experience, performed 1/5 as well as the trained listeners, and 15 full percentage points lower than the audio retailers. These differences in trained and untrained listener performance underscore the benefits of carefully selecting and training the listeners used for audio product testing and research.
Ett citat till ang resultaten från lyssningstester.
There are clear visual correlations between listeners' loudspeaker preferences and the set of frequency graphs. Both trained and untrained listeners clearly preferred the loudspeakers with the flattest, smoothest and most extended frequency response curves, as exhibited in the measurements of loudspeakers P and I. Loudspeaker B was rated lower due to its less extended, bumpy bass, and a large hole centered at 3 kHz in its sound power curve. The measurements of Loudspeaker M indicate it has a lack of low bass, and has a non-smooth frequency response in all of its measured curves. Both the direct and reflected sounds produced by this loudspeaker will contribute serious colorations to the timbre of reproduced sounds.
It is both satisfying and reassuring to know that both trained and untrained listeners recognize and prefer accurate loudspeakers, and that the accuracy can be characterized with a set of comprehensive anechoic measurements. The next logical step is to use these technical measurements as the basis for modeling and predicting listeners' preference ratings.