Några nya ormoljor på gång?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav Baffel » 2021-02-21 11:52

Ex
Bilagor
IMG_20210221_104740_copy_800x800 (1).jpg
IMG_20210221_104740_copy_800x800 (1).jpg (90.65 KiB) Visad 1344 gånger

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav Strmbrg » 2021-02-21 11:59

VintageHiFi skrev:
Strmbrg skrev:
Baffel skrev:Känner du för det, för skoj skull , dra samma strumpa över några kablar från Biltema. Testa att jämföra ljudet mellan dem. Du brukar ju gilla att testa på lite olika inom hifi. :)

Mjä, jag ids inte jämföra på det där viset. :)

Gissar att du inte vill riskera att inte höra någon skillnad vilket resultatet med största sannolikhet kommer bli :mrgreen:

:D
Det kan ligga något i det. Fast allvarligt talat så är jag - hur jävla irrationellt det än må vara - inte särskilt intresserad av skillnadsletande. Jag är bara intresserad av att åstadkomma det odistraherade lyssnandet.
Det vore JÄTTEBRA om det ginge att åstadkomma utan en massa dyra grejor, vilket det dessutom kanske gör.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav goat76 » 2021-02-21 12:20

Strmbrg skrev:
VintageHiFi skrev:
Strmbrg skrev:Mjä, jag ids inte jämföra på det där viset. :)

Gissar att du inte vill riskera att inte höra någon skillnad vilket resultatet med största sannolikhet kommer bli :mrgreen:

:D
Det kan ligga något i det. Fast allvarligt talat så är jag - hur jävla irrationellt det än må vara - inte särskilt intresserad av skillnadsletande. Jag är bara intresserad av att åstadkomma det odistraherade lyssnandet.
Det vore JÄTTEBRA om det ginge att åstadkomma utan en massa dyra grejor, vilket det dessutom kanske gör.


Hur allergisk du än må vara mot företeelsen "jämförelse", så är det trots allt det du ändå gjort om du upplever en förbättring. Om denna förbättring är "riktig" eller bara sitter i ditt huvud är bara olika sätt hur jämförelsen ägt rum.

För vissa är vetskapen att förbättringen verkligen är en riktig förbättring viktig att veta, för andra räcker det med att själva upplevelsen är bättre och då är den det oavsett om den verkligen är riktig. :)

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav VintageHiFi » 2021-02-21 12:28

Strmbrg skrev:
VintageHiFi skrev:
Strmbrg skrev:Mjä, jag ids inte jämföra på det där viset. :)

Gissar att du inte vill riskera att inte höra någon skillnad vilket resultatet med största sannolikhet kommer bli :mrgreen:

:D
Det kan ligga något i det. Fast allvarligt talat så är jag - hur jävla irrationellt det än må vara - inte särskilt intresserad av skillnadsletande. Jag är bara intresserad av att åstadkomma det odistraherade lyssnandet.
Det vore JÄTTEBRA om det ginge att åstadkomma utan en massa dyra grejor, vilket det dessutom kanske gör.


Att köpa något för sitt eget välbefinnande är ju en helt annan sak, värdet av det kan bara köparen värdera.

Det är ungefär som med klockor.
Alla moderna klockor visar idag tiden på ett tillfredsställde sätt ut möjligtvis det allra billigaste med påmålade visare utan urverk :mrgreen:

Men köper man en klocka i det lägre pris segmentet som Seiko, Certina, Tissot.

Eller i mellansegmentet Omega, Breitling, Rolex

Eller slutligen High End segmentet. Audemars Piguet, Jaeger-LeCoulte, Partek Philippe.

Det kommer inte vara någon skillnad i tidsvisningen dom levererar, dock är det helt andra värden som värderas här.
Det skulle ju bara var korkat att påstå att ett Seiko Quartz ur för 300:- håller tiden sämre än en Partek för 2mille iom
att det är precis tvärt om här Seikon är i detta fallet det mest noggranna urverket.

Det är som sagt helt andra värden köparen ser i valet av den klocka han väljer.
Senast redigerad av VintageHiFi 2021-02-21 13:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav hifikg » 2021-02-21 12:36

Strmbrg skrev:Oljor vet jag inte, men orm har jag på gång i alla fall.
I min envetna - och möjligen ostrukturerade - strävan efter klarhet har jag beställt Supra Sword Excalibur högtalarsladdar.

Det kanske inte ger någonting alls i klarhetsjakten, det uteslutes inte, men då får det vara så då.


Jag tror du skulle få en bättre musikupplevelse om du donerade de slantarna till någon fattig musiker istället :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav Baffel » 2021-02-21 12:46

Nej VintageHiFi, jag vill verkligen vara i tid . Vill ha en klocka som inte drar sig. För mig duger endast :

MICHELLE STARR1 OCTOBER 2020
The most accurate clocks in existence aren't based on a quartz movement or a balance wheel, but the ticking of electrons in an atomic shell. The best of these atomic clocks are accurate to one part in 1018 - so precise, they would not have yet lost a single second in all the billions of years since the Universe began.

There's a potential new kind of clock that could improve this precision by an order of magnitude, to one part in 1019. It's based on the ticking of nuclei of a thorium isotope, but although the idea was first floated in 2003, it's been difficult to execute.


Väntar på den nya klockan så jag kan slänga min gamla kassa. lost a single second in all the billions of years . Sådant skräp kan man ju inte ha. :mrgreen:

https://www.sciencealert.com/a-new-meas ... clock-ever

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav VintageHiFi » 2021-02-21 12:52

Baffel skrev:Nej VintageHiFi, jag vill verkligen vara i tid . Vill ha en klocka som inte drar sig. För mig duger endast :

MICHELLE STARR1 OCTOBER 2020
The most accurate clocks in existence aren't based on a quartz movement or a balance wheel, but the ticking of electrons in an atomic shell. The best of these atomic clocks are accurate to one part in 1018 - so precise, they would not have yet lost a single second in all the billions of years since the Universe began.

There's a potential new kind of clock that could improve this precision by an order of magnitude, to one part in 1019. It's based on the ticking of nuclei of a thorium isotope, but although the idea was first floated in 2003, it's been difficult to execute.


Väntar på den nya klockan så jag kan slänga min gamla kassa. lost a single second in all the billions of years . Sådant skräp kan man ju inte ha. :mrgreen:

https://www.sciencealert.com/a-new-meas ... clock-ever


Gissningsvis jobbig att bära på armen. :wink:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav Baffel » 2021-02-21 13:08

Finns inga genvägar till den perfekta tiden. 8)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav hifikg » 2021-02-21 16:39

Alla mina gamla armbandsur är bättre än något tickande ur som någon bär på sin handled. De går exakt, på pricken rätt! Två gånger per dygn. Jag slutade bära armbandsur runt millenieskiftet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav Bill50x » 2021-02-22 11:22

hifikg skrev:Alla mina gamla armbandsur är bättre än något tickande ur som någon bär på sin handled. De går exakt, på pricken rätt! Två gånger per dygn. Jag slutade bära armbandsur runt millenieskiftet.

Det där med att komma i tid är klart överskattat. det har tom dagens unga fattat. Och det är enklare att skicka sms om att man blir sen än att se till att man är i tid. Så vad ska man då med en klocka till?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav hifikg » 2021-07-26 02:07

H&M har testat en hel rigg baserad på Ansuz elektronik, högtalare, strömprylar och fötter. Det blir en hel del slantar, men tar man bort de speciella fötterna (kostar bara runt 3000 kronor per styck, så varför skulle man?) så går ljudet från magnifikt till att bli "mycket tråkigare och gråare" och då tog man bara bort fötterna under en strömlist (grenuttag kallar jag det) "Inget flyt i musiken längre, kargt och ensligt, lite kantigt och tråkigt". Dristar man sig till att ta bort fötterna under CD-spelaren blir musiken "betydligt murrigare och konturlösare". Nr 7-8 2021.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav Calleberg » 2021-07-26 08:08

Jamen det är väl självklart, tänk om någon skulle ta bort dina fötter ....
Klart du skulle bli tråkig och kantig ett tag, i vart fall tills du vant dig
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav Morello » 2021-07-26 08:30

hifikg skrev:H&M har testat en hel rigg baserad på Ansuz elektronik, högtalare, strömprylar och fötter. Det blir en hel del slantar, men tar man bort de speciella fötterna (kostar bara runt 3000 kronor per styck, så varför skulle man?) så går ljudet från magnifikt till att bli "mycket tråkigare och gråare" och då tog man bara bort fötterna under en strömlist (grenuttag kallar jag det) "Inget flyt i musiken längre, kargt och ensligt, lite kantigt och tråkigt". Dristar man sig till att ta bort fötterna under CD-spelaren blir musiken "betydligt murrigare och konturlösare". Nr 7-8 2021.


Får man fråga varför du läser anekdoterna?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav hifikg » 2021-07-26 09:23

Det känns förstås viktigt att hänga med "Tillbaka med fötterna: väldigt mycket bättre flyt i musiken, men också en helt annan livlighet, med mer attack i transienterna" att fötter, under en skarvdosa, kunde göra så stor skillnad hade jag ingen aaaaning om. Och när ljudupplevelsen beskrivs som "Större, mer öppet och utklingande, man hör liksom hela toner igen!" inser man lätt att fötterna är vääääldigt bra, eller övriga produkter ett jäkla bös som blir sååå dåliga utan. Jag stryker Ansuz från listan över produkter av intresse!

På bilden syns de oumbärliga fötterna, osäker på om det är en fot eller tre...
Bilagor
Skärmavbild 2021-07-26 kl. 09.22.47.png
Skärmavbild 2021-07-26 kl. 09.22.47.png (135.23 KiB) Visad 910 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav Calleberg » 2021-07-26 10:34

hifikg skrev:Det känns förstås viktigt att hänga med "Tillbaka med fötterna: väldigt mycket bättre flyt i musiken, men också en helt annan livlighet, med mer attack i transienterna" att fötter, under en skarvdosa, kunde göra så stor skillnad hade jag ingen aaaaning om. Och när ljudupplevelsen beskrivs som "Större, mer öppet och utklingande, man hör liksom hela toner igen!" inser man lätt att fötterna är vääääldigt bra, eller övriga produkter ett jäkla bös som blir sååå dåliga utan. Jag stryker Ansuz från listan över produkter av intresse!

På bilden syns de oumbärliga fötterna, osäker på om det är en fot eller tre...


Om man skriver sån skit i en, en gång i tiden halvseriös hifitidning, så har man ett mycket rymligt samvete. Jag är helt övertygad om att skribenten är medveten om att det han håller på med är trams, precis som Anders Björk...
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster