Placering av högtalare - avsnitt 76

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav hifikg » 2019-12-31 14:59

i skrev:
petersteindl skrev:
eljulio skrev:En fråga till om placering. Vilka högtalare kan med fördel placeras på sidoväggarna istället för rakt fram som brukligt. Peter rekommenderar ju att placera äggen på sidoväggarna.

Kan dessa placeras på sidoväggarna? https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... e/87315941

Mvh


Dessa kan placeras på respektive sidovägg. Då placerar man höger högtalare på vänster sidovägg och vice versa. Jag demade OA52 redan då de kom med sådan placering och jag hade själv sådan placering med OA116 och OA2212 och även med OA6-typ1 som var rundstrålande och det var redan år 1976.

Då jag hade Ljudbutiken i Stockhlm rekommenderade jag kunder att prova så med sina OA52. Vissa kunder valde att fortsätta köra så med OA52. Det är inte alla som har plats på respektive sidovägg.

Mvh
Peter


Med höger högtalare menar du höger kanal? Varför skulle man sätta den på vänster sidovägg?


För att elementen spelar in i väggen annars :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav goat76 » 2019-12-31 15:06

hifikg skrev:Bra med tips om musik, det gillas alltid. Just nu har jag en harpa i lyssningsrummet. Stor och mäktig.


Ja visst är det riktigt kul med tips på musik, extra kul är det när den som tipsar beskriver hur han/hon upplever en specifik låt och vad det är som gör den speciell för personen som i tråden Din bästa illusion.
Det är också ganska fantastiskt vad man med dagens streaming med några knapptryck kan ta reda på om själv får samma upplevelse. Just nu sitter jag och lyssnar på den där harpan. :)

Måste även säga att det är härligt med så positiva människor som dig, du ger forumet nyans. Gott nytt år!!!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav hifikg » 2019-12-31 15:11

goat76 skrev:
hifikg skrev:Bra med tips om musik, det gillas alltid. Just nu har jag en harpa i lyssningsrummet. Stor och mäktig.


Ja visst är det riktigt kul med tips på musik, extra kul är det när den som tipsar beskriver hur han/hon upplever en specifik låt och vad det är som gör den speciell för personen som i tråden Din bästa illusion.
Det är också ganska fantastiskt vad man med dagens streaming med några knapptryck kan ta reda på om själv får samma upplevelse. Just nu sitter jag och lyssnar på den där harpan. :)

Måste även säga att det är härligt med så positiva människor som dig, du ger forumet nyans. Gott nytt år!!!


Tack detsamma! Tänk att den musiken finns för streaming, kanske borde jag skaffa en streamingtjänst efter nyår. Jag hittade skivan i äkta plast på en loppis i väntan på att frisören skulle snagga mig :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav goat76 » 2019-12-31 15:18

i skrev:
petersteindl skrev:
eljulio skrev:En fråga till om placering. Vilka högtalare kan med fördel placeras på sidoväggarna istället för rakt fram som brukligt. Peter rekommenderar ju att placera äggen på sidoväggarna.

Kan dessa placeras på sidoväggarna? https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... e/87315941

Mvh


Dessa kan placeras på respektive sidovägg. Då placerar man höger högtalare på vänster sidovägg och vice versa. Jag demade OA52 redan då de kom med sådan placering och jag hade själv sådan placering med OA116 och OA2212 och även med OA6-typ1 som var rundstrålande och det var redan år 1976.

Då jag hade Ljudbutiken i Stockhlm rekommenderade jag kunder att prova så med sina OA52. Vissa kunder valde att fortsätta köra så med OA52. Det är inte alla som har plats på respektive sidovägg.

Mvh
Peter


Med höger högtalare menar du höger kanal? Varför skulle man sätta den på vänster sidovägg?


Det Peter menar är att du fysiskt skiftar högtalarna så att höger högtalare står efter vänster sidovägg och spelar vänster kanal, och viseversa. Om du tittar på utformningen av OA52 så får du på så vis elementen speglade mer mot lyssnaren, annars kommer de spela snett mot framväggen.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav STDI » 2019-12-31 15:27

i skrev:
petersteindl skrev:
eljulio skrev:En fråga till om placering. Vilka högtalare kan med fördel placeras på sidoväggarna istället för rakt fram som brukligt. Peter rekommenderar ju att placera äggen på sidoväggarna.

Kan dessa placeras på sidoväggarna? https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... e/87315941

Mvh


Dessa kan placeras på respektive sidovägg. Då placerar man höger högtalare på vänster sidovägg och vice versa. Jag demade OA52 redan då de kom med sådan placering och jag hade själv sådan placering med OA116 och OA2212 och även med OA6-typ1 som var rundstrålande och det var redan år 1976.

Då jag hade Ljudbutiken i Stockhlm rekommenderade jag kunder att prova så med sina OA52. Vissa kunder valde att fortsätta köra så med OA52. Det är inte alla som har plats på respektive sidovägg.

Mvh
Peter


Med höger högtalare menar du höger kanal? Varför skulle man sätta den på vänster sidovägg?

Nej, höger högtalare på vänster vägg spelande vänster kanal. Tänk så här:
Carlssonhögtalarna är gjorda spegelvända, alltså en vänster och en höger högtalare. De ska stå med ryggen mot väggen och är byggda så att de är riktade inåt mot lyssningsplatsen.
Ställ upp högtalarna mot långväggen med högerhögtalaren nära hörnet och vänsterhögtalaren nära mitten av väggen. Ställ dig mitt emellan högtalaren och mitt emellan långväggarna. Nu kan du lyssna på dem i stereo även om du står för nära dem.
Vänd dig nu 90 grader moturs. Då har du vänsterhögtalaren istället snett fram till höger. Men riktad mot dig. Koppla om så att den spelar högerkanal.
Ta högerhögtalaren och ställ på motsvarande sätt på vänsterväggen spelande vänster kanal.
Nu står alltså högtalarna med ryggarna mot resp vägg och spelar mot ena kortväggen där din lyssningsplats är.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav i » 2020-01-01 01:58

Tack för svaren. Borde jag förstås ha förstått... :oops: :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav petersteindl » 2020-01-01 07:10

goat76 skrev:
i skrev:
petersteindl skrev:
Dessa kan placeras på respektive sidovägg. Då placerar man höger högtalare på vänster sidovägg och vice versa. Jag demade OA52 redan då de kom med sådan placering och jag hade själv sådan placering med OA116 och OA2212 och även med OA6-typ1 som var rundstrålande och det var redan år 1976.

Då jag hade Ljudbutiken i Stockhlm rekommenderade jag kunder att prova så med sina OA52. Vissa kunder valde att fortsätta köra så med OA52. Det är inte alla som har plats på respektive sidovägg.

Mvh
Peter


Med höger högtalare menar du höger kanal? Varför skulle man sätta den på vänster sidovägg?


Det Peter menar är att du fysiskt skiftar högtalarna så att höger högtalare står efter vänster sidovägg och spelar vänster kanal, och viseversa. Om du tittar på utformningen av OA52 så får du på så vis elementen speglade mer mot lyssnaren, annars kommer de spela snett mot framväggen.


Japp, helt korrekt. :)

Idag är första dagen på ett nytt decennium. Det skall bli spännande.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav hifikg » 2020-03-24 01:19

petersteindl skrev:...
Idag är första dagen på ett nytt decennium. Det skall bli spännande.


Visst är det :)
Sitter nöjd :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster