Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Så placeringen och avståndet högtalare- framvägg påverkar upplevelsen av ALLA instrument, inte bara basen eller basgångarna.
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Så placeringen och avståndet högtalare- framvägg påverkar upplevelsen av ALLA instrument, inte bara basen eller basgångarna.
Fast det handlar väl om balansen mellan bas och de övriga instrumenten? Det händer rätt mycket när man ändrar avståndet högtalare till bakomvarande vägg. Det fasas i och ur rejält! Ovanför basområdet sker det också saker men kanske mest är det stereoperspektivet som ändras. Sedan är det ju det där med lyssningspositionen. När den flyttas ändrar man på en massa parametrar. Det finns de som inte alls är känsliga för något av detta utan nöjer sig mera att ha en loungeliknande återgivning där man inte alls befinner sig i sweetspot….
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Så placeringen och avståndet högtalare- framvägg påverkar upplevelsen av ALLA instrument, inte bara basen eller basgångarna.
Fast det handlar väl om balansen mellan bas och de övriga instrumenten? Det händer rätt mycket när man ändrar avståndet högtalare till bakomvarande vägg. Det fasas i och ur rejält! Ovanför basområdet sker det också saker men kanske mest är det stereoperspektivet som ändras. Sedan är det ju det där med lyssningspositionen. När den flyttas ändrar man på en massa parametrar. Det finns de som inte alls är känsliga för något av detta utan nöjer sig mera att ha en loungeliknande återgivning där man inte alls befinner sig i sweetspot….
Håller med dig . Förutom detta:
Du skriver att balansen påverkas mellan bas och de övriga instrumentet. Jag påstår att de allra flesta instrument , inte bara elbasen eller kontrabasen, påverkas eftersom interferenserna från framväggen påverkar alla instrument vid de frekvenser det handlar om , dvs kring 100-800 Hz . Utom möjligen triangel
Tangband skrev:Goat76- Bra tips att se över placeringen om lyssningspositionen ändras.
Några brasklappar från en amatör
Du nämner att man i första hand bör lyssna till basåtergivningens tydlighet och kvalitet vid justering av avstånd högtalare- framvägg. Man kan göra det, det är många gånger enklast, men ...
Kom ihåg att ett riktigt instrument spelar alla frekvenser samtidigt . Det finns ingen uppdelning i bas/mellan/diskant. . En elbas spelar övertoner högt upp i diskantregistret.
En sångare eller flöjtist har övertoner långt högre än grundtonerna.
Så placeringen och avståndet högtalare- framvägg påverkar upplevelsen av ALLA instrument, inte bara basen eller basgångarna.
Tangband skrev:Det du beskriver gäller nog fristående golvare eller stativare som är höggradigt beroende av samspelet med en odämpad framvägg. Är framväggen ( väggen bakom högtalarna ) dämpad däremot så är sambanden inte lika tydliga, dvs det blir mindre skillnad vid annan placering/justering av högtalarna. Man får väl utgå från att konstruktören ( i ditt fall Phil Budd ) har lyssnat på högtalarna i stereo i ett normalt odämpat vardags-rum med ett visst avstånd till högtalarna. Optimeringen av filtret ( både passivt och exakt ) har säkerligen gjorts med den placeringen. Det innebär att det finns en optimerad punkt angående placeringen vs lyssnarna där Linns lyssningspanel blev nöjda .
Edit : under R Crawfords tid så användes tapebitar på golvet för exakt utmärkning av placeringen för Keltik medan det aktiva filtret optimerades för uppställning av högtalarna och då lyssningspanelen lyssnade . Jag antar att det går till på samma sätt även nu.
Carlsson och vissa andra högtalare ska väl stå mot vägg. Men såklart bör man experimentera med bredden på placeringen mellan högtalarna. En likbent triangel blir sällan bäst. En fråga man bör ställa sig - hur satt Carlsson och hur var hans högtalare placerade ? Det kanske finns någon som vet ?
Högtalare med bra spridning 30 grader åt sidan utan peakar eller dippar låter ofta bra även om de inte står placerade helt perfekt i rummet. Dvs någon cm hit eller dit gör mindre skillnad - min erfarenhet.
Tumregler suger var det nån som sa , och man får prova sig fram
Tangband skrev:Kan nämna att min kompis som äger akudorik katalyst ringde upp mig för ett tag sedan . Han hade optimerat sina högtalare denna gång med hjälp av en installatör. Det visade sig att högtalarens framsida på baffeln befann sig exakt 43 cm från framväggen. Detta gav optimalt resultat upplevelsemässigt. Då jag berättade att mina Hybriddist redan var placerade med 43 cm avstånd baffel- framvägg i mitt rum, så blev det två tappade hakor.
hcl skrev:Det finns flera fallgropar när det gäller injustering av anläggningar och just högtalarplacering är både viktigt och nödvändigt. Det viktigaste är, tycker jag, är att undvika att ”designa ljudet” så att skivorna låter som man vill. Ett konstigt råd? Ja, jo, men ... Problemet är att om inspelningarna man använder inte låter exakt som det ljud man eftersträvar så kommer man, med vald placering, påföra en färgning som förvisso får de valda testspåren att låta som önskat, men sannolikt inte passar lika bra på många andra inspelningar. Det handlar om optimering och all optimering handlar om att ha rätt målfunktion. Ett säkrare sätt är att under flytta-lyssna fasen ta fasta på något säkrare än hur man vill att ljuden skall ”låta”. Det är där ”tune-dem” kommer in. Ett hånat begrepp, men tror jag ofta hånat mer av oförståelse än på grund insikt. Dels har vi skillnaden mellan anslagsljud (högre andel av direktljud+tidiga reflexer) och instrument+ambiens (inspelat + lyssningsrum). Precis som Tangband med flera skrivit skärmkilometer om så innehåller de första ms av ljuden (anslagsljudet) direktljud och första reflex (dominerat av väggen bakom högtalarna och golvreflex). Att göra en optimering utifrån en musikorienterat perspektiv är nog oftast säkrare än ur ett ljudkaraktärsperspektiv, men där måste givetvis ett stort mått av personliga preferenser få styra. Med musikperspektiv menar jag att mer fokusera på hur väl stämda instrumenten förefaller vara och hur väl man hör hur de trakteras. Ett välstämt instrument (vilket man i de flesta fall kan anta gäller) låter stämt (”snyggt”) som en helhet från anslag till utklingning. Om högtalarna är dåliga/eller illa integrerade i rummet så kommer intrumentens totalklang (grundton+övertoner) inte ge ett lika bra/snyggt instrumentljud om man har olycklig utsläckning och förstärkning för vissa frekvenser, både för anslag och utklingning. Det som balanseras är både direktljud/anslag d.v.s. interagerande med närliggande ytor (högtalarnas frekevenskurva mot lyssningsområdet samt i några specifika riktningar) och därefter högtalarnas totala energispridningsmönster och rummets efterklang. Grovt kan man givetvis mäta hur högtalare+rum fungerar tillsammans, men en mätning kan inte ge svar på vilken balans som upplevs som ”optimal” eller ”bäst”. En detalj som jag kan tycka är en aning frustrerande är att ju bättre anläggning man har, d.v.s. ju exaktare anläggningen är att det blir ännu mer känsligt att högtalarna är välintegrerade i rummet.
Något man också bör ta med när man diskuterar högtalarplacering är för vilka förutsättningar högtalaren är designad. En högtalare konstruerad för att stå helt fritt bör givetvis placeras med hänsyn till det och kan vara svår att få att låta optimalt stående nära odämpad vägg (med nära avses grovt <1-2 m). Den lösning som jag tror är lättast att få bra är den som IÖ valt d.v.s. högtalarna designas för att stå nära dämpad vägg, där dämningen är explicit specificerad. Det är inte alltid den lösningen tas emot helt positivt ur ett möbleringsperspektiv. Carlsson, Bremen är andra designkoncept som tar hänsyn till rummet på ett kontrollerat sätt. Även märken som Linn har alltid haft (och säkert många andra) med rummet som en del i högtalardesignen, även om det kanske inte framgår lika tydligt av deras design. De förutsätter dock en kal bakvägg, vilket medger OCH kräver anpassning även högre upp i frekvens. En sådan lösning medger förvisso något större justeringsmöjligheter, men ställer också samtidigt större krav på exakt placering. Alla lösningar har för och nackdelar. Största nackdelarna med konstruktioner som förutsätter dämpning är givetvis att de kräver ingrepp i rummet (med allt vad det för med sig) eller krav på helt fri placering har också sina sidor (andra i hushållet kan t.ex. ha åsikter...).
goat76 skrev:Tangband skrev:Kan nämna att min kompis som äger akudorik katalyst ringde upp mig för ett tag sedan . Han hade optimerat sina högtalare denna gång med hjälp av en installatör. Det visade sig att högtalarens framsida på baffeln befann sig exakt 43 cm från framväggen. Detta gav optimalt resultat upplevelsemässigt. Då jag berättade att mina Hybriddist redan var placerade med 43 cm avstånd baffel- framvägg i mitt rum, så blev det två tappade hakor.
Det där med att ni hamnade på exakt samma avstånd från vägg var nog mer en slump. Högtalarnas optimala placering är specifikt för varje enskilt rum, det finns inget specifikt mått man kan utgå ifrån och eftersom ni har olika rum och olika högtalare så är det inte säkert att dina högtalare skulle fungera bäst med samma avstånd i hans lyssningsrum.
Det är såklart möjligt att både era rum och era högtalare är så pass lik varandra att en väldigt snarlik placering ger liknande resultat.
goat76 skrev: . . .
4. When distance apart has been optimised, it's now time to test Toe In. If you are short of time, skip this step! I find that in about 95% of installations, toe in should be zero. There are exceptions, however, so if you have the time, it's worth testing. The point around which a loudspeaker rotates while remaining at the optimal distance from the rear wall and from the other speaker is the centre of the woofer, where the dustcap is. When you try toe in, rotate the speaker around this point. And take really small steps! A tiny angle, with a few mm more on one side of the cabinet than the other against the rear wall, often has a very strong effect. If it's worse than no toe in, try a little more. Continue until you get an idea of what toe in does - musically! Often it "smears" the sharpness of the bass notes and in some cases, this is better. Often it's not. The music will tell you.
5. If Toe In was better, you will need to keep track of the difference between inner corner and outer corner of the cabinet - to keep the amount of toe in constant. Otherwise you keep the speakers straight. Now redo step 3 and step 2, this time fine tuning them further. First do the distance apart, at least down to a quarter of a cm. Sometime those last mm gives the greatest AHA!-moments. Then do the distance against the rear wall - and here, you do the speakers one at a time! First the left and then the right. The rear wall might not be straight and you might end up with left and right speaker having a slight difference in their distance against rear wall.[/b][/i]
Jag tycker det är en riktigt bra metod och består trots allt egentligen av en massa självklarheter.
. . .
Punkt 4: Det är väl på den här punkten ganska många här på Faktiskt har en annan uppfattning än herr Lejonklou och toe-in används mer extremt, inget fel med det för det har nog mycket att göra med vad som passar bäst för olika högtalare.
Jag har en högtalare som rekommenderas att stå i princip rakt ut eller med väldigt lätt invinkling så jag använder toe-in som ett precissions-instrumet för att ytterligare finjustera fokus på främst sången. Man kan nog annars utgå från tillverkarens rekommendationer vad gäller toe-in och finjustera därefter.
. . .
Det var det, det. Kanske hjälper det någon eller kanske ingen alls? Bu eller bä!
petersteindl skrev:goat76 skrev: . . .
4. When distance apart has been optimised, it's now time to test Toe In. If you are short of time, skip this step! I find that in about 95% of installations, toe in should be zero. There are exceptions, however, so if you have the time, it's worth testing. The point around which a loudspeaker rotates while remaining at the optimal distance from the rear wall and from the other speaker is the centre of the woofer, where the dustcap is. When you try toe in, rotate the speaker around this point. And take really small steps! A tiny angle, with a few mm more on one side of the cabinet than the other against the rear wall, often has a very strong effect. If it's worse than no toe in, try a little more. Continue until you get an idea of what toe in does - musically! Often it "smears" the sharpness of the bass notes and in some cases, this is better. Often it's not. The music will tell you.
5. If Toe In was better, you will need to keep track of the difference between inner corner and outer corner of the cabinet - to keep the amount of toe in constant. Otherwise you keep the speakers straight. Now redo step 3 and step 2, this time fine tuning them further. First do the distance apart, at least down to a quarter of a cm. Sometime those last mm gives the greatest AHA!-moments. Then do the distance against the rear wall - and here, you do the speakers one at a time! First the left and then the right. The rear wall might not be straight and you might end up with left and right speaker having a slight difference in their distance against rear wall.[/b][/i]
Jag tycker det är en riktigt bra metod och består trots allt egentligen av en massa självklarheter.
. . .
Punkt 4: Det är väl på den här punkten ganska många här på Faktiskt har en annan uppfattning än herr Lejonklou och toe-in används mer extremt, inget fel med det för det har nog mycket att göra med vad som passar bäst för olika högtalare.
Jag har en högtalare som rekommenderas att stå i princip rakt ut eller med väldigt lätt invinkling så jag använder toe-in som ett precissions-instrumet för att ytterligare finjustera fokus på främst sången. Man kan nog annars utgå från tillverkarens rekommendationer vad gäller toe-in och finjustera därefter.
. . .
Det var det, det. Kanske hjälper det någon eller kanske ingen alls? Bu eller bä!
Hur definierar de "Toe in" = zero?
1.) Är "Toe in" = zero att höger högtalare är riktad mot höger öra och vänster högtalare riktad mot vänster öra då lyssnaren befinner sig exakt i sweetspot d v s med ekvidistans från högtalarna?
1A.) Är "Toe in" = zero att höger högtalare är riktad mot höger öra och vänster högtalare riktad mot vänster öra oavsett lyssnarens placering?
2.) Är "Toe in" = zero att höger högtalare är riktad mot lyssnarens huvuds mittpunkt och vänster högtalare riktad mot lyssnarens huvuds mittpunkt då lyssnaren befinner sig exakt i sweetspot d v s med ekvidistans från högtalarna?
2A.) Är "Toe in" = zero att höger högtalare är riktad mot lyssnarens huvuds mittpunkt och vänster högtalare riktad mot lyssnarens huvuds mittpunkt oavsett lyssnarens placering i rummet?
3.) Är "Toe in" = zero att höger högtalare och vänster högtalare är riktade på så sätt att om man drar en linje från höger högtalares front till vänster högtalares front så skall båda högtalarna vara riktade ortogonalt mot den linjen och mot det rumssegment som är där lyssnaren befinner sig? (Man kan ju i princip vända högtalarna mot vägg, så som Bose 901 gör med 8/9 d v s 88,89 % av dess utstrålade ljud. Man kan även tänka sig ett extremfall att man sitter mellan högtalaren och högtalarväggen om man exempelvis har ett avstånd mellan högtalare och högtalarvägg på 0,5 - 2 meter.)
4.) Är "Toe in" = zero någon annan vinkling än i ovanstående punkter 1 - 3?
goat76 skrev:petersteindl skrev:goat76 skrev: . . .
4. When distance apart has been optimised, it's now time to test Toe In. If you are short of time, skip this step! I find that in about 95% of installations, toe in should be zero. There are exceptions, however, so if you have the time, it's worth testing. The point around which a loudspeaker rotates while remaining at the optimal distance from the rear wall and from the other speaker is the centre of the woofer, where the dustcap is. When you try toe in, rotate the speaker around this point. And take really small steps! A tiny angle, with a few mm more on one side of the cabinet than the other against the rear wall, often has a very strong effect. If it's worse than no toe in, try a little more. Continue until you get an idea of what toe in does - musically! Often it "smears" the sharpness of the bass notes and in some cases, this is better. Often it's not. The music will tell you.
5. If Toe In was better, you will need to keep track of the difference between inner corner and outer corner of the cabinet - to keep the amount of toe in constant. Otherwise you keep the speakers straight. Now redo step 3 and step 2, this time fine tuning them further. First do the distance apart, at least down to a quarter of a cm. Sometime those last mm gives the greatest AHA!-moments. Then do the distance against the rear wall - and here, you do the speakers one at a time! First the left and then the right. The rear wall might not be straight and you might end up with left and right speaker having a slight difference in their distance against rear wall.[/b][/i]
Jag tycker det är en riktigt bra metod och består trots allt egentligen av en massa självklarheter.
. . .
Punkt 4: Det är väl på den här punkten ganska många här på Faktiskt har en annan uppfattning än herr Lejonklou och toe-in används mer extremt, inget fel med det för det har nog mycket att göra med vad som passar bäst för olika högtalare.
Jag har en högtalare som rekommenderas att stå i princip rakt ut eller med väldigt lätt invinkling så jag använder toe-in som ett precissions-instrumet för att ytterligare finjustera fokus på främst sången. Man kan nog annars utgå från tillverkarens rekommendationer vad gäller toe-in och finjustera därefter.
. . .
Det var det, det. Kanske hjälper det någon eller kanske ingen alls? Bu eller bä!
Hur definierar de "Toe in" = zero?
1.) Är "Toe in" = zero att höger högtalare är riktad mot höger öra och vänster högtalare riktad mot vänster öra då lyssnaren befinner sig exakt i sweetspot d v s med ekvidistans från högtalarna?
1A.) Är "Toe in" = zero att höger högtalare är riktad mot höger öra och vänster högtalare riktad mot vänster öra oavsett lyssnarens placering?
2.) Är "Toe in" = zero att höger högtalare är riktad mot lyssnarens huvuds mittpunkt och vänster högtalare riktad mot lyssnarens huvuds mittpunkt då lyssnaren befinner sig exakt i sweetspot d v s med ekvidistans från högtalarna?
2A.) Är "Toe in" = zero att höger högtalare är riktad mot lyssnarens huvuds mittpunkt och vänster högtalare riktad mot lyssnarens huvuds mittpunkt oavsett lyssnarens placering i rummet?
3.) Är "Toe in" = zero att höger högtalare och vänster högtalare är riktade på så sätt att om man drar en linje från höger högtalares front till vänster högtalares front så skall båda högtalarna vara riktade ortogonalt mot den linjen och mot det rumssegment som är där lyssnaren befinner sig? (Man kan ju i princip vända högtalarna mot vägg, så som Bose 901 gör med 8/9 d v s 88,89 % av dess utstrålade ljud. Man kan även tänka sig ett extremfall att man sitter mellan högtalaren och högtalarväggen om man exempelvis har ett avstånd mellan högtalare och högtalarvägg på 0,5 - 2 meter.)
4.) Är "Toe in" = zero någon annan vinkling än i ovanstående punkter 1 - 3?
Jag definierar inte toe-in alls efter några förutbestämda regler vad som kan anses vara läge "zero", det får andra göra som är mer tekniskt kvalificerade än mig att avgöra detta.
Jag vet inte hur många grader jag har invinklat just mina högtalare men det är extremt lite och helt baserat på att bara finjustera eller hitta "skärpan" för de ljud som är panorerade mot mitten i ljudbilden.
Till störta del har jag hittat "kroppen" i dessa mitt-panorerade ljud med hjälp av avståndet mellan frontarna men eftersom det är en avvägning med var lyssningsplatsen är, som också den är en parameter man kan justeras vad gäller placering i förhållande till högtalarnas placering så finjusteras "skärpan" i mitten med lite toe-in.
Saken är den att man inte alltid har möjlighet att placera precis allt på sin optimala plats, därför är det bra att man har alla dessa paramtrar att "skruva" med.
RogerGustavsson skrev:Precis som redan nämnts, det är rums- och högtalarberoende. Det är inte bara att slänga in ett par högtalare i ett rum oavsett konstruktions- och placeringsprinciper. Inte ens de som är annonserade som gjorda för vanliga rum!
petersteindl skrev:...
Intressant! Om du nu inte har en susning om vad som är noll toe-in, kan du då förklara vad du menar med "extremt lite toe-in"? Vad är egentligen toe-in? Vad menas med begreppet? Jag förstår inte vad som menas med toe-in. Kan du eller någon annan förklara. Om man kan förklara vad toe-in är, så borde man med förklaringsmodellen kunna härleda vad "noll toe-in" är, eller?!
Vem vet, du kanske i själva verket inte har toe-in? Du kanske har i själva verket har toe-out?
petersteindl skrev:goat76 skrev:petersteindl skrev:
Hur definierar de "Toe in" = zero?
1.) Är "Toe in" = zero att höger högtalare är riktad mot höger öra och vänster högtalare riktad mot vänster öra då lyssnaren befinner sig exakt i sweetspot d v s med ekvidistans från högtalarna?
1A.) Är "Toe in" = zero att höger högtalare är riktad mot höger öra och vänster högtalare riktad mot vänster öra oavsett lyssnarens placering?
2.) Är "Toe in" = zero att höger högtalare är riktad mot lyssnarens huvuds mittpunkt och vänster högtalare riktad mot lyssnarens huvuds mittpunkt då lyssnaren befinner sig exakt i sweetspot d v s med ekvidistans från högtalarna?
2A.) Är "Toe in" = zero att höger högtalare är riktad mot lyssnarens huvuds mittpunkt och vänster högtalare riktad mot lyssnarens huvuds mittpunkt oavsett lyssnarens placering i rummet?
3.) Är "Toe in" = zero att höger högtalare och vänster högtalare är riktade på så sätt att om man drar en linje från höger högtalares front till vänster högtalares front så skall båda högtalarna vara riktade ortogonalt mot den linjen och mot det rumssegment som är där lyssnaren befinner sig? (Man kan ju i princip vända högtalarna mot vägg, så som Bose 901 gör med 8/9 d v s 88,89 % av dess utstrålade ljud. Man kan även tänka sig ett extremfall att man sitter mellan högtalaren och högtalarväggen om man exempelvis har ett avstånd mellan högtalare och högtalarvägg på 0,5 - 2 meter.)
4.) Är "Toe in" = zero någon annan vinkling än i ovanstående punkter 1 - 3?
Jag definierar inte toe-in alls efter några förutbestämda regler vad som kan anses vara läge "zero", det får andra göra som är mer tekniskt kvalificerade än mig att avgöra detta.
Jag vet inte hur många grader jag har invinklat just mina högtalare men det är extremt lite och helt baserat på att bara finjustera eller hitta "skärpan" för de ljud som är panorerade mot mitten i ljudbilden.
Till störta del har jag hittat "kroppen" i dessa mitt-panorerade ljud med hjälp av avståndet mellan frontarna men eftersom det är en avvägning med var lyssningsplatsen är, som också den är en parameter man kan justeras vad gäller placering i förhållande till högtalarnas placering så finjusteras "skärpan" i mitten med lite toe-in.
Saken är den att man inte alltid har möjlighet att placera precis allt på sin optimala plats, därför är det bra att man har alla dessa paramtrar att "skruva" med.
Intressant! Om du nu inte har en susning om vad som är noll toe-in, kan du då förklara vad du menar med "extremt lite toe-in"? Vad är egentligen toe-in? Vad menas med begreppet? Jag förstår inte vad som menas med toe-in. Kan du eller någon annan förklara. Om man kan förklara vad toe-in är, så borde man med förklaringsmodellen kunna härleda vad "noll toe-in" är, eller?!
Vem vet, du kanske i själva verket inte har toe-in? Du kanske har i själva verket har toe-out?
Mvh
Peter
Bill50x skrev:Fast vad kallar man det om de hänger på motstående väggar?
Tell skrev:Noll toe in så står högtalarna mot lyssnaren men parallellt med varandra, 45 grader toe in så står varje högtalare vridna 45 grader in mot varandra med frontarna och 45 toe out så är dom vridna bort från varandra istället.
hcl skrev:petersteindl skrev:...
Intressant! Om du nu inte har en susning om vad som är noll toe-in, kan du då förklara vad du menar med "extremt lite toe-in"? Vad är egentligen toe-in? Vad menas med begreppet? Jag förstår inte vad som menas med toe-in. Kan du eller någon annan förklara. Om man kan förklara vad toe-in är, så borde man med förklaringsmodellen kunna härleda vad "noll toe-in" är, eller?!
Vem vet, du kanske i själva verket inte har toe-in? Du kanske har i själva verket har toe-out?
Jag kan inte säkert veta vad goat76 avser med ”toe-in”, men jag definierar zero toe-in som då en helt (sett uppifrån) symmetrisk högtalare står så, att avståndet från varje horisontellt centrerat element är samma till en till högtalaren vinkelrät bakvägg, oavsett högervarv eller vänstervarv. Zero toe-in är således inte väldefinierat för icke symmetriska högtalare eller rum med mer oregelbundna ytor.
jansch skrev:Tell skrev:Noll toe in så står högtalarna mot lyssnaren men parallellt med varandra, 45 grader toe in så står varje högtalare vridna 45 grader in mot varandra med frontarna och 45 toe out så är dom vridna bort från varandra istället.
Det vore rimligt att definiera "toe in" utifrån att högtalarnas 0-axel är riktad mot lyssningsplatsen. Alltså, "toe in" (eller to out) är ur lyssnarens perspektiv.
Om man inte utgår från lyssnaren måste man ju alltid definiera lyssningsavstånd och avstånd mellan högtalarna.
Det som är viktigt är ju högtalarens vinkel i relation till lyssnaren......eller.....
Alltså.... vad är det för vits med att veta vinkeln utifrån parallella 0-axlar om man inte vet stereovinkeln?
goat76 skrev:jansch skrev:Tell skrev:Noll toe in så står högtalarna mot lyssnaren men parallellt med varandra, 45 grader toe in så står varje högtalare vridna 45 grader in mot varandra med frontarna och 45 toe out så är dom vridna bort från varandra istället.
Det vore rimligt att definiera "toe in" utifrån att högtalarnas 0-axel är riktad mot lyssningsplatsen. Alltså, "toe in" (eller to out) är ur lyssnarens perspektiv.
Om man inte utgår från lyssnaren måste man ju alltid definiera lyssningsavstånd och avstånd mellan högtalarna.
Det som är viktigt är ju högtalarens vinkel i relation till lyssnaren......eller.....
Alltså.... vad är det för vits med att veta vinkeln utifrån parallella 0-axlar om man inte vet stereovinkeln?
Du har rätt, det finns absolut ingen vits att veta den exakta vinkeln eftersom detta avgörs med hörselns hjälp för den specifika lyssningsmiljön och saknar därmed betydelse för någon annan för hans lyssningsmiljö, han får hitta en vinkel som fungerar bäst för det rum och de högtalare han har.
Om fyra fem killar på forumet Faktiskt i lilla Sverige bestämmer sig för att kalla högtalarens invinkling rakt mot lyssnaren för 0-axel så kommer de få väldigt svårt att i resten av världen göra sig förstådd, för i hela världen är normen 0 grader toe-in när högtalaren pekar rakt fram från bakomliggande vägg förutsatt att den är en helt vanlig rak vägg.
hifikg skrev:Apogee Duettorna står toe-in-zero, dvs helt vinkelrätt mot väggarna, men någon natt ska jag busa till det o vinkla dem av bara f-n
Börjar bli dags nu, för nu börjar den internationella marknaden få upp ögonen för dem.
Morello skrev:Gissa.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster