På min arbetsplats arrangeras av personalen oregelbundna provningar, det började med whisky men har nu hunnit omfatta mycket mer, från pepparkakor till pistolskytte och mycket där mellan.
Jag är därför lite inne på att demonstrera/prova loudness war och önskar lite input på hur man lägger upp en sån provning.
Initialt tänker jag en kort genomgång på vad det är, finns det några bra videos eller ljudexempel? Jag tänker mig ett klipp på kanske 5-10 minuter som förklarar lite bakgrund men framförallt har ett par ljudexempel och specifikt pekar ut vilka delar i ljudet det påverkar. Helt enkelt en pedagogisk genomgång om vad det är.
Därefter tänkte jag genomföra själva provningen men är lite osäker på hur det praktiskt utformas.
Vad är bästa sätt att tillräckligt nivåmatcha? Räcker det med ReplayGain för samtliga låtar? Det blir ju hur som lite trubbigt när ena är gjord för att låta mycket starkare.
Är Foobar ABX rätt hjälpmedel för att jämföra?
Vilka låtar ska jag använda?
Tänker ju spontant
Michael Jackson - Bad
Metallica - Death magnetic Guitar Hero mot vanliga
Abba - the day before you came (Med PekkaJohanssons bild från Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor-tråden)
Vilka fler och hur många?
Kanske det är bäst att ha känd låtordning och bara fokusera på vad som låter bäst? Då behöver man bara fokusera på en sak. Istället för att också behöva gissa artist och låt.