jansch skrev:Alltså....... med risk för att jag får en massa skit ......
Om en förstärkare har klara brister i konstruktionen, typ risk för självsvängning eller extremt taskig dämpfaktor över någon del av registret, eller extremt trist strömkapacitet behöver man oroa sig för vilken högtalarkabel som man använder om längderna är 8 meter eller mindre.(oavsett 4 eller 8 ohms högtalare)
Visst kan man hitta någon skitkabel som är sämre än gamla Televerkets ringledningskabel och som kostar 100ggr mer men då har man otur,
Visst kan det vara en fördel att t.ex. båda kablarna är lika långa men se då också till att annat som kan påverka lika mycket också åtgärdas .
Om jag ska vara lite lagom elak..... se till att du alltid är vattenkammad och att relativa luftfuktigheten är över 40% samt, inte minst, godisskålen på bordet är väl insmord med lätt uppvärmd ormolja. Och tänk på att inte använda strumpor i syntetmaterial som kan störa stereobilden.
Missförstå mej rätt - få kardeler...... om det är "rätt medicin" , köp EKK kabel från Biltema eller Jula. Då har du en kardel.
Förlåt, men jag skriver inte detta för att vara dum utan att för att det finns så mycket annat som i verkligheten ger pris/prestanda förbättringar - t.ex bättre högtalare.
Dock , om din övertygelse är att högtalarkablar är receptet till ett bättre ljud så kör på det. "Feel good investeringar" i hifi anläggningar är inte ovanligt.
Jag är definitivt inte i den övertygelsen att dyra kablar gör allt. Så klart, känns det rätt låter det bra. Feelgood, absolut. Men jag är inte i den kalibern att höra skillnad på kablar. Såvida nu att jag gör ett val utefter Naims konstruktion som kan äventyra funktion.
Om jag nu kör på att ha lika längder, hur har ni hanterat den kabel som har för mycket?
Att rulla ihop är väl som att skapa en spole.