Några nya ormoljor på gång?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav DQ-20 » 2021-02-19 12:02

Torrowitz skrev:
petersteindl skrev:
DQ-20 skrev:
1,5 sekunder? Ursäkta en yngling men ARE YOU SHITTING ME?

/DQ-20


:lol: :lol: :lol: Diskutera inte mot Bill gällande sån där minibilracing. I det ämnet är Bill second to none. :) . . . på det här forumet.

Med vänlig hälsning
Peter


Rekordet är numera otroliga 1,286 sekunder!!!
https://www.youtube.com/watch?v=o5Cq0QJl9rk

Jag kan dock tillägga att jag också kört Slotracing. Medlemmarna i klubben i Stockholm hade både svenska mästare, Europamästare och vår kung Världsmästaren i G2 den snabbaste klassen, Lasse Åberg. Det var mycket trevligt att köra med ett sådant motstånd. Gick det bra då visste att man inte var dålig. Jag lyckades bara slå Åberg en enda gång på ett race, men i kval låg jag bättre till då jag såg till att ha en riktigt snabb bil, annars skulle jag ha liten chans att slå honom. Men han hade en naturlig snabbhet som var mycket svår att nå. Vi hoppas så smått att bygga en ny bana. Jag hoppas på det. Bjarne skötte ofta vår dator men var inte aktiv just då, men det kan ju ändras, eller hur Bjarne?

Vill man läsa statistik kring våra race så finns en Excel-fil att ladda ner på min hemsida, där man kan studera medhastigheter, antal varv, kvalreultat osv. http://www.torgny.biz/Download%20page.htm. Det finns en hel del kring musik, inspelning, lyssning där också. Det finns också bilder på hur jag byggde mina bilar. Dessa gick ungefär 10 m/s, men de snabbare G2-bilarna går drygt 20 m/s. http://www.torgny.biz/Slotracing_1.htm. På sidan tre finns bilder på vår tidigare bana. Mvh/Torgny


Såg inte svaret förrän nu, och jag vet det är OT, men jag kollade lite på lite videos. Ganska lurvigt gäng tomtar de där slotracearna som kör med klister, men FAN vad det går. Det går ju knappt att se bilarna och ändå ser man ju att det inte är gasen i botten hela tiden. Jag tänker att man kommer in i någon slags takt eller plus med gasen. The more you know...

/DQ-20

PS. Entreq - kan man inte bara låta dem vara i fred? Om man är så korkade att man tror det fungerar bör man få betala. Det ska kosta att vara dum i huvudet annars fungerar inte evolutionen som den ska. Om man bara köper av magiska skäl gör det väl knappast någon skada och är inte konstigare än, vad ska vi dra till med... pärlhalsband.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav Baffel » 2021-02-19 12:29

VintageHiFi skrev:
Baffel skrev:Passa på!!! Köp nu Baffel nr 1.

Till dina högtalarkablar . Trä dem på dem.

Dessa cryobehadlade rör minskar den parametriska svängningen som ske när kablarnas frekvenser är proportionella mot de globala frekvenserna,. Parametrisk resonansmekanism påverkas främst av systemets icke-linjära förhållande snarare än dämpning, så justera frekvensförhållandet mellan den lokala strukturen än öka dämpningen, vilket är mer effektivt och rimligt för hämning av kabelparametrisk svängning . (4) Excitationsamplitud har tydligt inflytande på parametrarna för vibrationsamplitud, bör strikt kontrollera pylon och balkperiodisk vibration i vindmotståndsdesign (såsom vortexinducerad vibration).

Nu endast 7999 kr st!

Text ihopmeckade utifrån detta
https://www.researchgate.net/publicatio ... yed_bridge

Nä, så jävla lågt kommer jag aldrig sjunka.

Jag beställer genast 10st :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Jag gör ett undantag , du får beställa VintageHiFi.

Observera. Konceptet Baffel 1 är framtaget efter omfattade teoretiska studier / beräkningar ( googlade fram en länk, tog max en minut) samt noga utvalt material ( några rör jag hittade i källaren). :mrgreen:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav hifikg » 2021-02-19 13:03

Kryo-behandling förbättrar förstås allt. Hur dyra grejor man än köper så kan man skicka dem till Schweiz för att uppnå den ultimata ljudupplevelsen, det finns inga genvägar ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav genstruktur » 2021-02-19 13:51

VintageHiFi skrev:
genstruktur skrev:
VintageHiFi skrev:Som att ha en sedelpress hemma när man hittar rätt köpare :mrgreen:


Ja det var riktigt saftiga priser. Ser inte, för en novis, jättedyr ut att tillverka.

Är det kasst att ha kablarna på golvet alltså?

Japp helt livsfarlig, det går inte ens att lyssna utan dessa lyftare. :mrgreen:
Ju mer man betalar desto bättre blir ljudet :mrgreen:


Att ha kablarna på matta då? Men kanske blir för mjukt ljudet då? :)

Rätt snygga de där puckarna ändå även om jag inte skulle vilja ha dem under kablarna ändå. Men kanske som brevpress eller nåt? :D
Men 15K är ju helt barrockt!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav Bill50x » 2021-02-19 16:43

genstruktur skrev:Men 15K är ju helt barrockt!

Det kostar att ligga på topp.

Men blir inte ljudet lite för luddigt om kablarna ligger på en matta?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav petersteindl » 2021-02-19 18:34

Det så hände (It just so happened) för några år sedan då jag några varma augustidagar var i Paris, att jag besökte den beskedliga butiken Louis Vuitton på Avenue des Champs-Élysées (uttalas schämps-alajses på amerikanska).
Innanför ingången på butiken hade man en skyltning med solstolar/liggstolar, ni vet, de där, som fanns på beacherna runt medelhavet på den tiden det begav sig. De har en träram och ett tygstycke.
Ungefär en sådan här modell fast utan kudde.

Bild

Tyget var ett typiskt Louis Vuitton-tyg med namnet överallt och med ganska stora bokstäver. Sånt borde man ju ha. Jag var dock där för att kolla på skor och herrkläder. Inte för att jag tänkte köpa något, men det kan vara synnerligen intressant att jämföra priserna med ellos.

Nåväl, de hade stora fina prislappar på liggstolarna. De kostade 30.000 € per styck. :) Som hittat. Alla skulle ha sådana där och barnfamiljen med 3 ungar bystade upp 1½ mille och dängde moneterna på bordet vid kassan. Fast inte då jag var där. Stolarna fanns ju och gick säkert åt som solsken i smöret.

Sedan dess är jag inte längre förvånad över några priser. 15 loppor för nån hifi-accessoar är ju egentligen en spottstyver. Det är ju raketforskning i jämförelse med stolarna.
Undrar vad hifi-accessoarer bellar på Louis Vuitton på Avenue des Champs-Élysées?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav hifikg » 2021-02-19 18:39

De "tillverkar" hörlurar, eller rättare sagt pimpar dem lite. Utan pimp ca 3.000, med pimp... tja vem vet?
Bilagor
vuittonear.png
vuittonear.png (785.07 KiB) Visad 1761 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5179
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav rqu » 2021-02-19 23:12

Johan_Lindroos skrev:Såklart inbjuder det därför till ytterligare citat av produkten: :wink:

[i]"MÅSTE HÖRAS!

Med Furutechs NCF-technologi har vi tagit ett stort steg framåt när det gäller stömmatning. Kontaktkroppens dämpning lyfter fram nyanser i musiken som vi tidigare inte kunnat höra. Resultatet slog tom Furutech med häpnad och man började fundera på andra sätt att använda NCF-teknoligin.
Jag tipsade om den i en annan tråd, men även USB-sladden går ju inte av för hackor!
https://www.hifiexperience.se/produkter/kablar/ovrigakablar/usb-kabel/entreq-infinity-atlantis-ii-usb

Jag är helt såld på såna produkter, och speciellt tekniska förklaringar om dom, jag spenderade säkert en timme om att läsa om produkterna, sen googlade jag och läste ytterligare en timme om folks upplevelser om sladden, helt sjukt vad det går att lura i folk!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav hifikg » 2021-02-20 01:28

Fast ingen rök utan eld va? Liiiite bättre blir det nog med en USB-kabel för 21000... särskilt om man köper till den där jordboxen som de rekommenderar (men givetvis inte kan ingå i ett sådant pris). :mrgreen:
Sitter nöjd :)

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav jansch » 2021-02-20 06:31

rqu skrev:
Johan_Lindroos skrev:Såklart inbjuder det därför till ytterligare citat av produkten: :wink:

[i]"MÅSTE HÖRAS!

Med Furutechs NCF-technologi har vi tagit ett stort steg framåt när det gäller stömmatning. Kontaktkroppens dämpning lyfter fram nyanser i musiken som vi tidigare inte kunnat höra. Resultatet slog tom Furutech med häpnad och man började fundera på andra sätt att använda NCF-teknoligin.
Jag tipsade om den i en annan tråd, men även USB-sladden går ju inte av för hackor!
https://www.hifiexperience.se/produkter/kablar/ovrigakablar/usb-kabel/entreq-infinity-atlantis-ii-usb

Jag är helt såld på såna produkter, och speciellt tekniska förklaringar om dom, jag spenderade säkert en timme om att läsa om produkterna, sen googlade jag och läste ytterligare en timme om folks upplevelser om sladden, helt sjukt vad det går att lura i folk!


Blir du inte förbannad och beklämd?
Det är förvånande att det inte finns några kända rättsfall (?) där ormoljeföretag inom hifiindustrin har blivit granskade mot Marknadsföringslagen.
Någon som vet mera?

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav JM » 2021-02-20 08:31

Största ormoljebluffen idag är "Harmans rumskurva". Jag har berört problemen ett antal gånger men Tools aktoritet inom närliggande områden förblindar även de mest kritiskt tänkande.
Inväntar indicier eller helst faktum på att så är fallet.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav Bill50x » 2021-02-20 10:42

rqu skrev:
Johan_Lindroos skrev:Såklart inbjuder det därför till ytterligare citat av produkten: :wink:

[i]"MÅSTE HÖRAS!

Med Furutechs NCF-technologi har vi tagit ett stort steg framåt när det gäller stömmatning. Kontaktkroppens dämpning lyfter fram nyanser i musiken som vi tidigare inte kunnat höra. Resultatet slog tom Furutech med häpnad och man började fundera på andra sätt att använda NCF-teknoligin.
Jag tipsade om den i en annan tråd, men även USB-sladden går ju inte av för hackor!
https://www.hifiexperience.se/produkter/kablar/ovrigakablar/usb-kabel/entreq-infinity-atlantis-ii-usb

Jag är helt såld på såna produkter, och speciellt tekniska förklaringar om dom, jag spenderade säkert en timme om att läsa om produkterna, sen googlade jag och läste ytterligare en timme om folks upplevelser om sladden, helt sjukt vad det går att lura i folk!

Kablarna har en rätt läcker design, det måste jag erkänna. Men 22 tusen för en USB-kabel? Jag slösade 69:- på tre kablar och en laddare från Kina (vilka levererades i 4 olika försändelser) och där endast en kabel fungerar, allt det andra gav upp inom en vecka. Den kabel som forfarande fungerar är dock skitsnygg och kostade 8:- inkl porto.

Men hur vet du att folk är lurade? Har man slantat av 22 tusen och upplever en förbättring värd pengarna så är väl allt OK?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav hifikg » 2021-02-20 11:11

Bill50x skrev:...Men hur vet du att folk är lurade? Har man slantat av 22 tusen och upplever en förbättring värd pengarna så är väl allt OK?


Till byteshetsen slår till igen och något annat låter ännu bättre.

Begick, för inte så längesen, en neslighet mot en kabeltroende individ. Låtsades byta kabel, iddes liksom inte göra hela processen, och tro´t eller ej, lyssnaren rapporterar en förbättring som hen t o m beskriver för mig. Jag hade inte hjärta att avslöja sanningen där och då. Ska skriva till Kamratposten och be om råd om hur jag ska framföra det på skonsammast möjliga sätt. Kommer fråga åt en kompis.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav Baffel » 2021-02-20 11:27

Jag ska fasen i mig jävlas med någon som säljer svindyra sk high end högtalarkablar på tex Hifitorget. Klär mina Biltemakablar med något som ser svindyrt highend ut sen så fort jag ser någon som säljer "äkta" high end kablar så drar jag på med annons av mina , så de hamnar sida vid sida. :mrgreen:
Säger att man hör ingen skillnad , dyra dito är bortkastade pengar , typ.
Obs kommer självklart då skriva att det är kablar från Biltema som är klädda . Sen säger jag passa på nu endast 5990 kr.
Skulle någon kokosnöt mot förmodan , högst osannolikt , vilja köpa så kommer jag icket sälja . Jo det gör jag men då till inköpspris för kablarna och sockarna :)

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav VintageHiFi » 2021-02-20 11:28

hifikg skrev:
Bill50x skrev:...Men hur vet du att folk är lurade? Har man slantat av 22 tusen och upplever en förbättring värd pengarna så är väl allt OK?


Till byteshetsen slår till igen och något annat låter ännu bättre.

Begick, för inte så längesen, en neslighet mot en kabeltroende individ. Låtsades byta kabel, iddes liksom inte göra hela processen, och tro´t eller ej, lyssnaren rapporterar en förbättring som hen t o m beskriver för mig. Jag hade inte hjärta att avslöja sanningen där och då. Ska skriva till Kamratposten och be om råd om hur jag ska framföra det på skonsammast möjliga sätt. Kommer fråga åt en kompis.


Gjorde nått liknade för ca 30 år seden jobbade då i bilstereobranschen. Bestyckade & testade b.la våra demonstationspaneler som skulle ut till
återförsäljarna. Vår inköpschef var den som hade "guldöronen" & kontroll lyssnade alltid innan det fick leverans till kund, så även denna gång.
Jag hade lyssnat igenom alla högtalarelement & förstärkare för att se att det hela fungerade. När chefen lyssnat klart konstaterar han att en
4" baselement i en kitsats låter illa & måste bytas ut. Jag kontroll lyssnar en stund & kan inte höra något fel på den. Jag lät den sitta kvar så
när lunchen var över fick han lyssna igen med info att jag bytt ut elementet & nu lär det helt ok. Inte heller han fick veta detta. :mrgreen:

AlbertHall
 
Inlägg: 1511
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav AlbertHall » 2021-02-21 00:23

Bill50x skrev:
rqu skrev:
Johan_Lindroos skrev:Såklart inbjuder det därför till ytterligare citat av produkten: :wink:

[i]"MÅSTE HÖRAS!

Med Furutechs NCF-technologi har vi tagit ett stort steg framåt när det gäller stömmatning. Kontaktkroppens dämpning lyfter fram nyanser i musiken som vi tidigare inte kunnat höra. Resultatet slog tom Furutech med häpnad och man började fundera på andra sätt att använda NCF-teknoligin.
Jag tipsade om den i en annan tråd, men även USB-sladden går ju inte av för hackor!
https://www.hifiexperience.se/produkter/kablar/ovrigakablar/usb-kabel/entreq-infinity-atlantis-ii-usb

Jag är helt såld på såna produkter, och speciellt tekniska förklaringar om dom, jag spenderade säkert en timme om att läsa om produkterna, sen googlade jag och läste ytterligare en timme om folks upplevelser om sladden, helt sjukt vad det går att lura i folk!

Kablarna har en rätt läcker design, det måste jag erkänna. Men 22 tusen för en USB-kabel? Jag slösade 69:- på tre kablar och en laddare från Kina (vilka levererades i 4 olika försändelser) och där endast en kabel fungerar, allt det andra gav upp inom en vecka. Den kabel som forfarande fungerar är dock skitsnygg och kostade 8:- inkl porto.

Men hur vet du att folk är lurade? Har man slantat av 22 tusen och upplever en förbättring värd pengarna så är väl allt OK?

/ B


Det var bland det jävligaste jag läst. I klass med att man ändrar sitt DNA när man vaccinerar sig.

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5179
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav rqu » 2021-02-21 00:55

Men NFC boostern löser ju ett verkligt problem, ja om man har satsat på ormoljekablar i ormdimension i alla fall... https://www.hifiexperience.se/produkter/tillbehor/kontakter/natkontakter/furutech-ncf-booster
Ett vanligt fenomen när man använder stora och tunga nätkablar är att de ofta vill "säcka" i apparatänden och hänger ned

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav hifikg » 2021-02-21 01:05

rqu skrev:Men NFC boostern löser ju ett verkligt problem, ja om man har satsat på ormoljekablar i ormdimension i alla fall... https://www.hifiexperience.se/produkter/tillbehor/kontakter/natkontakter/furutech-ncf-booster
Ett vanligt fenomen när man använder stora och tunga nätkablar är att de ofta vill "säcka" i apparatänden och hänger ned


Jag har bett om offert till min humbla strömkabel, den passar inte i standardgapet...
Bilagor
snoken_3742.jpg
snoken_3742.jpg (67.45 KiB) Visad 1564 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav Strmbrg » 2021-02-21 09:28

Oljor vet jag inte, men orm har jag på gång i alla fall.
I min envetna - och möjligen ostrukturerade - strävan efter klarhet har jag beställt Supra Sword Excalibur högtalarsladdar.

Det kanske inte ger någonting alls i klarhetsjakten, det uteslutes inte, men då får det vara så då.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav Baffel » 2021-02-21 10:21

Spännande , är det dessa kablar för 10 000 kr? Styckpris ser jag.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... DREALw_wcB

Tyckte du inte det dög till med kablar för låt säga 5000 kr?

Av ren nyfikenhet, hur hade du tänkt att avgöra om dessa nya kablar tillför ett ljudmässigt lyft?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav Strmbrg » 2021-02-21 11:20

Baffel skrev:...

Av ren nyfikenhet, hur hade du tänkt att avgöra om dessa nya kablar tillför ett ljudmässigt lyft?


Det vet jag inte. Jämförelser fram och åter är inte riktigt min grej.
Min utgångspunkt må tyckas vara korkad, men det är en ren chansning att dessa kablar ger något önskvärt.
Det sätt som jag bedömer hifi-prylar på handlar delvis om i vilken grad jag distraheras av ljudliga tillkortakommanden. Så det lär bli just det som avgör om det var ett bra, dåligt eller meningslöst köp.

Förr, med mindre högupplöst återgivning så hörde jag aldrig skillnader mellan kablar. Numera tror jag att jag hör vissa skillnader. Och det handlar inte om tonkurvan utan om klarheten. Inbillning eller ej tänker jag inte diskutera.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav Baffel » 2021-02-21 11:24

Ok.

Snygga var de. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav Strmbrg » 2021-02-21 11:26

Baffel skrev:Ok.

Snygga var de. :)


Mjae... Jag funderar på att dra en kabelstrumpa över dem. Det har jag gjort över de bebisblå Supra Sword jag använder idag. :)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav Baffel » 2021-02-21 11:30

Känner du för det, för skoj skull , dra samma strumpa över några kablar från Biltema. Testa att jämföra ljudet mellan dem. Du brukar ju gilla att testa på lite olika inom hifi. :)

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav VintageHiFi » 2021-02-21 11:30

Har ett exempel på nästan motsatsen till ormolja d.v.s finkabel till reapris.

Jag upptäckte när jag skruvade isär mina Jamo Power 330E att det satt
fina" Transparent" kablage i dom, dvs att kablarna var så tunna att kan knappt
såg dom. Jamo kunde redan på 80-talet :mrgreen:

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav hcl » 2021-02-21 11:31

Bill50x skrev:Mjae, detta är medicin mot dåliga högtalare...

[ Bild ]

/ B

Dylik medicin funkar som ”förbättrare” i många upplevelsesammanhang.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav Strmbrg » 2021-02-21 11:34

Baffel skrev:Känner du för det, för skoj skull , dra samma strumpa över några kablar från Biltema. Testa att jämföra ljudet mellan dem. Du brukar ju gilla att testa på lite olika inom hifi. :)

Mjä, jag ids inte jämföra på det där viset. :)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav Baffel » 2021-02-21 11:34

Ok.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav VintageHiFi » 2021-02-21 11:37

Strmbrg skrev:
Baffel skrev:Känner du för det, för skoj skull , dra samma strumpa över några kablar från Biltema. Testa att jämföra ljudet mellan dem. Du brukar ju gilla att testa på lite olika inom hifi. :)

Mjä, jag ids inte jämföra på det där viset. :)

Gissar att du inte vill riskera att inte höra någon skillnad vilket resultatet med största sannolikhet kommer bli :mrgreen:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Några nya ormoljor på gång?

Inläggav Bill50x » 2021-02-21 11:39

Harryup skrev:
Bill50x skrev:
NADifierad skrev:Intressant olja.
Mjukar den även upp EPDM-gummi? Funderar på om O-ringar behöver uppmjukning? :)

Minns att jag på 70-talet köpte ngt på apoteket som mjukade upp gummi. Doften minns jag men inte namnet :-)
Återkommer när minnet är tillbaka.

Glycerol?

Kan ha varit Metylsalicylat.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: fixander, hifikg, RJohan, Stranne och 25 gäster