Gränsen nu nådd för "tung" HiFi?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Gränsen nu nådd för "tung" HiFi?

Inläggav paa » 2019-11-12 00:49

Chicago-mässan kanske vändpunkten?

Jag rensade bland gamla tidningar, och fastnade för ovanstående rubriksättning, i Radio & Televison nr 9, 1977.

Blev det verkligen så att tung HiFi peakade 1977?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Gränsen nu nådd för "tung" HiFi?

Inläggav hifikg » 2019-11-12 00:50

Nej
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Gränsen nu nådd för "tung" HiFi?

Inläggav sprudel » 2019-11-12 00:55

Ljudmässigt kanske, men inte monetärt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Gränsen nu nådd för "tung" HiFi?

Inläggav hifikg » 2019-11-12 01:07

sprudel skrev:Ljudmässigt kanske, men inte monetärt.


Icke. Utvecklingen fortsatte i stor stil hela 80-talet o även under 90-talet hände saker, men numera är det väl ingen större fart. Längesen någon presenterade något nytt som låter lika bra som halvhyfsade anläggningar från 80- o 90-talet och lyckas de komma nära så hamnar prislappen på dryga 2 miljoner. Helt okej för den som måste ha nytt, men inget skäl att byta ut något för oss som varit med ett tag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Gränsen nu nådd för "tung" HiFi?

Inläggav Bill50x » 2019-11-12 01:19

hifikg skrev:Icke. Utvecklingen fortsatte i stor stil hela 80-talet o även under 90-talet hände saker, men numera är det väl ingen större fart. Längesen någon presenterade något nytt som låter lika bra som halvhyfsade anläggningar från 80- o 90-talet och lyckas de komma nära så hamnar prislappen på dryga 2 miljoner. Helt okej för den som måste ha nytt, men inget skäl att byta ut något för oss som varit med ett tag.

I stort har vi kommit till en punkt när man med noggrannhet och fingerfärdighet kan få även gamla grejor att låta riktigt bra. Men det är lite som att köra bil genom att titta i backspegeln. Jag tror att vi har en stor utveckling framför oss.

Det som jag ser som ett bekymmer är att vi inte vet vilken väg vi ska ta. Vill vi återge verkligheten eller vill vi skapa den? Vad är det vi vill återge därhemma? Hur det låter i en fysiskt lokal (tex en konsertsal) eller vad en skapande konstnär/musiker skapat hemma i datorn? Eller är det en livekonsert med Neil Young?

Självklart vill man ha allt, men går det?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Gränsen nu nådd för "tung" HiFi?

Inläggav hifikg » 2019-11-12 01:25

Jo, man kan nog utveckla en massa finesser runt styrning av ljudet, precis som man kan utveckla bilar med fjärrstyrd värme o en massa lull-lull i appar o annat, men när det gäller basfunktionen, att ta sig från A till B händer det inte mycket, oavsett om man vill göra det snabbt eller bekvämt, eller både och. Säkerheten har nog utvecklats en del, men elsäkerheten när det gäller hifi duger väl som den var på 60-talet redan, eller?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Gränsen nu nådd för "tung" HiFi?

Inläggav paa » 2019-11-12 01:34

hifikg skrev:Jo, man kan nog utveckla en massa finesser runt styrning av ljudet, precis som man kan utveckla bilar med fjärrstyrd värme o en massa lull-lull i appar o annat, men när det gäller basfunktionen, att ta sig från A till B händer det inte mycket, oavsett om man vill göra det snabbt eller bekvämt, eller både och. Säkerheten har nog utvecklats en del, men elsäkerheten när det gäller hifi duger väl som den var på 60-talet redan, eller?

Jag har ett tidigt Quad 303 med banankontakter på. Dessa tog man snart bort och satt DIN-kontakter i stället på dom S-märkta apparaterna. Men nu är bananerna tillbaka i högtalare, men de passar även i polskruvar på en del förstärkare. Mycket märkligt faktiskt. Bananer passar ju trots allt direkt i 230-voltsuttaget i vägguttagen här. I vägguttag med platta stift däremot, får man inte in bananerna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Gränsen nu nådd för "tung" HiFi?

Inläggav DVD-ai » 2019-11-12 08:14

Jag tror nog att den gräns för vad som går att få ur dagens inspelningar är något som helt klart står i vägen för vidare framsteg inom HiFi.
En annan teknik för att spela in och senare kanske en annan teknik för att spela upp är det som krävs för att komma vidare. :)
Men först och främst bör vi fokusera på att nyttja tekniken vi har på ett optimalt vis, jag tänker då både för uppspelning men absolut främst för att spela in, med tanke på hur lite material det finns som på riktigt nyttjar möjligheterna till en bra fantom projektion, nästan inget alls...
Där finns en stor potential redan tillgänglig, att skapa material med såväl nivå som tidsskillnad på ljudet!
När vi pratar inspelningarna så känns det som om gränsen långt från nådd !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57242
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Gränsen nu nådd för "tung" HiFi?

Inläggav Nattlorden » 2019-11-12 08:19

DVD-ai skrev:Jag tror nog att den gräns för vad som går att få ur dagens inspelningar är något som helt klart står i vägen för vidare framsteg inom HiFi.
En annan teknik för att spela in och senare kanske en annan teknik för att spela upp är det som krävs för att komma vidare. :)
Men först och främst bör vi fokusera på att nyttja tekniken vi har på ett optimalt vis, jag tänker då både för uppspelning men absolut främst för att spela in, med tanke på hur lite material det finns som på riktigt nyttjar möjligheterna till en bra fantom projektion, nästan inget alls...
Där finns en stor potential redan tillgänglig, att skapa material med såväl nivå som tidsskillnad på ljudet!
När vi pratar inspelningarna så känns det som om gränsen långt från nådd !


Första meningen vill jag inte hålla med om - resten däremot.

Men om du menar sträckan från musiker till media... då tänker jag inte ha synpunkt.... men vad som går att koda på media och sedan återforma till elektrisk signal - där känner jag inte att vi har något som står i vägen - det vi har att tillgå där är väl utöver vad det som läggs på mediat behöver.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Gränsen nu nådd för "tung" HiFi?

Inläggav DVD-ai » 2019-11-12 08:26

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:Jag tror nog att den gräns för vad som går att få ur dagens inspelningar är något som helt klart står i vägen för vidare framsteg inom HiFi.
En annan teknik för att spela in och senare kanske en annan teknik för att spela upp är det som krävs för att komma vidare. :)
Men först och främst bör vi fokusera på att nyttja tekniken vi har på ett optimalt vis, jag tänker då både för uppspelning men absolut främst för att spela in, med tanke på hur lite material det finns som på riktigt nyttjar möjligheterna till en bra fantom projektion, nästan inget alls...
Där finns en stor potential redan tillgänglig, att skapa material med såväl nivå som tidsskillnad på ljudet!
När vi pratar inspelningarna så känns det som om gränsen långt från nådd !


Första meningen vill jag inte hålla med om - resten däremot.

Men om du menar sträckan från musiker till media... då tänker jag inte ha synpunkt.... men vad som går att koda på media och sedan återforma till elektrisk signal - där känner jag inte att vi har något som står i vägen - det vi har att tillgå där är väl utöver vad det som läggs på mediat behöver.


Med framsteg så syftar jag på lite mer betydelsefulla förändringar, om målet är HiFi så bör ju rimligtvis också naturtrogenheten vara målet och då är inspelningarna oftast en enorm begränsning.
Och eftersom inspelningen är steget före uppspelningen så behöver den redas ut innan högtalarna/resten kan beskyllas för hårt om vi pratar generellt.
Med tanke på hur naturligt en bra inspelning låter och samtidigt hur onaturligt dom absolut flesta låter så är tillgången till tillräckligt bra programaterial absolut något som sätter käpparna i hjulen.
Om målet är HiFi så sätter inspelningen gränsen för vad sedan högtalarna kan åstadkomma. :)
Om man inte vill lyssna på enbart det material som finns att tillgå som kittlar ens HiFi nerv ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster