Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Det finns ingen utgröpning i lådan bakom 3Karrayen i akudorikhögtalaren. Baselementet är däremot försänkt pga den tjocka baffeln ett antal cm in i lådan
matssvensson skrev:Det jag läst och fått som svar när jag frågat deras konstruktörer om Linns 2/3k arrayer och urgröpningen bakom den är att:
- arrayerna syftar till att placera elementen så nära varandra som möjligt för så punktformig utstrålning som möjligt.
- urgröpningen syftar till att bredda sweet spot genom tids-intensitets kompensation när man flyttar sig närmare den ena högtalaren.
Vad jag förstår är deras array högtalare därmed inte konstruerade för att vinklas in helt mot lyssningsplatsen eller mer än så vid placering. Hur väl de lyckats med dessa intentioner kan man ju lyssna sig till, eller studera det som skrivits och mätts på dem om man tycker det är intressant.
hcl skrev:Jag har haft utrustning tillverkad av Linn under många år, utrustning som jag använder för att lyssna på musik med dagligen. Via en något urartad hobbyverksamhet har jag under åren haft förmånen att komma nära allehanda musikskapande i såväl live-sammanhang som inspelningssammanhang och det är extremt få anläggningar som enligt min mening förmår återge musik så som den kan förmedlas live. Anleningen att jag har fastat för just Linn är att deras utrustning presterar tämligen bra när det gäller detta.
goat76 skrev:Ingvar, varför tror du inte Linn har en tydlig insikt i hur och vad de värderar när de utvecklar sina högtalare?
Högtalarna är uppenbart gjorda för att fungera väl i de allra vanligaste lyssningsmiljöer som exempelvis ett normalt vardagsrum, och då menar jag inte ett "under-möblerat"/nästan helt kalt rum, utan mer ett rum utan specifika åtgärder som ljudabsorbenter eller liknande.
Lite av samma utgångspunkt vad gäller utveckla högtalarna efter de förutsättningar ett normalt rum har, aningen åt det tänket som ligger bakom Carlsson högtalare, men där Linn kanske möjligen lagt ett annat fokus på andra saker de anser viktigast för musikupplevelse, och det tycker jag de lyckas väldigt bra med.
hcl tyckte jag framförde det bra där Linn ofta sticker ut från mängden.
hcl skrev:Jag har haft utrustning tillverkad av Linn under många år, utrustning som jag använder för att lyssna på musik med dagligen. Via en något urartad hobbyverksamhet har jag under åren haft förmånen att komma nära allehanda musikskapande i såväl live-sammanhang som inspelningssammanhang och det är extremt få anläggningar som enligt min mening förmår återge musik så som den kan förmedlas live. Anleningen att jag har fastat för just Linn är att deras utrustning presterar tämligen bra när det gäller detta.
Om man tar en titt på Linns olika högtalare i det nuvarande sortimentet så ser man med all tydlighet det återkommande tänket med urgröpningen bakom diskanten.
Linn förefaller vara ganska övertygade om att det ger de fördelar de eftersöker vad gäller spridning och visar att högtalarna är tänkta att stå utan toe-in, om det av vissa här anses vara rätt eller fel saknar egentligen helt betydelse för mig då musiken som når mina öron låter helt rätt, svårare än så är det inte.
goat76 skrev:Ingvar, varför tror du inte Linn har en tydlig insikt i hur och vad de värderar när de utvecklar sina högtalare?
Högtalarna är uppenbart gjorda för att fungera väl i de allra vanligaste lyssningsmiljöer som exempelvis ett normalt vardagsrum, och då menar jag inte ett "under-möblerat"/nästan helt kalt rum, utan mer ett rum utan specifika åtgärder som ljudabsorbenter eller liknande.
Lite av samma utgångspunkt vad gäller utveckla högtalarna efter de förutsättningar ett normalt rum har, aningen åt det tänket som ligger bakom Carlsson högtalare, men där Linn kanske möjligen lagt ett annat fokus på andra saker de anser viktigast för musikupplevelse, och det tycker jag de lyckas väldigt bra med.
hcl tyckte jag framförde det bra där Linn ofta sticker ut från mängden.
hcl skrev:Jag har haft utrustning tillverkad av Linn under många år, utrustning som jag använder för att lyssna på musik med dagligen. Via en något urartad hobbyverksamhet har jag under åren haft förmånen att komma nära allehanda musikskapande i såväl live-sammanhang som inspelningssammanhang och det är extremt få anläggningar som enligt min mening förmår återge musik så som den kan förmedlas live. Anleningen att jag har fastat för just Linn är att deras utrustning presterar tämligen bra när det gäller detta.
Om man tar en titt på Linns olika högtalare i det nuvarande sortimentet så ser man med all tydlighet det återkommande tänket med urgröpningen bakom diskanten.
Linn förefaller vara ganska övertygade om att det ger de fördelar de eftersöker vad gäller spridning och visar att högtalarna är tänkta att stå utan toe-in, om det av vissa här anses vara rätt eller fel saknar egentligen helt betydelse för mig då musiken som når mina öron låter helt rätt, svårare än så är det inte.
Ingvar, jag förstår inte riktigt vart du vill komma med allt ditt nedklankande på Linn genom att kalla deras högtalare för nedvärderande saker som designprodukter, menar du att jag med flera som gillar deras högtalare på något vis skulle värdera design före ljud?
Linns högtalare är ganska vackra skapelser men det yttre har knappast påverkat hur de låter. I ett normalt vardagsrum vill nog de flesta ha något som inte ser ut som ett PA-system och jag tycker även att dina Ino-högtalare ser fullt acceptabla ut.
Det jag gillar med mina högtalare är rappheten och den lätthet de hanterar oansträngt all typ av musik från de lugnaste ljuvaste tonerna av klassisk musik till brutal jävla mangelrock/metal, utan att gröta till det ljudet.
Det målas upp en stor ljudbild som med stor övertygelse återger en ursprungshändelse, vare sig inspelningen var ett försök till att fånga en riktig ursprungshändelse eller om den var ett mer artificiellt försök till att återskapa en sådan. Det räcker långt i min bok.
Förutom intresset att i hemmamiljö testa Linns övriga högtalare så tilltalas jag av Revel, som jag hört ska ha liknande egenskaper vad gäller rapphet och förmåga att hantera all typ av musik.
Buchardt skulle även de vara intressanta att prova på någon gång, jag har fått för mig att jag skulle gilla dem men är i grund och botten mer intresserad av golvare.
goat76 skrev:Förutom intresset att i hemmamiljö testa Linns övriga högtalare så tilltalas jag av Revel, som jag hört ska ha liknande egenskaper vad gäller rapphet och förmåga att hantera all typ av musik.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Förutom intresset att i hemmamiljö testa Linns övriga högtalare så tilltalas jag av Revel, som jag hört ska ha liknande egenskaper vad gäller rapphet och förmåga att hantera all typ av musik.
Svårt att se hur du skulle gilla Revel om du nu gillar Linn. Revel är det man skulle behöva ta sin tillflykt till ifall Ino inte funnits. (Och Ino spelar definitivt allt)
goat76 skrev:DVD-ai, har du månne något vettigt att tillägga om trådens ämne, vilket är placering av högtalare?
Om du delar Ingvars syn på att beskrivningarna i första inlägget endast innehåller konstigheter, eller som han beskriver det som en religiös text, så kan väl du berätta för oss andra hur man på ett mer rätt sätt hittar rätt placering för sina högtalare i sitt lyssningsrum?
Jag förväntar mig att det sätt du beskriver avviker kraftigt från det jag själv beskrev och det jag länkade till. Är det månne måttband, vinkelmått och matematiska uträkningar som gäller?
Berätta.
Nattlorden skrev:Prova att ta hem Salon 2 då. Det vore nog mitt val ifall jag inte hade fått lov att ha pi60s.
https://ultimate.se/produkt/revel-ultima-salon2/
tomasgbg skrev:Dom har precis tagit över platsen efter ett par pi60.
Tror inte pi60 kom till rätta hemma då dom inte levererade på samma sätt som t.ex. mina mindre Guru gjort innan.
Även om det skall vara lite av samma tänk inom den familjen.
Har inte spelat många timmar ännu så det kanske kan lossna ännu bättre längre fram.
Har sett några som upplevt lång inspelningstid, runt 50 tim innan dom låtit optimalt.
DVD-ai skrev:goat76 skrev:DVD-ai, har du månne något vettigt att tillägga om trådens ämne, vilket är placering av högtalare?
Om du delar Ingvars syn på att beskrivningarna i första inlägget endast innehåller konstigheter, eller som han beskriver det som en religiös text, så kan väl du berätta för oss andra hur man på ett mer rätt sätt hittar rätt placering för sina högtalare i sitt lyssningsrum?
Jag förväntar mig att det sätt du beskriver avviker kraftigt från det jag själv beskrev och det jag länkade till. Är det månne måttband, vinkelmått och matematiska uträkningar som gäller?
Berätta.
Jag tror på att utgå från ett rimligt förhållande i bredd, typ 1,18 måttet och sedan testa sig fram till vilken placering som är rätt beroende på rummet.
Invinkling tror jag på att utgå från en rimlig sådan, typ rakt mot lyssnaren i mittenposition och sedan teata sig fram till om det ska vinklas in mer eller mindre.
Sedan tror jag också på att utgå från rummets egenskaper när det kommer till att välja högtalare och i viss mån även väga in detta för att fastställa placering av högtalarna, dock får öronen alltid bestämma i slutet.
Mäta/ räkna, placera, lyssna, justera, lyssna justera, lyssna justera, lyssna, justera, osv osv... och någon gång blir man kanske klar med att man hittat bästa placering och vinkel och stannar där.
IngOehman skrev:Samma fråga kan ställas till valfria stora grupper människor som är anhängare till någon religion. Och om du eller någon annan anser att en religion står för sanningen så återstår ju ändå att förklara det stora antalet människor som är anhängare av någon av de andra religionerna, eller hur?
Så att argumentera baserat på att många tycker eller tror något faller redan där. Enorma antal människor kan övertygas att tro något som är på alla vis falskt.
IngOehman skrev:... det budskap de [avs. Linn N.B.] förmedlar förr och idag, religiösa. De bygger på tro inte på kunskap. En religion, en falsk religion. Det är väldigt tydligt. (*)De säger saker som är rena lögner. (*)De förmedlar en falsk bild av hur musikåtergivning fungerar. (*)De håller sådant hemligt som de inte vill behöva förklara. De är inte ännu en tillverkare utan de särskiljer sig genom att bedra sina kunder. Därmed inte sagt att de (Linn och kunderna) förstår det. Precis som i vilken annan religion som helst.
hcl skrev:IngOehman skrev:Samma fråga kan ställas till valfria stora grupper människor som är anhängare till någon religion. Och om du eller någon annan anser att en religion står för sanningen så återstår ju ändå att förklara det stora antalet människor som är anhängare av någon av de andra religionerna, eller hur?
Så att argumentera baserat på att många tycker eller tror något faller redan där. Enorma antal människor kan övertygas att tro något som är på alla vis falskt.
Varför då anta att det var argumentativt?
hcl skrev:Jag är inte religiös i den meningen och vad jag vet är inte heller hifi-religiös, men om det du skriver ovan är sant så skulle jag möjligen vara det senare.
hcl skrev:Du skriver det inte rätt ut att det är så det är, vilket dels är hedrande, men samtidigt också implicerar att det du skriver är spekulativt. Därmed kan man anta att du inte heller håller det för helt osannolikt att det förhållningssätt som de som uppskattar den musikåtergivning som Linn-anläggningar kan ge också representerar ett defakto relevant syn på god återgivning.
hcl skrev:IngOehman skrev:... det budskap de [avs. Linn N.B.] förmedlar förr och idag, religiösa. De bygger på tro inte på kunskap. En religion, en falsk religion. Det är väldigt tydligt. (*)De säger saker som är rena lögner. (*)De förmedlar en falsk bild av hur musikåtergivning fungerar. (*)De håller sådant hemligt som de inte vill behöva förklara. De är inte ännu en tillverkare utan de särskiljer sig genom att bedra sina kunder. Därmed inte sagt att de (Linn och kunderna) förstår det. Precis som i vilken annan religion som helst.
Allvarliga anklagelser! Det hade varit klädsamt med relevanta citat för respektive punk (ovan markerat med *).
Vet du att ”De bygger på tro inte på kunskap.” (Linn N.B.)?
Vad är det Linn säger som du anser är ”rena lögner”?
Vad håller Linn ”hemligt som de inte vill behöva förklara”?
Vad i det Linn beskriver som innehåller en ”falsk bild av hur musikåtergivning fungerar”?
IngOehman skrev:”Min predikan är inte en religion”, försäkrar prästen...
IngOehman skrev:Du citerade de facto i ditt förstainlägg en högt uppsatt Linn-personlighet. Du inkluderade påståenden om invridningens lilla betydelse, att man inte ens behöver laborera med den, och du låtsas samtidigt som om de skulle vara något som gäller generellt för alla högtalare...
IngOehman skrev:Fakta är att den text du citerade är i hög grad riktad till JUST ägare av Linn-högtalare.
IngOehman skrev:Stora delar av texten är dock bara självklarheter (t ex hur en iterering går till) så vad är det du vill egentligen? Det finns inga generella metoder, skulle någon hålla fram en så vore det ännu en korkad tumregel bara.
IngOehman skrev:Tumregler förslår inte. Man måste helt enkelt veta vilket djur man har innan det är en bra idé att börja mata djuret!
(Ja bortsett då förstås ifrån om det är en get, som ju äter vad som helst utan urskillning. Det först tillgängliga blir maten!)
DVD-ai skrev:Allmän kommentar: Vilken tråkig utveckling av tråden
Goat76: jag ska kommentera ditt inlägg där du svarade mig, men det blir senare
Johan_Lindroos skrev:Men att skriva att en person är sjuk och ska söka hjälp är att gå ett steg för långt tycker jag. Du kan omöjligt veta om så är fallet. Bara dumt.
Johan_Lindroos skrev:Å så gör du det igen!?!
Jag är besviken på din attityd.
Nu räcker det.
hifikg skrev:Toade just in Apogeerna o första intrycket är att det låter "konstigt". Allt ljud hamnar i och emellan högtalarna, den sköna spridningen i rummet krympte fruktansvärt mycket, det här kommer jag inte stå ut med lång tid tror jag. Ska väl ändå ge det en chans. Patricia Barber är spikad mellan högtalarna, men varken instrument eller fingerknäpp (She´s a Lady) kommer ut i rummet på gåshudsvis. Njae...
Jennifer Warnes, Bird on a Wire, väldigt tight, kanske kan upplevas som "fokuserad" och många som inte vet hur bra det kan låta skulle säkert tycka om det här, fast med Carlsson, eller rätt placerade Apogee tappar de hakan i jämförelse. Orkar jag en låt till?
Våren med Anne Akiko Meyers tar man inte död på så lätt, den låter uppfriskande o pigg, fast återigen, när man vet hur den kan presenteras är det ändå en hel del som saknas. Tillbaka till ordningen nu. Räta vinklar är vad som gäller.