Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Jag måste medge att jag inte tagit det där med effekt på så mycket allvar eftersom jag normalt lyssnar med ganska låg ljudvolym.
Men efter att nu provat 250W till en gammal sls10 så är det som att det är ett annat element.
Jag spelar ju då med ca 3-5 ggr så mycket effekt som jag använt förut.
Ljudet är liksom "renare" och det går att spela högre än förut med bibehållen ljudkvalitet.
Så det jag förr antagit vara elementens tillkortakommanden verkar snarare ha haft med för lite effekt att göra..
Slutsteget jag skaffat mig är ett T-amp E4-250.
https://www.thomann.de/se/the_tamp_e4_250.htm
Kraniet skrev:Jag måste medge att jag inte tagit det där med effekt på så mycket allvar eftersom jag normalt lyssnar med ganska låg ljudvolym.
Men efter att nu provat 250W till en gammal sls10 så är det som att det är ett annat element.
Jag spelar ju då med ca 3-5 ggr så mycket effekt som jag använt förut.
Ljudet är liksom "renare" och det går att spela högre än förut med bibehållen ljudkvalitet.
Så det jag förr antagit vara elementens tillkortakommanden verkar snarare ha haft med för lite effekt att göra..
Tell skrev:Jag gick från 2x60w till 2x300w till mina piP, hörde ingen skillnad. Men det är ju klass D så dom är väl lika dåliga båda två
Kraniet skrev:Jag måste medge att jag inte tagit det där med effekt på så mycket allvar eftersom jag normalt lyssnar med ganska låg ljudvolym.
Men efter att nu provat 250W till en gammal sls10 så är det som att det är ett annat element.
Jag spelar ju då med ca 3-5 ggr så mycket effekt som jag använt förut.
Ljudet är liksom "renare" och det går att spela högre än förut med bibehållen ljudkvalitet.
Så det jag förr antagit vara elementens tillkortakommanden verkar snarare ha haft med för lite effekt att göra..
Slutsteget jag skaffat mig är ett T-amp E4-250.
https://www.thomann.de/se/the_tamp_e4_250.htm
sprudel skrev:Tell skrev:Jag gick från 2x60w till 2x300w till mina piP, hörde ingen skillnad. Men det är ju klass D så dom är väl lika dåliga båda två
Du e la go Tell. När har du hört någon skillnad?
jansch skrev:Sedan har vi ju det där med logaritmer.... är 100W lite för lite är det inte lönt att satsa på 150 eller 200W. Lika bra att dra till 400W eller mer.
Dali 107 specad känslighet 92dB 92 1W/1m
Två högtalare +4 -->96 (teoretiskt +6, praktiskt +4)
lyssningsavstånd 3m -10 -->86
dB "8-ohmsWatt"
86 1W
89 2W "lagom medelnivå"
92 4W
95 8W
98 16W
101 32W
104 64W 15dB dynamik oklippt
107 128W
110 256W
113 512W
116 1kW
119 2kW
Nattlorden skrev:jansch skrev:Sedan har vi ju det där med logaritmer.... är 100W lite för lite är det inte lönt att satsa på 150 eller 200W. Lika bra att dra till 400W eller mer.
Varför dra till med något alls? Om man vet vilken medelnivå man vill spela på, hur effektiva högtalare man har, avståndet man sitter på samt väljer hur pass mycket dynamik man vill klara att spela utan klippning - så är de bara att sätta upp matten...
- Kod: Markera allt
Dali 107 specad känslighet 92dB 92 1W/1m
Två högtalare +4 -->96 (teoretiskt +6, praktiskt +4)
lyssningsavstånd 3m -10 -->86
dB "8-ohmsWatt"
86 1W
89 2W "lagom medelnivå"
92 4W
95 8W
98 16W
101 32W
104 64W 15dB dynamik oklippt
107 128W
110 256W
113 512W
116 1kW
119 2kW
jansch skrev:Nu var ju det där med att maximal sinuseffekt relaterar till ett maximalt spänningssving, inte alltid jämförbart med nödvändigt spänningssving för t.ex transienter eller ett komplext frekvensspektra.
Nattlorden skrev:jansch skrev:Nu var ju det där med att maximal sinuseffekt relaterar till ett maximalt spänningssving, inte alltid jämförbart med nödvändigt spänningssving för t.ex transienter eller ett komplext frekvensspektra.
Just det jag lagt upp handlar ju om effektbehov för transienter om du missade det... Man väljer max medelnivå och sen dimensionerar man efter hur stora transiernter där är i musiken man lyssnar på....
paa skrev:Nattlorden skrev:jansch skrev:Nu var ju det där med att maximal sinuseffekt relaterar till ett maximalt spänningssving, inte alltid jämförbart med nödvändigt spänningssving för t.ex transienter eller ett komplext frekvensspektra.
Just det jag lagt upp handlar ju om effektbehov för transienter om du missade det... Man väljer max medelnivå och sen dimensionerar man efter hur stora transiernter där är i musiken man lyssnar på....
Hur ska jag veta hur stora transienter det är i musiken som jag ska lyssna på den närmsta tiotal åren eller så?
Tangband skrev:Kraniet skrev:Jag måste medge att jag inte tagit det där med effekt på så mycket allvar eftersom jag normalt lyssnar med ganska låg ljudvolym.
Men efter att nu provat 250W till en gammal sls10 så är det som att det är ett annat element.
Jag spelar ju då med ca 3-5 ggr så mycket effekt som jag använt förut.
Ljudet är liksom "renare" och det går att spela högre än förut med bibehållen ljudkvalitet.
Så det jag förr antagit vara elementens tillkortakommanden verkar snarare ha haft med för lite effekt att göra..
Slutsteget jag skaffat mig är ett T-amp E4-250.
https://www.thomann.de/se/the_tamp_e4_250.htm
Jo, det behövs troligen både strömkapacitet ( kanske mest det ? ) och watt för att driva subbasarna.
Många slutsteg låter bättre även vid lägre volym, om effekten är överspecad ( tack för den kunskapen Morello )
Morello skrev:Nej precis, slutsteg med go intrinsikal linjäritet och generös återkoppling beter sig snyggt ändå till det överstyr varpå distorsionen stiger lavinartat.
Wiki skrev:Intrinsikalt (eller inneboende) värde är ett begrepp inom filosofin för att beteckna att en entitet (ett ting, en egenskap, ett förhållande, etc.) har ett värde i sig. Andra termer som ofta används som synonymer är "som sådant" och "för sig självt". Företeelser som inte har inneboende värde kan ha ett instrumentellt värde.
Enligt den brittiske filosofen G.E. Moore kan man utföra ett tankeexperiment, ett "isolationstest", för att avgöra vad som är intrinsikalt värdefullt. Tankeexperimentet består av att man tänker sig att det som ska undersökas befinner sig i ett tomt universum, i total ensamhet. Om vi skulle anse att existensen av det som ska undersökas är att betraktas som något gott i ett sådant universum, är det intrinsikalt värdefullt. Filosofen Roderick Chisholm har utifrån Moores isolationstest presenterat sin vidare analys av vad intrinsikala värden innebär, vilken i stora drag går ut på att påståendet att ett sakförhållande är intrinsikalt gott eller ont är detsamma som att påstå att det är möjligt att detta sakförhållande skulle utgöra samtlig godhet eller ondska som existerar i universum.
Frågan om vad som faktiskt är intrinsikalt värdefullt har traditionellt överordnats frågan om vad intrinsikalitet är. En vanlig teori om vad som är intrinsikalt värdefullt är hedonismen, som hävdar att njutning är intrinsikalt gott och lidande är intrinsikalt ont.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster