Moderator: Redaktörer
rajapruk skrev:Ok, en väldigt basic fråga om hur ljud fungerar fysiskt:
Om två exakt lika ljudvågor utbreder sig i exakt motsatt riktning mot varandra, vad händer då när de möts? Släcker de ut varandra och "försvinner" för alltid, eller fortsätter de förbi varandra oberört liksom? Är det bara exakt där de möts som en utsläckning uppstår, eller i hela rummet efter kollisionen (eller vad man ska kalla det)?
rajapruk skrev:Ok, en väldigt basic fråga om hur ljud fungerar fysiskt:
Om två exakt lika ljudvågor utbreder sig i exakt motsatt riktning mot varandra, vad händer då när de möts? Släcker de ut varandra och "försvinner" för alltid, eller fortsätter de förbi varandra oberört liksom? Är det bara exakt där de möts som en utsläckning uppstår, eller i hela rummet efter kollisionen (eller vad man ska kalla det)?
petersteindl skrev:Resonanser mellan 2 parallella väggar i rum innebär att en forcerad ljudvåg exempelvis sinusoid som reflekteras i vägg och därefter går i motsatt riktning samtidigt som inkommande sinusvåg fortsätter så uppstår en summa av dessa. Först uppstår en stående våg. I resonans, vars frekvens ges av avståndet mellan väggarna, så fortsätter fenomenet med att amplituden ökar i vissa punkter längs med linjen mellan väggarna. Eftersom vågen fortskridit mer än 2 meter i rummet så betraktas den som plan och detta plan är parallellt med väggarna. Det blir två plana ljudvågor som går åt varsitt håll mellan väggarna och summeras i varje punkt enligt superpositionsprincipen.
jansch skrev:petersteindl skrev:Resonanser mellan 2 parallella väggar i rum innebär att en forcerad ljudvåg exempelvis sinusoid som reflekteras i vägg och därefter går i motsatt riktning samtidigt som inkommande sinusvåg fortsätter så uppstår en summa av dessa. Först uppstår en stående våg. I resonans, vars frekvens ges av avståndet mellan väggarna, så fortsätter fenomenet med att amplituden ökar i vissa punkter längs med linjen mellan väggarna. Eftersom vågen fortskridit mer än 2 meter i rummet så betraktas den som plan och detta plan är parallellt med väggarna. Det blir två plana ljudvågor som går åt varsitt håll mellan väggarna och summeras i varje punkt enligt superpositionsprincipen.
Först och främst Peter - heder åt dej att du har ork och ambition att ge ett så uttömmande svar.
Vet inte om jag misstolkar det du skrivit i citatet ovan, men det är inte riktgt korrekt enligt min mening. Den övriga texten i ditt inlägg håller jag helt med om.
Vågen kommer inte vara plan i den mening att den är parallell med väggen efter 2 meter om vi har en normal ljudkälla där ljudkällans storlek är väsentligt mindre än våglängden ( vilket den normalt är i hifi sammanhang).
Vid MÄTNINGAR på en typisk ljudkälla, t.ex en normal hifi högtalare, anser man att ljudvågen är plan för en mätmikrofon efter ca 2 meter*. Detta är dock väldigt beroende av avstånd mellan högtalarelement, elementens utformning, höljet, basport, mm.
Det tar alltså tid (sträcka) för ljudvågen att forma sig då ljudkällan inte är punktformig. ( eller inte är kolvformig och väldigt stor).
Då ljudkällan trots allt är är någorlunda punktformig kommer en sfärisk ljudvågsutbredning att ske mot väggen, ju bredare vägg desto större fasskillnad ut mot kanterna - avståndet är ju längre och det finns ingen metod att "förlänga" ljudvågen (om det är "samma luft" i hela rummet)
Vad som däremot sker vid resonans mellan väggarna är att ljudvågen sprider ut sig när den studsar mellan väggarna och så småningom kommer en plan, stående våg att skapas mellan väggarna. I det skedet är de reflekterande väggarna "ljudkälla".
Vid Högtalarmätningar är alltså en plan vågfront egentligen en snygg och homogen sfärisk vågfront där radien är så stor att ett mikrofonmembran uppfattar vågfronten som plan vid den högsta frekvens som mätningen sker vid. = det dynamiska trycket är jämnt fördelat över membranet.
*tyvärr mäts de flesta hifi högtalare upp på 1 meters avstånd, man borde mäta på mycket längre avstånd t.ex minsta lyssningsavstånd som borde vara klart över 2 meter. Att rumsmätningar då är svåra att genomföra vid direktljudsmätning är trist men inget att göra åt.
petersteindl skrev:jansch skrev:petersteindl skrev:Resonanser mellan 2 parallella väggar i rum innebär att en forcerad ljudvåg exempelvis sinusoid som reflekteras i vägg och därefter går i motsatt riktning samtidigt som inkommande sinusvåg fortsätter så uppstår en summa av dessa. Först uppstår en stående våg. I resonans, vars frekvens ges av avståndet mellan väggarna, så fortsätter fenomenet med att amplituden ökar i vissa punkter längs med linjen mellan väggarna. Eftersom vågen fortskridit mer än 2 meter i rummet så betraktas den som plan och detta plan är parallellt med väggarna. Det blir två plana ljudvågor som går åt varsitt håll mellan väggarna och summeras i varje punkt enligt superpositionsprincipen.
Först och främst Peter - heder åt dej att du har ork och ambition att ge ett så uttömmande svar.
Vet inte om jag misstolkar det du skrivit i citatet ovan, men det är inte riktgt korrekt enligt min mening. Den övriga texten i ditt inlägg håller jag helt med om.
Vågen kommer inte vara plan i den mening att den är parallell med väggen efter 2 meter om vi har en normal ljudkälla där ljudkällans storlek är väsentligt mindre än våglängden ( vilket den normalt är i hifi sammanhang).
Vid MÄTNINGAR på en typisk ljudkälla, t.ex en normal hifi högtalare, anser man att ljudvågen är plan för en mätmikrofon efter ca 2 meter*. Detta är dock väldigt beroende av avstånd mellan högtalarelement, elementens utformning, höljet, basport, mm.
Det tar alltså tid (sträcka) för ljudvågen att forma sig då ljudkällan inte är punktformig. ( eller inte är kolvformig och väldigt stor).
Då ljudkällan trots allt är är någorlunda punktformig kommer en sfärisk ljudvågsutbredning att ske mot väggen, ju bredare vägg desto större fasskillnad ut mot kanterna - avståndet är ju längre och det finns ingen metod att "förlänga" ljudvågen (om det är "samma luft" i hela rummet)
Vad som däremot sker vid resonans mellan väggarna är att ljudvågen sprider ut sig när den studsar mellan väggarna och så småningom kommer en plan, stående våg att skapas mellan väggarna. I det skedet är de reflekterande väggarna "ljudkälla".
Vid Högtalarmätningar är alltså en plan vågfront egentligen en snygg och homogen sfärisk vågfront där radien är så stor att ett mikrofonmembran uppfattar vågfronten som plan vid den högsta frekvens som mätningen sker vid. = det dynamiska trycket är jämnt fördelat över membranet.
*tyvärr mäts de flesta hifi högtalare upp på 1 meters avstånd, man borde mäta på mycket längre avstånd t.ex minsta lyssningsavstånd som borde vara klart över 2 meter. Att rumsmätningar då är svåra att genomföra vid direktljudsmätning är trist men inget att göra åt.
Jag bör tillägga att vid de otal simuleringar vi gjort så har det varit 2 basmoduler utmed en vägg på ungefär 4-6 meter från varandra och även med center bas och med 4 eller 5 basar utplacerade i rummet längs med väggar och hörn. Jag glömde skriva det. Då tittar vi på vågutbredning i 2 dimensioner respektive i 3 dimensioner. Basmoduler har placerats i hörn på samma vägg. basmodulerna har även placerats 85 cm från vägg. Sedan gör vi filmer av den simulerade vågutbredningen samt har ett antal mätpunkter i rummet så man kan se hur frekvensgången ser ut i respektive punkt och förändras i tiden vartefter vågorna utbreder sig i rummet fram och tillbaka. Först tänkte jag att vi skulle lägga upp filmer här i gif-format, men det visade sig bli mycket stora filer d v s strax under 1 GB per animering.
Det är oerhört lärorikt att se dessa animeringar och hur avståndet till bakre vägg, från högtalaren sett, ödelägger direktljudet eftersom reflexen då är parallell med direktljudet samt går i samma riktning. Det är lika intressant att se hur reflexer från sidoväggar inte påverkar direktljudet och då får vi simulera Intensitet. Dessutom var det intressant att se hur det ser ut i basen från planstrålare då man tar hänsyn till proximyeffekten samt tittar på realdel och imaginärdel och behandlar ljudvågorna som reaktiva. Det var i september 2018 vi höll på med detta och jag måste sätta mig in i resultaten ånyo innan jag ger mig in i närmare beskrivningar.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:jansch skrev:petersteindl skrev:Resonanser mellan 2 parallella väggar i rum innebär att en forcerad ljudvåg exempelvis sinusoid som reflekteras i vägg och därefter går i motsatt riktning samtidigt som inkommande sinusvåg fortsätter så uppstår en summa av dessa. Först uppstår en stående våg. I resonans, vars frekvens ges av avståndet mellan väggarna, så fortsätter fenomenet med att amplituden ökar i vissa punkter längs med linjen mellan väggarna. Eftersom vågen fortskridit mer än 2 meter i rummet så betraktas den som plan och detta plan är parallellt med väggarna. Det blir två plana ljudvågor som går åt varsitt håll mellan väggarna och summeras i varje punkt enligt superpositionsprincipen.
Först och främst Peter - heder åt dej att du har ork och ambition att ge ett så uttömmande svar.
Vet inte om jag misstolkar det du skrivit i citatet ovan, men det är inte riktgt korrekt enligt min mening. Den övriga texten i ditt inlägg håller jag helt med om.
Vågen kommer inte vara plan i den mening att den är parallell med väggen efter 2 meter om vi har en normal ljudkälla där ljudkällans storlek är väsentligt mindre än våglängden ( vilket den normalt är i hifi sammanhang).
Vid MÄTNINGAR på en typisk ljudkälla, t.ex en normal hifi högtalare, anser man att ljudvågen är plan för en mätmikrofon efter ca 2 meter*. Detta är dock väldigt beroende av avstånd mellan högtalarelement, elementens utformning, höljet, basport, mm.
Det tar alltså tid (sträcka) för ljudvågen att forma sig då ljudkällan inte är punktformig. ( eller inte är kolvformig och väldigt stor).
Då ljudkällan trots allt är är någorlunda punktformig kommer en sfärisk ljudvågsutbredning att ske mot väggen, ju bredare vägg desto större fasskillnad ut mot kanterna - avståndet är ju längre och det finns ingen metod att "förlänga" ljudvågen (om det är "samma luft" i hela rummet)
Vad som däremot sker vid resonans mellan väggarna är att ljudvågen sprider ut sig när den studsar mellan väggarna och så småningom kommer en plan, stående våg att skapas mellan väggarna. I det skedet är de reflekterande väggarna "ljudkälla".
Vid Högtalarmätningar är alltså en plan vågfront egentligen en snygg och homogen sfärisk vågfront där radien är så stor att ett mikrofonmembran uppfattar vågfronten som plan vid den högsta frekvens som mätningen sker vid. = det dynamiska trycket är jämnt fördelat över membranet.
*tyvärr mäts de flesta hifi högtalare upp på 1 meters avstånd, man borde mäta på mycket längre avstånd t.ex minsta lyssningsavstånd som borde vara klart över 2 meter. Att rumsmätningar då är svåra att genomföra vid direktljudsmätning är trist men inget att göra åt.
Jag bör tillägga att vid de otal simuleringar vi gjort så har det varit 2 basmoduler utmed en vägg på ungefär 4-6 meter från varandra och även med center bas och med 4 eller 5 basar utplacerade i rummet längs med väggar och hörn. Jag glömde skriva det. Då tittar vi på vågutbredning i 2 dimensioner respektive i 3 dimensioner. Basmoduler har placerats i hörn på samma vägg. basmodulerna har även placerats 85 cm från vägg. Sedan gör vi filmer av den simulerade vågutbredningen samt har ett antal mätpunkter i rummet så man kan se hur frekvensgången ser ut i respektive punkt och förändras i tiden vartefter vågorna utbreder sig i rummet fram och tillbaka. Först tänkte jag att vi skulle lägga upp filmer här i gif-format, men det visade sig bli mycket stora filer d v s strax under 1 GB per animering.
Det är oerhört lärorikt att se dessa animeringar och hur avståndet till bakre vägg, från högtalaren sett, ödelägger direktljudet eftersom reflexen då är parallell med direktljudet samt går i samma riktning. Det är lika intressant att se hur reflexer från sidoväggar inte påverkar direktljudet och då får vi simulera Intensitet. Dessutom var det intressant att se hur det ser ut i basen från planstrålare då man tar hänsyn till proximyeffekten samt tittar på realdel och imaginärdel och behandlar ljudvågorna som reaktiva. Det var i september 2018 vi höll på med detta och jag måste sätta mig in i resultaten ånyo innan jag ger mig in i närmare beskrivningar.
Med vänlig hälsning
Peter
jansch skrev:petersteindl skrev:jansch skrev:
Först och främst Peter - heder åt dej att du har ork och ambition att ge ett så uttömmande svar.
Vet inte om jag misstolkar det du skrivit i citatet ovan, men det är inte riktgt korrekt enligt min mening. Den övriga texten i ditt inlägg håller jag helt med om.
Vågen kommer inte vara plan i den mening att den är parallell med väggen efter 2 meter om vi har en normal ljudkälla där ljudkällans storlek är väsentligt mindre än våglängden ( vilket den normalt är i hifi sammanhang).
Vid MÄTNINGAR på en typisk ljudkälla, t.ex en normal hifi högtalare, anser man att ljudvågen är plan för en mätmikrofon efter ca 2 meter*. Detta är dock väldigt beroende av avstånd mellan högtalarelement, elementens utformning, höljet, basport, mm.
Det tar alltså tid (sträcka) för ljudvågen att forma sig då ljudkällan inte är punktformig. ( eller inte är kolvformig och väldigt stor).
Då ljudkällan trots allt är är någorlunda punktformig kommer en sfärisk ljudvågsutbredning att ske mot väggen, ju bredare vägg desto större fasskillnad ut mot kanterna - avståndet är ju längre och det finns ingen metod att "förlänga" ljudvågen (om det är "samma luft" i hela rummet)
Vad som däremot sker vid resonans mellan väggarna är att ljudvågen sprider ut sig när den studsar mellan väggarna och så småningom kommer en plan, stående våg att skapas mellan väggarna. I det skedet är de reflekterande väggarna "ljudkälla".
Vid Högtalarmätningar är alltså en plan vågfront egentligen en snygg och homogen sfärisk vågfront där radien är så stor att ett mikrofonmembran uppfattar vågfronten som plan vid den högsta frekvens som mätningen sker vid. = det dynamiska trycket är jämnt fördelat över membranet.
*tyvärr mäts de flesta hifi högtalare upp på 1 meters avstånd, man borde mäta på mycket längre avstånd t.ex minsta lyssningsavstånd som borde vara klart över 2 meter. Att rumsmätningar då är svåra att genomföra vid direktljudsmätning är trist men inget att göra åt.
Jag bör tillägga att vid de otal simuleringar vi gjort så har det varit 2 basmoduler utmed en vägg på ungefär 4-6 meter från varandra och även med center bas och med 4 eller 5 basar utplacerade i rummet längs med väggar och hörn. Jag glömde skriva det. Då tittar vi på vågutbredning i 2 dimensioner respektive i 3 dimensioner. Basmoduler har placerats i hörn på samma vägg. basmodulerna har även placerats 85 cm från vägg. Sedan gör vi filmer av den simulerade vågutbredningen samt har ett antal mätpunkter i rummet så man kan se hur frekvensgången ser ut i respektive punkt och förändras i tiden vartefter vågorna utbreder sig i rummet fram och tillbaka. Först tänkte jag att vi skulle lägga upp filmer här i gif-format, men det visade sig bli mycket stora filer d v s strax under 1 GB per animering.
Det är oerhört lärorikt att se dessa animeringar och hur avståndet till bakre vägg, från högtalaren sett, ödelägger direktljudet eftersom reflexen då är parallell med direktljudet samt går i samma riktning. Det är lika intressant att se hur reflexer från sidoväggar inte påverkar direktljudet och då får vi simulera Intensitet. Dessutom var det intressant att se hur det ser ut i basen från planstrålare då man tar hänsyn till proximyeffekten samt tittar på realdel och imaginärdel och behandlar ljudvågorna som reaktiva. Det var i september 2018 vi höll på med detta och jag måste sätta mig in i resultaten ånyo innan jag ger mig in i närmare beskrivningar.
Med vänlig hälsning
Peter
OK, du bygger upp en "line array högtalare". Med få högtalare utspridda i en linje kommer ett smalt frekvensområde att spridas med någorlunda plan vågfront i horisontalplanet.
Rummets avgränsningar kommer också i viss mån att hjälpa till.
Detta kräver säkerligen datorsimulering/animation för att få grepp om hur line array påverkas av rummet. Normalt arbetar ju line arrays i frifält eller extremt stora rum.
Max_Headroom skrev:Väldigt bra inlägg av petersteindl tidigare i tråden, ett av årets bästa!
Max_Headroom skrev:
Jag skulle nog säga att det är motsatt: En line array i basen är busenkel och jag kan just nu inte komma på någon variant som skulle vara enklare att hantera rumsmässigt, i basen alltså. petersteindl's varianter med basar uppe och nere och med centerbas blir förståss en annan histora, men enkel i förhållande till planceirng ute i rummet, som nästan alla håller på med och som är ett rent hopplöst projekt att få bra. Ju fler möjligheter (olika rikningar) som ljudet kan smita iväg med desto värre blir det. I basen är högtalare rundstrånadet, så det gäller att se til att ljudet egentligen bara kan gå en väg: framåt.
Väldigt bra inlägg av petersteindl tidigare i tråden, ett av årets bästa!
rajapruk skrev:Max_Headroom skrev:Väldigt bra inlägg av petersteindl tidigare i tråden, ett av årets bästa!
Håller med!
Vill samtidigt uppmana alla att våga fråga de "dumma" frågorna ibland. Det är ofta då faktiskt.io kollektivt skiner till, tycker jag.
jansch skrev:petersteindl skrev:Resonanser mellan 2 parallella väggar i rum innebär att en forcerad ljudvåg exempelvis sinusoid som reflekteras i vägg och därefter går i motsatt riktning samtidigt som inkommande sinusvåg fortsätter så uppstår en summa av dessa. Först uppstår en stående våg. I resonans, vars frekvens ges av avståndet mellan väggarna, så fortsätter fenomenet med att amplituden ökar i vissa punkter längs med linjen mellan väggarna. Eftersom vågen fortskridit mer än 2 meter i rummet så betraktas den som plan och detta plan är parallellt med väggarna. Det blir två plana ljudvågor som går åt varsitt håll mellan väggarna och summeras i varje punkt enligt superpositionsprincipen.
Först och främst Peter - heder åt dej att du har ork och ambition att ge ett så uttömmande svar.
Vet inte om jag misstolkar det du skrivit i citatet ovan, men det är inte riktgt korrekt enligt min mening. Den övriga texten i ditt inlägg håller jag helt med om.
Vågen kommer inte vara plan i den mening att den är parallell med väggen efter 2 meter om vi har en normal ljudkälla där ljudkällans storlek är väsentligt mindre än våglängden ( vilket den normalt är i hifi sammanhang).
Vid MÄTNINGAR på en typisk ljudkälla, t.ex en normal hifi högtalare, anser man att ljudvågen är plan för en mätmikrofon efter ca 2 meter*. Detta är dock väldigt beroende av avstånd mellan högtalarelement, elementens utformning, höljet, basport, mm.
Det tar alltså tid (sträcka) för ljudvågen att forma sig då ljudkällan inte är punktformig. ( eller inte är kolvformig och väldigt stor).
Då ljudkällan trots allt är är någorlunda punktformig kommer en sfärisk ljudvågsutbredning att ske mot väggen, ju bredare vägg desto större fasskillnad ut mot kanterna - avståndet är ju längre och det finns ingen metod att "förlänga" ljudvågen (om det är "samma luft" i hela rummet)
Vad som däremot sker vid resonans mellan väggarna är att ljudvågen sprider ut sig när den studsar mellan väggarna och så småningom kommer en plan, stående våg att skapas mellan väggarna. I det skedet är de reflekterande väggarna "ljudkälla".
Vid Högtalarmätningar är alltså en plan vågfront egentligen en snygg och homogen sfärisk vågfront där radien är så stor att ett mikrofonmembran uppfattar vågfronten som plan vid den högsta frekvens som mätningen sker vid. = det dynamiska trycket är jämnt fördelat över membranet.
*tyvärr mäts de flesta hifi högtalare upp på 1 meters avstånd, man borde mäta på mycket längre avstånd t.ex minsta lyssningsavstånd som borde vara klart över 2 meter. Att rumsmätningar då är svåra att genomföra vid direktljudsmätning är trist men inget att göra åt.
Tangband skrev:jansch skrev:petersteindl skrev:Resonanser mellan 2 parallella väggar i rum innebär att en forcerad ljudvåg exempelvis sinusoid som reflekteras i vägg och därefter går i motsatt riktning samtidigt som inkommande sinusvåg fortsätter så uppstår en summa av dessa. Först uppstår en stående våg. I resonans, vars frekvens ges av avståndet mellan väggarna, så fortsätter fenomenet med att amplituden ökar i vissa punkter längs med linjen mellan väggarna. Eftersom vågen fortskridit mer än 2 meter i rummet så betraktas den som plan och detta plan är parallellt med väggarna. Det blir två plana ljudvågor som går åt varsitt håll mellan väggarna och summeras i varje punkt enligt superpositionsprincipen.
Först och främst Peter - heder åt dej att du har ork och ambition att ge ett så uttömmande svar.
Vet inte om jag misstolkar det du skrivit i citatet ovan, men det är inte riktgt korrekt enligt min mening. Den övriga texten i ditt inlägg håller jag helt med om.
Vågen kommer inte vara plan i den mening att den är parallell med väggen efter 2 meter om vi har en normal ljudkälla där ljudkällans storlek är väsentligt mindre än våglängden ( vilket den normalt är i hifi sammanhang).
Vid MÄTNINGAR på en typisk ljudkälla, t.ex en normal hifi högtalare, anser man att ljudvågen är plan för en mätmikrofon efter ca 2 meter*. Detta är dock väldigt beroende av avstånd mellan högtalarelement, elementens utformning, höljet, basport, mm.
Det tar alltså tid (sträcka) för ljudvågen att forma sig då ljudkällan inte är punktformig. ( eller inte är kolvformig och väldigt stor).
Då ljudkällan trots allt är är någorlunda punktformig kommer en sfärisk ljudvågsutbredning att ske mot väggen, ju bredare vägg desto större fasskillnad ut mot kanterna - avståndet är ju längre och det finns ingen metod att "förlänga" ljudvågen (om det är "samma luft" i hela rummet)
Vad som däremot sker vid resonans mellan väggarna är att ljudvågen sprider ut sig när den studsar mellan väggarna och så småningom kommer en plan, stående våg att skapas mellan väggarna. I det skedet är de reflekterande väggarna "ljudkälla".
Vid Högtalarmätningar är alltså en plan vågfront egentligen en snygg och homogen sfärisk vågfront där radien är så stor att ett mikrofonmembran uppfattar vågfronten som plan vid den högsta frekvens som mätningen sker vid. = det dynamiska trycket är jämnt fördelat över membranet.
*tyvärr mäts de flesta hifi högtalare upp på 1 meters avstånd, man borde mäta på mycket längre avstånd t.ex minsta lyssningsavstånd som borde vara klart över 2 meter. Att rumsmätningar då är svåra att genomföra vid direktljudsmätning är trist men inget att göra åt.
Jo, det är ju kompromisser vid mätning 1,3 meter ifrån högtalaren. Men vad gör man, problemet blir ju att man mäter hela rummet med längre mätavstånd ? Och miken fungerar inte som hur hörseln tolkar över 2 ms eller längre ?
solhaga skrev:Testa detta Skript för att räkna spridningsmönster.
Jag fann det mycket användbart när jag konstruerade mina SLAM!
jansch skrev:solhaga skrev:Testa detta Skript för att räkna spridningsmönster.
Jag fann det mycket användbart när jag konstruerade mina SLAM!
Väldigt bra skript Men det hanterar inte rumspåverkan....Eller är jag dåligt uppdaterad?
HenrikE skrev:Är det reflexerna från sidoväggarna du vill åt? Det går att skapa flera källor som är aktiva samtidigt. Jag har inte testat men det borde funka att definiera flera källor där en av dem är den "riktiga" och övriga är dess spegelbilder. Skulle det kunna ge något i stil med vad du är ute efter?
jansch skrev:Tangband -Du är mycket ambitiös och ivrig att lära dej. Väldigt imponerande och jag hoppas att du ser positivt på den kritik du får.
Vi borde nog Starta en ny tråd om hur hörseln uppfattar ljud. Eller rättare sagt UPPLEVER ljud I olika situationer.
Hörseln är ju inte "endimensionell" den mening att t.ex en fördröjning på 2ms alltid tolkas på samma sätt.
Det finns dock en "risk" med en sådan tråd då vi ger oss in i psykoakustikens värld där det är ont om absoluta sanningar.
Tangband skrev:jansch skrev:Tangband -Du är mycket ambitiös och ivrig att lära dej. Väldigt imponerande och jag hoppas att du ser positivt på den kritik du får.
Vi borde nog Starta en ny tråd om hur hörseln uppfattar ljud. Eller rättare sagt UPPLEVER ljud I olika situationer.
Hörseln är ju inte "endimensionell" den mening att t.ex en fördröjning på 2ms alltid tolkas på samma sätt.
Det finns dock en "risk" med en sådan tråd då vi ger oss in i psykoakustikens värld där det är ont om absoluta sanningar.
Jag kan inte mycket av det teoretiska, men mina egna experiment med både inspelningar med mikrofoner av tex flygel , samt uppspelning hemmavid är att det händer något dramatiskt i skillnaden mellan hur en mikrofon fungerar och hur hörseln tolkar och selekterar ljud vid avstånd kring 70-80 cm eller mer .
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Precedence_effect
Kanske är det fel av mig att kalla det precedenceeffekten, kanske borde det kallas något annat, men min upplevelse av skillnaden mellan mikrofonen och hörselns selektering av ljud gör att jag vill dämpa alla ytor som befinner sig mindre än 2 ms ljudväg från högtalaren.
Ljudet blir markant bättre om man gör det. Har man en stativhögtalare kan man lätt experimentera själv , och där har jag funnit att ljudet blir markant bättre med gångväg element-framvägg på minst 43 cm = 86 cm med ljudstudsen.
Nedan ses den rekommenderade dämpningen bakom piP . Är ytan på dämpningen en slump ?
rajapruk skrev:Jag har fininställt mina högtalare (magnitud per varje enskilt element följer sin måltonkurva perfekt) efter mätningar i öronhöjd i lyssningsposition, 5 punkter inom 50cm som punkterna på tärningen-5, medelvärde. Lyssningspositionen är 4m från högtalare. 2 m från vägg bakom lyssnaren.
Peter, vad säger du om den metoden? Min tanke är att medelvärdet jämnar ut påverkan från individuella reflexer från sidoväggar, vägg bakom lyssnaren, tak och golv. Alltså påverkan från de reflexer som har annan riktning än direktljudet ”tas bort” till stor del ur mätningen (magnitudmässigt).
Jag skulle väl ha mätt i olika höjd då också för att få till detta ännu mer. Det är först nu jag kopplar ihop riktningen på reflexerna i 3 dimensioner med detta mätförfarandet. Jag har mer tänkt på det som reflexers olika avstånd till begränsningsytor tidigare, att det är det som jag viktat bort med medelvärde.
Även tidskompensering (individuell delay per element satt för maximal utsläckning i fasvänd delning) baserar jag från lyssningsposition, fast från en enskild mätning/punkt. Den mätpunkten med jämnast frekvensgång i delningsområdet (den med troligtvis minst påverkan av reflexer i det frekvensområdet).
Reflexers olika ankomsttid relativt mänskliga hörselns integrering mm är inte beaktat i denna metoden magnitudmässigt, det är väl en svaghet kanske? Jag har funderat på om jag ska ha tidsfönster på mätningarna också. Eller om de reflexer som kommer sent ändå har försvagats magnitudmässigt så mycket under resans gång att det löser sig själv i medelvärdesbildningen, att de får mindre påverkan ändå. Så ser det ut för mig när jag tittar på reflexernas ankomsttider i ETC-diagram för enskild mätpunkt. Senare reflexer än 2ms ligger alla under -10dB direktljudet som högst.
Fast samtidigt, jag tänker mig att ALLA reflexers (med annan riktning är direktljudet) påverkan magnitudmässigt medelvärdesförsvunnit, så skit samma vilken tid de anländer egentligen.
Reflexer som kommer i samma riktning som direktljudet kan man betrakta som en del av direktljudet, Peter? I alla fall inom ett visst tidsområde antar jag. Inom typ 10ms?
Tangband skrev:Goat76 - örat med hjärnan är verkligen fantastiskt
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Magnuz och 24 gäster