Raspberry Pi + DAC + Volumio

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Raspberry Pi + DAC + Volumio

Inläggav pontareee » 2019-11-06 15:17

Hej,

Har precis beställt en dac som på pappret ser bra ut, tänker att den ska ta över spotify lyssningen samt uppspelning av filer från nasen.

Tänkte installera Volumio.

Någon som kört liknande setup med gott resultat?

Raspberry Pi 4 beställt
AUDIOPHONICS DAC I-Sabre ES9038Q2M ( https://www.audiophonics.fr/en/dac-and- ... 12795.html)
Recensioner:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... 8q2m.8640/
https://community.roonlabs.com/t/audiop ... lity/28739

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Raspberry Pi + DAC + Volumio

Inläggav NADifierad » 2019-11-06 18:50

Jag kör rasperry Pi med Volumio, till musik från hårddisk.
Använder det dock sällan, då jag upplever volumio som segmanövrerat.
Överväger att flytta tillbaka musiken till datorn, och använda Groove music igen.
Spotify kör jag från datorn till TV och stereo via Toslink och HDMI.
Styrs med Ipad. Smidigt :)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Raspberry Pi + DAC + Volumio

Inläggav LarsF » 2019-11-06 19:23

Kör med raspberry pi och volumio, dock använder jag dacen i förstärkaren. Mycket nöjd, spelar från NAS och Spotify och Tidal. Jag är mycket nöjd med den lösningen. Har även kört radio och det funkar också.

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Raspberry Pi + DAC + Volumio

Inläggav pontareee » 2019-11-06 19:56

Spännande, jag körde volumio utan dac på en raspberry pi 2 för längesen men sen skaffade jag ny reciever med spotify connect då fick den åka på bänken.

Jag hoppas den här lösningen ger bättre upplösning och kvalitet än när jag kör recieverns inbygga dacar.. men vi får se :)

Wetterstad
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2018-02-01

Re: Raspberry Pi + DAC + Volumio

Inläggav Wetterstad » 2019-11-06 20:14

Jag använder för närvarande en PI3B+ med Volumio och en Topping D50 Dac via USB, jag strömmar musiken från min NAS trådlöst
och styr via web UI från min Android-platta. Det fungerar utmärkt, det enda är att uppdatering av musikdatabasen tar ganska lång tid
om man som jag har ca 4TB musikfiler.

Jag har även testat att använda X86 varianten av Volumio, en gammal avlagd PC, mycket snabbare, så jag funderar på att ersätta min Raspberry
med en Intel NUC eller liknande.

Att tänka på med PI4 är att den enligt uppgift blir väldigt varm.

Jag använder inga strömningstjänster så jag har inget att tillägga när det gäller hur bra det fungerar.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Raspberry Pi + DAC + Volumio

Inläggav radelius » 2019-11-06 22:10

Kör en RPi3 med Allo digione till en Topping d50s spänningsmatade från var sin iFi Power adapter. Speciellt Toppingen är känslig för nätdelar. Strömmar i huvudsak via Tidal. Har även en USB-HD kopplad men med egen strömmatning eftersom RP:n inte orkar med det.
Funkar och låter utmärkt. Kan leva med att gränssnittet är lite trist och långsamt.

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Raspberry Pi + DAC + Volumio

Inläggav LarsF » 2019-11-06 22:26

Wetterstad skrev:Att tänka på med PI4 är att den enligt uppgift blir väldigt varm.


Inte så farligt, har kollat och den verkar ligga under 60 grader C, spela musik verkar inte tynga ner den så mycket. Min har passiv kylfläns monterad

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Raspberry Pi + DAC + Volumio

Inläggav pontareee » 2019-11-06 23:41

Låter bra, precis jag kommer nog inte lasta rpi4 speciellt hårt med Volumio.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Raspberry Pi + DAC + Volumio

Inläggav Frisk » 2019-11-06 23:44

Jag har visserligen raspberry pi 3b och utan Spotify men i övrigt liknande. Köpte precis samma dac men övergick till topping D50s, nog främst för dsd-support och enkel möjlighet att även köra andra ingångar. Spdif och Bluetooth.

Tyckte det var lite trassel att installera DACen, det kom ljud men var inte uppenbart om allt var korrekt inställt. Men generellt funderade det väldigt bra. Jag gillar Volumio. Webinterfacet funkar bra så man slipper appar etc.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], sammel och 10 gäster