Ljudvågor som möts, och förenas?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Ljudvågor som möts, och förenas?

Inläggav petersteindl » 2019-12-07 22:05

Jag börjar med att svara JMs olika inlägg. :)
JM skrev:
rajapruk skrev:Jag har börjat fantisera om att starta en ny tråd med basic-frågan om exakt vad en transient är för något? Som kanske skulle mynna ut i en ökad förståelse om impulssvar och sådant. Men det kanske någon annan kan göra så att jag slipper stå med Svarte Petter varje gång? :)

Utifrån hur vi hör är det bättre att använda begreppet prominent ljud. Ett mätbart transient ljud behöver inte vara hörbart. Ett hörbart icke prominenta ljud aktiverar inte precedens effekten. Vissa prominenta ljud aktiverar även autonoma flykt/försvars reaktioner även hos djur/människor. Lågfrekventa ljud är mer hotfulla. Lejonets vrål upplevs helt annorlunda relativt musen pipande. Generellt frambringar stora djur mer lågfrekventa ljud. När hunden morrar hotfullt sjunker relativa frekvensen.
Ett prominent ljud behöver inte vara lågfrekvent.

Tiden i hörandet är helt avgörande för perceptionen. Ett främmande ljud jämförs autonomt med tidigare upplevda ljud i ca 5 s förutsatt att inget annat ljud tillstöter inom 5 s och upplevs som viktigare. Vid icke träff i erfarenhetsbanken förkastas ljudet om ljudet i sin kontext upplevs som meningslöst eller skapas en ny ljuderfarenhet i sin upplevt viktiga kontext.

Se mina tidigare referenser.

JM


Prominent ljud är en helt annan egenskap än transient ljud. Två skilda världar.

Wiki skrev:A transient event is a short-lived burst of energy in a system caused by a sudden change of state.
The source of the transient energy may be an internal event or a nearby event. The energy then couples to other parts of the system, typically appearing as a short burst of oscillation.
The typical sound of some musical instruments is also characterized by acoustic transients, which can be heard when striking a percussion instrument or the strings of a string instrument.
In electrical engineering, oscillation is an effect caused by a transient response of a circuit or system. It is a momentary event preceding the steady state (electronics) during a sudden change of a circuit or start-up


Prominent ljud är en helt annan femma. Prominenta ljud är ofta helt kognitiva till sin natur. kanske det mest prominenta ljudet människan kan konfronteras med är våra spädbarns skrik. Då vaknar vi till liv. :)

Människans neurofysiologi är specialanpassat för detektion av förändringar i omgivningen. Man kan se det som acceleration från steady state.

Exakt vilka av dina tidigare referenser vill du explicit referera till?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Ljudvågor som möts, och förenas?

Inläggav JM » 2019-12-08 10:16

petersteindl skrev:Jag börjar med att svara JMs olika inlägg. :)
JM skrev:
rajapruk skrev:Jag har börjat fantisera om att starta en ny tråd med basic-frågan om exakt vad en transient är för något? Som kanske skulle mynna ut i en ökad förståelse om impulssvar och sådant. Men det kanske någon annan kan göra så att jag slipper stå med Svarte Petter varje gång? :)

Utifrån hur vi hör är det bättre att använda begreppet prominent ljud. Ett mätbart transient ljud behöver inte vara hörbart. Ett hörbart icke prominenta ljud aktiverar inte precedens effekten. Vissa prominenta ljud aktiverar även autonoma flykt/försvars reaktioner även hos djur/människor. Lågfrekventa ljud är mer hotfulla. Lejonets vrål upplevs helt annorlunda relativt musen pipande. Generellt frambringar stora djur mer lågfrekventa ljud. När hunden morrar hotfullt sjunker relativa frekvensen.
Ett prominent ljud behöver inte vara lågfrekvent.

Tiden i hörandet är helt avgörande för perceptionen. Ett främmande ljud jämförs autonomt med tidigare upplevda ljud i ca 5 s förutsatt att inget annat ljud tillstöter inom 5 s och upplevs som viktigare. Vid icke träff i erfarenhetsbanken förkastas ljudet om ljudet i sin kontext upplevs som meningslöst eller skapas en ny ljuderfarenhet i sin upplevt viktiga kontext.

Se mina tidigare referenser.

JM


Prominent ljud är en helt annan egenskap än transient ljud. Två skilda världar.

Wiki skrev:A transient event is a short-lived burst of energy in a system caused by a sudden change of state.
The source of the transient energy may be an internal event or a nearby event. The energy then couples to other parts of the system, typically appearing as a short burst of oscillation.
The typical sound of some musical instruments is also characterized by acoustic transients, which can be heard when striking a percussion instrument or the strings of a string instrument.
In electrical engineering, oscillation is an effect caused by a transient response of a circuit or system. It is a momentary event preceding the steady state (electronics) during a sudden change of a circuit or start-up


Prominent ljud är en helt annan femma. Prominenta ljud är ofta helt kognitiva till sin natur. kanske det mest prominenta ljudet människan kan konfronteras med är våra spädbarns skrik. Då vaknar vi till liv. :)

Människans neurofysiologi är specialanpassat för detektion av förändringar i omgivningen. Man kan se det som acceleration från steady state.

Exakt vilka av dina tidigare referenser vill du explicit referera till?

Med vänlig hälsning
Peter

5 döda barn pga att brandvarnarens transienta ljud inte var tillräckligt prominent.
https://www.unt.se/nyheter/omvarld/mang ... 68842.aspx

Brandvarnare är oftast mätmässigt och upplevelsemässigt transienta för vuxna/djur. Många barn har en djupare sömn än vuxna där brandvarnarens ljud är inte tillräckligt prominent.
From stem of Latin transiens, present participle of transire (“to go over, to pass”) https://en.wiktionary.org/wiki/transient
From obsolete French prominent (compare proéminent), from Latin prōminēns, present active participle of prōmineō (“jut out, to project”), from prō (“before, forward”) + mineō (in compounds, “jut, project”) https://en.wiktionary.org/wiki/prominent

Prominenta ljud är upplevda ljud skilda från fysikens mätbara ljud. Hörbara upplevda prominenta ljud urskiljer sig från bakgrundsljuden. Vad som är prominent ljud beror på kontexten. Kontexten är här både bakgrundsljuden och hjärnans momentana sensitivitet för ett specifikt ljud.

Testar jag brandvarnaren flyr katten till ett annat rum.

Hörandet är till största delen icke viljestyrt - autonomt. Vi kan vanligen inte välja att inte höra. Kognitiva processer i hjärnan är vanligen viljestyrda. Processen att lära sig ett nytt språk är en kognitiv process. När vi kan vissa delar det nya språket blir hörandet och förståelsen av dessa ord icke viljemässig. Dvs icke viljemässig förståelse av språk förutsätter tidigare kognitiva processer/erfarenheter vilka utvecklats och lagrats i hjärnan på många olika platser.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Ljudvågor som möts, och förenas?

Inläggav RogerJoensson » 2019-12-08 12:26

Det är nog aningen originellt att kalla ett ihärdigt pipande från en brandvarnare för transient.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Transient
BildBild

"transient (plural transients)"
"(acoustics) A relatively loud, non-repeating signal in an audio waveform which occurs very quickly, such as the attack of a snare drum."
https://en.wiktionary.org/wiki/transient
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ljudvågor som möts, och förenas?

Inläggav IngOehman » 2019-12-08 19:51

Det är mer än originellt - det är uppåt väggarna fel!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Ljudvågor som möts, och förenas?

Inläggav jansch » 2019-12-08 19:56

Man bör nog värdera informations-innehållet i signalen som är helt olika för barn och vuxna.

För de flesta vuxna betyder brandvarnarljudet : Jävlar! Det brinner!

Vad betyder det för ett barn?

Vår fantastiska förmåga att tolka ljud är samtidigt vårt sätt att selektera och av det prioritera och reagera. "Cocktail effekten" kallas den ibland för.....

Min hund reagerar inte på "vanliga ljud" ( även höga ljud) i sömnen men om jag försiktigt skruvar av locket på hundgodisburken vaknar han direkt

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Ljudvågor som möts, och förenas?

Inläggav petersteindl » 2019-12-08 20:28

JM skrev:
petersteindl skrev:Jag börjar med att svara JMs olika inlägg. :)
JM skrev:Utifrån hur vi hör är det bättre att använda begreppet prominent ljud. Ett mätbart transient ljud behöver inte vara hörbart. Ett hörbart icke prominenta ljud aktiverar inte precedens effekten. Vissa prominenta ljud aktiverar även autonoma flykt/försvars reaktioner även hos djur/människor. Lågfrekventa ljud är mer hotfulla. Lejonets vrål upplevs helt annorlunda relativt musen pipande. Generellt frambringar stora djur mer lågfrekventa ljud. När hunden morrar hotfullt sjunker relativa frekvensen.
Ett prominent ljud behöver inte vara lågfrekvent.

Tiden i hörandet är helt avgörande för perceptionen. Ett främmande ljud jämförs autonomt med tidigare upplevda ljud i ca 5 s förutsatt att inget annat ljud tillstöter inom 5 s och upplevs som viktigare. Vid icke träff i erfarenhetsbanken förkastas ljudet om ljudet i sin kontext upplevs som meningslöst eller skapas en ny ljuderfarenhet i sin upplevt viktiga kontext.

Se mina tidigare referenser.

JM


Prominent ljud är en helt annan egenskap än transient ljud. Två skilda världar.

Wiki skrev:A transient event is a short-lived burst of energy in a system caused by a sudden change of state.
The source of the transient energy may be an internal event or a nearby event. The energy then couples to other parts of the system, typically appearing as a short burst of oscillation.
The typical sound of some musical instruments is also characterized by acoustic transients, which can be heard when striking a percussion instrument or the strings of a string instrument.
In electrical engineering, oscillation is an effect caused by a transient response of a circuit or system. It is a momentary event preceding the steady state (electronics) during a sudden change of a circuit or start-up


Prominent ljud är en helt annan femma. Prominenta ljud är ofta helt kognitiva till sin natur. kanske det mest prominenta ljudet människan kan konfronteras med är våra spädbarns skrik. Då vaknar vi till liv. :)

Människans neurofysiologi är specialanpassat för detektion av förändringar i omgivningen. Man kan se det som acceleration från steady state.

Exakt vilka av dina tidigare referenser vill du explicit referera till?

Med vänlig hälsning
Peter

5 döda barn pga att brandvarnarens transienta ljud inte var tillräckligt prominent.
https://www.unt.se/nyheter/omvarld/mang ... 68842.aspx

Brandvarnare är oftast mätmässigt och upplevelsemässigt transienta för vuxna/djur. Många barn har en djupare sömn än vuxna där brandvarnarens ljud är inte tillräckligt prominent.
From stem of Latin transiens, present participle of transire (“to go over, to pass”) https://en.wiktionary.org/wiki/transient
From obsolete French prominent (compare proéminent), from Latin prōminēns, present active participle of prōmineō (“jut out, to project”), from prō (“before, forward”) + mineō (in compounds, “jut, project”) https://en.wiktionary.org/wiki/prominent

Prominenta ljud är upplevda ljud skilda från fysikens mätbara ljud. Hörbara upplevda prominenta ljud urskiljer sig från bakgrundsljuden. Vad som är prominent ljud beror på kontexten. Kontexten är här både bakgrundsljuden och hjärnans momentana sensitivitet för ett specifikt ljud.

Testar jag brandvarnaren flyr katten till ett annat rum.

Hörandet är till största delen icke viljestyrt - autonomt. Vi kan vanligen inte välja att inte höra. Kognitiva processer i hjärnan är vanligen viljestyrda. Processen att lära sig ett nytt språk är en kognitiv process. När vi kan vissa delar det nya språket blir hörandet och förståelsen av dessa ord icke viljemässig. Dvs icke viljemässig förståelse av språk förutsätter tidigare kognitiva processer/erfarenheter vilka utvecklats och lagrats i hjärnan på många olika platser.

JM


Jag vidhåller att ljud som skall uppfattas som prominenta skall först genomgå en kognitiv process. Det handlar om kognitiva processer. Du hänvisar till en artikel från TT. då jag läser den är det helt klart att det handlar om kognitans och kognitiva processer, d v s inlärda processer och det kräver minne samt igenkänning.

TT skrev:Niamh NicDaeid, professor i rättsmedicin vid universitetet i skotska Dundee, har de senaste åren tillsammans med Derbyshires räddningstjänst genomfört flera studier för att ta reda på hur effektiva brandvarnare egentligen är när det gäller att väcka barn.
I en studie utförde forskarna tester på 644 barn i deras hemmiljö. Forskarna lät brandlarmet utlösas mitt i natten, när barnen befann sig i djupsömn. Endast 28 procent av barnen vaknade av tjutet.
När forskarna i stället bytte ut brandvarnarens höga frekvens mot en signal med lägre frekvens, kombinerat med ett inspelat varningsmeddelande uppläst av barnens mamma, vaknade mer än 75 procent av dem.

– Vi säger inte alls att brandvarnare inte fungerar. Vad vi säger är att du inte nödvändigtvis kan vänta dig att dina barn vaknar av brandvarnaren, säger Niamh NicDaeid till TT.

Ju äldre barnen är, desto större är sannolikheten att de faktiskt vaknar av en konventionell brandvarnare. Vid tolv års ålder vaknar de flesta. Men varför inte små barn vaknar av höga frekvenser är inte helt klart.

Tidigare forskning visar att unga barn inte är programmerade att uppfatta pipande oljud från födseln. Däremot har de en anknytning till sina föräldrars röst, säger NicDaeid.


För övrigt vet jag inte vad det är som skulle sätta transienta förlopp i ett slags förhållande till prominenta ljud. Det är skilda världar.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ljudvågor som möts, och förenas?

Inläggav goat76 » 2019-12-09 01:26

jansch skrev:Man bör nog värdera informations-innehållet i signalen som är helt olika för barn och vuxna.

För de flesta vuxna betyder brandvarnarljudet : Jävlar! Det brinner!

Vad betyder det för ett barn?

Vår fantastiska förmåga att tolka ljud är samtidigt vårt sätt att selektera och av det prioritera och reagera. "Cocktail effekten" kallas den ibland för.....

Min hund reagerar inte på "vanliga ljud" ( även höga ljud) i sömnen men om jag försiktigt skruvar av locket på hundgodisburken vaknar han direkt


Det är nog som du säger, det handlar helt klart om inlärning och om person till person.

Om en person som är livrädd för möss bor i ett hus där det ibland händer att det dyker upp en mus, så kommer nog den personen möjligen hoppa högt ifall hon/han hör ett litet mus-pip. :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ljudvågor som möts, och förenas?

Inläggav Morello » 2019-12-10 10:14

IngOehman skrev: Typ L = L-0,3R.



Vh, iö


Det enda som satisfierar uttrycket ovan är R=0, men jag tror mig förstå vad du ville ha uttryckt. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ljudvågor som möts, och förenas?

Inläggav IngOehman » 2019-12-10 12:12

Hittade inget bra tecken för att illustrera att den vänstra L var en icke-urspunglig signal. Hade kanske kunnat kalla den högra för L’.

goat76 skrev:
jansch skrev:Man bör nog värdera informations-innehållet i signalen som är helt olika för barn och vuxna.

För de flesta vuxna betyder brandvarnarljudet : Jävlar! Det brinner!

Vad betyder det för ett barn?

Vår fantastiska förmåga att tolka ljud är samtidigt vårt sätt att selektera och av det prioritera och reagera. "Cocktail effekten" kallas den ibland för.....

Min hund reagerar inte på "vanliga ljud" ( även höga ljud) i sömnen men om jag försiktigt skruvar av locket på hundgodisburken vaknar han direkt


Det är nog som du säger, det handlar helt klart om inlärning och om person till person.

Om en person som är livrädd för möss bor i ett hus där det ibland händer att det dyker upp en mus, så kommer nog den personen möjligen hoppa högt ifall hon/han hör ett litet mus-pip. :)

Njae, riktigt så fungerar det inte. Men huvudsaken är att ”transienter” som ordet användes av TS är en teknisk beskrivning av en signal. Begreppet som sådant har inte med varseblivning att göra, och att blanda in prominens är irrelevant.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ljudvågor som möts, och förenas?

Inläggav IngOehman » 2019-12-10 15:07

En specifik kommentar till trådfrågan - njae, vågorna förenas inte. De passerar varandra och färdas därefter solo igen. De får dock när de möts en summa i varje position i rummet, men i grunden så gäller superpositionsprincipen (vid rimliga ljudtryck).


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Re: Ljudvågor som möts, och förenas?

Inläggav spiii » 2019-12-10 20:45

Denna filmen förklarar det riktigt bra,
https://www.youtube.com/watch?v=4pYmaAFEXf0

/Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 19 gäster