Äntligen ytterligare ett musikformat

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer


Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Äntligen ytterligare ett musikformat

Inläggav goat76 » 2019-11-12 23:53

Ett öppet format från format-jägarna Sony, har det någonsin hänt?
Jag misstänker dolda kostnader i något led. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Äntligen ytterligare ett musikformat

Inläggav hifikg » 2019-11-13 00:21

Äntligen! :mrgreen:


“We’ve been pushing quality all our lives, dating back to working with Philips on the CD. My personal view: the last 15 years has been about access, particularly for younger audiences who wanted to just grab that track. Unfortunately, they lost out on the fidelity.”

De vet alltså att de har kvaddat ljud i minst femton år... mitt förtroende för Sony när det gäller ljud är... lågt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Äntligen ytterligare ett musikformat

Inläggav dewpo » 2019-11-13 00:24

Verkar redan vara lanserat 8O

6A0B4BA5-D1F6-49F9-B018-1D527CE8042A.jpeg
6A0B4BA5-D1F6-49F9-B018-1D527CE8042A.jpeg (93.14 KiB) Visad 3473 gånger


9102AC73-FDE4-485E-9CFB-D7710B631453.jpeg
9102AC73-FDE4-485E-9CFB-D7710B631453.jpeg (61.73 KiB) Visad 3473 gånger


Hur får man det att fungera?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Äntligen ytterligare ett musikformat

Inläggav hifikg » 2019-11-13 00:24

Du måste väl köpa någon Sony-grunka
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Äntligen ytterligare ett musikformat

Inläggav paa » 2019-11-13 00:50

Gissar att tekniken kan vara något som liknar det som Sennheiser Lucas åstadkom med sin kombinerade fjärr/processor (sladdmonterad)?
Jag gissar även att det inte kommer att bli bestående.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Äntligen ytterligare ett musikformat

Inläggav goat76 » 2019-11-13 00:53

Men visst fungerar det endast för hörlurar eller har jag förstått det hela jättefel?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Äntligen ytterligare ett musikformat

Inläggav dewpo » 2019-11-13 01:00

Jag lyssnar i lurar nu, Men jag kan inte höra den påstådda 360° effekten ändå :?
Måste man ha anpassade lurar för att det skall fungera?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Äntligen ytterligare ett musikformat

Inläggav goat76 » 2019-11-13 01:17

dewpo skrev:Jag lyssnar i lurar nu, Men jag kan inte höra den påstådda 360° effekten ändå :?
Måste man ha anpassade lurar för att det skall fungera?


Testa att jämföra 360-versionen med den vanliga Watermelon Man - Herbie Hancock.

Stor skillnad på mixen men jag uppfattar ingen större 3D-känsla med 360-versionen och den vanliga låter mycket bättre på alla sätt och vis, mer köttig bas och allt låter mer distinkt och mindre ur fas. :)
Kanske finns det något bättre exempel men baserat på den där låten så luras jag absolut inte.

Jag tror inte man behöver specifika lurar men Sony själva verkar enligt artikeln ha några specifika inställningar om jag förstod det hela rätt. I så fall är detta en trojansk häst... Sony Sony Sony... :D

Britney Spears Toxic låter riktigt dåligt (alltså sämre än originalet), kanske har jag fel typ av lur?
Vad innebär "Optimera enhet" i det här fallet? Jag kan iallafall inte göra det.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Äntligen ytterligare ett musikformat

Inläggav dewpo » 2019-11-13 01:34

Standarden det tycks bygga på verkar stödja även flerkanalsljud ur högtalare :|
https://en.wikipedia.org/wiki/MPEG-H_3D_Audio
Om det i framtiden kommer gå att avkoda till 7.2 så kanske det finns en marknad?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Äntligen ytterligare ett musikformat

Inläggav paa » 2019-11-13 01:54

goat76 skrev:Vad innebär "Optimera enhet" i det här fallet? Jag kan iallafall inte göra det.

Gissar att man kommer att kunna ladda ner en app från Sony som gör att man kan anpassa signalen till ytteröronens form för bättre funktion.
Men just detta med att låta "ur fas" är nog ett av problemen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Äntligen ytterligare ett musikformat

Inläggav petersteindl » 2019-11-13 02:01

goat76 skrev:Men visst fungerar det endast för hörlurar eller har jag förstått det hela jättefel?


SONY skrev:Object-based audio maps out where instruments and voices are coming from, adding positional information so the sound feels like it’s coming from all around in a realistic way. It requires a different recording set-up or careful remastering of the tracks, but for the consumer, it doesn’t require new hardware: it works with any headphones and selected speakers such as the recently announced Amazon Echo Studio.
These music tracks won’t come on discs, though, they’ll be streamed on services like Amazon Music HD, Deezer and Tidal – three of the first services which will offer the enhanced tracks.

Even outstanding sound doesn’t guarantee the success of a format. However, Fasulo says there are other reasons to be confident about the launch of 360 Reality Audio.


Intressant!!! :) SONY har tydligen tänkt lansera begreppet 360 Reality Audio.

Vad sägs om Ortho-Reality? :D

Det funkar för högtalare och kan utvecklas för hörlurar.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Äntligen ytterligare ett musikformat

Inläggav goat76 » 2019-11-13 08:55

paa skrev:
goat76 skrev:Vad innebär "Optimera enhet" i det här fallet? Jag kan iallafall inte göra det.

Gissar att man kommer att kunna ladda ner en app från Sony som gör att man kan anpassa signalen till ytteröronens form för bättre funktion.
Men just detta med att låta "ur fas" är nog ett av problemen.


Ja, de nämner den där appen i artikeln. Sony har tydligen egna hörlurar som fotograferar ytterörat och anpassar ljudet efter det. Baktanken med formatet är uppenbarligen att sälja dessa lurar. :)

Om du har Tidal så kan du testa själv så får du höra att det där ”ur fas” är såpass tydligt/överdrivet att det knappast kommer avhjälpas speciellt mycket av anpassning till ytterörat, det är en nödvändighet för att det ska funka överhuvudtaget.

Det hela går väl till som så att de har en enskild inspelad kanal av ett instrument som panoreras till en sida i mixen, de lägger en dubblering av samma kanal på motsatt sida fast svagare, denna fördröjs med valfritt värde på 1ms till kanske ca 80ms (eller annat värde innan det uppfattas som ett helt avskilt ljud) för att lura hörseln att uppfatta den starkare sidans identiska ljud att komma från en plats någonstans utanför hörluren.
Det enskilda ljuden anpassas helt enkelt med signalstyrka, panorering och fasförskjutning.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Äntligen ytterligare ett musikformat

Inläggav paa » 2019-11-13 15:53

petersteindl skrev:
goat76 skrev:Men visst fungerar det endast för hörlurar eller har jag förstått det hela jättefel?


SONY skrev:Object-based audio maps out where instruments and voices are coming from, adding positional information so the sound feels like it’s coming from all around in a realistic way. It requires a different recording set-up or careful remastering of the tracks, but for the consumer, it doesn’t require new hardware: it works with any headphones and selected speakers such as the recently announced Amazon Echo Studio.
These music tracks won’t come on discs, though, they’ll be streamed on services like Amazon Music HD, Deezer and Tidal – three of the first services which will offer the enhanced tracks.

Even outstanding sound doesn’t guarantee the success of a format. However, Fasulo says there are other reasons to be confident about the launch of 360 Reality Audio.


Intressant!!! :) SONY har tydligen tänkt lansera begreppet 360 Reality Audio.

Vad sägs om Ortho-Reality? :D

Det funkar för högtalare och kan utvecklas för hörlurar.

Med vänlig hälsning
Peter

Vad kan man säga om Ortho-Reality?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Äntligen ytterligare ett musikformat

Inläggav paa » 2019-11-13 15:56

goat76 skrev:
paa skrev:
goat76 skrev:Vad innebär "Optimera enhet" i det här fallet? Jag kan iallafall inte göra det.

Gissar att man kommer att kunna ladda ner en app från Sony som gör att man kan anpassa signalen till ytteröronens form för bättre funktion.
Men just detta med att låta "ur fas" är nog ett av problemen.


Ja, de nämner den där appen i artikeln. Sony har tydligen egna hörlurar som fotograferar ytterörat och anpassar ljudet efter det. Baktanken med formatet är uppenbarligen att sälja dessa lurar. :)

Om du har Tidal så kan du testa själv så får du höra att det där ”ur fas” är såpass tydligt/överdrivet att det knappast kommer avhjälpas speciellt mycket av anpassning till ytterörat, det är en nödvändighet för att det ska funka överhuvudtaget.

Sennheiser Lucas hade en mängd olika förprogrammerade kompensationskurvor för olika öronform, som man kunde välja mellan för att få så bra funktion som möjligt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Äntligen ytterligare ett musikformat

Inläggav petersteindl » 2019-11-13 16:22

paa skrev:
petersteindl skrev:Intressant!!! :) SONY har tydligen tänkt lansera begreppet 360 Reality Audio.

Vad sägs om Ortho-Reality? :D

Det funkar för högtalare och kan utvecklas för hörlurar.

Med vänlig hälsning
Peter

Vad kan man säga om Ortho-Reality?


Ännu inte så mycket. Lite av en början finns här. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2073279#p2073279
Jag tänkte mest på själva namnet.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Äntligen ytterligare ett musikformat

Inläggav Morello » 2019-11-13 16:29

Suck.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Äntligen ytterligare ett musikformat

Inläggav paa » 2019-11-13 20:20

petersteindl skrev:
paa skrev:
petersteindl skrev:Intressant!!! :) SONY har tydligen tänkt lansera begreppet 360 Reality Audio.

Vad sägs om Ortho-Reality? :D

Det funkar för högtalare och kan utvecklas för hörlurar.

Med vänlig hälsning
Peter

Vad kan man säga om Ortho-Reality?


Ännu inte så mycket. Lite av en början finns här. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2073279#p2073279
Jag tänkte mest på själva namnet.

Med vänlig hälsning
Peter

Jag känner en anings tautologi i uttrycket Ortho-Reality, men det kan kanske vara verkningsfullt på sitt sätt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Äntligen ytterligare ett musikformat

Inläggav petersteindl » 2019-11-13 20:26

Morello skrev:Suck.


Suckar du åt ett nytt musikformat? Jag tycker företeelsen i sig är synnerligen intressant. Varför lanserar SONY något sådant? Är det behovsprövat? Är det en slags marknadsundersökning i skarpt läge gällande behov?

Varför bygga tekniken på ordet Reality?

Du som gillar CD-systemet. Det var ju SONY och Philips. SONYs tidigare TV-system Trinitron var ju också utöver det vanliga. DAT. För länge sedan Freestyle/Walkman. Betamax, MD, Blu ray osv, för att inte tala om TV-kameror och sådant.

Nu vill SONY lansera formatet 360 Reality Audio. Det skall mycket till innan man som globalt storbolag försöker lansera ett nytt format. Varför använder de ordet -Reality?

Neil Young vill lansera ett nytt slags ljudformat. Meridian vill lansera ett nytt slags ljudformat. Vad mer finns det i nytt ljudformatväg, förutom 24/96, 24?192, 24/384 osv?

Hur går det med R128 formatet? Har det slagit igenom?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Äntligen ytterligare ett musikformat

Inläggav petersteindl » 2019-11-13 20:33

paa skrev:
petersteindl skrev:
paa skrev:Vad kan man säga om Ortho-Reality?


Ännu inte så mycket. Lite av en början finns här. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2073279#p2073279
Jag tänkte mest på själva namnet.

Med vänlig hälsning
Peter

Jag känner en anings tautologi i uttrycket Ortho-Reality, men det kan kanske vara verkningsfullt på sitt sätt?


Tackar för svar. Jag vet. Men ändå, det står i kontrast mot virtual reality. Dessutom vill jag anknyta till det upplevda, d v s inte det fysikaliska fysiskt reella. Och det gäller ljud. Reality skulle vara det reella, Virtual Reality är på något sätt det virtuella istället för det reella. Ortho-Reality är det upplevda reella.

Jag frågar därför att jag är nyfiken på vad medlemmarna på faktiskt tycker samt att jag nu ser att SONY spinner på ordet Reality, vilket jag tycker pekar på att ordet reality kommer användas. Råder det brist på Reality där ute? Lever man i en slags virtuell värld? Då undrar jag om det finns ett behov av reality?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Äntligen ytterligare ett musikformat

Inläggav Morello » 2019-11-13 20:47

petersteindl skrev:
Morello skrev:Suck.


Suckar du åt ett nytt musikformat?
Med vänlig hälsning
Peter


Ja, jag menar att det inte är nya format vi behöver - vi behöver programmaterial av anständig kvalitet.
Format i form av fysiska fonogram samt filformat (snålkodade såväl som förlustfria) för hårddisk/streaming finns redan i överflöd.

R128 är inte ett format utan en standard som kan appliceras på godtyckligt format för att reglera medelnivån.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Äntligen ytterligare ett musikformat

Inläggav peterh » 2019-11-13 20:57

petersteindl skrev:
Morello skrev:Suck.


Suckar du åt ett nytt musikformat? Jag tycker företeelsen i sig är synnerligen intressant. Varför lanserar SONY något sådant? Är det behovsprövat? Är det en slags marknadsundersökning i skarpt läge gällande behov?

Varför bygga tekniken på ordet Reality?

Du som gillar CD-systemet. Det var ju SONY och Philips. SONYs tidigare TV-system Trinitron var ju också utöver det vanliga. DAT. För länge sedan Freestyle/Walkman. Betamax, MD, Blu ray osv, för att inte tala om TV-kameror och sådant.

Nu vill SONY lansera formatet 360 Reality Audio. Det skall mycket till innan man som globalt storbolag försöker lansera ett nytt format. Varför använder de ordet -Reality?

Neil Young vill lansera ett nytt slags ljudformat. Meridian vill lansera ett nytt slags ljudformat. Vad mer finns det i nytt ljudformatväg, förutom 24/96, 24?192, 24/384 osv?

Hur går det med R128 formatet? Har det slagit igenom?

Med vänlig hälsning
Peter

Du undrar varför sony försöker lansera detta ? Girighet är svaret, de försöker hitta på en ny teknik som ger dem
licenspengar, och sannolikt med ett mått av DRM så att de hoppas kunna sälja samma musik och ta betalt en gång till.

Historien upprepar sig !
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Äntligen ytterligare ett musikformat

Inläggav petersteindl » 2019-11-13 23:27

peterh skrev:
petersteindl skrev:
Morello skrev:Suck.


Suckar du åt ett nytt musikformat? Jag tycker företeelsen i sig är synnerligen intressant. Varför lanserar SONY något sådant? Är det behovsprövat? Är det en slags marknadsundersökning i skarpt läge gällande behov?

Varför bygga tekniken på ordet Reality?

Du som gillar CD-systemet. Det var ju SONY och Philips. SONYs tidigare TV-system Trinitron var ju också utöver det vanliga. DAT. För länge sedan Freestyle/Walkman. Betamax, MD, Blu ray osv, för att inte tala om TV-kameror och sådant.

Nu vill SONY lansera formatet 360 Reality Audio. Det skall mycket till innan man som globalt storbolag försöker lansera ett nytt format. Varför använder de ordet -Reality?

Neil Young vill lansera ett nytt slags ljudformat. Meridian vill lansera ett nytt slags ljudformat. Vad mer finns det i nytt ljudformatväg, förutom 24/96, 24?192, 24/384 osv?

Hur går det med R128 formatet? Har det slagit igenom?

Med vänlig hälsning
Peter

Du undrar varför sony försöker lansera detta ? Girighet är svaret, de försöker hitta på en ny teknik som ger dem
licenspengar, och sannolikt med ett mått av DRM så att de hoppas kunna sälja samma musik och ta betalt en gång till.

Historien upprepar sig !


Nej, girigheten är inte själva skälet, tror jag. Man kan inte marknadsföra girighet. Det säljer inte så bra. Det ligger normalt sett någon form av önskan hos publik. Man tillgodoser ett behov. Man skulle i och för sig kunna skapa ett behov hos konsument, men normalt sett finns det någon slags teknikhöjd eller någon form av förenkling för konsument för att det skall slå igenom. Licenspengar verkar inte vara aktuellt för själva formatet. Det sägs vara fritt. De vill tillföra marknaden något och frågan är hur stor marknadsacceptans det blir. Tippar att R&D + lansering av ett nytt format kostar 1 miljard dollar eller mer om det skall slå igenom med full kraft. En mjuklansering kostar kanske 1 miljard kronor. Det är en riskfaktor med i spelet som är ganska hög. Trots denna risk satsar SONY och skälet till detta skulle vara vad? Det måste finnas ett skäl som gör att konsumenten köper, åtminstone i ett marknadsstyrt samhälle.

En annan sak skulle kunna vara att det är ett slags beställningsjobb från musikdistributörer, typ Tidal. I och med detta så kan inte SONY ta betalt för en tjänst som Tidal distribuerar.

De stora musikdistributörerna har idag en särpräglad makt. Det är distributörerna som har kundkontakten. Därmed är det distributörerna som bestämmer var skåpet skall stå, inte musikproducenterna. Distributörerna är idag mycket större än producenterna och distributörerna växer.

Det sista formatet är definitivt inte satt, tror jag. Jag ser idag inget format som gynnar alla led inklusive konsumentled. CD-formatet var ett praktexempel som gynnade alla led ända tills datorer och kopiering begränsade normal laglig försäljning.

Kopieringen är det svåraste att knäcka och innebär ren stöld från artister. Därför blir det inte någon morot att skriva musik och spela in och ge ut nytt material. På något sätt måste deras bröd tillgodoses. Som jag ser det var SACD en trevare för att dels få ut flerkanalig musik som är teknikhöjd samt strävan mot enklare D/A-omvandling. Men med högre frekvens blev resultatet annorlunda. Dessutom var det svårt att lagra och efterbearbeta. Sedan fanns det även andra nackdelar, men det var väldigt kopieringsskyddat.

Ett högupplöst format som är lättillgängligt för konsument, lättbearbetat för producent, lätthanterligt vid lagring och svårt att kopiera samt ekonomiskt överkomligt finns inte idag, som jag ser det. Ni får gärna rätta mig om jag har fel.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Äntligen ytterligare ett musikformat

Inläggav petersteindl » 2019-11-13 23:32

Morello skrev:
petersteindl skrev:
Morello skrev:Suck.


Suckar du åt ett nytt musikformat?
Med vänlig hälsning
Peter


Ja, jag menar att det inte är nya format vi behöver - vi behöver programmaterial av anständig kvalitet.
Format i form av fysiska fonogram samt filformat (snålkodade såväl som förlustfria) för hårddisk/streaming finns redan i överflöd.

R128 är inte ett format utan en standard som kan appliceras på godtyckligt format för att reglera medelnivån.


Japp, hög ljudkvalité är önskvärd av dem som vet vad hög ljudkvalité är. Hur går det för R128 standarden? Det borde vara ett närliggande spörsmål gällande hög ljudkvalité.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Äntligen ytterligare ett musikformat

Inläggav Bill50x » 2019-11-13 23:38

petersteindl skrev:Därför blir det inte någon morot att skriva musik och spela in och ge ut nytt material. På något sätt måste deras bröd tillgodoses.

Det märkliga är dock att i samband med möjligheter att kopiera musik så har också nytillskottet varit större än någonsin. Musikscenen och produktionen av musik har aldrig varit större än nu. Och om privatkopieringen av (studio)producerad musik har bidragit till att artisterna numera ger konserter istället för att sitta på sin kammare och producera så är jag den förste att applådera. Det är på scen vi vill se våra artister, eller hur?

Jag har svårt att se att privatkopieringen har skadat tillkomsten av ny musik.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Äntligen ytterligare ett musikformat

Inläggav petersteindl » 2019-11-14 00:20

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Därför blir det inte någon morot att skriva musik och spela in och ge ut nytt material. På något sätt måste deras bröd tillgodoses.

Det märkliga är dock att i samband med möjligheter att kopiera musik så har också nytillskottet varit större än någonsin. Musikscenen och produktionen av musik har aldrig varit större än nu. Och om privatkopieringen av (studio)producerad musik har bidragit till att artisterna numera ger konserter istället för att sitta på sin kammare och producera så är jag den förste att applådera. Det är på scen vi vill se våra artister, eller hur?

Jag har svårt att se att privatkopieringen har skadat tillkomsten av ny musik.

/ B


Du pratar som om du äger artisterna. :o Vad är det för nonsens! Att musikscenen och produktionen av musik exploderat beror på 2 saker.
1. Det är enkelt att göra musik. Man kan till och med sjunga falskt och datorn fixar biffen.
2. Det finns efterfrågan.

Att musiker tvingas till sådant som de själva inte väljer får mina tankar till antiken och slaveri. Kejsarn tar slavar och vinner publikens gunst på de stora arenorna. Vart har den fria viljan och personlig integritet tagit vägen? Måste artister inrätta sitt liv efter tjuvarnas rofferi?

Musik idag är med video och spelas på Youtube och andra media. Hur mycket pengar som rullar där och hur pengaflödena går har jag inte en susning om. Men marknadsföring kostar, på ett eller annat sätt.

Att många musiker faktiskt gillar att turnera är en helt annan sak.

Nej Bill, jag håller inte med dig! Kopieringen har varit besvärlig för musiker.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Äntligen ytterligare ett musikformat

Inläggav peterh » 2019-11-14 00:49

Kopieringen är en följd av skeva marknadspriser !

Ingen bryr sig om att kopieringsskydda Aftonbladet, det finns ingen ekonomi i att piratkopiera Aftonbladet det är billigare
att köpa originalet.

Se vad artiserna får per låt. 50 öre och såld ex ? ( ge mig ett bättre värde här tack)
Om det nu är så, varför kostar en CD 150 - 200 kronor ? Tillverkningskostnaden ligger på en tia,med 10 låtar
skulle det alltså bli 15 kronor. Om en CD kostade 15 kronor , vem f-n skulle piratkoiera ?

För nerladdad musik ligger kostnaden ännu lägre.

Nej det är den artificiellt höga nivån som gör att kopiering är ett problem.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Äntligen ytterligare ett musikformat

Inläggav petersteindl » 2019-11-14 01:40

peterh skrev:Kopieringen är en följd av skeva marknadspriser !

Ingen bryr sig om att kopieringsskydda Aftonbladet, det finns ingen ekonomi i att piratkopiera Aftonbladet det är billigare
att köpa originalet.

Se vad artiserna får per låt. 50 öre och såld ex ? ( ge mig ett bättre värde här tack)
Om det nu är så, varför kostar en CD 150 - 200 kronor ? Tillverkningskostnaden ligger på en tia,med 10 låtar
skulle det alltså bli 15 kronor. Om en CD kostade 15 kronor , vem f-n skulle piratkoiera ?

För nerladdad musik ligger kostnaden ännu lägre.

Nej det är den artificiellt höga nivån som gör att kopiering är ett problem.


Alltså, du kan ju prova med att kopiera fotografierna i Aftonbladet och lägga ut på din sajt om du har en. Då får du se huruvida Aftonbladets material är kopieringsskyddat. Sedan undrar jag hur tidningarna skulle klara sig eller ha klarat sig utan presstöd.

Tillverkningskostnaden på en CD! Säg att du trycker upp 10.000 exemplar. Då skulle den totala TK bli 100.000 kr. Hur mycket betalas för professionell layout och skrift och fotografier på en inner sleave? Vad tror du?
Säg att det är Chicago Symphony Orchestra som spelar ett relativt okänt verk. Säg att rehearsal är 2-4 timmar. Det blir 3-5 timmars hyra av konserthus. Du finns inspelningstekniker och materialet skall redigeras och mixas ihop och slutgodkännas. Allt skall rymmas inom 100.000 kr. Sedan skall vi lägga till logistik och marknadsföring.

Av någon outgrundlig anledning hyser jag betänkligheter gällande att tillverkningskostnaden skulle ligga på 10 kr per st. för en CD. Var får du den estimerade kostnaden ifrån? De siffror jag har är från B. Alving samt från Naxos och de indikerar helt andra priser. Skulle tippa att layouten på det printade pappret i CD-omslaget samt tryck kostar i paritet. Du vill köpa CD via butik för 15 kr per styck. Det är så att säga din värdering på skivan. Ok, intressant.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Äntligen ytterligare ett musikformat

Inläggav goat76 » 2019-11-14 01:57

petersteindl skrev:
Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Därför blir det inte någon morot att skriva musik och spela in och ge ut nytt material. På något sätt måste deras bröd tillgodoses.

Det märkliga är dock att i samband med möjligheter att kopiera musik så har också nytillskottet varit större än någonsin. Musikscenen och produktionen av musik har aldrig varit större än nu. Och om privatkopieringen av (studio)producerad musik har bidragit till att artisterna numera ger konserter istället för att sitta på sin kammare och producera så är jag den förste att applådera. Det är på scen vi vill se våra artister, eller hur?

Jag har svårt att se att privatkopieringen har skadat tillkomsten av ny musik.

/ B


Du pratar som om du äger artisterna. :o Vad är det för nonsens! Att musikscenen och produktionen av musik exploderat beror på 2 saker.
1. Det är enkelt att göra musik. Man kan till och med sjunga falskt och datorn fixar biffen.
2. Det finns efterfrågan.

Att musiker tvingas till sådant som de själva inte väljer får mina tankar till antiken och slaveri. Kejsarn tar slavar och vinner publikens gunst på de stora arenorna. Vart har den fria viljan och personlig integritet tagit vägen? Måste artister inrätta sitt liv efter tjuvarnas rofferi?

Musik idag är med video och spelas på Youtube och andra media. Hur mycket pengar som rullar där och hur pengaflödena går har jag inte en susning om. Men marknadsföring kostar, på ett eller annat sätt.

Att många musiker faktiskt gillar att turnera är en helt annan sak.

Nej Bill, jag håller inte med dig! Kopieringen har varit besvärlig för musiker.

Med vänlig hälsning
Peter


Peter, historiskt sett så har det aldrig varit musikerna som tjänat speciellt mycket pengar på själva skivförsäljningen, det har däremot skivbolagen gjort genom att ha lurat till sig rättigheterna till musiken av skaparna.
Skivbolagen har i regel roffat åt sig circa 99,9% av intäckterna p.g.a. att de i regel dragit alla kostnader som promotion och dylikt från artisternas "vinst-andel".
Musikernas inkomst har i regel alstrats av biljettförsäljning vid framträdanden.

Tack vare internets framfart och lättillgänglighet så har nu denna onödiga mellanhand/musikindustri som skott sig på andras konst nu mer och mer tappat greppet, och makten har succesivt övergått till de rättmätiga ägarna av konsten. Musikerna har nu alla möjligheter att sälja sin musik direkt till konsumenterna genom sajter som bandcamp eller genom egna hemsidor, vilket har medfört att alla har samma chans att hitta sin publik och publiken kan med lätthet hitta sin specifika musik-fetish hur avvikande den än må vara.

Internet har alltså inte bara medfört utsuddandet av mellanhänder vilket gett artisterna möjlighet att faktiskt tjäna pengar på själva försäljningen, lättillgängligheten har även medfört att fler i världen känner till banden vilket har skapat en större publik på spelningar världen runt även för relativt små band vilket såklart allstrar ännu mer intäckter direkt till artisterna.

Det den så kallade musikindustrin har stått för är att "smala ner" flödet av mångfald genom att jämt och ständigt leta och klona artister som blivit en sälj-succe, och i jakten på att sticka ut i etern så har de stora kombatanterna i denna industri gått så långt så att t.o.m. ljud-kvaliten på musiken tillåtits ta enorm skada. Vi brukar kalla det för loudness war.

Musik är först och främst en konst, inte ett yrke.
De som skapar något som efterfrågas kommer alltid att ha all möjlighet att även kunna tjäna pengar på det om de är duktiga, de övriga är det inte synd om alls.

Att den stora musikindusrin dör innebär inte att musik som företeelse tar skada, snarare tvärt om. Det kommer istället sålla bort en massa skadligt som infekterat musiken i ökad skala ända sedan den blev en kommersiell pengafabrik.



Förlåt, men de som tror att piratkopiering tack vare internets framfart på något vis har skadat vårat intresse har uppenbart svalt musikindustrins snyfthistorier med hull och hår.

Sanningen är det omvända, internet är den stora räddningen mot musikindustrins förtryck och även om piratkopieringen aldrig går att utplåna så kommer ändå artisterna ha all möjlighet att i dessa tider ändå tjäna mer på försäljningen av deras egna verk, tack vare att den onödiga mellanhanden inte längre behövs.

Så ser jag på saken. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Äntligen ytterligare ett musikformat

Inläggav petersteindl » 2019-11-14 02:33

Jag har inte samma syn. Jag har heller inte tid att skriva förrän lördag. Jag undrar bara hur många som köper sin musik direkt från artisterna. Jag tror det är en försvinnande bråkdel. Dessutom tar du upp internet. Internet ser jag som positivt.

På 1990 och 2000-talet rippades det CD för fulla muggar. Musiken kördes in på hårddiskar och man bytte med varandra. Alla jag kände utom vissa undantag fixade sin musik vid sidan om. Som jag såg det var det totalt ohållbart för artister och låtskrivare och för branschen som sådan.

Du kallar musikindustrin för onödig mellanhand. Jag vet inte vad jag skall svara på det, men jag skriver inte under på det. Menar du att det är bättre idag via Amazon + internethandlare + Spotify, Tidal osv? Jag är skeptisk.

Vad gäller Loudness war tror jag det är andra aktörer än artister och producenter som drivit på. Radiostationer t.ex.

Nu skall jag sova.
Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster