Naim/Guru och kabellängder?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Pappsen

Naim/Guru och kabellängder?

Inläggav Pappsen » 2019-12-01 22:06

Hej!
Har införskaffat mig en Naim Atom till mina Guru Q10.
Ser att jag har 2 alternativ till möblering hemma och då mer bestämt placeringen av förstärkaren. I båda fall kommer jag inte kunna ha den så att jag har lika långa kablar. En sak som butiken nämnde var att Naim mådde bästa av kabel med få kardeler.
Har lite Gurukabel men den kommer inte att räcka.
Kommer i lite grovt behöva 8m till vänster samt 3 meter kabel till höger.
Vad för kabel funkar bra med Naim och hur brukar ni som har olika avstånd hantera skillnaden mellan kanalernas längd på kabel? Eller struntar ni att en är längre än den andra?
Guru Q10
Ino A2
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12
REL T5i
REL HT1003 MK2

jansch

Re: Naim/Guru och kabellängder?

Inläggav jansch » 2019-12-01 23:25

Alltså....... med risk för att jag får en massa skit ......

Om en förstärkare har klara brister i konstruktionen, typ risk för självsvängning eller extremt taskig dämpfaktor över någon del av registret, eller extremt trist strömkapacitet behöver man oroa sig för vilken högtalarkabel som man använder om längderna är 8 meter eller mindre.(oavsett 4 eller 8 ohms högtalare)

Visst kan man hitta någon skitkabel som är sämre än gamla Televerkets ringledningskabel och som kostar 100ggr mer men då har man otur,

Visst kan det vara en fördel att t.ex. båda kablarna är lika långa men se då också till att annat som kan påverka lika mycket också åtgärdas .
Om jag ska vara lite lagom elak..... se till att du alltid är vattenkammad och att relativa luftfuktigheten är över 40% samt, inte minst, godisskålen på bordet är väl insmord med lätt uppvärmd ormolja. Och tänk på att inte använda strumpor i syntetmaterial som kan störa stereobilden.

Missförstå mej rätt - få kardeler...... om det är "rätt medicin" , köp EKK kabel från Biltema eller Jula. Då har du en kardel.

Förlåt, men jag skriver inte detta för att vara dum utan att för att det finns så mycket annat som i verkligheten ger pris/prestanda förbättringar - t.ex bättre högtalare.

Dock , om din övertygelse är att högtalarkablar är receptet till ett bättre ljud så kör på det. "Feel good investeringar" i hifi anläggningar är inte ovanligt.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-12-01 23:27

Pappsen skrev:Hej!
Har införskaffat mig en Naim Atom till mina Guru Q10.
Ser att jag har 2 alternativ till möblering hemma och då mer bestämt placeringen av förstärkaren. I båda fall kommer jag inte kunna ha den så att jag har lika långa kablar. En sak som butiken nämnde var att Naim mådde bästa av kabel med få kardeler.
Har lite Gurukabel men den kommer inte att räcka.
Kommer i lite grovt behöva 8m till vänster samt 3 meter kabel till höger.
Vad för kabel funkar bra med Naim och hur brukar ni som har olika avstånd hantera skillnaden mellan kanalernas längd på kabel? Eller struntar ni att en är längre än den andra?

Använd naimkabel eller köp begagnade k20 . Ledarna + och - bör vara en aning separerade till naimförstärkare. Naim har åtminstone förr använt kabeln som en del i stabiliseringen av slutsteget. De använder inte spole på utgången. Använd helst samma längd till H och V kanal.

Eller strunta i rådet och köp vanlig 1,5 kvmm på kjell&company. :) Förstärkaren går inte sönder , som de kunde göra på 80-talet.
Lycka till, Naims förstärkare låter super.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-12-01 23:37

Det brukar väl rekommenderas att ha ungefär lika långa kablar till högtalarna? Och EKK är enkardelig så den borde ju vara optimal ur det avseendet. Men den är dj-igt jobbig att hantera (*smidig som ett järnrör*) och inte heller speciellt snygg, fast det går ju av avhjälpa med en kabelstrumpa. Det är också ganska tufft att få till anslutningarna eftersom EKK är så styv, men allt går att lösa, givetvis.
Vad är det för högtalaranslutning på Atom'en? Det står ngn varning att man inte ska byta bifogade kontakter med 4mm's kontakter.

Väldigt snygg apparat förresten!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2019-12-02 08:55

jansch skrev:Alltså....... med risk för att jag får en massa skit ......

Om en förstärkare har klara brister i konstruktionen, typ risk för självsvängning eller extremt taskig dämpfaktor över någon del av registret, eller extremt trist strömkapacitet behöver man oroa sig för vilken högtalarkabel som man använder om längderna är 8 meter eller mindre.(oavsett 4 eller 8 ohms högtalare)

Visst kan man hitta någon skitkabel som är sämre än gamla Televerkets ringledningskabel och som kostar 100ggr mer men då har man otur,

Visst kan det vara en fördel att t.ex. båda kablarna är lika långa men se då också till att annat som kan påverka lika mycket också åtgärdas .
Om jag ska vara lite lagom elak..... se till att du alltid är vattenkammad och att relativa luftfuktigheten är över 40% samt, inte minst, godisskålen på bordet är väl insmord med lätt uppvärmd ormolja. Och tänk på att inte använda strumpor i syntetmaterial som kan störa stereobilden.

Missförstå mej rätt - få kardeler...... om det är "rätt medicin" , köp EKK kabel från Biltema eller Jula. Då har du en kardel.

Förlåt, men jag skriver inte detta för att vara dum utan att för att det finns så mycket annat som i verkligheten ger pris/prestanda förbättringar - t.ex bättre högtalare.

Dock , om din övertygelse är att högtalarkablar är receptet till ett bättre ljud så kör på det. "Feel good investeringar" i hifi anläggningar är inte ovanligt.

Jag är definitivt inte i den övertygelsen att dyra kablar gör allt. Så klart, känns det rätt låter det bra. Feelgood, absolut. Men jag är inte i den kalibern att höra skillnad på kablar. Såvida nu att jag gör ett val utefter Naims konstruktion som kan äventyra funktion.

Om jag nu kör på att ha lika längder, hur har ni hanterat den kabel som har för mycket?
Att rulla ihop är väl som att skapa en spole.
Guru Q10
Ino A2
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12
REL T5i
REL HT1003 MK2

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2019-12-02 09:02

Bill50x skrev:Det brukar väl rekommenderas att ha ungefär lika långa kablar till högtalarna? Och EKK är enkardelig så den borde ju vara optimal ur det avseendet. Men den är dj-igt jobbig att hantera (*smidig som ett järnrör*) och inte heller speciellt snygg, fast det går ju av avhjälpa med en kabelstrumpa. Det är också ganska tufft att få till anslutningarna eftersom EKK är så styv, men allt går att lösa, givetvis.
Vad är det för högtalaranslutning på Atom'en? Det står ngn varning att man inte ska byta bifogade kontakter med 4mm's kontakter.

Väldigt snygg apparat förresten!

/ B

Mycket snygg! Inga problem där att övertyga frugan :).
Har oxå läst det där med att inte ersätta kontakterna. Någon som vet? När jag fick denna demad använde butiken inte Naims (vill jag minnas)
Guru Q10
Ino A2
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12
REL T5i
REL HT1003 MK2

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2019-12-02 09:24

Pappsen skrev:Om jag nu kör på att ha lika längder, hur har ni hanterat den kabel som har för mycket?

Nej, att rulla ihop en tvåledare är inte som att skapa en induktans, det är inga som helst problem med att göra det. Eventuella fält tar ut varandra eftersom det är två motriktade strömmar.

Så det är bara att göra en snygg rulle av den längre kabeln och gömma undan.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

jansch

Inläggav jansch » 2019-12-02 10:35

Pappsen skrev:Jag är definitivt inte i den övertygelsen att dyra kablar gör allt. Så klart, känns det rätt låter det bra. Feelgood, absolut. Men jag är inte i den kalibern att höra skillnad på kablar. Såvida nu att jag gör ett val utefter Naims konstruktion som kan äventyra funktion.

Om jag nu kör på att ha lika längder, hur har ni hanterat den kabel som har för mycket?

Har Naim gått ut med information om att dom har konstruktionsmissar i slutsteget och att det krävs speciella kablar för att slutsteget skall uppföra sig korrekt?

Slutsteget "ser" inte en kabel och en högtalare utan bara summan av motstånd och reaktanser. Kabelns andel är väldigt "snäll" jämfört med den last som högtalaren utsätter slutsteget för.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2019-12-02 13:43

jansch skrev:Har Naim gått ut med information om att dom har konstruktionsmissar i slutsteget och att det krävs speciella kablar för att slutsteget skall uppföra sig korrekt?

Miss och miss... Det var väl ett aktivt val att bygga stegen så att de självsvängde om man inte använde Naims specialkabel med brett separerade ledare. :D De specificerar minimilängder och kabeltyp.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2019-12-02 14:15

Hade det varit en enorm risk att köra andra kablar hade det väl ändå varit OBS!OBS på första sidan av manualen.
Jag får hitta en lämplig kabel som är möblerbar och där jag mest troligt använder vanliga bananer till förstärkaren.
Är det så att Naim har en egen konstruktion för dessa för att minimera risken för kortis eller är det någon speciell diameter på deras egna?
Guru Q10
Ino A2
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12
REL T5i
REL HT1003 MK2

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-12-05 08:35

Dessa Deltron har Naim och Linn kört med i många år. De passar, de är mekaniskt och elektriskt bra och med lödanslutning.
Jag använder själv dessa i HYBRIDDIST. Finns bl.a på Elfa. Dessa passar även till dina guru q10.
https://taktoton.com/deltron-banankontakt-silver.html

Kollade upp hur din naim såg ut på baksidan. Det är samma 4 mm bananingångar som på 80, 90-talet.

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2019-12-05 13:47

Utan att leta upp några bananer i flyttkaoset, men vad för diameter är det på nyare som gör att dessa inte passar? Så klar utgår jag ifrån att dom är tjockare och riskerar att skada de som sitter i förstärkaren.
Guru Q10
Ino A2
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12
REL T5i
REL HT1003 MK2

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-05 14:01

Standard är 4 mm och det har varit så lääänge. Det finns lite olika typer av banankontakter, solida icke-fjädrande, fjädrande av något slag typ den som Tangband visar här ovan. Det finns även andra typer med fjädrande lameller och så finns det hålbananer som spänner hela varvet runt, inte bara på något ställe som den ovan visade. Sedan kan även kontaktbrunnen vara invändigt fjädrande heller stel. Stelt innanmäte och solid icke-fjädrande bananhane går inte så bra ihop.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-12-06 00:04

Det finns banankontakter som är helt av metall och Naim kanske rädd för att användandet av sådana skulle kunna orsaka kortslutning?

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-12-06 11:39

Bill50x skrev:Det finns banankontakter som är helt av metall och Naim kanske rädd för att användandet av sådana skulle kunna orsaka kortslutning?

/ B

Det skulle jag också vara rädd för!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-12-06 12:01

paa skrev:
Bill50x skrev:Det finns banankontakter som är helt av metall och Naim kanske rädd för att användandet av sådana skulle kunna orsaka kortslutning?

Det skulle jag också vara rädd för!

Fast de kan ju vara ganska snygga...

Bild

/ B

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2019-12-09 18:44

Testade med de kontakter som sitter på Guru Solid och dessa fungerar utmärkt.
Problem solved!!
Guru Q10
Ino A2
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12
REL T5i
REL HT1003 MK2