Hur ska det låta?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur ska det låta?

Inläggav petersteindl » 2019-11-12 13:42

rajapruk skrev:Tack Peter. Först nu jag fattar vad du har menat med att ”ljudet är en vektor” som du har skrivit ibland.

Jag vet inte riktigt vad du egentligen menar med ditt påstående av vad jag menar. Jag menar att i den akustiska domänen så kan akustiska ljudvågor matematiskt sett ses som vektorer i ett vektorfält.

Eftersom jag särskiljer den akustiska domänen från den neurala och då dessa två domäner är väldigt olika och i den neurala domänen existerar inga akustiska ljudvågor så är det upplevda på många sätt fysikaliskt helt väsensskilt från det akustiska.

Det jag pratar om är att akustiska ljudvågor då kan beskrivas som tryckgradienter är vektorer i ett vektorfält. Däremot är ljudtryck i varje punkt i rummet inte en vektor utan ljudtryck är en skalär storhet.

Hörseln som är binauralt hörande d v s man lyssnar med två öron, registrerar tryckförändringar i tiden i två punkter. Det betyder att det på trumhinnorna registreras 2 skalära storheter d v s inte en gradient. Gradienten är en vektor. Det betyder att om hörseln skall detektera riktning och avstånd till ljudkällan så måste en avkodning av de bägge skalära registrerade ljudtrycken ske på ett synnerligen raffinerat sätt och det fixar nervsystem och hjärnan.

Eftersom jag vid analys av det jag kallar ljud särskiljer den akustiska domänen och den neurala från varandra så väljer jag att anse att fenomenet ljud är neuralt och i så fall är ljud inte en vektor, däremot är akustiska ljudvågor med en utbredning från en ljudkälla att ses som en vektor i tryckgradientens utbredningsriktning som är mellan ljudkällan och ljudmottagaren.

OBS! Har ljudkällan ett utstrålningsmönster åt olika håll d v s med sfäriska ljudvågor från en punkt istället för plana ljudvågor så fås riktningen på vektorn beroende på från vilken punkt man analyserar tryckgradienten. Det blir då kortaste riktningen från punkt till punkt och den riktningen kan benämnas direktljud till ljudmottagaren.

Så, om du istället hade skrivit att den akustiska ljudvågens tryckgradient är en vektor så är jag med.

Det finns all anledning till fortsatt förklaring till fenomenet ljud och det har jag förberett. Det är ett stort och svårt och komplext område.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Hur ska det låta?

Inläggav rajapruk » 2019-11-12 14:18

Ja, slarvigt uttryckt av mig.
Ser fram mot dina fortsatta förklaringar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur ska det låta?

Inläggav Bill50x » 2019-11-12 17:12

petersteindl skrev:Det finns all anledning till fortsatt förklaring till fenomenet ljud och det har jag förberett. Det är ett stort och svårt och komplext område.

Jag kanske har fel men tycker att det börjar bli ganska mycket där du inte levererat som utlovat. Antingen får du lova mindre eller leverera mer :D

I all välmening / B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur ska det låta?

Inläggav petersteindl » 2019-11-12 17:41

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Det finns all anledning till fortsatt förklaring till fenomenet ljud och det har jag förberett. Det är ett stort och svårt och komplext område.

Jag kanske har fel men tycker att det börjar bli ganska mycket där du inte levererat som utlovat. Antingen får du lova mindre eller leverera mer :D

I all välmening / B


Välmening? Är detta ditt svar på det jag skrivit i tråden? Jag anser att jag levererat det jag sagt. Exakt när jag postar mina inlägg är väl knappast du eller någon annan som bestämmer. Du har ju inte ens gett någon kommentar till mina inlägg så jag utgår från att du inte läser dem. Jag inväntar rätt tillfälle för att posta inläggen. Tiden spelar mig mindre roll. Det är tillfället runt omkring som bestämmer samt min fria tid för skrivande.

Jag portionerar ut inläggen i olika trådar. Det blir så att säga delar av en helhet. Jag vill inte ge facit. Jag vill skapa eftertanke samt ge vinkar på vägen mot sammanfattningen. Sedan blir det sammanställning i Steindl?-tråden. Det är så jag tänkt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur ska det låta?

Inläggav Nattlorden » 2019-11-12 20:28

petersteindl skrev:
Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Det finns all anledning till fortsatt förklaring till fenomenet ljud och det har jag förberett. Det är ett stort och svårt och komplext område.

Jag kanske har fel men tycker att det börjar bli ganska mycket där du inte levererat som utlovat. Antingen får du lova mindre eller leverera mer :D

I all välmening / B


Välmening? Är detta ditt svar på det jag skrivit i tråden? Jag anser att jag levererat det jag sagt. Exakt när jag postar mina inlägg är väl knappast du eller någon annan som bestämmer. Du har ju inte ens gett någon kommentar till mina inlägg så jag utgår från att du inte läser dem. Jag inväntar rätt tillfälle för att posta inläggen. Tiden spelar mig mindre roll. Det är tillfället runt omkring som bestämmer samt min fria tid för skrivande.

Jag portionerar ut inläggen i olika trådar. Det blir så att säga delar av en helhet. Jag vill inte ge facit. Jag vill skapa eftertanke samt ge vinkar på vägen mot sammanfattningen. Sedan blir det sammanställning i Steindl?-tråden. Det är så jag tänkt.

Mvh
Peter


Jag tror det syftas på allt som du skrivit i olika trådar om att du kommer att skriva om det i din bok - eller vad du nu kallat det - det är nog ganska många som inte vill vänta 20 år på att få läsa den.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Hur ska det låta?

Inläggav rajapruk » 2019-11-12 21:04

Kalla det inte för manifest bara. Det för tankarna till en enstörig galning!
(Fjotolf Hansen)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur ska det låta?

Inläggav Bill50x » 2019-11-12 21:57

petersteindl skrev:
Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Det finns all anledning till fortsatt förklaring till fenomenet ljud och det har jag förberett. Det är ett stort och svårt och komplext område.

Jag kanske har fel men tycker att det börjar bli ganska mycket där du inte levererat som utlovat. Antingen får du lova mindre eller leverera mer :D

I all välmening / B


Välmening?

Ja, det kanske lät lite fel när jag avslutade så, f'låt.

Det du skriver är alltid intressant och ibland har jag väntat på en "fortsättning följer" förgäves.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur ska det låta?

Inläggav petersteindl » 2019-11-12 22:05

rajapruk skrev:Kalla det inte för manifest bara. Det för tankarna till en enstörig galning!
(Fjotolf Hansen)


Något manifest är det inte. Det blir min förståelse över fenomenet ljud. Det ligger som grund till det jag kallar ljudåtergivning.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur ska det låta?

Inläggav petersteindl » 2019-11-12 22:06

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:
Bill50x skrev:Jag kanske har fel men tycker att det börjar bli ganska mycket där du inte levererat som utlovat. Antingen får du lova mindre eller leverera mer :D

I all välmening / B


Välmening?

Ja, det kanske lät lite fel när jag avslutade så, f'låt.

Det du skriver är alltid intressant och ibland har jag väntat på en "fortsättning följer" förgäves.

/ B


Ok, då förstår jag bättre.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kralle
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Hur ska det låta?

Inläggav Kralle » 2020-09-04 12:02

Bill50x skrev:En Pioneer 668 går bort, den är för trött i sin återgivning.
/ B

Efter att under ca ett års tid ha lyssnat på DV-668 så får jag hålla med om ovanstående. Det gäller då dess analoga utgång. Växlar man till optiska utgången och extern DAC så kommer mer detaljer i återgivningen. Har provat med tre olika DAC:ar och samma resultat på samtliga. Synd att spelaren inte fixar att skicka ut SACD digitalt.

Kralle
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Hur ska det låta?

Inläggav Kralle » 2020-09-04 16:03

Fick ett plötsligt anfall av modifieringslust. Plockade bort den rudimentära mutingkretsen på analogutgången. Tycker nu analogutgången låter bättre.
Pioneer DV-668 är det alltså. Har inte hört några knäppar så långt. Kanske ersätter två av byglingarna med 47 Ohm eller så.
dv-668_mod.jpg
dv-668_mod.jpg (229.47 KiB) Visad 1927 gånger

Kralle
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Hur ska det låta?

Inläggav Kralle » 2020-09-18 14:52

Fick nu höra ett knäpp när jag bytte från SACD till CD utan att ha dragit ner volymen.
Ska montera i ett reedrelä som sköter mutingfunktionen.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster