Placering av högtalare - avsnitt 76

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav Tangband » 2019-12-23 12:11

Det finns ingen utgröpning i lådan bakom 3Karrayen i akudorikhögtalaren. Baselementet är däremot försänkt pga den tjocka baffeln ett antal cm in i lådan, boomern delas tillräckligt lågt ( 300 Hz ) för att det inte ska uppstå diffraktion pga kanterna i försänkningen.

Man kan ju undra varför man inte har en urgröpning på akudorik samt en studiomonitor ( 318a ), eftersom man har det på övriga nuvarande modeller med 2K och 3K array . Mätresultaten med sinussvep rakt framför högtalaren blir dock bättre utan urgröpning. Vilket mina egna mätningar visar. :) Golvaren Akubarik och klimax 350 som är dyrare har ”skålen” bakom diskanten.

Jag skulle därför tro att ”skålen” bakom diskanterna i många av högtalarna med 3K array har en ljudmässig mening, precis som matssvensson skriver med mailsvaret från Linn. Jag skulle också tro att passiva 3K array och aktiva med exaktteknik mäter lite olika, med dsp går det ju att jämna till vissa saker enkelt.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav matssvensson » 2019-12-23 13:37

Tangband skrev:Det finns ingen utgröpning i lådan bakom 3Karrayen i akudorikhögtalaren. Baselementet är däremot försänkt pga den tjocka baffeln ett antal cm in i lådan

Baselementet sitter delvis bakom arrayen på Akudorik (och även 318a) och elementet är konformat. Akustiskt fungerar det på likartat sätt som ”skålen” på de större modellerna.

Jag har gjort en hel del mätningar på Akubarik både med och utan Exakt, men just nu är de inte tillgängliga efter en ”uppgradering” till Windows 10 på min dator. Vad jag minns ändrades inte utstrålningsmönstret i någon dramatisk utsträckning med eller utan Exakt, vilket inte förvånar eftersom effekten är av akustisk natur från diffraktions/reflexions mönstren på grund av urgröpningen kring elementen. Exakt tidskorrigerade däremot högtalarens pulssvar (linjärfas filtrering) i horisontalled.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav goat76 » 2019-12-23 13:56

matssvensson skrev:Det jag läst och fått som svar när jag frågat deras konstruktörer om Linns 2/3k arrayer och urgröpningen bakom den är att:
- arrayerna syftar till att placera elementen så nära varandra som möjligt för så punktformig utstrålning som möjligt.
- urgröpningen syftar till att bredda sweet spot genom tids-intensitets kompensation när man flyttar sig närmare den ena högtalaren.

Vad jag förstår är deras array högtalare därmed inte konstruerade för att vinklas in helt mot lyssningsplatsen eller mer än så vid placering. Hur väl de lyckats med dessa intentioner kan man ju lyssna sig till, eller studera det som skrivits och mätts på dem om man tycker det är intressant.


Kul, då har vi äntligen fått svar på den där urgröpningen och varför jag inte upplever att ljudbilden på mina högtalare kantrar så väldigt tydligt när man flyttar sig lite i sidled. Precis som du säger, Linns högtalare är helt enkelt konstruerade för att stå utan någon större invinkling.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav IngOehman » 2019-12-26 23:37

Man kan beskriva det så. Men frågan är vad som kom först, hönan eller ägget...

Tittar man tillbaka i tiden så var Linns högtalare från begynnelsen rekommenderade att ställas platt mot vägg (Linn Sara, Linn Kan, Linn Isobarik...) men utan att ha givits några egenskaper som fick det att fungera, fungera i betydelsen ge en någotsånär stabil ljudbild.

Så kanske måste man skilja mellan konstruktion och fynd?

Den som konstruerar utgår normalt fram data och sin specifika insikt och kunskap.

Den som ”gör fynd” däremot gör möjligen en massa olika saker, eller snubblar bara på något, och finner att en lösning kanske är mindre dålig än en annan.

Det betyder på inget sätt varken att någon insikt finns (om akustik, psykoakustik...) finns, eller att det är rimligt att kalla det att ”konstruera” i betydelsen att göra något med en avsikt.

Vem som helst, även helt utan kunskap, kan ju göra ett fynd. Även ett litet är ju ett.

Intrycket jag får av dagens Linn-högtalare är att de primärt är ideologiska/designprodukter, som av en händelse mäter riktigt dåligt i nollgradersriktningen, på ett sätt som primärt kännetecknas av destruktiva interferenser i det psykoakustiskt mest dominerande registret. Och detta GER defakto en mindre instabil ljudbild om de används utan invinkling.

Men en högtalare som konstruerats med insikt blir såklart MYCKET bättre eftersom den stämmer i hela registret och ger användaren ett mycket bra verktyg för att med små justeringar kunna balansera fram en stabil ljudbild.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav goat76 » 2019-12-27 22:02

Ingvar, varför tror du inte Linn har en tydlig insikt i hur och vad de värderar när de utvecklar sina högtalare?

Högtalarna är uppenbart gjorda för att fungera väl i de allra vanligaste lyssningsmiljöer som exempelvis ett normalt vardagsrum, och då menar jag inte ett "under-möblerat"/nästan helt kalt rum, utan mer ett rum utan specifika åtgärder som ljudabsorbenter eller liknande.
Lite av samma utgångspunkt vad gäller utveckla högtalarna efter de förutsättningar ett normalt rum har, aningen åt det tänket som ligger bakom Carlsson högtalare, men där Linn kanske möjligen lagt ett annat fokus på andra saker de anser viktigast för musikupplevelse, och det tycker jag de lyckas väldigt bra med.

hcl tyckte jag framförde det bra där Linn ofta sticker ut från mängden.
hcl skrev:Jag har haft utrustning tillverkad av Linn under många år, utrustning som jag använder för att lyssna på musik med dagligen. Via en något urartad hobbyverksamhet har jag under åren haft förmånen att komma nära allehanda musikskapande i såväl live-sammanhang som inspelningssammanhang och det är extremt få anläggningar som enligt min mening förmår återge musik så som den kan förmedlas live. Anleningen att jag har fastat för just Linn är att deras utrustning presterar tämligen bra när det gäller detta.



Om man tar en titt på Linns olika högtalare i det nuvarande sortimentet så ser man med all tydlighet det återkommande tänket med urgröpningen bakom diskanten.
Linn förefaller vara ganska övertygade om att det ger de fördelar de eftersöker vad gäller spridning och visar att högtalarna är tänkta att stå utan toe-in, om det av vissa här anses vara rätt eller fel saknar egentligen helt betydelse för mig då musiken som når mina öron låter helt rätt, svårare än så är det inte. :)

Linn speakers.png
Linn speakers.png (808.13 KiB) Visad 5431 gånger



Ingvar, jag förstår inte riktigt vart du vill komma med allt ditt nedklankande på Linn genom att kalla deras högtalare för nedvärderande saker som designprodukter, menar du att jag med flera som gillar deras högtalare på något vis skulle värdera design före ljud?

Linns högtalare är ganska vackra skapelser men det yttre har knappast påverkat hur de låter. I ett normalt vardagsrum vill nog de flesta ha något som inte ser ut som ett PA-system och jag tycker även att dina Ino-högtalare ser fullt acceptabla ut.

Det jag gillar med mina högtalare är rappheten och den lätthet de hanterar oansträngt all typ av musik från de lugnaste ljuvaste tonerna av klassisk musik till brutal jävla mangelrock/metal, utan att gröta till det ljudet.
Det målas upp en stor ljudbild som med stor övertygelse återger en ursprungshändelse, vare sig inspelningen var ett försök till att fånga en riktig ursprungshändelse eller om den var ett mer artificiellt försök till att återskapa en sådan. Det räcker långt i min bok. :)

Förutom intresset att i hemmamiljö testa Linns övriga högtalare så tilltalas jag av Revel, som jag hört ska ha liknande egenskaper vad gäller rapphet och förmåga att hantera all typ av musik.
Buchardt skulle även de vara intressanta att prova på någon gång, jag har fått för mig att jag skulle gilla dem men är i grund och botten mer intresserad av golvare.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav hcl » 2019-12-28 10:14

goat76 skrev:Ingvar, varför tror du inte Linn har en tydlig insikt i hur och vad de värderar när de utvecklar sina högtalare?

Högtalarna är uppenbart gjorda för att fungera väl i de allra vanligaste lyssningsmiljöer som exempelvis ett normalt vardagsrum, och då menar jag inte ett "under-möblerat"/nästan helt kalt rum, utan mer ett rum utan specifika åtgärder som ljudabsorbenter eller liknande.
Lite av samma utgångspunkt vad gäller utveckla högtalarna efter de förutsättningar ett normalt rum har, aningen åt det tänket som ligger bakom Carlsson högtalare, men där Linn kanske möjligen lagt ett annat fokus på andra saker de anser viktigast för musikupplevelse, och det tycker jag de lyckas väldigt bra med.

hcl tyckte jag framförde det bra där Linn ofta sticker ut från mängden.
hcl skrev:Jag har haft utrustning tillverkad av Linn under många år, utrustning som jag använder för att lyssna på musik med dagligen. Via en något urartad hobbyverksamhet har jag under åren haft förmånen att komma nära allehanda musikskapande i såväl live-sammanhang som inspelningssammanhang och det är extremt få anläggningar som enligt min mening förmår återge musik så som den kan förmedlas live. Anleningen att jag har fastat för just Linn är att deras utrustning presterar tämligen bra när det gäller detta.



Om man tar en titt på Linns olika högtalare i det nuvarande sortimentet så ser man med all tydlighet det återkommande tänket med urgröpningen bakom diskanten.
Linn förefaller vara ganska övertygade om att det ger de fördelar de eftersöker vad gäller spridning och visar att högtalarna är tänkta att stå utan toe-in, om det av vissa här anses vara rätt eller fel saknar egentligen helt betydelse för mig då musiken som når mina öron låter helt rätt, svårare än så är det inte. :)


Något som ändå är intressant är väl att om nu Linn tillverkar så dåliga prylar, (tydligen?) konstruerade av okunniga konstruktörer så kan man förundras över att deras anläggningar av många uppfattas som så bra på att förmedla musik. Har alla som köpt Linn (genom tiderna) varit antingen förda bakom ljuset eller fullständigt musikaliskt okunniga?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav IngOehman » 2019-12-28 11:51

Samma fråga kan ställas till valfria stora grupper människor som är anhängare till någon religion. Och om du eller någon annan anser att en religion står för sanningen så återstår ju ändå att förklara det stora antalet människor som är anhängare av någon av de andra religionerna, eller hur?

Så att argumentera baserat på att många tycker eller tror något faller redan där. Enorma antal människor kan övertygas att tro något som är på alla vis falskt. Vill man veta hur något är på riktigt så titta på verkligheten direkt, inte på vad folk tror om den.

Med det sagt har jag ingen övertygad uppfattning om Linns högtalare av idag. Jag har inte mätt på dem (bara sett mätningar som andra gjort), jag har inte lyssnat på dem (annat än på mässor, då de varje gång låtit katastrofalt, men sådant kan drabba även anständiga högtalare) och jag har inget intresse av dem. Äldre tiders Linn-högtalare har jag tittat mera på, och de var verkligen usla. Usla på olika sätt dessutom, som om de inte hade en susning om hur de ville återge musik.

Så att recensera några Linn-högtalare har inte varit min mening.

Däremot är det budskap de förmedlar förr och idag, religiösa. De bygger på tro inte på kunskap. En religion, en falsk religion. Det är väldigt tydligt. De säger saker som är rena lögner. De förmedlar en falsk bild av hur musikåtergivning fungerar. De håller sådant hemligt som de inte vill behöva förklara. De är inte ännu en tillverkare utan de särskiljer sig genom att bedra sina kunder. Därmed inte sagt att de (Linn och kunderna) förstår det. Precis som i vilken annan religion som helst.

Jag tycker egentligen ämnet är rätt ointressant, men när du startar tråden (som kan verka vara vetenskapligt nyfiken) med att citera från en bibel... ja då tycker jag det inte bör stå okommenterat i varje fall.

Utan det religiösa budskapet så hade nog min inställning varit att det väl är upp till var och en att lyssna och bilda sig en egen uppfattning. Musikåtergivning i hemmet är inte en moralfråga, vem som helst har rätt att tycka vad de vill. Men när folk bedras av sinnrikt formulerade lögner så är situationen en annan. Då ha ju folk fråntagits det fria valet. Det ogillar jag.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav DVD-ai » 2019-12-28 11:56

Nu har jag läst lite i denna tråd för att bilda mig en uppfattning om ämnet, mycket Linn blev den :)

Jag har bara hört Linn 3ggr och samtliga har varit på mässor, det har varit någon rätt stor golvare som min hjärna vill säga är den längst till vänster i nedan citerad post.
Det som slagit mig varje gång är hur onaturligt det låter, men samtidigt ”glatt” på något vis, det där med glatt kräver en noggrannare förklaring känner jag så här kommer den:
Oavsett musik som spelats så har där tack vare upplevd begränsad utsträckning ner i frekvens samt ett betonat röstregister en förmåga att låta klart och tydligt funnits.
Denna tydlighet har inte varit åt det tjocka hållet, snarare mer åt det anemiska men inte så långt åt det hållet, och har haft en tendens att ge en rapp och lite retro skön känsla - sådan där ”fan va gött det är med musik, nu vill jag lyssna på nästa skiva” känsla som i alla fall för mig kan infinna sig av lite olika anledningar.
En anledning är att jag tycker det låter naturligt bra, en annan är onaturligt men ”glatt” och en tredje är att jag i stor utsträckning förbiser återgivningens kvalitet och bara är sugen på att spela snorstarkt.

Skulle jag vilja ha Linn hemma ?
Nej

Skulle jag säga att dom är neutrala ?
Som sagt Nej på den med.

Skulle jag acceptera att någon kallar dom musikaliska?
Ja, med vetskapen om att dom antagligen beskriver samma sak som jag flummigt kallar ”glatt”/glad återgivning här över.

Jag tycker att högtalarna har sin poäng om man vill ha det där ljudet, vill man inte det så är dom direkt olämpliga...
Så mycket egenkaraktär som dessa har och en sådan oförmåga att öppna upp musikens olika lager på ett naturligt och förtroendeingivande sätt.
Fokus behöver bara på att man gillar glad återgivning, den stilen får mig att tänka på gamla sköna retro burkar, mörkt trä, borstad lite lätt oxiderad aluminium och knastrande vinyl hos min far när jag var liten :D
Mins ej vad hans gamla högtalare va för något och kan tyvärr inte fråga honom längre...
Men jag hade gärna haft dom kvar med tanke på alla fantastiska musikupplevelser vi haft tillsammans dom och jag. :)

goat76 skrev:Ingvar, varför tror du inte Linn har en tydlig insikt i hur och vad de värderar när de utvecklar sina högtalare?

Högtalarna är uppenbart gjorda för att fungera väl i de allra vanligaste lyssningsmiljöer som exempelvis ett normalt vardagsrum, och då menar jag inte ett "under-möblerat"/nästan helt kalt rum, utan mer ett rum utan specifika åtgärder som ljudabsorbenter eller liknande.
Lite av samma utgångspunkt vad gäller utveckla högtalarna efter de förutsättningar ett normalt rum har, aningen åt det tänket som ligger bakom Carlsson högtalare, men där Linn kanske möjligen lagt ett annat fokus på andra saker de anser viktigast för musikupplevelse, och det tycker jag de lyckas väldigt bra med.

hcl tyckte jag framförde det bra där Linn ofta sticker ut från mängden.
hcl skrev:Jag har haft utrustning tillverkad av Linn under många år, utrustning som jag använder för att lyssna på musik med dagligen. Via en något urartad hobbyverksamhet har jag under åren haft förmånen att komma nära allehanda musikskapande i såväl live-sammanhang som inspelningssammanhang och det är extremt få anläggningar som enligt min mening förmår återge musik så som den kan förmedlas live. Anleningen att jag har fastat för just Linn är att deras utrustning presterar tämligen bra när det gäller detta.



Om man tar en titt på Linns olika högtalare i det nuvarande sortimentet så ser man med all tydlighet det återkommande tänket med urgröpningen bakom diskanten.
Linn förefaller vara ganska övertygade om att det ger de fördelar de eftersöker vad gäller spridning och visar att högtalarna är tänkta att stå utan toe-in, om det av vissa här anses vara rätt eller fel saknar egentligen helt betydelse för mig då musiken som når mina öron låter helt rätt, svårare än så är det inte. :)

Linn speakers.png



Ingvar, jag förstår inte riktigt vart du vill komma med allt ditt nedklankande på Linn genom att kalla deras högtalare för nedvärderande saker som designprodukter, menar du att jag med flera som gillar deras högtalare på något vis skulle värdera design före ljud?

Linns högtalare är ganska vackra skapelser men det yttre har knappast påverkat hur de låter. I ett normalt vardagsrum vill nog de flesta ha något som inte ser ut som ett PA-system och jag tycker även att dina Ino-högtalare ser fullt acceptabla ut.

Det jag gillar med mina högtalare är rappheten och den lätthet de hanterar oansträngt all typ av musik från de lugnaste ljuvaste tonerna av klassisk musik till brutal jävla mangelrock/metal, utan att gröta till det ljudet.
Det målas upp en stor ljudbild som med stor övertygelse återger en ursprungshändelse, vare sig inspelningen var ett försök till att fånga en riktig ursprungshändelse eller om den var ett mer artificiellt försök till att återskapa en sådan. Det räcker långt i min bok. :)

Förutom intresset att i hemmamiljö testa Linns övriga högtalare så tilltalas jag av Revel, som jag hört ska ha liknande egenskaper vad gäller rapphet och förmåga att hantera all typ av musik.
Buchardt skulle även de vara intressanta att prova på någon gång, jag har fått för mig att jag skulle gilla dem men är i grund och botten mer intresserad av golvare.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav goat76 » 2019-12-28 13:14

DVD-ai, har du månne något vettigt att tillägga om trådens ämne, vilket är placering av högtalare?

Om du delar Ingvars syn på att beskrivningarna i första inlägget endast innehåller konstigheter, eller som han beskriver det som en religiös text, så kan väl du berätta för oss andra hur man på ett mer rätt sätt hittar rätt placering för sina högtalare i sitt lyssningsrum?

Jag förväntar mig att det sätt du beskriver avviker kraftigt från det jag själv beskrev och det jag länkade till. Är det månne måttband, vinkelmått och matematiska uträkningar som gäller?
Berätta.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57254
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav Nattlorden » 2019-12-28 13:23

goat76 skrev:Förutom intresset att i hemmamiljö testa Linns övriga högtalare så tilltalas jag av Revel, som jag hört ska ha liknande egenskaper vad gäller rapphet och förmåga att hantera all typ av musik.


Svårt att se hur du skulle gilla Revel om du nu gillar Linn. Revel är det man skulle behöva ta sin tillflykt till ifall Ino inte funnits. 8) (Och Ino spelar definitivt allt)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav goat76 » 2019-12-28 14:29

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:Förutom intresset att i hemmamiljö testa Linns övriga högtalare så tilltalas jag av Revel, som jag hört ska ha liknande egenskaper vad gäller rapphet och förmåga att hantera all typ av musik.


Svårt att se hur du skulle gilla Revel om du nu gillar Linn. Revel är det man skulle behöva ta sin tillflykt till ifall Ino inte funnits. 8) (Och Ino spelar definitivt allt)


Jag har lyssnat på två olika stativare från Revel, dock inte i hemmamiljö och de har en påfallande lik ljud-presentation som Linns högtalare. Revel M16 låter skapligt bra men Revel M126Be är klart bättre med ett rappt och välbalanserat ljud mellan registren, väldigt nära och igenkännande med hur högtalare från Linn brukar låta och det finns mer likheter än olikheter mellan dessa, och det är möjligt att Revel i en shootout i hemmamiljö skulle vinna över mina högtalare på Linns egna styrkor, därför skulle det vara intressant med ett hemlån någongång. Det finns fler aspekter i vad som avgör hur en högtalare låter, inte bara vilken som uppvisar den rakaste frekvenskurvan.

Jag brukar dock i regel föredra golvare före stativare då jag ofta upplever de större högtalarna som mindre ansträngda på något vis, så en lyssning av större Revel-högtalare ska göras när jag får tummen ur för det. :)

Det är ganska tydligt att många här har extremt förutfattade meningar om hur Linn "ska" låta och det till den grad att det garanterat försätter er i en på förhand förväntat ogillande. Och att sen basera sitt omdöme på det man hört på en mässa där man vet att i princip allt låter dåligt där de flesta spelar "snäll" musik så att inte rummets dåliga prägel ska få mässbesökarna att få för sig att högtalarna är kassa (vilket såklart vissa är).
Det skulle vara högst inressant att se vad era omdömmen skulle vara om ni inte hade en aning om att det var en högtalare från Linn ni lyssnade på.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57254
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav Nattlorden » 2019-12-28 14:41

Prova att ta hem Salon 2 då. Det vore nog mitt val ifall jag inte hade fått lov att ha pi60s.

https://ultimate.se/produkt/revel-ultima-salon2/
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav DVD-ai » 2019-12-28 14:45

goat76 skrev:DVD-ai, har du månne något vettigt att tillägga om trådens ämne, vilket är placering av högtalare?

Om du delar Ingvars syn på att beskrivningarna i första inlägget endast innehåller konstigheter, eller som han beskriver det som en religiös text, så kan väl du berätta för oss andra hur man på ett mer rätt sätt hittar rätt placering för sina högtalare i sitt lyssningsrum?

Jag förväntar mig att det sätt du beskriver avviker kraftigt från det jag själv beskrev och det jag länkade till. Är det månne måttband, vinkelmått och matematiska uträkningar som gäller?
Berätta.


Jag tror på att utgå från ett rimligt förhållande i bredd, typ 1,18 måttet och sedan testa sig fram till vilken placering som är rätt beroende på rummet.
Invinkling tror jag på att utgå från en rimlig sådan, typ rakt mot lyssnaren i mittenposition och sedan teata sig fram till om det ska vinklas in mer eller mindre.
Sedan tror jag också på att utgå från rummets egenskaper när det kommer till att välja högtalare och i viss mån även väga in detta för att fastställa placering av högtalarna, dock får öronen alltid bestämma i slutet. :)

Mäta/ räkna, placera, lyssna, justera, lyssna justera, lyssna justera, lyssna, justera, osv osv... och någon gång blir man kanske klar med att man hittat bästa placering och vinkel och stannar där. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav goat76 » 2019-12-28 16:18

Nattlorden skrev:Prova att ta hem Salon 2 då. Det vore nog mitt val ifall jag inte hade fått lov att ha pi60s.

https://ultimate.se/produkt/revel-ultima-salon2/


Med ett pris på 274 990.00 kr så faller Salon 2 inte riktigt rätt in med min ekonomi, däremot ligger Revel Performa3 F208 inom min gräns för vad jag skulle kunna tänka mig lägga på ett par högtalare så de ska jag pallra mig iväg och lyssna på vid tillfälle. Något hemlån blir det knappast av så pass stora högtalare, iallafall inte just nu då jag för tillfället inte är ute efter något nytt. Man kan väl säga att jag egentligen sitter helt nöjd i båten men att nyfikenheten ändå finns för andra högtalare.

Det här med högtalare handlar ju ganska mycket om tycke och smak och hur den presterar i lyssningsrummet. Som exempel så verkar Buchardts små stativare fungera bättre för forum-medlemen tomasgbg tycke och smak än hans pi60 i samma rum, så inget är skrivet i sten vad man föredrar. Inget konstigt med det men de flesta på det här forumet skulle nog ta för givet att pi60 är bättre. :)

tomasgbg skrev:Dom har precis tagit över platsen efter ett par pi60.

Tror inte pi60 kom till rätta hemma då dom inte levererade på samma sätt som t.ex. mina mindre Guru gjort innan.
Även om det skall vara lite av samma tänk inom den familjen.

Har inte spelat många timmar ännu så det kanske kan lossna ännu bättre längre fram.
Har sett några som upplevt lång inspelningstid, runt 50 tim innan dom låtit optimalt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav goat76 » 2019-12-28 17:13

DVD-ai skrev:
goat76 skrev:DVD-ai, har du månne något vettigt att tillägga om trådens ämne, vilket är placering av högtalare?

Om du delar Ingvars syn på att beskrivningarna i första inlägget endast innehåller konstigheter, eller som han beskriver det som en religiös text, så kan väl du berätta för oss andra hur man på ett mer rätt sätt hittar rätt placering för sina högtalare i sitt lyssningsrum?

Jag förväntar mig att det sätt du beskriver avviker kraftigt från det jag själv beskrev och det jag länkade till. Är det månne måttband, vinkelmått och matematiska uträkningar som gäller?
Berätta.


Jag tror på att utgå från ett rimligt förhållande i bredd, typ 1,18 måttet och sedan testa sig fram till vilken placering som är rätt beroende på rummet.
Invinkling tror jag på att utgå från en rimlig sådan, typ rakt mot lyssnaren i mittenposition och sedan teata sig fram till om det ska vinklas in mer eller mindre.
Sedan tror jag också på att utgå från rummets egenskaper när det kommer till att välja högtalare och i viss mån även väga in detta för att fastställa placering av högtalarna, dock får öronen alltid bestämma i slutet. :)

Mäta/ räkna, placera, lyssna, justera, lyssna justera, lyssna justera, lyssna, justera, osv osv... och någon gång blir man kanske klar med att man hittat bästa placering och vinkel och stannar där. :)


Vad lyssnar du efter när du justerat, bara helheten i ljudet som sådant eller de aspekter i ljudet som du tror påverkas tydligast av en viss förflyttning?

Jag är fullt medveten om att en förflyttning förändrar alla parametrar i ljudet på ett eller annat sätt, och att man i slutändan "väger av allt mot allt" men...
1. Vad får dig att vilja testa ett mindre avstånd mellan högtalarna rent ljudmässigt?
2. Vad i ljudet önskar du uppnå med mer eller mindre invinkling?
3. Vad lyssnar du efter då du tar ut avståndet mot väggen/väggarna?
4. Vad gör du för att hitta bästa möjliga lyssningsposition i rummet?
5. Vad mäter och räknar du på, och är du helt säker på att de justeringar du gör baserat på dessa mätningar/uträkningar gagnar ljudupplevelsen?

Många frågor blir det, men det är precis detta snack jag vill få igång i den här tråden. :)

Märken som Linn, Ino, Revel eller JBL har ingen direkt betydelse då det är ljudet som når öronen på bästa lyssningsplats/lyssningsplatser som det hela handlar om, inte om någon specifik positionering för det är helt och hållet högtalar-specifikt och rums-specifikt, beroende på högtalare så kan samma ljudaspekt nås med väldigt olikartade placeringar.

Så vad lyssnar ni efter, har ni en plan för vad ni vill uppnå med förflyttningen eller flyttar ni runt lite slumpartat och bara hoppas att det blir bättre?

Metoden som beskrivs i första inlägget har absolut ingenting med religion att göra, det är bara ett uppenbart försök från Ingvars sida att sabotera tråden för att han fullständigt föraktar källan, ingenting annat.
Och heller inte märkes-specifikt.
Sättet som beskrivs är ett effektivt sätt att hitta rätt position för högtalarna som till en början innebär relativt stora förflyttningar som man sedan under en längre tidsperiod kan finjustera med relativt små korrigeringar, för att uppnå och förbättra de ljudaspekter man med tiden upptäcker inte sitter perfekt, alltså på centimetern.
Centimeter-små förändringar ger betydligt större ljudliga skillnade än man först kan tro, helst då man redan hittat hyfsat nära till rätt position för högtalarna.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav IngOehman » 2019-12-29 09:51

”Min predikan är inte en religion”, försäkrar prästen...

Du citerade de facto i ditt förstainlägg en högt uppsatt Linn-personlighet. Du inkluderade påståenden om invridningens lilla betydelse, att man inte ens behöver laborera med den, och du låtsas samtidigt som om de skulle vara något som gäller generellt för alla högtalare... :roll:

Fakta är att den text du citerade är i hög grad riktad till JUST ägare av Linn-högtalare.

Stora delar av texten är dock bara självklarheter (t ex hur en iterering går till) så vad är det du vill egentligen? Det finns inga generella metoder, skulle någon hålla fram en så vore det ännu en korkad tumregel bara.

Tumregler förslår inte. Man måste helt enkelt veta vilket djur man har innan det är en bra idé att börja mata djuret!

(Ja bortsett då förstås ifrån om det är en get, som ju äter vad som helst utan urskillning. Det först tillgängliga blir maten!)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav IngOehman » 2019-12-29 10:50

Viktigaste komponenten i mitt förra inlägg: Man kan inte veta vilket recept som gäller för högtalarens placering utan att först veta vilken högtalare det är/vilka egenskaper den har.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav hcl » 2019-12-29 10:57

IngOehman skrev:Samma fråga kan ställas till valfria stora grupper människor som är anhängare till någon religion. Och om du eller någon annan anser att en religion står för sanningen så återstår ju ändå att förklara det stora antalet människor som är anhängare av någon av de andra religionerna, eller hur?

Så att argumentera baserat på att många tycker eller tror något faller redan där. Enorma antal människor kan övertygas att tro något som är på alla vis falskt.

Varför då anta att det var argumentativt?

Jag är inte religiös i den meningen och vad jag vet är inte heller hifi-religiös, men om det du skriver ovan är sant så skulle jag möjligen vara det senare. Du skriver det inte rätt ut att det är så det är, vilket dels är hedrande, men samtidigt också implicerar att det du skriver är spekulativt. Därmed kan man anta att du inte heller håller det för helt osannolikt att det förhållningssätt som de som uppskattar den musikåtergivning som Linn-anläggningar kan ge också representerar ett defakto relevant syn på god återgivning.

IngOehman skrev:... det budskap de [avs. Linn N.B.] förmedlar förr och idag, religiösa. De bygger på tro inte på kunskap. En religion, en falsk religion. Det är väldigt tydligt. (*)De säger saker som är rena lögner. (*)De förmedlar en falsk bild av hur musikåtergivning fungerar. (*)De håller sådant hemligt som de inte vill behöva förklara. De är inte ännu en tillverkare utan de särskiljer sig genom att bedra sina kunder. Därmed inte sagt att de (Linn och kunderna) förstår det. Precis som i vilken annan religion som helst.

Allvarliga anklagelser! Det hade varit klädsamt med relevanta citat för respektive punk (ovan markerat med *).

Vet du att ”De bygger på tro inte på kunskap.” (Linn N.B.)?

Vad är det Linn säger som du anser är ”rena lögner”?

Vad håller Linn ”hemligt som de inte vill behöva förklara”?

Vad i det Linn beskriver som innehåller en ”falsk bild av hur musikåtergivning fungerar”?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav IngOehman » 2019-12-29 13:15

hcl skrev:
IngOehman skrev:Samma fråga kan ställas till valfria stora grupper människor som är anhängare till någon religion. Och om du eller någon annan anser att en religion står för sanningen så återstår ju ändå att förklara det stora antalet människor som är anhängare av någon av de andra religionerna, eller hur?

Så att argumentera baserat på att många tycker eller tror något faller redan där. Enorma antal människor kan övertygas att tro något som är på alla vis falskt.

Varför då anta att det var argumentativt?

Det argumenterades ju! Skämtar du med mig?

hcl skrev:Jag är inte religiös i den meningen och vad jag vet är inte heller hifi-religiös, men om det du skriver ovan är sant så skulle jag möjligen vara det senare.

Okej, ja kanske. Inte vet jag.

Har du lärt dig budskapet och blivit troende, eller har du bara lyssnat på produkterna och gillat det du hört?

Stampar du lydigt takten, sjunger du med, har du rensat lyssningsrummet på ”membran”, struntar du i klang och perspektiv, och menar att sådant inte har med musik att göra?

Vill för balansens skull vara tydlig med att Linn inte är den enda religiösa rörelsen i audiovärlden. Man bör inte glömma Peter Belt, kabeltroende (finns många varianter av dessa), bildtest-hatare, shakti-sten kulten och många andra varianter av tro, på något som (av luddiga orsaker) inte får undersökas vetenskapligt. Hifi är rikt av religiositet!

hcl skrev:Du skriver det inte rätt ut att det är så det är, vilket dels är hedrande, men samtidigt också implicerar att det du skriver är spekulativt. Därmed kan man anta att du inte heller håller det för helt osannolikt att det förhållningssätt som de som uppskattar den musikåtergivning som Linn-anläggningar kan ge också representerar ett defakto relevant syn på god återgivning.

Vill inte gå så långt, men passionen för musik kan absolut vara äkta. Begreppet ”god återgivning” i någon annan betydelse är ursprungstrohet vill jag inte stödja dock.

hcl skrev:
IngOehman skrev:... det budskap de [avs. Linn N.B.] förmedlar förr och idag, religiösa. De bygger på tro inte på kunskap. En religion, en falsk religion. Det är väldigt tydligt. (*)De säger saker som är rena lögner. (*)De förmedlar en falsk bild av hur musikåtergivning fungerar. (*)De håller sådant hemligt som de inte vill behöva förklara. De är inte ännu en tillverkare utan de särskiljer sig genom att bedra sina kunder. Därmed inte sagt att de (Linn och kunderna) förstår det. Precis som i vilken annan religion som helst.

Allvarliga anklagelser! Det hade varit klädsamt med relevanta citat för respektive punk (ovan markerat med *).

Vet du att ”De bygger på tro inte på kunskap.” (Linn N.B.)?

Vad är det Linn säger som du anser är ”rena lögner”?

Vad håller Linn ”hemligt som de inte vill behöva förklara”?

Vad i det Linn beskriver som innehåller en ”falsk bild av hur musikåtergivning fungerar”?

Det behöver knappast repeteras flera gånger än som redan gjorts. Läs Peter Steindls inlägg i frågan t ex. Han vet mycket mera om saken än jag. Jag var bara konsument. Han var ju till och med Linn-representant i Sverige en kort period.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav goat76 » 2019-12-29 14:20

IngOehman skrev:”Min predikan är inte en religion”, försäkrar prästen...


Du är sjuk, sök hjälp. Välmenat från en medmänniska innan du gör illa någon i din närhet.

IngOehman skrev:Du citerade de facto i ditt förstainlägg en högt uppsatt Linn-personlighet. Du inkluderade påståenden om invridningens lilla betydelse, att man inte ens behöver laborera med den, och du låtsas samtidigt som om de skulle vara något som gäller generellt för alla högtalare... :roll:


Är det för mycket begärt att du läser det som skrivs i första inlägget så behöver du inte själv hitta på egna saker som inte skrivits? :roll:

Jag har inte påstått att invinkling har en liten betydelse, den kan ha hur stor betydelse som helst, det är upp till varje enskild person och vad han/hon själv föredrar.
Jag har även i första inlägget noga poängterat att det inte är något generellt för alla högtalare. man kan utgå från tillverkarens rekommendationer, men bara som utgångspunkt, för man bör självklart testa sig fram med alla möjliga invinklingar för att komma fram till vad man själv föredrar och har som mål, och vad som passar för de specifika högtalare man har oavsett från vilken tillverkare dessa kommer ifrån.

IngOehman skrev:Fakta är att den text du citerade är i hög grad riktad till JUST ägare av Linn-högtalare.


Fakta är att den text jag citerade ger en generell beskrivning vad gäller placering av högtalare.

Fakta är att jag i första inlägget noga poängterade mina invändningar på just den punkten med följande text:
"Punkt 4: Det är väl på den här punkten ganska många här på Faktiskt har en annan uppfattning än herr Lejonklou och toe-in används mer extremt, inget fel med det för det har nog mycket att göra med vad som passar bäst för olika högtalare."

Fakta är också att Fredrik Lejonklou har högtalare från olika tillverkare. Jag har faktiskt ingen aning om vad han har just nu eftersom jag normalt inte läser hans forum, men det jag råkade snubbla över var att han hade ett par JBL 3677 som han sen sålt och bytt till något annat. Vad vet jag inte?

IngOehman skrev:Stora delar av texten är dock bara självklarheter (t ex hur en iterering går till) så vad är det du vill egentligen? Det finns inga generella metoder, skulle någon hålla fram en så vore det ännu en korkad tumregel bara.


Varför tror du att tråden är inriktad till just dig som vet allt?

Ofta är det just de saker som anses vara självklarheter för vissa som är det som andra har missat eller inte tänkt på. I en diskussion där ena parten tar för givet att något är självklart så kan den uteblivna "självklara" informationen vara det som gör att någon annan får det hela helt om bakfoten.

Det jag vill med tråden är att få igång en diskussion med tips från alla forum-medlemmar och vad de lyssnar efter när de laborerar fram bästa placering av högtalare.

Jag har ju noga påpekat att det inte finns några specifika tumregler och att allt varierar med olika rum och olika högtalare. Men det finns dock en gemensam nämnare vilket är musiken/ljudet, de ska spelas upp av högtalaren och placeringen av denna påverkas i högsta grad av rummet där den står.
Alla har vi olika rum och olika högtalare men den gemensamma nämnaren är att de flesta av oss vill undvika de fel och brister som rummet bidrar med och som beslöjar musiken. De allra flesta av oss vill i de flesta fall reducera dessa fel så gott det går och olika högtalar-konstruktioner tacklar problemet olika, vissa konstruktioner försöker nyttja begränsningsytorna medans andra fungerar bättre med så lite påverkan som möjligt, just därför finns inga tumregler eller generella regler.

Det gemensamma är dock oavsett högtalar-konstruktion att den inspelade musiken ska nå lyssnarens öron med så lite destruktion (icke önskvärd påverkan) från rummet som möjligt, därför kan vi ge tips till varandra vad vi lyssnar efter när vi letar den för oss perfekta placeringen och vilka parametrar som generellt och troligast påverkar dessa.

Ett exempel kan vara att om det låter aningen glest och att ljudet saknar "kropp" i de mittpanorerade inslagen i musiken så kan det ha att göra med ett för stort mellanrum mellan högtalarna. Det är faktiskt mycket troligt att exemplet för vissa är en självklarhet men att det för någon annan bara är att han/hon hör att någonting inte riktigt står rätt till men inte har en aning om varför det låter fel, därför kan det vara bra att skriva dessa självklarheter.

IngOehman skrev:Tumregler förslår inte. Man måste helt enkelt veta vilket djur man har innan det är en bra idé att börja mata djuret!

(Ja bortsett då förstås ifrån om det är en get, som ju äter vad som helst utan urskillning. Det först tillgängliga blir maten!)


Det här och dina påståenden om predikan och religioner är anmälda. Jag förväntar mig inte några åtgärder eftersom det är du själv som styr forumet.

P.S. Jag tog bort din sedvanliga avslutning "Vh, iö" för du är allt annat än en vänlig människa. Det blir liksom fel att gömma sig bakom "vänliga hälsningar då inget i ditt inlägg är av vänlighet.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav DVD-ai » 2019-12-29 14:42

Allmän kommentar: Vilken tråkig utveckling av tråden :(

Goat76: jag ska kommentera ditt inlägg där du svarade mig, men det blir senare :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav goat76 » 2019-12-29 15:11

DVD-ai skrev:Allmän kommentar: Vilken tråkig utveckling av tråden :(

Goat76: jag ska kommentera ditt inlägg där du svarade mig, men det blir senare :)


Håller med, men jag måste försvara mig och intensionerna med tråden.

Det jag länkade till i första inlägget hade inte källan som avgörande faktor, det var helt enkelt en väldigt bra beskrivning hur man med helt vanlig uteslutningsmetodik snabbt och enkelt hittar rätt med placeringen av sina högtalare. Oavsett vilken sida jag hade hittat beskrivningen på och oavsett vem författaren var av denna, så hade det ändå varit startskottet för denna tråd.

Det här med att hitta rätt med placering av högtalare är inte så enkelt att det är en självklarhet för alla, det är därför det poppar upp frågeställningar om ämnet titt som tätt och jag tror att många kan bidra med vad det är i ljudet de försöker få till när de gör sina justeringar.

Högtalarna är bara ett verktyg för att förmedla den inspelade musiken och dessa verktyg kan se väldigt olika ut och utgå från olika tänk hur dessa ska integreras på bästa sätt i ett rum, därför handlar inte den här tråden om några "måttbestämda" tumregler.
Det ljudliga resultatet kan därmed te sig väldigt lika trots att placeringen för olika högtalar-konstruktioner skiljer sig avsevärt, men den gemensamma faktorn som gäller oavsett hur våra verktyg ser ut är det ljud som når våra öron på lyssningsplats och detta kan te sig ganska lika, inte på pricken vad gäller ljudkaraktär men på faktorer som "icke bumlig bas" och många liknande saker som det.


Jag ser fram emot ditt svar som förhoppningsvis tar tråden i den tilltänkta riktningen. :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-12-29 15:16

Men att skriva att en person är sjuk och ska söka hjälp är att gå ett steg för långt tycker jag. :? :cry: Du kan omöjligt veta om så är fallet. Bara dumt.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav goat76 » 2019-12-29 16:03

Johan_Lindroos skrev:Men att skriva att en person är sjuk och ska söka hjälp är att gå ett steg för långt tycker jag. :? :cry: Du kan omöjligt veta om så är fallet. Bara dumt.


Kanske det, hans beteende tycker jag vittnar om att han inte mår riktigt bra.
Vi får väl se om det var ett steg för långt, kanske Ingvar beställer en avstängning?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-12-29 16:32

Å så gör du det igen!?! 8O
Jag är besviken på din attityd.
Nu räcker det.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav goat76 » 2019-12-29 16:39

Johan_Lindroos skrev:Å så gör du det igen!?! 8O
Jag är besviken på din attityd.
Nu räcker det.


Vadå ”å så gör du det igen!?!”

Jag ångrar inte det jag sagt, både den första gången och den här gången.
Jag är lika besviken på Ingvars attityd som du är på min.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav hifikg » 2019-12-29 18:09

Toade just in Apogeerna o första intrycket är att det låter "konstigt". Allt ljud hamnar i och emellan högtalarna, den sköna spridningen i rummet krympte fruktansvärt mycket, det här kommer jag inte stå ut med lång tid tror jag. Ska väl ändå ge det en chans. Patricia Barber är spikad mellan högtalarna, men varken instrument eller fingerknäpp (She´s a Lady) kommer ut i rummet på gåshudsvis. Njae...

Jennifer Warnes, Bird on a Wire, väldigt tight, kanske kan upplevas som "fokuserad" och många som inte vet hur bra det kan låta skulle säkert tycka om det här, fast med Carlsson, eller rätt placerade Apogee tappar de hakan i jämförelse. Orkar jag en låt till?

Våren med Anne Akiko Meyers tar man inte död på så lätt, den låter uppfriskande o pigg, fast återigen, när man vet hur den kan presenteras är det ändå en hel del som saknas. Tillbaka till ordningen nu. Räta vinklar är vad som gäller.
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav Tangband » 2019-12-29 18:23

Jag har mina aktiva HYBRIDDIST svagt invinklade . De låter bäst så. Jag följer varken tumregler eller teorier angående detta, utan har optimerat invinklingen och avståndet mellan högtalare med hörselns hjälp.
HYBRIDDIST mäter väldigt rakt, rakt framför högtalaren och även vid 15 och 30 graders vinkel. Så har jag optimerat filtret.
Kanske är det därför de låter bra med en liten invinkling mot lyssningsplatsen ?

Med en liten invinkling av mina högtalare upplever jag dessutom att skillnaden mellan olika skivor blir större ljudkvalitetsmässigt, jämfört med o-vinklade högtalare.

Jag är övertygad om att vinkling eller ej, beror väldigt mycket på hur man konstruerat högtalarna.
Man måste prova sig fram :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav Tangband » 2019-12-29 18:30

hifikg skrev:Toade just in Apogeerna o första intrycket är att det låter "konstigt". Allt ljud hamnar i och emellan högtalarna, den sköna spridningen i rummet krympte fruktansvärt mycket, det här kommer jag inte stå ut med lång tid tror jag. Ska väl ändå ge det en chans. Patricia Barber är spikad mellan högtalarna, men varken instrument eller fingerknäpp (She´s a Lady) kommer ut i rummet på gåshudsvis. Njae...

Jennifer Warnes, Bird on a Wire, väldigt tight, kanske kan upplevas som "fokuserad" och många som inte vet hur bra det kan låta skulle säkert tycka om det här, fast med Carlsson, eller rätt placerade Apogee tappar de hakan i jämförelse. Orkar jag en låt till?

Våren med Anne Akiko Meyers tar man inte död på så lätt, den låter uppfriskande o pigg, fast återigen, när man vet hur den kan presenteras är det ändå en hel del som saknas. Tillbaka till ordningen nu. Räta vinklar är vad som gäller.


Du kan behöva öka avståndet mellan högtalarna om du vinklar dina apogee svagt inåt.
Jag säger inte att det är så, men det kan vara på det sättet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav hifikg » 2019-12-29 18:36

Så kan det förstås vara. Lyssnade på Arne Domnerus "Barnatro", en fantastisk inspelning med massor av kyrka i ljudbilden, den hade säkert imponerat på de flesta, och nu när jag ställt tillbaka högtalarna som de "ska" stå så klingar den så otroligt i rummet att ingen skulle tro mig om jag berättade om det. Jag nöjer mig med att säga att nu låter det riktigt trivsamt igen. Öronväckande.

Tipset i trådstarten är synnerligen relevant, experimentera för tusan! Tänk om Apogee låter ännu bättre om jag toar ut dem!?!?
Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Belker, Bipen, rqu och 18 gäster