Qobuz skippar lågupplöst helt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Qobuz skippar lågupplöst helt

Inläggav goat76 » 2019-11-12 21:34

Som titeln lyder så är Qobuz första streamingtjänst att helt sluta med lågupplös material, de sänker desutom månadskostnaden/årsavgiften för den högre upplösningen.

När ska Qobuz lanseras officiellt i Sverige, någon som har hört något?

https://www.whathifi.com/news/qobuz-says-no-to-mp3

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Qobuz skippar lågupplöst helt

Inläggav Harryup » 2019-11-12 21:36

Jag kör Qobuz redan sedan slutet på förra året. Tycker att det låter alldeles utmärkt. Blir ganska mycket streamat och vinyl för min del.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz skippar lågupplöst helt

Inläggav goat76 » 2019-11-12 21:39

Harryup skrev:Jag kör Qobuz redan sedan slutet på förra året. Tycker att det låter alldeles utmärkt. Blir ganska mycket streamat och vinyl för min del.


Hur gick du till väga om man får fråga? :)

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Qobuz skippar lågupplöst helt

Inläggav Tell » 2019-11-12 21:45

Trist att dom inte låter konsumentera själva välja vad dom vill ha. Aldrig att jag skulle vilja ha en tjänst som slösar bandbredd på ingenting. Lite som att ha en bildsida som bara skulle köra med tif-filer istället för jpg.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz skippar lågupplöst helt

Inläggav goat76 » 2019-11-12 21:52

Tell skrev:Trist att dom inte låter konsumentera själva välja vad dom vill ha. Aldrig att jag skulle vilja ha en tjänst som slösar bandbredd på ingenting. Lite som att ha en bildsida som bara skulle köra med tif-filer istället för jpg.


Mp3 uppfanns på modem-tiden när internet avbröts om någon råkade ringa på telefonen, typ. :)

Bandbredd för musik är knappast ett problem i dagens läge med tanke på att vi streamar film i 4k.
Varför är lågupplösta musikfiler så viktiga för dig Tell?

Det är väl ännu mer trist att Spotify inte låter kunderna välja högupplöst?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Qobuz skippar lågupplöst helt

Inläggav Harryup » 2019-11-12 22:02

goat76 skrev:
Harryup skrev:Jag kör Qobuz redan sedan slutet på förra året. Tycker att det låter alldeles utmärkt. Blir ganska mycket streamat och vinyl för min del.


Hur gick du till väga om man får fråga? :)


Jobbar på ett utländskt bolag och är ofta utomlands så jag använde vår företagsadress och förklarade att jag reser runt så ofta att jag kommer spela musik i flera länder trots att jag bor i Sverige och de hade de inget emot.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Qobuz skippar lågupplöst helt

Inläggav Harryup » 2019-11-12 22:05

Tell skrev:Trist att dom inte låter konsumentera själva välja vad dom vill ha. Aldrig att jag skulle vilja ha en tjänst som slösar bandbredd på ingenting. Lite som att ha en bildsida som bara skulle köra med tif-filer istället för jpg.


Dom låter absolut konsumenten välja, vill man ha något annat så väljer man en annan leverantör precis som alla andra branscher.
Jag går inte till Volvohandlaren och köper en ny VW heller utan han låter min då välja att gå till VW.
Jag ser ett större slöseri med att Spotify streamar dåliga inspelningar som är dessutom komprimerade, vem fan blir glad av det.

/Harry Up

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Qobuz skippar lågupplöst helt

Inläggav Tell » 2019-11-12 22:16

goat76 skrev:
Tell skrev:Trist att dom inte låter konsumentera själva välja vad dom vill ha. Aldrig att jag skulle vilja ha en tjänst som slösar bandbredd på ingenting. Lite som att ha en bildsida som bara skulle köra med tif-filer istället för jpg.


Mp3 uppfanns på modem-tiden när internet avbröts om någon råkade ringa på telefonen, typ. :)

Bandbredd för musik är knappast ett problem i dagens läge med tanke på att vi streamar film i 4k.
Varför är lågupplösta musikfiler så viktiga för dig Tell?


Och CD uppfanns ännu tidigare, betyder det att CD är ännu sämre? ;)

Alltså jag gillar effektivitet, att sitta o streama eller lagra 16/44 och högre är i min värld väldigt ineffektivt iom att det inte gör nån hörbar skillnad ändå. Har 128gb utrymme på min telefon där jag har tankat ner rätt mycket musik från Spotify, skulle jag ha kört CD-kvalitet eller högre skulle det vara slut för länge sen. Har också bara 1gb surf per månad, ju mer data desto dyrare, o inte tänker jag betala mer pengar för högre bitrate när det ändå inte ger nån skillnad.
Samma anledning som jag kör klass D. Drar mindre ström för samma uteffekt, tar mindre plats och är billiga per prestanda, till skillnad från A och AB där stor del av strömmen från vägguttaget går ut som värme i dom enorma kylflänsarna.
O effektivitet kör jag med i mitt foto också, använder objektiv för ~hundralappen till min Sony A7 o ändå finns det inte en jävel som klagat på bildkvaliten från mina bilder, snarare tvärt om ;)
Generellt sett så tycker jag också att människan är _väldigt_ ineffektiv i allt möjlig som vi gör, och det här med att slösa bandbredd på 16/44 är en liten liten del utav det.

Dock sa jag aldrig att jag inte tycker att Qobuz inte ska köra 16/44, för jag vet att många här gillar att elda för kråkor o då kan ni väl göra det, men att inte ge folk valet är feltänk imo :)

Harryup skrev:Dom låter absolut konsumenten välja, vill man ha något annat så väljer man en annan leverantör precis som alla andra branscher.
Jag går inte till Volvohandlaren och köper en ny VW heller utan han låter min då välja att gå till VW.
Jag ser ett större slöseri med att Spotify streamar dåliga inspelningar som är dessutom komprimerade, vem fan blir glad av det.

/Harry Up

Vet inte om jag tycker din liknelse är helt hundra. Jag liknar det mer vid att du går till olika bilhandlare som tillhandahåller både Volvo och VW, men att en av bilhandlarna bara tillhandahåller gröna och blåa Volvos och VW.
Däremot håller jag med dig om att det är dumt att det är svårt att veta vilka utgåvor och masters som Spotify (och andra) tillhandahåller. Spotify är definitivt inte perfekt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Qobuz skippar lågupplöst helt

Inläggav Bill50x » 2019-11-12 22:48

Tell skrev:Alltså jag gillar effektivitet, att sitta o streama eller lagra 16/44 och högre är i min värld väldigt ineffektivt iom att det inte gör nån hörbar skillnad ändå. Har 128gb utrymme på min telefon där jag har tankat ner rätt mycket musik från Spotify, skulle jag ha kört CD-kvalitet eller högre skulle det vara slut för länge sen. Har också bara 1gb surf per månad, ju mer data desto dyrare, o inte tänker jag betala mer pengar för högre bitrate när det ändå inte ger nån skillnad.

Två gånger skriver du att det inte är någon skillnad på mp3 och 16/44 (CD). Och det kanske det inte är i din telefon om du lyssnar i sunkiga lurar. Men för oss andra kanske det är stor skillnad. Ta hem musiken till din dator och komprimera den till önskat format så är du hemma.

Personligen tycker jag det är alldeles utmärkt med en högre kvalitet. Gillar man inte det så får man välja annan leverantör, det är inte svårare än så. Musik har ju ändå blivit en konsumtionsvara där avsaknaden av en artist lätt ersätts med en annan. Spotify med sin låga kvalitet i "ekonomiläget" har väl tillräckligt att välja på?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Qobuz skippar lågupplöst helt

Inläggav hifikg » 2019-11-12 22:49

Jag reggade mig som tysk på qobuz, men streamar inte, jag köper det jag vill ha. Fast nu när jag har stabilt internet i lyssningsrummet funderar jag allvarligt på att vara med i åtminstone någon streamingtjänst. Apples borde väl vara bäst, eller?
Sitter nöjd :)

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Qobuz skippar lågupplöst helt

Inläggav Tell » 2019-11-12 23:50

Bill50x skrev:
Tell skrev:Alltså jag gillar effektivitet, att sitta o streama eller lagra 16/44 och högre är i min värld väldigt ineffektivt iom att det inte gör nån hörbar skillnad ändå. Har 128gb utrymme på min telefon där jag har tankat ner rätt mycket musik från Spotify, skulle jag ha kört CD-kvalitet eller högre skulle det vara slut för länge sen. Har också bara 1gb surf per månad, ju mer data desto dyrare, o inte tänker jag betala mer pengar för högre bitrate när det ändå inte ger nån skillnad.

Två gånger skriver du att det inte är någon skillnad på mp3 och 16/44 (CD). Och det kanske det inte är i din telefon om du lyssnar i sunkiga lurar. Men för oss andra kanske det är stor skillnad. Ta hem musiken till din dator och komprimera den till önskat format så är du hemma.

Personligen tycker jag det är alldeles utmärkt med en högre kvalitet. Gillar man inte det så får man välja annan leverantör, det är inte svårare än så. Musik har ju ändå blivit en konsumtionsvara där avsaknaden av en artist lätt ersätts med en annan. Spotify med sin låga kvalitet i "ekonomiläget" har väl tillräckligt att välja på?

/ B


Jag pratar iofs mer om ogg än mp3. Men njä jag har fortfarande svårt att tro att det är speciellt många som faktiskt hör skillnad mellan ogg/mp3 och CD. Och om det finns nån så är det garanterat ingen stor skillnad. Påstår man att skillnaden är mer än en liten en så försöker man antingen sälja en produkt eller så är man lurad av dom som försöker sälja produkter (i det här fallet Qobuz).
Men visst kan man välja andra leverantörer då, men varför är en leverantör så korkad att den vill tappa kunder på att bara erbjuda overkillprodukter?

Aja, jag har sagt mitt här iaf, vilket återigen är att det är trist när företag inte erbjuder ett såpass enkelt val.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Qobuz skippar lågupplöst helt

Inläggav hifikg » 2019-11-13 00:39

Än har de inte skippat mp3
Bilagor
qobuz.jpg
qobuz.jpg (65.6 KiB) Visad 3597 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz skippar lågupplöst helt

Inläggav goat76 » 2019-11-13 00:47

Nyheten att de slutar med lågupplöst är som jag förstår det dagsfärsk. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Qobuz skippar lågupplöst helt

Inläggav hifikg » 2019-11-13 00:48

goat76 skrev:Nyheten att de slutar med lågupplöst är som jag förstår det dagsfärsk. :)


Det är skärmdumpen också :)
De skriver inget om det på sin hemsida, men om det är som det står i artikeln snor man snabbt åt sig ett billigt abonnemang o blir uppgraderad utan extra kostnad.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz skippar lågupplöst helt

Inläggav goat76 » 2019-11-13 00:50

hifikg skrev:
goat76 skrev:Nyheten att de slutar med lågupplöst är som jag förstår det dagsfärsk. :)


Det är skärmdumpen också :)
De skriver inget om det på sin hemsida, men om det är som det står i artikeln snor man snabbt åt sig ett billigt abonnemang o blir uppgraderad utan extra kostnad.


Kanske det de vill få dig att göra, skynda dig! :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Qobuz skippar lågupplöst helt

Inläggav hifikg » 2019-11-13 00:52

goat76 skrev:
hifikg skrev:
goat76 skrev:Nyheten att de slutar med lågupplöst är som jag förstår det dagsfärsk. :)


Det är skärmdumpen också :)
De skriver inget om det på sin hemsida, men om det är som det står i artikeln snor man snabbt åt sig ett billigt abonnemang o blir uppgraderad utan extra kostnad.


Kanske det de vill få dig att göra, skynda dig! :)


Jag tror att Apple gör det ännu bättre. Om jag nu skulle börja streama alltså.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz skippar lågupplöst helt

Inläggav goat76 » 2019-11-13 00:56

hifikg skrev:
goat76 skrev:
hifikg skrev:
Det är skärmdumpen också :)
De skriver inget om det på sin hemsida, men om det är som det står i artikeln snor man snabbt åt sig ett billigt abonnemang o blir uppgraderad utan extra kostnad.


Kanske det de vill få dig att göra, skynda dig! :)


Jag tror att Apple gör det ännu bättre. Om jag nu skulle börja streama alltså.


Ja, jag har köpt många iPhones på lanseringsdagen...
Appropå skynda. :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Qobuz skippar lågupplöst helt

Inläggav RogerGustavsson » 2019-11-13 10:50

hifikg skrev:
goat76 skrev:Nyheten att de slutar med lågupplöst är som jag förstår det dagsfärsk. :)


Det är skärmdumpen också :)
De skriver inget om det på sin hemsida, men om det är som det står i artikeln snor man snabbt åt sig ett billigt abonnemang o blir uppgraderad utan extra kostnad.


Kan vara att just Tyskland är lite av ett U-land när det gäller mobilnätens täckning/snabbhet. Det skämtas nästan ständigt om det i Tyskland. När vi besöker släkten i norra Tyskland får man gå ut på fältet bredvid får att använda mobilnätet....

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Qobuz skippar lågupplöst helt

Inläggav Harryup » 2019-11-13 12:00

Kan jag inte tänka mig. Firman är fransk och därav så blir det naturligt en massa fel.
Jag frågade innan jag reggade mig i Schweiz om det var endast på tyska och franska i Schweiz men nejdå. Du kan välja engelska om du vill.
Reggade mig och det fanns bara tyska och franska. I Frankrike finns det förstås möjlighet att välja mellan ett otal språk. Så då löste dom det genom att flytta min registrering till England.

Men jag gillar integrationen med Roon.

/Harry Up

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Qobuz skippar lågupplöst helt

Inläggav sprudel » 2019-11-13 12:02

Harryup skrev:Kan jag inte tänka mig. Firman är fransk och därav så blir det naturligt en massa fel.
Jag frågade innan jag reggade mig i Schweiz om det var endast på tyska och franska i Schweiz men nejdå. Du kan välja engelska om du vill.
Reggade mig och det fanns bara tyska och franska. I Frankrike finns det förstås möjlighet att välja mellan ett otal språk. Så då löste dom det genom att flytta min registrering till England.

Men jag gillar integrationen med Roon.

/Harry Up


Vad kostar Qobuz?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Qobuz skippar lågupplöst helt

Inläggav Harryup » 2019-11-13 12:15

Högupplöst runt 200:- i månaden. Ungefär som en CD och en Daimstrut.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz skippar lågupplöst helt

Inläggav goat76 » 2019-11-13 12:19

Harryup skrev:Högupplöst runt 200:- i månaden. Ungefär som en CD och en Daimstrut.


Men enligt artikeln i första inlägget så sänker de nu månadskostnaden till runt 15€/15$. Vad det blir i Sverige om nu tjänsten kommer hit får vi väl se.

Man får 2 eller 3 Daimstrutar nu.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Qobuz skippar lågupplöst helt

Inläggav Harryup » 2019-11-13 12:21

Personligen ser jag det som billigt även om det skulle kosta 300:- eftersom jag köpte mycket mer musik per månad än så tidigare.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Qobuz skippar lågupplöst helt

Inläggav goat76 » 2019-11-13 12:25

Harryup skrev:Personligen ser jag det som billigt även om det skulle kosta 300:- eftersom jag köpte mycket mer musik per månad än så tidigare.


... varav de flesta av dessa album endast avnjutes en kort period för att sedan cementeras fast i CD-hyllan, och bara kan ses som ett plast-problem för framtiden. :)

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Qobuz skippar lågupplöst helt

Inläggav WhereNextColumbus » 2019-11-13 15:51

Tycker Spotify verkar bättre. Tror inte heller många skulle pricka rätt mellan ogg/CD. Sen att det inte är dom bästa utgåvorna är väl en sak, men såg ju inte bättre ut hos dom där... tom sämre skulle jag säga. Jag äter upp min mössa om dom skulle någon betydande framgång i Sverige.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Qobuz skippar lågupplöst helt

Inläggav ottovonkopp » 2019-11-13 16:02

Försöker lyssna på Spotify lite då och då men tröttnar snabbt och byter till mitt lokala bibliotek med flac.

Kan inte sätta fingret på det men något gör att det inte är kul att lyssna på Spotify någon längre stund. Konstigt nog funkar SR P4 och de strömmar bara i 192kbps.

Men även om jag inte skulle höra skillnad på lossy och lossless så skulle jag ändå inte nöja med mindre än CD-kvalitet pga mer feelgood. Kostar ju inget extra (för mig).


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 21 gäster