Några nya ormoljor på gång?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav Morello » 2019-11-08 17:35

sprudel skrev:Fast entreqs ev förbättringspotential består ju inte i trälådorna egentligen, de håller väl på med någon slags stjärnjordning som vad jag förstår kan hjälpa i vissa fall. En trälåda med skånsk mylla och så blandar man in begreppet jordning. Underbart! :twisted:


Entreq är kvacksalveri på högsta nivå. :twisted:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav DVD-ai » 2019-11-08 18:31

Man borde lägga företaget i jorden :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav Maccis » 2019-11-08 20:22

Företaget är redan JORDfäst.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav dewpo » 2019-11-08 20:36

Av JORD är du kommen av JORD skall du åter varda, Amen :oops:

Men detta, Är det ormolja? Eller kan det fungera?
https://www.audiophonics.fr/en/pc-htpc-modules/elfidelity-axf-107-power-filter-pci-express-pci-express-16x-p-14182.html?search_query=pci&fast_search=fs
Bild

Jag tycker att det finns massvis med produkter som det som lekman är jättesvårt att avgöra om det fungerar eller inte :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav hifikg » 2019-11-08 21:24

Morello skrev:
sprudel skrev:Fast entreqs ev förbättringspotential består ju inte i trälådorna egentligen, de håller väl på med någon slags stjärnjordning som vad jag förstår kan hjälpa i vissa fall. En trälåda med skånsk mylla och så blandar man in begreppet jordning. Underbart! :twisted:


Entreq är kvacksalveri på högsta nivå. :twisted:



Rätt bra marginaler verkar de ha, även om omsättningen tyder på att de inte lyckas lura så många...
Omsättning 169 Tkr och resultat efter finansnetto på 157 Tkr är rätt häftigt, procentuellt sett.
Sitter nöjd :)

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav Frisk » 2019-11-09 00:27

dewpo skrev:Av JORD är du kommen av JORD skall du åter varda, Amen :oops:

Men detta, Är det ormolja? Eller kan det fungera?
https://www.audiophonics.fr/en/pc-htpc-modules/elfidelity-axf-107-power-filter-pci-express-pci-express-16x-p-14182.html?search_query=pci&fast_search=fs
[ Bild ]

Jag tycker att det finns massvis med produkter som det som lekman är jättesvårt att avgöra om det fungerar eller inte :oops:

Någon nytta bör det ju kunna göra, men kondensatorerna hamnar ju fel sett till strömväg. Det ser mer ut som ett utvecklingskort eller demo än funktionellt. Sen är jag personligen lite allergisk mot tantaler... superkänsliga för överspänningar brinner ryker å har sig. De har väl sina styrkor, men jag ser inte riktigt varför man väljer de på ett kort som detta!

Ett filer borde göra bäst nytta mellan nätaggregat och moderkort. Dessutom har jag lite svårt att se nyttan av alla blandade värden. Ett gäng bra elektrolyter, ser ut som oscon på kortet, bra val och ett gäng snabba plast eller kanske keramer bör duga bra. Men de snabba bör ju sitta i strömvägen för störningen och inte så långt ifrån som möjligt. Men ofta bättre med något än inget. Så länge inte alla olika värden ger olyckliga resonanstoppar på olycklig frekvens.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav hifikg » 2020-03-15 12:09

Blir lite beklämd, vill gärna se Audioconcept som seriösa, även om deras kablar redan har naggat förtroendet. Men det här!?

https://audioconcept.se/smart-och-enkel-forbattring-av-dina-cd-skivor/
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Torrowitz
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2008-02-29

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav Torrowitz » 2020-03-16 01:59

petersteindl skrev:
DQ-20 skrev:
Bill50x skrev:Tack vare ovannämnda soppa kommer man runt en sådan här bana (155 fot, typ 47 meter) på under 1,5 sekunder idag.


1,5 sekunder? Ursäkta en yngling men ARE YOU SHITTING ME?

/DQ-20


:lol: :lol: :lol: Diskutera inte mot Bill gällande sån där minibilracing. I det ämnet är Bill second to none. :) . . . på det här forumet.

Med vänlig hälsning
Peter


Rekordet är numera otroliga 1,286 sekunder!!!
https://www.youtube.com/watch?v=o5Cq0QJl9rk

Jag kan dock tillägga att jag också kört Slotracing. Medlemmarna i klubben i Stockholm hade både svenska mästare, Europamästare och vår kung Världsmästaren i G2 den snabbaste klassen, Lasse Åberg. Det var mycket trevligt att köra med ett sådant motstånd. Gick det bra då visste att man inte var dålig. Jag lyckades bara slå Åberg en enda gång på ett race, men i kval låg jag bättre till då jag såg till att ha en riktigt snabb bil, annars skulle jag ha liten chans att slå honom. Men han hade en naturlig snabbhet som var mycket svår att nå. Vi hoppas så smått att bygga en ny bana. Jag hoppas på det. Bjarne skötte ofta vår dator men var inte aktiv just då, men det kan ju ändras, eller hur Bjarne?

Vill man läsa statistik kring våra race så finns en Excel-fil att ladda ner på min hemsida, där man kan studera medhastigheter, antal varv, kvalreultat osv. http://www.torgny.biz/Download%20page.htm. Det finns en hel del kring musik, inspelning, lyssning där också. Det finns också bilder på hur jag byggde mina bilar. Dessa gick ungefär 10 m/s, men de snabbare G2-bilarna går drygt 20 m/s. http://www.torgny.biz/Slotracing_1.htm. På sidan tre finns bilder på vår tidigare bana. Mvh/Torgny

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav petersteindl » 2020-03-16 02:06

:D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav Strmbrg » 2020-03-16 09:53

chord-rmaf2018-1-3-580x326.png
chord-rmaf2018-1-3-580x326.png (88 KiB) Visad 2981 gånger


Här är några ormar som suger olja ur en plåtburk.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav hifikg » 2020-03-16 10:43

Strmbrg skrev:
chord-rmaf2018-1-3-580x326.png


Här är några ormar som suger olja ur en plåtburk.


Bra med självdistans :)
Fast den där burken verkar göra något i varje fall och gör den dig glad har du lyckats köpa lycka för pengar :)

En magnetisk skiva för CD-skivor, det har vi väl hört talas om förr, utan att ha gått i taket av lycka.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav Strmbrg » 2020-03-16 10:53

hifikg skrev:
Strmbrg skrev:
chord-rmaf2018-1-3-580x326.png


Här är några ormar som suger olja ur en plåtburk.


Bra med självdistans :)
...



Ja, självdistans är något jag tror mig ha haft rejält med nytta av i många olika sammanhang.
Det brukar leda till:
    En god kommunikation med min omgivning
    Ett sunt utifrånperspektiv på mig själv
    Ett undvikande av konflikter
    En stor öppenhet för alternativa synsätt (man behöver inte gå på allt bara för det)
    Ett hyfsat harmoniskt liv

Stiffa typer har jag lite svårt för, men det går det med.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav hifikg » 2021-02-18 22:23

Det här är ju inte mycket bättre än Coconut Audio o deras nya verksamhet kristaller.

"Nano Crystal² Formula är ett kristallint material som har två "aktiva" egenskaper. Dels så genererar det negativa joner som elimenerar statiska laddningar och dels så konverterar det värmeenergi till långt infrarött ljus. Genom att tillföra detta till Piezo Ceramics så skapade man ett dämpande material som tog det hela ett steg till. Energin i ljud och vibrationer omvandlas i kontakten via elektriska laddningar och värme till långt infrarött ljus. Dessa egenskaper gör NCF till ett idealiskt material för elektrisk och mekanisk dämpning."
Bilagor
kabellyftfurutech.png
kabellyftfurutech.png (187.64 KiB) Visad 2303 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav petersteindl » 2021-02-18 22:36

En Negative Constant Fake booster. :) Perfekt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
barrman
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2007-10-08

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav barrman » 2021-02-18 23:01

hifikg skrev:Det här är ju inte mycket bättre än Coconut Audio o deras nya verksamhet kristaller.

"Nano Crystal² Formula är ett kristallint material som har två "aktiva" egenskaper. Dels så genererar det negativa joner som elimenerar statiska laddningar och dels så konverterar det värmeenergi till långt infrarött ljus. Genom att tillföra detta till Piezo Ceramics så skapade man ett dämpande material som tog det hela ett steg till. Energin i ljud och vibrationer omvandlas i kontakten via elektriska laddningar och värme till långt infrarött ljus. Dessa egenskaper gör NCF till ett idealiskt material för elektrisk och mekanisk dämpning."


KG 2/3 av dina inlägg är väldigt givande spännande och läsvärde, 1/3 handlar om skämt om ormolja vi har nu läst det tusentals gånger tror ingen är troende eller skrattar så mycket. Lägg fokus på det andra du skriver om filosofiska betraktelser kring ljudupplevelse. Kablar, sladdar är varken viktigt lustigt eller något att fästa vikt vid.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav hifikg » 2021-02-18 23:40

barrman skrev:
hifikg skrev:Det här är ju inte mycket bättre än Coconut Audio o deras nya verksamhet kristaller.

"Nano Crystal² Formula är ett kristallint material som har två "aktiva" egenskaper. Dels så genererar det negativa joner som elimenerar statiska laddningar och dels så konverterar det värmeenergi till långt infrarött ljus. Genom att tillföra detta till Piezo Ceramics så skapade man ett dämpande material som tog det hela ett steg till. Energin i ljud och vibrationer omvandlas i kontakten via elektriska laddningar och värme till långt infrarött ljus. Dessa egenskaper gör NCF till ett idealiskt material för elektrisk och mekanisk dämpning."


KG 2/3 av dina inlägg är väldigt givande spännande och läsvärde, 1/3 handlar om skämt om ormolja vi har nu läst det tusentals gånger tror ingen är troende eller skrattar så mycket. Lägg fokus på det andra du skriver om filosofiska betraktelser kring ljudupplevelse. Kablar, sladdar är varken viktigt lustigt eller något att fästa vikt vid.


Jadu, du får välja vilka tredjedelar du vill läsa. Jag häpnar ständigt över påfund som får audiofiler att framstå som ignoranta galningar, eller tester som "påvisar" saker som får "vanliga" människor att undra vad vi är för djur. Så det kommer fler inlägg av den är sorten. Också.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
barrman
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2007-10-08

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav barrman » 2021-02-18 23:44

hifikg skrev:
barrman skrev:
hifikg skrev:Det här är ju inte mycket bättre än Coconut Audio o deras nya verksamhet kristaller.

"Nano Crystal² Formula är ett kristallint material som har två "aktiva" egenskaper. Dels så genererar det negativa joner som elimenerar statiska laddningar och dels så konverterar det värmeenergi till långt infrarött ljus. Genom att tillföra detta till Piezo Ceramics så skapade man ett dämpande material som tog det hela ett steg till. Energin i ljud och vibrationer omvandlas i kontakten via elektriska laddningar och värme till långt infrarött ljus. Dessa egenskaper gör NCF till ett idealiskt material för elektrisk och mekanisk dämpning."


KG 2/3 av dina inlägg är väldigt givande spännande och läsvärde, 1/3 handlar om skämt om ormolja vi har nu läst det tusentals gånger tror ingen är troende eller skrattar så mycket. Lägg fokus på det andra du skriver om filosofiska betraktelser kring ljudupplevelse. Kablar, sladdar är varken viktigt lustigt eller något att fästa vikt vid.


Jadu, du får välja vilka tredjedelar du vill läsa. Jag häpnar ständigt över påfund som får audiofiler att framstå som ignoranta galningar, eller tester som "påvisar" saker som får "vanliga" människor att undra vad vi är för djur. Så det kommer fler inlägg av den är sorten. Också.


Du får naturligtvis skriva om vad du vill men tröttsam att läsa om trista skämt om oväsentligheter på ett forum som briljerar med kunskap och skribetner som Steindl, Öhman och I-Or. Kablar som merparter bryr sig nada om här torde inte få så mycket bandbredd tycker jag iallafall.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-02-18 23:46

Såklart inbjuder det därför till ytterligare citat av produkten: :wink:

"MÅSTE HÖRAS!

Med Furutechs NCF-technologi har vi tagit ett stort steg framåt när det gäller stömmatning. Kontaktkroppens dämpning lyfter fram nyanser i musiken som vi tidigare inte kunnat höra. Resultatet slog tom Furutech med häpnad och man började fundera på andra sätt att använda NCF-teknoligin.

Ett vanligt fenomen när man använder stora och tunga nätkablar är att de ofta vill "säcka" i apparatänden och hänger ned. NCF Boster ger kontakten stöd så att den inte behöver hänga i uttaget utan sitter på ett korrekt sätt, men tack vare NCF-teknologin är NCF Booster mer än bara ett stöd."


samt till exempel:

"Påverkas ljudet?
Det är alltid svårt att beskriva hur ljudet påverkas, alla upplever skillnader olika och olika anläggningar beter sig på olika sätt.

Vi upplever att NCF Booster gör stor skillnad på ljudet. Framför allt blir ljudbilden lugnare och distorsionen minskar markant vilket hjälper till att lyfta fram detaljer.

Måste jag ha NCF-kontakter
NCF Booster är inte bara ett komplement till Furutechs NCF-kontakter utan fungerar lika bra med andra kablar och kontakter."



"Vad är NCF?
NCF-teknologin är en vidreutvecking av Furutechs Piezo Ceramics koncept som först användes i FI-50 serien. Genom att tillföra keramiska partiklar i nanostorlek och kolpulver till plasten som utgör kontaktens kropp så uppnådde man fantastiska egenskaper. När de keramiska partiklarna utsätts för mekaniskt tryck så omvandlas kraften till en elektrisk laddning. Det elektriskt ledande kolet leder bort laddningen och energin omvandlas till värme. Rörelseenergin i vibrationer och akustisk återkoppling fångas upp av kontakten och omvandlas till värme."


Jag garanterar att gummi är bättre på att minska vibrationer (om man tycker sig behöva åstadkomma det).


Jag noterar att tydligen behövs det väldigt mycket text för att marknadsföra denna produkt.

Men som vanligt brukar det vara så att ju mer snack det blir runt en knasprodukt, desto mer brukar den sälja! De som tycker sig ha ett "mer öppet sinne" brukar bli köpsugna.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav Morello » 2021-02-18 23:49

hifikg skrev:Blir lite beklämd, vill gärna se Audioconcept som seriösa, även om deras kablar redan har naggat förtroendet. Men det här!?

https://audioconcept.se/smart-och-enkel-forbattring-av-dina-cd-skivor/


Det borde finnas gränser för vad man tillåter sig kränga för att ha råd med bröd och smör.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav hifikg » 2021-02-18 23:57

barrman skrev:Du får naturligtvis skriva om vad du vill ...


+1
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav hifikg » 2021-02-19 00:43

Morello skrev:
hifikg skrev:Blir lite beklämd, vill gärna se Audioconcept som seriösa, även om deras kablar redan har naggat förtroendet. Men det här!?

https://audioconcept.se/smart-och-enkel-forbattring-av-dina-cd-skivor/


Det borde finnas gränser för vad man tillåter sig kränga för att ha råd med bröd och smör.


"Vi har inte bett konstruktören om en förklaring till fenomenet"
Kan vi anta att "konstruktören" erbjuder väldigt goda marginaler?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav hifikg » 2021-02-19 10:08

Den förra är förstås humbug, det här är det enda rätta. Du klarar dig med två per meter, så det blir överkomligt, särskilt som klarna erbjuder finansiering.
2x4 meter högtalarkabel = 16 st. Under en kvarts miljon!
Bilagor
Skärmavbild 2021-02-19 kl. 09.05.05.png
Skärmavbild 2021-02-19 kl. 09.05.05.png (391.15 KiB) Visad 2171 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav Thomas_A » 2021-02-19 10:47

hifikg skrev:Den förra är förstås humbug, det här är det enda rätta. Du klarar dig med två per meter, så det blir överkomligt, särskilt som klarna erbjuder finansiering.
2x4 meter högtalarkabel = 16 st. Under en kvarts miljon!


Kan du fixa en offert? :D

Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav genstruktur » 2021-02-19 10:55

hifikg skrev:Den förra är förstås humbug, det här är det enda rätta. Du klarar dig med två per meter, så det blir överkomligt, särskilt som klarna erbjuder finansiering.
2x4 meter högtalarkabel = 16 st. Under en kvarts miljon!


15k styck! Jaikz 8O
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav VintageHiFi » 2021-02-19 10:57

genstruktur skrev:
hifikg skrev:Den förra är förstås humbug, det här är det enda rätta. Du klarar dig med två per meter, så det blir överkomligt, särskilt som klarna erbjuder finansiering.
2x4 meter högtalarkabel = 16 st. Under en kvarts miljon!


15k styck! Jaikz 8O

Som att ha en sedelpress hemma när man hittar rätt köpare :mrgreen:

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav genstruktur » 2021-02-19 11:00

VintageHiFi skrev:
genstruktur skrev:
hifikg skrev:Den förra är förstås humbug, det här är det enda rätta. Du klarar dig med två per meter, så det blir överkomligt, särskilt som klarna erbjuder finansiering.
2x4 meter högtalarkabel = 16 st. Under en kvarts miljon!


15k styck! Jaikz 8O

Som att ha en sedelpress hemma när man hittar rätt köpare :mrgreen:


Ja det var riktigt saftiga priser. Ser inte, för en novis, jättedyr ut att tillverka.

Är det kasst att ha kablarna på golvet alltså?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav VintageHiFi » 2021-02-19 11:14

genstruktur skrev:
VintageHiFi skrev:
genstruktur skrev:
15k styck! Jaikz 8O

Som att ha en sedelpress hemma när man hittar rätt köpare :mrgreen:


Ja det var riktigt saftiga priser. Ser inte, för en novis, jättedyr ut att tillverka.

Är det kasst att ha kablarna på golvet alltså?

Japp helt livsfarlig, det går inte ens att lyssna utan dessa lyftare. :mrgreen:
Ju mer man betalar desto bättre blir ljudet :mrgreen:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav Bill50x » 2021-02-19 11:16

genstruktur skrev:Är det kasst att ha kablarna på golvet alltså?

Absolut.
Enid Lumley på tidskriften the absolute sound förespråkade redan på 70-talet att man skulle dela tennisbollar på mitten och sedan jacka ur dem för kablarna. Betydligt billigare än detta titanium-tjafs. Hon menade också att man skulle bygga en tunnel i trä runt kablarna (som ett L mot vägg och ett U på öppet golv), detta trä skulle oljas in för bästa verkan och det var viktigt vilken olja som användes. Nu minns jag inte vilken som rekommenderades, kanske var det kallpressad olivolja?

Samma dam ansåg för övrigt att lyssningsstolen inte ska innehålla någon metallram, inte heller ska man ha några elkablar i närheten av stolen. Detta har alltså inte med ljudet från anläggningen att göra utan påverkan på lyssnaren. För min egen del tar jag hellre en whisky för att undanröja yttre påverkan :-)

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2021-02-19 11:17, redigerad totalt 1 gång.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav Baffel » 2021-02-19 11:16

Passa på!!! Köp nu Baffel nr 1.

Till dina högtalarkablar . Trä dem på dem.

Dessa cryobehadlade rör minskar den parametriska svängningen som ske när kablarnas frekvenser är proportionella mot de globala frekvenserna,. Parametrisk resonansmekanism påverkas främst av systemets icke-linjära förhållande snarare än dämpning, så justera frekvensförhållandet mellan den lokala strukturen än öka dämpningen, vilket är mer effektivt och rimligt för hämning av kabelparametrisk svängning . (4) Excitationsamplitud har tydligt inflytande på parametrarna för vibrationsamplitud, bör strikt kontrollera pylon och balkperiodisk vibration i vindmotståndsdesign (såsom vortexinducerad vibration).

Nu endast 7999 kr st!

Text ihopmeckade utifrån detta
https://www.researchgate.net/publicatio ... yed_bridge

Nä, så jävla lågt kommer jag aldrig sjunka.
Bilagor
Baffel 1.jpg
Baffel 1.jpg (805.86 KiB) Visad 2134 gånger
Baffel 2.jpg
Baffel 2.jpg (704.7 KiB) Visad 2134 gånger

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav VintageHiFi » 2021-02-19 11:24

Baffel skrev:Passa på!!! Köp nu Baffel nr 1.

Till dina högtalarkablar . Trä dem på dem.

Dessa cryobehadlade rör minskar den parametriska svängningen som ske när kablarnas frekvenser är proportionella mot de globala frekvenserna,. Parametrisk resonansmekanism påverkas främst av systemets icke-linjära förhållande snarare än dämpning, så justera frekvensförhållandet mellan den lokala strukturen än öka dämpningen, vilket är mer effektivt och rimligt för hämning av kabelparametrisk svängning . (4) Excitationsamplitud har tydligt inflytande på parametrarna för vibrationsamplitud, bör strikt kontrollera pylon och balkperiodisk vibration i vindmotståndsdesign (såsom vortexinducerad vibration).

Nu endast 7999 kr st!

Text ihopmeckade utifrån detta
https://www.researchgate.net/publicatio ... yed_bridge

Nä, så jävla lågt kommer jag aldrig sjunka.

Jag beställer genast 10st :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster