Placering av högtalare - avsnitt 76

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav Morello » 2019-12-29 18:38

goat76 skrev:
Johan_Lindroos skrev:Å så gör du det igen!?! 8O
Jag är besviken på din attityd.
Nu räcker det.


Vadå ”å så gör du det igen!?!”

Jag ångrar inte det jag sagt, både den första gången och den här gången.
Jag är lika besviken på Ingvars attityd som du är på min.


Du får självklart tycka att Ingvars raljerande om präster och religion är knasigt och osakligt, men de ger dig inte rätten att avfyra den typ av ytterligt grova påhopp som nyss gjorde.

Dina angrepp på Ingvar tillhör de allra grövsta jag läst sedan forumet startade!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav Tangband » 2019-12-29 18:46

hifikg skrev:Så kan det förstås vara. Lyssnade på Arne Domnerus "Barnatro", en fantastisk inspelning med massor av kyrka i ljudbilden, den hade säkert imponerat på de flesta, och nu när jag ställt tillbaka högtalarna som de "ska" stå så klingar den så otroligt i rummet att ingen skulle tro mig om jag berättade om det. Jag nöjer mig med att säga att nu låter det riktigt trivsamt igen. Öronväckande.

Tipset i trådstarten är synnerligen relevant, experimentera för tusan! Tänk om Apogee låter ännu bättre om jag toar ut dem!?!?


Jag håller med. :) Även om tråden urartat, så är placeringen av ett par högtalare synnerligen fundamentalt för ett så bra ljud som möjligt ska kunna fås. Det tror jag alla håller med om.

Prova och testa själv :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav hifikg » 2019-12-29 18:55

Tangband skrev:
hifikg skrev:Så kan det förstås vara. Lyssnade på Arne Domnerus "Barnatro", en fantastisk inspelning med massor av kyrka i ljudbilden, den hade säkert imponerat på de flesta, och nu när jag ställt tillbaka högtalarna som de "ska" stå så klingar den så otroligt i rummet att ingen skulle tro mig om jag berättade om det. Jag nöjer mig med att säga att nu låter det riktigt trivsamt igen. Öronväckande.

Tipset i trådstarten är synnerligen relevant, experimentera för tusan! Tänk om Apogee låter ännu bättre om jag toar ut dem!?!?


Jag håller med. :) Även om tråden urartat, så är placeringen av ett par högtalare synnerligen fundamentalt för ett så bra ljud som möjligt ska kunna fås. Det tror jag alla håller med om.

Prova och testa själv :)


Jag har sällan ägnat särskilt mycket tid åt det, har ställt upp dem enligt bruksanvisningen (ganska lätt med Carlsson förvisso) o sen bara lyssnat. Apogeerna har jag mätt in så de står lika i rummet, sen har jag själv förflyttat mig (jag väger ju mindre än högtalarna :) ) lite fram o tillbaka o hittat den grop som jag sitter i nu.
Sitter nöjd :)

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav Tell » 2019-12-29 19:02

Johan_Lindroos skrev:Å så gör du det igen!?! 8O
Jag är besviken på din attityd.
Nu räcker det.


Är det bättre att IÖ ett flertal gånger kallat goat76 för troll trots att han är en av dom bättre på att argumentera för sin sak (även om han kanske inte alltid har rätt)?
Har för övrigt också tänkt kommentera på IÖs "vänliga hälsningar" då han sällan framstår som speciellt vänlig. Kan då också hålla med om goat76s kommentar om att Öhman mår speciellt bra då han ofta har taggarna helt utåt o ofta hamnar i bråk med folk. Dags för han att inse att det kanske är han själv det är fel på o inte alla andra? Inte så att goat76s kommentar är helt osaklig o taget ifrån luften.

I övrigt så tycker jag tråden har varit intressant och fortsätter gärna läsa den om tjafset lugnar ner sig lite.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav hcl » 2019-12-29 19:17

Tangband skrev:
hifikg skrev:Så kan det förstås vara. Lyssnade på Arne Domnerus "Barnatro", en fantastisk inspelning med massor av kyrka i ljudbilden, den hade säkert imponerat på de flesta, och nu när jag ställt tillbaka högtalarna som de "ska" stå så klingar den så otroligt i rummet att ingen skulle tro mig om jag berättade om det. Jag nöjer mig med att säga att nu låter det riktigt trivsamt igen. Öronväckande.

Tipset i trådstarten är synnerligen relevant, experimentera för tusan! Tänk om Apogee låter ännu bättre om jag toar ut dem!?!?


Jag håller med. :) Även om tråden urartat, så är placeringen av ett par högtalare synnerligen fundamentalt för ett så bra ljud som möjligt ska kunna fås. Det tror jag alla håller med om.

Prova och testa själv :)


Håller fullständigt med, både om att tråden delvis urartat (som så många andra trådar...) och att just högtalarplacering har en fundamental påverkan på hur en anläggning fungerar som musikförmedlare. För att med rimlig ansträngning och på rimlig tid hitta bästa placeringen behöver man dessutom en metod.

Jag tror det är väldigt vanligt att det slarvas med just högtalarplacering. Innan man hittar en riktigt bra placering låter olika placeringar ofta lite ”mellanmjölk”, varken bra eller riktigt tokigt, men när man hittar helt rätt är det sällan någon tvekan. Det är ju sällan man är hemma hos någon speciellt hifi-intresserad, men det verkar vara få affärer där man bryr sig och/eller inte hör när det inte står helt rätt till med placeringen. Även i butiker där man försöker placera noga verkar man inte ha en riktigt bra metod så att det blir rätt slumpmässigt trots allt. Att det sällan låter bra på mässor kan säkert tillskrivas just begränsad tid för och därmed otillräckligt noga injusterad högtalarplacering.

Den metod som Lejonklou skriver om fungerar säkerligen (påminner i hög grad av hur jag själv gör) och vad jag förstår innehåller den inga förbud. Det torde vara självklart att vilka högtalare man har behöver tillåtas påverka i varje fall val av startpunkter. När det gäller invinkling så är det något som jag noterat kan skilja avsevärt, beroende på dels högtalare och dels vilket rum som högtalarna skall verka i.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav petersteindl » 2019-12-29 19:36

goat76 skrev:
DVD-ai skrev:Allmän kommentar: Vilken tråkig utveckling av tråden :(

Goat76: jag ska kommentera ditt inlägg där du svarade mig, men det blir senare :)


Håller med, men jag måste försvara mig och intensionerna med tråden.

Det jag länkade till i första inlägget hade inte källan som avgörande faktor, det var helt enkelt en väldigt bra beskrivning hur man med helt vanlig uteslutningsmetodik snabbt och enkelt hittar rätt med placeringen av sina högtalare. Oavsett vilken sida jag hade hittat beskrivningen på och oavsett vem författaren var av denna, så hade det ändå varit startskottet för denna tråd.

Det här med att hitta rätt med placering av högtalare är inte så enkelt att det är en självklarhet för alla, det är därför det poppar upp frågeställningar om ämnet titt som tätt och jag tror att många kan bidra med vad det är i ljudet de försöker få till när de gör sina justeringar.

Högtalarna är bara ett verktyg för att förmedla den inspelade musiken och dessa verktyg kan se väldigt olika ut och utgå från olika tänk hur dessa ska integreras på bästa sätt i ett rum, därför handlar inte den här tråden om några "måttbestämda" tumregler.
Det ljudliga resultatet kan därmed te sig väldigt lika trots att placeringen för olika högtalar-konstruktioner skiljer sig avsevärt, men den gemensamma faktorn som gäller oavsett hur våra verktyg ser ut är det ljud som når våra öron på lyssningsplats och detta kan te sig ganska lika, inte på pricken vad gäller ljudkaraktär men på faktorer som "icke bumlig bas" och många liknande saker som det.


Jag ser fram emot ditt svar som förhoppningsvis tar tråden i den tilltänkta riktningen. :)


Jag har ännu inte hunnit skriva det inlägg igen som tidigare försvann då jag försökte lägga upp inlägget. Oftast tar jag kopior, men gjorde inte så i det här fallet. Det var en sammanställning av flera inlägg i tråden.

Jag observerar några saker i ditt ovanstående inlägg som jag reagerar på. Det är symptomatiskt för många av dina inlägg.

Allt blåmarkerat har jag synpunkter på. Det handlar om 2 skilda spörsmål.

Spörsmål 1.) Du skriver följande 2 saker.
1A.) ...jag måste försvara mig och intensionerna med tråden.
1B.) ...tar tråden i den tilltänkta riktningen.

Jag undrar följande,
Varför måste du försvara dig?
Varför måste du försvara intentionerna med tråden?
Vad är din tilltänkta riktning med tråden?

På mig verkar det som att du redan från början ansett att den rekommenderade vinklingen på högtalare är såsom du citerar från Lejonclou, som i sin tur är Linns rekommendation på sina egna högtalare.
På mig verkar det som att du redan från början har en given intention som du måste försvara. Vad egentligen är denna specifika intention som du måste försvara?
På mig verkar det som att du redan från början anser att det finns en tilltänkt riktning med tråden. Vilken är denna tilltänkta riktning?

Du har således helt klart en distinkt intention och en distinkt riktning med tråden.

Har du tänkt på att det måhända finns helt andra angreppssätt att iterera fram bästa högtalarplacering för givna högtalare i givet rum? I så fall verkar det som sådana angreppssätt, enligt dig, varken sammanfaller med din intention med tråden och definitivt inte tar tråden i den riktning du vill. Hifikg har redan beskrivit det absolut bästa sättet att göra en första iteration på, nämligen att förflytta sig själv istället för högtalarna. Det ger en mycket bra upplysning om var/hur man borde börja ändra vid nästkommande iterationer. Det är så jag alltid gör själv och det retar mig lite att jag inte skrivit detta redan i början av tråden.

Nåväl, ditt sätt att skriva verkar som att det betyder att alla ovillkorligen måste tycka som du tänkt redan från början för att trådens intention och riktning skall bli såsom du på förhand projekterat. Det är den logiskt strikta förklaringen av det du skriver. Dessutom anser jag att du i inlägg på inlägg i tråden bevisar nämnd logik.

Men, det kanske i själva verket är så att det finns en del skavanker med sådan högtalarplacering Linn/Lejonclou/du förordar om man frångår konceptet med Linnhögtalare och möjligtvis vissa andra högtalare.
Skulle då inte dessa andra personer med andra högtalare kunna få skriva i denna tråd? Jag började med att skriva några förklaringar med vad som händer med olika vinklingar på högtalare och lade in skisser, men det föll inte i god jord och/eller verkar som ingen förstått. Inget positivt gällande kommentarer i vart fall.

Sedan skriver du följande:
2A.) helt enkelt en väldigt bra beskrivning hur man med helt vanlig uteslutningsmetodik snabbt och enkelt hittar rätt med placeringen av sina högtalare.
2B.) hitta rätt med placering av högtalare är inte så enkelt att det är en självklarhet för alla
2C.) integreras på bästa sätt i ett rum, därför handlar inte den här tråden om några "måttbestämda" tumregler.
2D.) faktorer som "icke bumlig bas"

I 2A skriver du såsom det vore ett allmängiltigt koncept för högtalarplacering/vinkling.
I 2B skriver du att något som kan tolkas lite olika. En tolkning kan vara att placering av högtalare måhända borde vara en självklarhet för alla men eftersom det inte är så enkelt så är det inte en självklarhet för alla. Därmed skulle denna tråd då enligt din intention vara att lära ut hur alla skall göra, oavsett vilka högtalare som alla har.
I 2C skriver du hypotesen att det handlar om att högtalarna enligt detta koncept integreras på bästa sätt i ett rum och därmed skulle det inte vara en tumregel. Din hypotes är felaktig. Enligt detta sätt som du beskrivit integreras inte godtyckliga högtalare på bästa sätt i ett rum. Vissa högtalare kan göra det, men det är enkom vissa högtalare.
I 2D skriver du angående icke bumlig bas. Menar du att bumligheten i basen skulle bli helt olika beroende på vilken vinkel högtalarna har på vid given placering? Så är definitivt inte min erfarenhet.

Om jag startar trådar så har jag inga förutbestämda målinriktade intentioner eller någon tilltänkt riktning på tråden. Det gäller om debatt skall uppnås angående något spörsmål. Däremot om jag frågar efter något specifikt så är målet att få svar på frågan.
Men vid öppen debatt finns inget annat mål än att försöka vidga min egen vy gällande något.

Att ha sin riktlinje redan färdigutstakad med intentioner huggna i sten är inget för mig då det gäller forumdebatt. Däremot, om jag påkläder mig en lärares kostym så blir riktlinjen att förklara budskapet, med fokus på förklaring, samt med intention att helst nå ut till så många som möjligt med förklaringen.

Då skulle man kunna dra slutsatsen att du har iklätt dig lärarkostymen med riktlinjen att sprida budskapet som ett dekret med intention att helst nå ut till så många som möjligt. Dock, ditt första inlägg ser jag som allt annat än en förklaringsmodell. Då blir det en tumregel och en dålig sådan, eftersom den enkom fungerar med vissa högtalare och naturligtvis med vissa personer.

Skall se om jag hinner skriva och posta det inlägg som tidigare försvann.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3360
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav eljulio » 2019-12-29 19:40

En fråga till om placering. Vilka högtalare kan med fördel placeras på sidoväggarna istället för rakt fram som brukligt. Peter rekommenderar ju att placera äggen på sidoväggarna.

Kan dessa placeras på sidoväggarna? https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... e/87315941

Mvh

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav petersteindl » 2019-12-29 19:41

hifikg skrev:
Tangband skrev:
hifikg skrev:Så kan det förstås vara. Lyssnade på Arne Domnerus "Barnatro", en fantastisk inspelning med massor av kyrka i ljudbilden, den hade säkert imponerat på de flesta, och nu när jag ställt tillbaka högtalarna som de "ska" stå så klingar den så otroligt i rummet att ingen skulle tro mig om jag berättade om det. Jag nöjer mig med att säga att nu låter det riktigt trivsamt igen. Öronväckande.

Tipset i trådstarten är synnerligen relevant, experimentera för tusan! Tänk om Apogee låter ännu bättre om jag toar ut dem!?!?


Jag håller med. :) Även om tråden urartat, så är placeringen av ett par högtalare synnerligen fundamentalt för ett så bra ljud som möjligt ska kunna fås. Det tror jag alla håller med om.

Prova och testa själv :)


Jag har sällan ägnat särskilt mycket tid åt det, har ställt upp dem enligt bruksanvisningen (ganska lätt med Carlsson förvisso) o sen bara lyssnat. Apogeerna har jag mätt in så de står lika i rummet, sen har jag själv förflyttat mig (jag väger ju mindre än högtalarna :) ) lite fram o tillbaka o hittat den grop som jag sitter i nu.


Bra inlägg. Att förflytta sig själv som första iteration är nog det bästa som hittills skrivits i denna tråd. :)

Detta har också tidigare debatterats på Naqrefs tid, med bra förklaringar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav petersteindl » 2019-12-29 19:47

eljulio skrev:En fråga till om placering. Vilka högtalare kan med fördel placeras på sidoväggarna istället för rakt fram som brukligt. Peter rekommenderar ju att placera äggen på sidoväggarna.

Kan dessa placeras på sidoväggarna? https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... e/87315941

Mvh


Dessa kan placeras på respektive sidovägg. Då placerar man höger högtalare på vänster sidovägg och vice versa. Jag demade OA52 redan då de kom med sådan placering och jag hade själv sådan placering med OA116 och OA2212 och även med OA6-typ1 som var rundstrålande och det var redan år 1976.

Då jag hade Ljudbutiken i Stockhlm rekommenderade jag kunder att prova så med sina OA52. Vissa kunder valde att fortsätta köra så med OA52. Det är inte alla som har plats på respektive sidovägg.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3360
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav eljulio » 2019-12-29 20:17

petersteindl skrev:
eljulio skrev:En fråga till om placering. Vilka högtalare kan med fördel placeras på sidoväggarna istället för rakt fram som brukligt. Peter rekommenderar ju att placera äggen på sidoväggarna.

Kan dessa placeras på sidoväggarna? https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... e/87315941

Mvh


Dessa kan placeras på respektive sidovägg. Då placerar man höger högtalare på vänster sidovägg och vice versa. Jag demade OA52 redan då de kom med sådan placering och jag hade själv sådan placering med OA116 och OA2212 och även med OA6-typ1 som var rundstrålande och det var redan år 1976.

Då jag hade Ljudbutiken i Stockhlm rekommenderade jag kunder att prova så med sina OA52. Vissa kunder valde att fortsätta köra så med OA52. Det är inte alla som har plats på respektive sidovägg.

Mvh
Peter


Tack Peter!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav goat76 » 2019-12-30 00:10

petersteindl skrev:
goat76 skrev:
DVD-ai skrev:Allmän kommentar: Vilken tråkig utveckling av tråden :(

Goat76: jag ska kommentera ditt inlägg där du svarade mig, men det blir senare :)


Håller med, men jag måste försvara mig och intensionerna med tråden.

Det jag länkade till i första inlägget hade inte källan som avgörande faktor, det var helt enkelt en väldigt bra beskrivning hur man med helt vanlig uteslutningsmetodik snabbt och enkelt hittar rätt med placeringen av sina högtalare. Oavsett vilken sida jag hade hittat beskrivningen på och oavsett vem författaren var av denna, så hade det ändå varit startskottet för denna tråd.

Det här med att hitta rätt med placering av högtalare är inte så enkelt att det är en självklarhet för alla, det är därför det poppar upp frågeställningar om ämnet titt som tätt och jag tror att många kan bidra med vad det är i ljudet de försöker få till när de gör sina justeringar.

Högtalarna är bara ett verktyg för att förmedla den inspelade musiken och dessa verktyg kan se väldigt olika ut och utgå från olika tänk hur dessa ska integreras på bästa sätt i ett rum, därför handlar inte den här tråden om några "måttbestämda" tumregler.
Det ljudliga resultatet kan därmed te sig väldigt lika trots att placeringen för olika högtalar-konstruktioner skiljer sig avsevärt, men den gemensamma faktorn som gäller oavsett hur våra verktyg ser ut är det ljud som når våra öron på lyssningsplats och detta kan te sig ganska lika, inte på pricken vad gäller ljudkaraktär men på faktorer som "icke bumlig bas" och många liknande saker som det.


Jag ser fram emot ditt svar som förhoppningsvis tar tråden i den tilltänkta riktningen. :)


Jag har ännu inte hunnit skriva det inlägg igen som tidigare försvann då jag försökte lägga upp inlägget. Oftast tar jag kopior, men gjorde inte så i det här fallet. Det var en sammanställning av flera inlägg i tråden.

Jag observerar några saker i ditt ovanstående inlägg som jag reagerar på. Det är symptomatiskt för många av dina inlägg.

Allt blåmarkerat har jag synpunkter på. Det handlar om 2 skilda spörsmål.

Spörsmål 1.) Du skriver följande 2 saker.
1A.) ...jag måste försvara mig och intensionerna med tråden.
1B.) ...tar tråden i den tilltänkta riktningen.

Jag undrar följande,
Varför måste du försvara dig?
Varför måste du försvara intentionerna med tråden?
Vad är din tilltänkta riktning med tråden?


Är det verkligen så konstigt om jag vill försvara mig mot en massa konstigheter som Ingvar målar upp om att jag skulle vara någon slags präst?
Hade du själv suttit tyst och bara accepterat att en person gång på gång kommer med bisarra anklagelser att det du skriver grundar sig i någon slags religion?

Jag vill försvara de sanna intentionerna med tråden p.g.a. att någon här har gett sig fan på att svartmåla dem med en massa trams. Är du för mycket vän med personen för att se det?

Den tänkta riktningen med tråden är att så många som möjligt berättar hur de går tillväga när de ska hitta rätt placering för ett par högtalare i ett lyssningsrum. Är det månne specifika element i ljudet de lyssnar efter som gör att de väljer en viss förflyttning av högtalaren.

Om allt detta hade varit självklarheter för alla så hade det inte dykt upp trådar då och då med frågeställnigar om ämnet, men det gör det och många förlitar sig t.o.m. på att någon installatör ska göra det åt dem, så svårt kan vissa tycka att det är, vilket visar att det inte är självklarheter för alla.
Eftersom vi befinner oss på ett forum för just hifi och med tanke på hur ofantligt stor vinnig det kan ge med att hitta rätt placering för sina högtalare så ser jag ämnet som högst relevant.

petersteindl skrev:På mig verkar det som att du redan från början ansett att den rekommenderade vinklingen på högtalare är såsom du citerar från Lejonclou, som i sin tur är Linns rekommendation på sina egna högtalare.
På mig verkar det som att du redan från början har en given intention som du måste försvara. Vad egentligen är denna specifika intention som du måste försvara?
På mig verkar det som att du redan från början anser att det finns en tilltänkt riktning med tråden. Vilken är denna tilltänkta riktning?

Du har således helt klart en distinkt intention och en distinkt riktning med tråden.


Om du hade tagit dig tid att läsa hela tråden så hade du inte behövt fråga så mycket. :)
Följande har jag skrivit tidigare i tråden, tycker du det verkar som om jag har något emot invinkling, eller verkar det som om jag är helt öppen för att testa mig fram?
Rätt svar är att jag alltid testar mig fram.

"-Som sagt av diverse tillverkare av högtalare men även av mig och mina egna erfarenheter av olika högtalare i mitt eget lyssningsrum och hur dessa fungerar med olika invinklingar.
Personligen kan jag inte ge dig en teknisk förklaring till varför det är så eftersom jag själv saknar kunskaper vad gäller konstruerande av högtalare. Däremot kan jag ge dig ett exempel på två olika högtalare där tillverkarens föreskrifter vad gäller toe-in har stämt överens med hur det fungerat i praktiken i mitt lyssningsrum.

Den första var en högtalare av märket Elac där de i sina allmänna råd om uppställning av dessa rekommenderade toe-in mot lyssnaren. När jag installerade dessa i mitt lyssningsrum så testade jag mig fram till vad som fungerade bäst och mycket riktigt så gavs det bästa resultatet med invinkling mot lyssnaren, dessa fungerade även väl med extrem invinkling för att skapa en "sweetfield" så som du kommit fram till med dina högtalare i ditt rum.

Med mina nuvarande högtalare från Linn så utgick jag från den invinkling jag hade med Elac-högtalarna men lite motsträvigt testade jag även en uppställning med ingen till minimal toe-in för jag visste att det var så både tillverkaren av högtalaren rekommenderade och det var så jag sett dessa högtalare varit uppställda i andra lyssningsrum än mitt.
Min bias var alltså att även ha dessa högtalare invinklade mot sweetspot och ville helst följa den "tumregeln" som jag själv initialt hade, p.g.a att det fungerade överlägset bäst med högtalarna från Elac. Efter noggranna tester stod det dock klart att det i mitt lyssningsrum med dessa högtalare stämde väl överens med Linns rekommendationer att ha dessa uppställda utan toe-in, eller som jag har dem nu med extremt liten invinkling på bara några grader helt och hållet framlyssnat för att för mig få dem att prestera som bäst."


petersteindl skrev:Har du tänkt på att det måhända finns helt andra angreppssätt att iterera fram bästa högtalarplacering för givna högtalare i givet rum? I så fall verkar det som sådana angreppssätt, enligt dig, varken sammanfaller med din intention med tråden och definitivt inte tar tråden i den riktning du vill. Hifikg har redan beskrivit det absolut bästa sättet att göra en första iteration på, nämligen att förflytta sig själv istället för högtalarna. Det ger en mycket bra upplysning om var/hur man borde börja ändra vid nästkommande iterationer. Det är så jag alltid gör själv och det retar mig lite att jag inte skrivit detta redan i början av tråden.


Jag har både tänkt och skrivit detta tidigare i tråden på första sidan, här kommer en repris på det:

"- Beskrivningen är av generellt slag och alla punkterna passar inte alla typer av högtalarkonstruktioner, vissa högtalare ska stå nära en väldämpad (exempelvis Ino) eller odämpad vägg (exempelvis Carlsson) och då placerar man helt enkelt dessa högtalare på det sättet som det är tänkt att de ska stå. De är de enda fasta reglerna man förhåller sig till, i övrigt är allt annat rumsberoende och en anpassning till lyssningsplats, som i sin tur även den bör finjusteras i förhållande till högtalarnas optimala placering."

petersteindl skrev:Nåväl, ditt sätt att skriva verkar som att det betyder att alla ovillkorligen måste tycka som du tänkt redan från början för att trådens intention och riktning skall bli såsom du på förhand projekterat. Det är den logiskt strikta förklaringen av det du skriver. Dessutom anser jag att du i inlägg på inlägg i tråden bevisar nämnd logik.


Hur i all sin dar har du kommit till den slutsatsen av det jag skrivit?

Jag har ju genom hela den här tråden bett alla andra att berätta hur just de går tillväga, så att jag och alla andra kan vinna ny kunskap och få ännu fler infallsvinklar om hur man med enkla metoder kan hitta rätt med placeringen av högtalare?

Vilken otroligt avlägsen slutsats du gjort av det jag skrivit, jag blir helt nollställd :?:

petersteindl skrev:Men, det kanske i själva verket är så att det finns en del skavanker med sådan högtalarplacering Linn/Lejonclou/du förordar om man frångår konceptet med Linnhögtalare och möjligtvis vissa andra högtalare.


Jag förordar absolut INGEN specifik högtalarplacering.
Jag säger ju att man ska testa sig fram till vad den bästa placeringen är för högtalaren i det specifika rummet, oavsett vilken tillverkaren är eller vad dessa har för rekommendationer. Däremot så kan man ta deras rekommendationer som en utgångspunkt och om man finner det låta bättre med en helt annan invinkling eller placering så ska man köra på det.

petersteindl skrev:Skulle då inte dessa andra personer med andra högtalare kunna få skriva i denna tråd? Jag började med att skriva några förklaringar med vad som händer med olika vinklingar på högtalare och lade in skisser, men det föll inte i god jord och/eller verkar som ingen förstått. Inget positivt gällande kommentarer i vart fall.


Det var ju det som var mina förhoppningar att andra personer med andra högtalare skulle berätta hur de går tillväga med högtalar-placeringar, men då väljer några av er att istället spy galla över Linn. :?

Jag har inte heller fått några direkta applåder för det jag skrivit, och det är inte heller något jag förväntar mig eller drivs av, varför skulle en massa folk göra det?
Jag hoppas bara att någon liten detalj i mitt tänk runt ämnet har skänkt någon annan någon ide som de missat eller inte tänkt på. Ju fler som bidrar, desto fler infallsvinklar får vi som kan effektivisera processen att hitta rätt med högtalar-placeringar.

petersteindl skrev:Sedan skriver du följande:
2A.) helt enkelt en väldigt bra beskrivning hur man med helt vanlig uteslutningsmetodik snabbt och enkelt hittar rätt med placeringen av sina högtalare.
2B.) hitta rätt med placering av högtalare är inte så enkelt att det är en självklarhet för alla
2C.) integreras på bästa sätt i ett rum, därför handlar inte den här tråden om några "måttbestämda" tumregler.
2D.) faktorer som "icke bumlig bas"

I 2A skriver du såsom det vore ett allmängiltigt koncept för högtalarplacering/vinkling.
I 2B skriver du att något som kan tolkas lite olika. En tolkning kan vara att placering av högtalare måhända borde vara en självklarhet för alla men eftersom det inte är så enkelt så är det inte en självklarhet för alla. Därmed skulle denna tråd då enligt din intention vara att lära ut hur alla skall göra, oavsett vilka högtalare som alla har.
I 2C skriver du hypotesen att det handlar om att högtalarna enligt detta koncept integreras på bästa sätt i ett rum och därmed skulle det inte vara en tumregel. Din hypotes är felaktig. Enligt detta sätt som du beskrivit integreras inte godtyckliga högtalare på bästa sätt i ett rum. Vissa högtalare kan göra det, men det är enkom vissa högtalare.
I 2D skriver du angående icke bumlig bas. Menar du att bumligheten i basen skulle bli helt olika beroende på vilken vinkel högtalarna har på vid given placering? Så är definitivt inte min erfarenhet.


2A. Jag önskar att jag lagt in "tycker jag". Det blir dock rätt tjatigt om man ska behöva skriva det jämnt och ständigt i var och varannan mening. Jag utgår ibland ifrån att det borde framgå, men på det här forumet behöver man tydligen förklara allt i minsta detalj varje gång.

2B. Det är din tolkning och den verkar vara väldigt färgad av dina egna funderingar och överanalyser av det jag sagt. Jag vill lära mig mer utöver det jag själv lärt mig så intentionen med tråden är att diskutera med andra och få ny lärdom. Det enda egoistiska från min sida är att jag vill lära mig ännu mer.

2C. Visa mig en högtalare som låter exakt likadant oavsett var den placeras i ett rum, finns det en sådan?
Jag har aldrig påstått att man med alla möjliga olika typer av högtalare kan följa punkt för punkt, allehanda avvikelser måste beaktas men det utesluter inte att alla punkterna är felaktiga.
Jag skulle exempelvis inte utgå ifrån att dina ägg skulle placeras 1 meter ut från vägg, men det får nog du beskriva som har erfarenhet av dessa.

2D. Ursäkta, men jag sa ingenting om invinkling i den meningen. Var fick du det ifrån?

petersteindl skrev:Om jag startar trådar så har jag inga förutbestämda målinriktade intentioner eller någon tilltänkt riktning på tråden. Det gäller om debatt skall uppnås angående något spörsmål. Däremot om jag frågar efter något specifikt så är målet att få svar på frågan.
Men vid öppen debatt finns inget annat mål än att försöka vidga min egen vy gällande något.


När jag startar en tråd om placering av högtalare och diskussionen istället drar iväg mot att istället handla om hur mycket du och Ingvar ogillar Linns sätt och syn som jag förövrigt själv inte är insatt i eller är intresserad av, så har jag som trådskapare rätt att styra tillbaka ämnet till den målriktning och intentioner som tråden ursprungligen hade. Och det är placering av högtalare.
Det är många trådar som glider iväg off-topic och det är ofta helt okej, men jag försöker alltid respektera trådskaparen om han anser att han vill återgå till ämnet.

Du får gärna starta en tråd om dina tankar runt Linn, det är fritt fram.

petersteindl skrev:Att ha sin riktlinje redan färdigutstakad med intentioner huggna i sten är inget för mig då det gäller forumdebatt. Däremot, om jag påkläder mig en lärares kostym så blir riktlinjen att förklara budskapet, med fokus på förklaring, samt med intention att helst nå ut till så många som möjligt med förklaringen.

Då skulle man kunna dra slutsatsen att du har iklätt dig lärarkostymen med riktlinjen att sprida budskapet som ett dekret med intention att helst nå ut till så många som möjligt. Dock, ditt första inlägg ser jag som allt annat än en förklaringsmodell. Då blir det en tumregel och en dålig sådan, eftersom den enkom fungerar med vissa högtalare och naturligtvis med vissa personer.

Skall se om jag hinner skriva och posta det inlägg som tidigare försvann.

Mvh
Peter


Följande var skrivet i första inlägget.

"- Slutligen så är allt beroende på högtalarens konstruktion och rummets utformning, och det finns garanterat fler sätt att hitta rätt placering. Kom gärna med förslag på andra metoder."

På vilket sätt menar du att något skulle vara "hugget i sten"?

Du borde även kunna se att det fanns en öppen invit till precis alla att beskriva deras sätt hur de går till väga för att hitta rätt högtalar-placering för just deras högtalare, vilket mycket väl kan avvika från en, flera eller alla punkter beroende på högtalarens konstruktion och rummets utformning.

Lärarkostym??? Jisses! :D

/Mathias

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav goat76 » 2019-12-30 00:16

petersteindl skrev:
hifikg skrev:
Tangband skrev:
Jag håller med. :) Även om tråden urartat, så är placeringen av ett par högtalare synnerligen fundamentalt för ett så bra ljud som möjligt ska kunna fås. Det tror jag alla håller med om.

Prova och testa själv :)


Jag har sällan ägnat särskilt mycket tid åt det, har ställt upp dem enligt bruksanvisningen (ganska lätt med Carlsson förvisso) o sen bara lyssnat. Apogeerna har jag mätt in så de står lika i rummet, sen har jag själv förflyttat mig (jag väger ju mindre än högtalarna :) ) lite fram o tillbaka o hittat den grop som jag sitter i nu.


Bra inlägg. Att förflytta sig själv som första iteration är nog det bästa som hittills skrivits i denna tråd. :)

Detta har också tidigare debatterats på Naqrefs tid, med bra förklaringar.

Mvh
Peter


Och om du verkligen hade läst tråden så var detta redan nämnt på första sidan i tråden, men det tåls att upprepas. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav Bill50x » 2019-12-30 00:35

Något som jag testade i mitt förra boende var att flytta hela triangeln i sidled. Dvs flytta såväl högtalare som lyssningsposition tex en dm till vänster eller höger. Det är rätt tidkrävande att laborera med såväl placering i sidled, avstånd mellan högtalarna och samtidigt hålla koll på avstånd från vägg och in-vinkling. Redan vid steg på en decimeter är det många positioner att hålla reda på och när man där hittat rätt är det dags för cm-förflyttningar. När jag höll på som mest lyckades jag både få till en bredare sweet-spot och en jämnare basåtergivning.

Men nu är jag sambo och möjligheterna till en riktigt korrekt placering är mycket mindre :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1486
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav Ted_B » 2019-12-30 01:50

goat76 skrev:........
/Mathias


Du har blivit duktig på att argumentera, ett stort framsteg mot hur det såg ut tidigare, kul!
Det är ofta väl underbyggt från din sida men du har inte alltid rätt i det du skriver (generellt talat, inte specifikt i den här tråden).
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav IngOehman » 2019-12-30 10:01

Goat76 predikar, ljuger och förvränger, och har gått över alla anständighetens gränser med sina personangrepp dessutom.

Så långt ifrån att argumentera väl som man kan komma. Ett fullkomligt vidrigt beteende! Så vidrigt att en dialog med honom är utesluten.

Tangband skrev:Jag har mina aktiva HYBRIDDIST svagt invinklade . De låter bäst så. Jag följer varken tumregler eller teorier angående detta, utan har optimerat invinklingen och avståndet mellan högtalare med hörselns hjälp.
HYBRIDDIST mäter väldigt rakt, rakt framför högtalaren och även vid 15 och 30 graders vinkel. Så har jag optimerat filtret.
Kanske är det därför de låter bra med en liten invinkling mot lyssningsplatsen ?

Med en liten invinkling av mina högtalare upplever jag dessutom att skillnaden mellan olika skivor blir större ljudkvalitetsmässigt, jämfört med o-vinklade högtalare.

Jag är övertygad om att vinkling eller ej, beror väldigt mycket på hur man konstruerat högtalarna.
Man måste prova sig fram :)

Ja, några tumregler förslår inte, ej heller en punktlista.

Det finns dock ett antal saker som inte tillhör högtalare och rum och det är själva stereofonin samt hur människans hörande fungerar. Från det kan man dock i princip bara säga en sak - att man på ingen tilltänkt lyssningsplats bör ha en större öppningsvinkel än 45-46 grader. Det gäller alltså för den främsta mittersta platsen där det är tänkt att man skall kunna sitta och lyssna.

Förkrånglande faktorer är dock:

1. Reflexer från väggen bakom högtalarna minskar stereoöppningsvinkeln, om de är starka. Så i förekommande fall kan det argumenteras att en något bredare placering av högtalarna är vettigt.

2. Det finns idéer om en 60-gradig stereoöppningsvinkel, som dock saknar stöd i audiologin/psykoakustiken. Det ger en liksidigtriangel, vilket säkert kan uppfattas som en snygg triangel för den som inte har något annat att utgå ifrån.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2019-12-30 10:08, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav hcl » 2019-12-30 10:05

Jag måste medge att jag inte funderat speciellt mycket kring varför olika högtalare bör står på det ena eller andra viset (bortsett från det uppenbara med t.ex. Carlsson etc). Antar också att ni som konstruerar högtalare tänkt mycket på dessa frågor, då de sannolikt utgör grunden för hur en - i ett rum - välljudande högtalare bör utformas för att just fungera att placera i ett rum.

Vad är det man söker uppnå genom att optimera placeringen?

Jag kan se i varje fall fyra väsentliga optimeringspunkter:

1. Tidrelation mellan direktljud och reflekterat ljud, främst från väggen bakom högtalarna (d.v.s. bortanför högtalarna, sett från - on-axis lyssningsposition).

2. Jämkning av högtalarens position till rumsmoderna.

3. Utjämning av systemets totala energikurva.

4. Frekvenskurva i en tänkt lyssningsposition.

(Utelämnar avsiktligen optimering av sådana faktorer som mer eller mindre lämpliga vinkelintervall etc. då dessa dels kan betraktas som önskemål - inte alltid oviktiga, men ändå.)

Punkt 4 är tämligen självklar, då denna är en väsentlig del av systemets prestanda, men i grunden består frekvenskurva av summan av högtalarnas direktljudsegenskaper och övrig design+rumsintegration, d.v.s. punkterna 1-3. Direktljudskurvan och hur denna väljs bör alltså ställas i relation till högtalarnas egenskaper m.h.t. punkterna 1-3.

Avs. punkt 1 antar jag att man söker hantera två komponenter, tidläge och styrka för olika frekvenser mellan det egentliga direktljudet relativt det reflekterade ljudet och hur dessa två komponenter sammanfaller för att forma det som kommer uppfattas som direktljud.

När det gäller punkt 2 handlar det sannolikt om att söka en placering där man i första hand minimerar interaktion högtalare-rum samt för att exploatera rummets egenskaper med syfte att komplettera högtalarnas ev lågfrekvenstillkortakommanden.

Punkt tre är intressant. Vilka möjligheter har man egentligen när det gäller justering av energifördelningen i rummet? Jag kan se en viss möjlighet att genom att placera högtalarna på ett visst sätt så kan man uppnå effekten att vissa frekvenser kan dämpas lite extra i något vinkelintervall (relativt högtalarna).

Något som också framstår som uppenbart är att de tre punkterna ovan sannolikt inte per automatik (d.v.s. utan att högtalarna explicit konstrueras med hänsyn till dessa punkter - och andra här ej nämnda d.o ) ger en sammanfallande optimal placering. En första ansats torde vara att söka lösa någon eller några av punkterna genom att utforma högtalaren på ett visst sätt. Ino har på ett ingenjörsmässigt elegant vis löst delar av pkt 1 genom att i designen specificera en viss placering av högtalarna rel. väggen bakom dessa samt stipulera en specifik dämpning mellan vägg och högtalare. Det är dock eller dessvärre inte så säkert att denna ingenjörsmässigt eleganta lösningen alltid uppfattas som likaledes estetiskt tilltalande. Detta tillvägagångssätt är dock inte begränsat till att kräva en viss dämpning mellan högtalare och den vägg som de ofta står placerade nära. Det frekvensområde som man behöver ta hänsyn till blir dock större och därmed blir det mer komplicerat att optimera mot. Peters ”ägg” och många av Carlssons högtalare representerar ett för mig annat tilltalande angreppssätt. Med tanke på att Linn (vad jag vet - i alla tider) trummat ut vikten av att optimera högtalarplaceringen samt det faktum att detta gjorts med hög precision så har jag svårt att inte tro att även de tagit just frågan om högtalarnas spridningsmönster samt deras integration med rum och f.f.a. den bakom högtalarna väggen på största allvar.

Punkt 3 torde vara lämplig att ta sig an direkt i högtalardesignen, så att denna aspekt inte behöver ges onödigt utrymme i förhållande till de andra två optimeringspunkterna. F.f.a. för att lämna utrymme att använda de få frihetsgrader man har till förfogande för att söka optimera mot punkterna 1 och 2.

Eftersom det råder stor aversion mot Linn på detta forum så är det kanske inte speciellt taktiskt att avsluta med att ge cred för deras senaste systemlösningar, men mot bakgrund av de tre ovan givna punkterna så framstår deras förhållningssätt inte helt bortkommet. Punkt 3 tycks de (Linn) fokusera på redan i designfasen, dessutom så till den grad att de i vissa konstruktioner givit energikurvan lika eller kanske t.o.m. större vikt än direktljudskurvan. Punkt 2 har de i.o.m. vad de kallar ”Space” optimization (inget annat än ett digitalt filter), EQ för att hantera rummets fundamentala moder med syfte att minska deras ev. negativa effekter på återgivningen. Återstår då att optimera placeringen för att optimera systemfunktion högtalare-vägg (bakom högtalarna), vilket görs genom att justera avstånd vägg-högtalare samt vinkling. Det hade kanske varit bra (bättre?) att p.s.s. Ino föreskriva en viss dämpning mellan högtalare och bakomliggande vägg, men då har man samtidigt frågan om ”wife acceptance factor” och denna dämpnings varande eller icke närvarande att.

Det är uppenbart att punkt 4 också är av yttersta vikt att få rätt och något som främst bestäms av högtalarnas on-axis frekvensrespons, spridningsmönster samt närheten till bakomliggande vägg, högtalarnas spridningsmönster och väggens beskaffenhet (inkl. ev dämpning). Som installatör har man tillgängligt att justera asvtåndet mellan högtalarna och bakomliggande vägg samt vinkling (för vissa konstruktioner både horisontellt och vertikalt). Konstruktionsfrågeställningen torde vara att hantera avvägningen mellan direktljudsegenskaper och högtalarnas egenskaper och hur dessa påverkar punkterna 1-3.

Man kan förstå varför angreppssättet i de flesta studios (där vikten av ”korrekt” återgivning är avgörande) är att arbeta bort rummets egenheter som en separat aktivitet så att man kan välja högtalare utifrån mer precisa kriterier avs. främst deras direktljudsegenskaper. Detta förfarande medför dock krav på omfattande akustiska åtgärder (i rummet - sällan förenligt med normala bostadsrum) samt att man får en ganska litet område där systemet låter riktigt bra (en liten sweet-spot).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav Tangband » 2019-12-30 10:24

IngOehman skrev:Goat76 predikar, ljuger och förvränger, och har gått över alla anständighetens gränser med sina personangrepp dessutom.

Så långt ifrån att argumentera väl som man kan komma. Ett fullkomligt vidrigt beteende! Så vidrigt att en dialog med honom är utesluten.

Tangband skrev:Jag har mina aktiva HYBRIDDIST svagt invinklade . De låter bäst så. Jag följer varken tumregler eller teorier angående detta, utan har optimerat invinklingen och avståndet mellan högtalare med hörselns hjälp.
HYBRIDDIST mäter väldigt rakt, rakt framför högtalaren och även vid 15 och 30 graders vinkel. Så har jag optimerat filtret.
Kanske är det därför de låter bra med en liten invinkling mot lyssningsplatsen ?

Med en liten invinkling av mina högtalare upplever jag dessutom att skillnaden mellan olika skivor blir större ljudkvalitetsmässigt, jämfört med o-vinklade högtalare.

Jag är övertygad om att vinkling eller ej, beror väldigt mycket på hur man konstruerat högtalarna.
Man måste prova sig fram :)

Ja, några tumregler förslår inte, ej heller en punktlista.

Det finns dock ett antal saker som inte tillhör högtalare och rum och det är själva stereofonin samt hur människans hörande fungerar. Från det kan man dock i princip bara säga en sak - att man på ingen tilltänkt lyssningsplats bör ha en större öppningsvinkel än 45-46 grader. Det gäller alltså för den främsta mittersta platsen där det är tänkt att man skall kunna sitta och lyssna.

Förkrånglande faktorer är dock:

1. Reflexer från väggen bakom högtalarna minskar stereoöppningsvinkeln, om de är starka. Så i förekommande fall kan det argumenteras att en något bredare placering av högtalarna är vettigt.

2. Det finns idéer om en 60-gradig stereoöppningsvinkel, som dock saknar stöd i audiologin/psykoakustiken. Det ger en liksidigtriangel, vilket säkert kan uppfattas som en snygg triangel för den som inte har något annat att utgå ifrån.


Vh, iö


Tack för det påpekandet :)
Du skrev mycket ingående om öppningsvinklar i denna tråd från 2006, rekommenderas att läsa :
viewtopic.php?f=10&t=14036&start=60

Förhållandet 1:18 i avstånd verkar vara en vettig utgångspunkt för utvecklande av högtalare, där man vill maximera stereoupplevelsen. Men jag är inte säker att alla högtalartillverkare följer den regeln. Som du skriver gör reflexer från väggen bakom högtalarna att förhållandet ändras lite i vissa fall.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav IngOehman » 2019-12-30 10:30

Gillar att du skriver utgångspunkt. Det är öppet. Otumregelmässigt.

Jag brukar utgå ifrån +/-23 grader (T-kvot 1,18) samt en invinkling som gör att man från främsta mittre lyssningsplats precis ser högtalarnas utsidor. Från det kan man sedan börja justera! Jag brukar rekommendera att man lyssnar från så många platser i rummet som möjligt, inte primärt för att hitta bästa möjliga lyssningsplats utan för att hjälpa till att få justeringarna att ge så många bra lyssningsplatser som möjligt. För att man skall slippa en onaturlig Sweet Spot-lyssning, till förmån för ett stort Sweet Field. :)

En annan sak - när man experimenterar med invridningen så brukar jag extra påminna om att en vridning runt högtalarens vertikalaxel (tänkt linje som går rakt igenom högtalarna från topp till botten) INTE gör parametrarna oberoende! Så den axel man bör vrida runt är en vertikallinje som ligger förskjuten mot högtalarens baffel. Det kan underlätta att sätta stortån mot baffeln, luta högtalaren mot sig, och sedan vrida den så att baffelns mitt (supportad av stortån) inte flyttar sig av vridningen. På så vis håller man parametrarna separerade. Man kan alltså då vrida in eller ut högtalarens nollgradersstrålningsvinkel utan att ändra avståndet mellan dem.

Idéer om att högtalarna skall stå på ett visst avstånd ifrån varandra snarare än med en viss separationsvinkel, är vanliga men illa ogenomtänkta. Ett bra sätt att undersöka tankeoreda är att testa en tes i ett extremfall. På en biograf av större sort kan man ha en 25 meter bred duk och de som besöker biografen kan sitta 60 meter från duken. Är det då lämpligt att ha L-, C- och R-högtalarna separerade med 2 meter? Eller är 20 meter mellan L och R rimligare än att ha två meter mellan dem?

Standarden säger vettigare +/- 22,5 grader på optimal sittplats i biografen. Och det fungerar (som väntat) bra.

Om man förstår att geometrin är skalbar från det lilla hemmalyssningsrummet till den jättelika biografsalongen så borde det vara lätt att förstå att skalbarheten gäller även när man gör mindre steg. Alltså att ”X meter mellan högtalarna är rätt i alla lyssningsrum” är dumheter. Är lyssningsavståndet dubbelt så stort i ett rum (säg 5 meter) än i ett annat (2,5 meter) så skall förstås högtalarna så längre isär i det större rummet.

hcl skrev:Jag måste medge att jag inte funderat speciellt mycket kring varför olika högtalare bör står på det ena eller andra viset (bortsett från det uppenbara med t.ex. Carlsson etc). Antar också att ni som konstruerar högtalare tänkt mycket på dessa frågor, då de sannolikt utgör grunden för hur en - i ett rum - välljudande högtalare bör utformas för att just fungera att placera i ett rum.

Vad är det man söker uppnå genom att optimera placeringen?

Jag kan se i varje fall fyra väsentliga optimeringspunkter:

1. Tidrelation mellan direktljud och reflekterat ljud, främst från väggen bakom högtalarna (d.v.s. bortanför högtalarna, sett från - on-axis lyssningsposition).

2. Jämkning av högtalarens position till rumsmoderna.

3. Utjämning av systemets totala energikurva.

4. Frekvenskurva i en tänkt lyssningsposition.

(Utelämnar avsiktligen optimering av sådana faktorer som mer eller mindre lämpliga vinkelintervall etc. då dessa dels kan betraktas som önskemål - inte alltid oviktiga, men ändå.)

Punkt 4 är tämligen självklar, då denna är en väsentlig del av systemets prestanda, men i grunden består frekvenskurva av summan av högtalarnas direktljudsegenskaper och övrig design+rumsintegration, d.v.s. punkterna 1-3. Direktljudskurvan och hur denna väljs bör alltså ställas i relation till högtalarnas egenskaper m.h.t. punkterna 1-3.

Avs. punkt 1 antar jag att man söker hantera två komponenter, tidläge och styrka för olika frekvenser mellan det egentliga direktljudet relativt det reflekterade ljudet och hur dessa två komponenter sammanfaller för att forma det som kommer uppfattas som direktljud.

När det gäller punkt 2 handlar det sannolikt om att söka en placering där man i första hand minimerar interaktion högtalare-rum samt för att exploatera rummets egenskaper med syfte att komplettera högtalarnas ev lågfrekvenstillkortakommanden.

Punkt tre är intressant. Vilka möjligheter har man egentligen när det gäller justering av energifördelningen i rummet? Jag kan se en viss möjlighet att genom att placera högtalarna på ett visst sätt så kan man uppnå effekten att vissa frekvenser kan dämpas lite extra i något vinkelintervall (relativt högtalarna).

Något som också framstår som uppenbart är att de tre punkterna ovan sannolikt inte per automatik (d.v.s. utan att högtalarna explicit konstrueras med hänsyn till dessa punkter - och andra här ej nämnda d.o ) ger en sammanfallande optimal placering. En första ansats torde vara att söka lösa någon eller några av punkterna genom att utforma högtalaren på ett visst sätt. Ino har på ett ingenjörsmässigt elegant vis löst delar av pkt 1 genom att i designen specificera en viss placering av högtalarna rel. väggen bakom dessa samt stipulera en specifik dämpning mellan vägg och högtalare. Det är dock eller dessvärre inte så säkert att denna ingenjörsmässigt eleganta lösningen alltid uppfattas som likaledes estetiskt tilltalande. Detta tillvägagångssätt är dock inte begränsat till att kräva en viss dämpning mellan högtalare och den vägg som de ofta står placerade nära. Det frekvensområde som man behöver ta hänsyn till blir dock större och därmed blir det mer komplicerat att optimera mot. Peters ”ägg” och många av Carlssons högtalare representerar ett för mig annat tilltalande angreppssätt. Med tanke på att Linn (vad jag vet - i alla tider) trummat ut vikten av att optimera högtalarplaceringen samt det faktum att detta gjorts med hög precision så har jag svårt att inte tro att även de tagit just frågan om högtalarnas spridningsmönster samt deras integration med rum och f.f.a. den bakom högtalarna väggen på största allvar.

Punkt 3 torde vara lämplig att ta sig an direkt i högtalardesignen, så att denna aspekt inte behöver ges onödigt utrymme i förhållande till de andra två optimeringspunkterna. F.f.a. för att lämna utrymme att använda de få frihetsgrader man har till förfogande för att söka optimera mot punkterna 1 och 2.

Eftersom det råder stor aversion mot Linn på detta forum så är det kanske inte speciellt taktiskt att avsluta med att ge cred för deras senaste systemlösningar, men mot bakgrund av de tre ovan givna punkterna så framstår deras förhållningssätt inte helt bortkommet. Punkt 3 tycks de (Linn) fokusera på redan i designfasen, dessutom så till den grad att de i vissa konstruktioner givit energikurvan lika eller kanske t.o.m. större vikt än direktljudskurvan. Punkt 2 har de i.o.m. vad de kallar ”Space” optimization (inget annat än ett digitalt filter), EQ för att hantera rummets fundamentala moder med syfte att minska deras ev. negativa effekter på återgivningen. Återstår då att optimera placeringen för att optimera systemfunktion högtalare-vägg (bakom högtalarna), vilket görs genom att justera avstånd vägg-högtalare samt vinkling. Det hade kanske varit bra (bättre?) att p.s.s. Ino föreskriva en viss dämpning mellan högtalare och bakomliggande vägg, men då har man samtidigt frågan om ”wife acceptance factor” och denna dämpnings varande eller icke närvarande att.

Det är uppenbart att punkt 4 också är av yttersta vikt att få rätt och något som främst bestäms av högtalarnas on-axis frekvensrespons, spridningsmönster samt närheten till bakomliggande vägg, högtalarnas spridningsmönster och väggens beskaffenhet (inkl. ev dämpning). Som installatör har man tillgängligt att justera asvtåndet mellan högtalarna och bakomliggande vägg samt vinkling (för vissa konstruktioner både horisontellt och vertikalt). Konstruktionsfrågeställningen torde vara att hantera avvägningen mellan direktljudsegenskaper och högtalarnas egenskaper och hur dessa påverkar punkterna 1-3.

Man kan förstå varför angreppssättet i de flesta studios (där vikten av ”korrekt” återgivning är avgörande) är att arbeta bort rummets egenheter som en separat aktivitet så att man kan välja högtalare utifrån mer precisa kriterier avs. främst deras direktljudsegenskaper. Detta förfarande medför dock krav på omfattande akustiska åtgärder (i rummet - sällan förenligt med normala bostadsrum) samt att man får en ganska litet område där systemet låter riktigt bra (en liten sweet-spot).

En ganska bra sammanfattning, samtidigt som den därför inte leder så mycket framåt. ;)

Det är ju så komplicerat som det är, och det går därför inte med lätthet att förenkla någonting utan att fördumma och missa väsentligheter.

Kan kommentera några saker dock:

1. Du har rätt i att jag är ganska kompromisslös. Det gör att dimensioneringarna är gjorda med utgångspunkt från en optimerad kringmiljö, och den kan det finnas människor som i vissa fall kan ha synpunkter på. Dock beter sig ju olika system olika. Exempelvis är surroundhögtalarna a2 och a3 (från 1999, alltså långa före äggen) ju ansedda att användas utan några absorbenter. Deras uppdrag är något mindre fokuserat nämligen, eftersom de skall täcka en större rymdvinkel per kanal än för de två eller tre fronthögtalarna. Både a3 och a2 används ju dessutom ofta som lounge-system, och då gäller samma sak. De används då både på gemensam vägg, på två 90 grader skilda väggar eller på två 180 grader skilda väggar.

2. Jag tror inte medlemmarna på faktiskt.io generellt är motståndare till Linn, tvärtom! Linn framhålls ju jämnt och ständigt här. Däremot tror jag kanske att det på faktiskt.io finns en större acceptans för/önskan om en objektiv analys/vetenskap än ute i världen i stort. Alltså att ÄVEN en sådan skall få finnas. Det gör att faktiskt.io kanske är det enda hifi-forum som tillåter alla synvinklar, inte bara den vanliga nihilistisma flum-vinkeln, utan här går det också att kalla voodoo för voodoo, och peka på problemen med religiösa infallsvinklar och även i detalj redogöra för vad problemen är med trosbaserade världbilder. Man kan diskutera vad som inte hörs i blind lyssning och varför. Man kan skilja mellan faktiska demonstrerade egenskaper och tro. Man kan till och med diskutera så känsliga saker som suggestion.

Men starka krafter försöker förstöra fristaden som ännu så länge tillåter ett visst mått av objektivitet här. :(


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav hcl » 2019-12-30 14:23

IngOehman skrev:
hcl skrev:Jag måste medge att jag inte funderat speciellt mycket kring varför olika högtalare bör står på det ena eller andra viset (bortsett från det uppenbara med t.ex. Carlsson etc). Antar också att ni som konstruerar högtalare tänkt mycket på dessa frågor, då de sannolikt utgör grunden för hur en - i ett rum - välljudande högtalare bör utformas för att just fungera att placera i ett rum.

Vad är det man söker uppnå genom att optimera placeringen?

...


En ganska bra sammanfattning, samtidigt som den därför inte leder så mycket framåt. ;)


Avsikten var mest att sammanfatta för mig själv och bjuda in till kommentarer och precis som du skriver är saker precis så enkla eller komplicerade som de är (åsikter om det ena eller det andra är just ... åsikter).

IngOehman skrev:
hcl skrev: Det är ju så komplicerat som det är, och det går därför inte med lätthet att förenkla någonting utan att fördumma och missa väsentligheter.

Kan kommentera några saker dock:

1. Du har rätt i att jag är ganska kompromisslös. Det gör att dimensioneringarna är gjorda med utgångspunkt från en optimerad kringmiljö, och den kan det finnas människor som i vissa fall kan ha synpunkter på. Dock beter sig ju olika system olika. Exempelvis är surroundhögtalarna a2 och a3 (från 1999, alltså långa före äggen) ju ansedda att användas utan några absorbenter. Deras uppdrag är något mindre fokuserat nämligen, eftersom de skall täcka en större rymdvinkel per kanal än för de två eller tre fronthögtalarna. Både a3 och a2 används ju dessutom ofta som lounge-system, och då gäller samma sak. De används då både på gemensam vägg, på två 90 grader skilda väggar eller på två 180 grader skilda väggar.

2. Jag tror inte medlemmarna på faktiskt.io generellt är motståndare till Linn, tvärtom! Linn framhålls ju jämnt och ständigt här. Däremot tror jag kanske att det på faktiskt.io finns en större acceptans för/önskan om en objektiv analys/vetenskap än ute i världen i stort. Alltså att ÄVEN en sådan skall få finnas. Det gör att faktiskt.io kanske är det enda hifi-forum som tillåter alla synvinklar, inte bara den vanliga nihilistisma flum-vinkeln, utan här går det också att kalla voodoo för voodoo, och peka på problemen med religiösa infallsvinklar och även i detalj redogöra för vad problemen är med trosbaserade världbilder. Man kan diskutera vad som inte hörs i blind lyssning och varför. Man kan skilja mellan faktiska demonstrerade egenskaper och tro. Man kan till och med diskutera så känsliga saker som suggestion.

Men starka krafter försöker förstöra fristaden som ännu så länge tillåter ett visst mått av objektivitet här. :(

Vh, iö


Ett större mått av kompromisslöshet tycker jag är hedervärt. I synnerhet som de flesta andra högtalartillverkare tycks antingen aningslösa eller finner sig i dåliga kompromisser.

Voodoo är möjligen intressant som fenomen, men inget jag förespråkar inom hifi (eller något annat område för den delen) och för att svara på några tidigare av dina frågor så har jag Linn i min huvudanläggning (för allmän musiklyssning), för att den förmår förmedla inspelad musik på ett, i mitt tycke svåröverträffat sätt. Jag har endast iPad i samma rum som vår hifi. Något annat med högtalare behöver oftast inte vara där, bl.a. TV vill jag inte ha i samma rum ö.h.t. Jag har inget behov av att titta på musiker som framför musiken, dessutom är det fördelaktigt att ha TV och hifi åtskilda då det medger att det går lyssna på musik samtidigt som någon tittar på TV, vilket jag tycker är bra (då jag mycket hellre lyssnar på musik än tittar på TV). Däremot har jag testat effekten av att ha onödiga högtalare, så som telefoner el.dyl. i anslutning till där jag lyssnar och ja, man kan helt klart notera en effekt. Ibland störande, men oftast långt ifrån dramatisk eller ens relevant. De svenska Linn-handlarna har onekligen överdrivit vissa åsikter och Rudlings framfart under 80-talet verkar ha varit synnerligen skruvad. Jag kan dock tycka att det vore onödigt om detta fortfarande håller folk borta från att ta reda på vad deras apparater har att erbjuda, när så är relevant. Linn har enligt min åsikt gjort ett flertal riktigt lyckade konstruktioner, även om inte alla fallit mig i smaken.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav DQ-20 » 2019-12-30 15:23

petersteindl skrev:Summa Summarum: Det är fortfarande samma idiotiska tokigheter som det var på 80-talet.

Mvh
Peter


Ja, alltså, "urkunderna" är de samma men sättet att framföra dem tycker jag allt mer liknar vad man kan förvänta sig av en normal "modern" marknadsföringsavdelning. Lite vilseledande information och hemmasnickrade teorier får man räkna med i hifi-branschen. Det hör liksom till. Jag tycker emellertid att "sekterismen" är nedtonad, i synnerhet om man jämför med stämningen i High Fidelitys lokaler på tiden det begavs sig och när Ivor fortfarande var ett eftertraktat intervjuobjekt i hifi-pressen. Men jag kan ha helt fel. Det har jag haft förut.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav IngOehman » 2019-12-30 19:04

Jag håller med er båda. Det som sägs är lika dåraktigt och religiöst som förr, men fanatismen är inte lika uppenbart offensiv/aggressiv längre.

Tror det är lite som med Jehovas vittnen. De har haft fel och tvingats ändra sig för många gånger, så många att det blivit pinsamt. Och till sist har de lärt sig att vara lite försiktigare med sina påståenden, även om ”läran” i grunden är oförändrad.

Ja, man kan jämföra påståenden om datum för jordens undergång med påståenden om att digitalt är framtidslöst eller att endast elektrolytkondensatorer går att använda i högtalare. Bevisligen! Jag gjorde det ju! :wink:

eljulio skrev:En fråga till om placering. Vilka högtalare kan med fördel placeras på sidoväggarna istället för rakt fram som brukligt.

Ino a2 och a3 som lounge-högtalare används nästan alltid på motstående väggar eller på väggar med 90 grader emellan.

C3B4703F-A9F2-4656-8F5B-CA13E1BCF469.jpeg
C3B4703F-A9F2-4656-8F5B-CA13E1BCF469.jpeg (111.67 KiB) Visad 5724 gånger
F212AB5A-2896-4911-972E-2E73C2864B6F.jpeg
F212AB5A-2896-4911-972E-2E73C2864B6F.jpeg (43.02 KiB) Visad 5724 gånger

Detsamma gäller t ex Beveridge tidiga modeller som kunde möbleras så. Senare modeller blev runda och skulle placeras långt ifrån väggar.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2019-12-30 19:29, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav IngOehman » 2019-12-30 19:19

hcl skrev:
IngOehman skrev:
hcl skrev:Jag måste medge att jag inte funderat speciellt mycket kring varför olika högtalare bör står på det ena eller andra viset (bortsett från det uppenbara med t.ex. Carlsson etc). Antar också att ni som konstruerar högtalare tänkt mycket på dessa frågor, då de sannolikt utgör grunden för hur en - i ett rum - välljudande högtalare bör utformas för att just fungera att placera i ett rum.

Vad är det man söker uppnå genom att optimera placeringen?

...


En ganska bra sammanfattning, samtidigt som den därför inte leder så mycket framåt. ;)


Avsikten var mest att sammanfatta för mig själv och bjuda in till kommentarer och precis som du skriver är saker precis så enkla eller komplicerade som de är (åsikter om det ena eller det andra är just ... åsikter).

IngOehman skrev:Det är ju så komplicerat som det är, och det går därför inte med lätthet att förenkla någonting utan att fördumma och missa väsentligheter.

Kan kommentera några saker dock:

1. Du har rätt i att jag är ganska kompromisslös. Det gör att dimensioneringarna är gjorda med utgångspunkt från en optimerad kringmiljö, och den kan det finnas människor som i vissa fall kan ha synpunkter på. Dock beter sig ju olika system olika. Exempelvis är surroundhögtalarna a2 och a3 (från 1999, alltså långa före äggen) ju ansedda att användas utan några absorbenter. Deras uppdrag är något mindre fokuserat nämligen, eftersom de skall täcka en större rymdvinkel per kanal än för de två eller tre fronthögtalarna. Både a3 och a2 används ju dessutom ofta som lounge-system, och då gäller samma sak. De används då både på gemensam vägg, på två 90 grader skilda väggar eller på två 180 grader skilda väggar.

2. Jag tror inte medlemmarna på faktiskt.io generellt är motståndare till Linn, tvärtom! Linn framhålls ju jämnt och ständigt här. Däremot tror jag kanske att det på faktiskt.io finns en större acceptans för/önskan om en objektiv analys/vetenskap än ute i världen i stort. Alltså att ÄVEN en sådan skall få finnas. Det gör att faktiskt.io kanske är det enda hifi-forum som tillåter alla synvinklar, inte bara den vanliga nihilistisma flum-vinkeln, utan här går det också att kalla voodoo för voodoo, och peka på problemen med religiösa infallsvinklar och även i detalj redogöra för vad problemen är med trosbaserade världbilder. Man kan diskutera vad som inte hörs i blind lyssning och varför. Man kan skilja mellan faktiska demonstrerade egenskaper och tro. Man kan till och med diskutera så känsliga saker som suggestion.

Men starka krafter försöker förstöra fristaden som ännu så länge tillåter ett visst mått av objektivitet här. :(

Vh, iö

Ett större mått av kompromisslöshet tycker jag är hedervärt. I synnerhet som de flesta andra högtalartillverkare tycks antingen aningslösa eller finner sig i dåliga kompromisser.

Voodoo är möjligen intressant som fenomen, men inget jag förespråkar inom hifi (eller något annat område för den delen) och för att svara på några tidigare av dina frågor så har jag Linn i min huvudanläggning (för allmän musiklyssning), för att den förmår förmedla inspelad musik på ett, i mitt tycke svåröverträffat sätt. Jag har endast iPad i samma rum som vår hifi. Något annat med högtalare behöver oftast inte vara där, bl.a. TV vill jag inte ha i samma rum ö.h.t. Jag har inget behov av att titta på musiker som framför musiken, dessutom är det fördelaktigt att ha TV och hifi åtskilda då det medger att det går lyssna på musik samtidigt som någon tittar på TV, vilket jag tycker är bra (då jag mycket hellre lyssnar på musik än tittar på TV). Däremot har jag testat effekten av att ha onödiga högtalare, så som telefoner el.dyl. i anslutning till där jag lyssnar och ja, man kan helt klart notera en effekt. Ibland störande, men oftast långt ifrån dramatisk eller ens relevant. De svenska Linn-handlarna har onekligen överdrivit vissa åsikter och Rudlings framfart under 80-talet verkar ha varit synnerligen skruvad. Jag kan dock tycka att det vore onödigt om detta fortfarande håller folk borta från att ta reda på vad deras apparater har att erbjuda, när så är relevant. Linn har enligt min åsikt gjort ett flertal riktigt lyckade konstruktioner, även om inte alla fallit mig i smaken.

Och det måste man ju få tycka!

Jag hoppas att du har noterat att jag upprepade gånger genom åren med emfas framhållit att audio inte är en moralfråga. Det finns inget skäl att någonsin underkänna någons smak eller val. Självklart skall var och en välja fritt.

Men jag vill till och med gå längre än så: Om alla alternativ (i den moderna betydelsen) är likadana så kunde det räcka med ett! Kort sagt - det är utmärkt att det finns många alternativ och att de dessutom är OLIKA!

Inte bara människor och programmaterial är olika, utan också rum.

Min enda invändning har hela tiden varit mot falska lögnaktiga påståenden, aldrig mot produkter.

En produkt får vara hur den vill*, det är upp till var och en att ta ställning och välja. Även objektivt usla produkter till skyhöga priser är som jag ser det helt okej! Så länge de inte marknadsförs med hjälp av lögner. Det är upp till var och en att ta del av och ta ställning till vad man gillar och hur mycket pengar det är värt för en själv.


Vh, iö

- - - - -

*I överförd betydelse såklart. Det är ju produktens skapare som kan ha haft en vilja med den, en vision, ett mål, och en mer eller mindre god förmåga att nå målet.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav dewpo » 2019-12-30 19:47

Hur ser denna placering ut?
4C4A38F0-CDE5-460E-BE7A-5F95BDABCB17.jpeg
Så här ser det ut hos mig. Konstruktiv kritik tas emot välvilligt.
4C4A38F0-CDE5-460E-BE7A-5F95BDABCB17.jpeg (165.75 KiB) Visad 5692 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav IngOehman » 2019-12-30 19:56

1,34 i 7-kvot. Det betyder 1,24 i T-kvot eller +/-22 grader sisådär.

Definitivt inom ramen för ”möjligt perfekt uppställning”. Svårt att säga mera utan att veta mera.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav goat76 » 2019-12-30 20:06

dewpo skrev:Hur ser denna placering ut?


Hur gick du tillväga för att hitta den positioneringen?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav dewpo » 2019-12-30 20:28

goat76 skrev:
dewpo skrev:Hur ser denna placering ut?


Hur gick du tillväga för att hitta den positioneringen?


Högtalarna brukade stå bredare, Vilket gav lite hål i mitten känsla i ljudet.
Därför placerades tv på en smalare bänk,
Och högtalarna sköts ihop tills centrerat ljud upplevdes komma från en punkt mitt i mellan fronthögtalarna :|

Jag tror dock att jag borde ha lite mer inåt vinkling på högaltarna?
Samt förstås bättre dämpning bakom högtalarna. Och bättre högtalare :oops:
Rummet är också på tok för långsmalt samt har för dålig takhöjd :cry:
Som tur är så har jag inget vidare musiköra så det duger åt mig :mrgreen:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav goat76 » 2019-12-31 02:51

dewpo skrev:
goat76 skrev:
dewpo skrev:Hur ser denna placering ut?


Hur gick du tillväga för att hitta den positioneringen?


Högtalarna brukade stå bredare, Vilket gav lite hål i mitten känsla i ljudet.
Därför placerades tv på en smalare bänk,
Och högtalarna sköts ihop tills centrerat ljud upplevdes komma från en punkt mitt i mellan fronthögtalarna :|

Jag tror dock att jag borde ha lite mer inåt vinkling på högaltarna?
Samt förstås bättre dämpning bakom högtalarna. Och bättre högtalare :oops:
Rummet är också på tok för långsmalt samt har för dålig takhöjd :cry:
Som tur är så har jag inget vidare musiköra så det duger åt mig :mrgreen:


Var det en hyfsat stor förändring du gjorde sedan tidigare vad gäller mellanrummet mellan högtalarna?

Tänkte bara ge tipset att ifall du med tiden efter lite mer lyssning börjar uppleva att separationen mellan de mittpanorerad inslagen i musiken upplevs för litet till de ljudinslag som befinner sig till höger/vänster i ljudbilden, så kan du testa att bredda mellanrummet med väldigt små justeringar på en centimeter på vardera högtalare tills du känner dig helt nöjd.

Som jag skrev i trådens första inlägg så upptäckte jag själv att mellanrummet var aningen för stort mellan mina högtalare, vilket orsakade att ljud som baskagge och liknande som oftast ligger i mitten i ljudbilden saknade den där rätta "punchen".
Efter några dagars lyssning så stod det dock klart enligt mina egna preferenser att jag fått aningen för lite separation mellan de mittpanorerade ljuden och de hårt panorerade till vänster och höger i ljudbilden, så jag breddade avståndet i små steg tills jag var nöjd vilket endast var en justering på 3 centimeter. Det är smått otroligt vad så pass liten förflyttning kan göra när man redan är nära den optimala positionen. Sen finjusterade jag invinklingen med extremt små steg tills jag var totalt nöjd.
Det blir liksom en avvägning mellan skarpheten/kroppen i ljudbildens mitt mot dens separation/bredd och nu upplever jag en perfekt balans där jag har både punchen i baskaggar och krispig tydlig sång som oftast är mittpanorerade, men samtidigt bibehållit den där känslan att bli omsvept av en bred ljudbild med god separation.

Med en högtalare som gör sig bättre med mer invinkling än mina så antar jag att det blir en annan balansering i mellanrummet och invinklingen, och att man med en annan avvägning mellan dessa två parametrar uppnår precis samma resultat.


Jag vill bara ge några tips på låtar man kan testa med, men man bör såklart lyssna på så mycket som möjligt eftersom allt ska låta rätt, men iallafall...

En trevlig låt med en väldigt tydlig centrerad baskagge är låten "Jack Of All Trades" från skivan Wrecking Ball med Bruce Springsteen som Sprudel tipsade om i någon annan tråd.
https://tidal.com/browse/track/13730762

En annan låt som till en början består av väldigt många centrerat belägna instrument och framförallt en härlig basgitarr är låten "Footstompin' Music" från skivan Greatest Hits med Grand Funk Railroad. En bit in i låten får den fler panorerade inslag där framförallt elgitarren ligger hårt panorerad längst ut i höger kanal till en början men som sedan får en central position. Lite lustig mixning egentligen. :)
https://tidal.com/browse/track/1402792

Ett tredje exempel är en låt som består av en gitarr längst ut till vänster, en basgitarr längst ut till höger och sången precis i mitten. En typisk L-C-R stereomixning från stereo-inspelningarnas första tid.
Det intressanta med låten är att man kan misstänka att alla dessa tre inslag är tänkta att vara hyfsat balanserade i upplevd ljudstyrka och tydlighet och djup, vilket gör att man kan använda låten som ett slags verktyg för att balansera sångens tydlighet/bredd/nivå/djup tills den "matchar" basen och gitarrens tydlighet/bredd/nivå/djup.
Låten är den du pratade om i en annan tråd, "Story of Isaac" från skivan Songs From A Room med Leonard Cohen.
https://tidal.com/browse/track/32570016

---------------------------------------------------------------------


Du kan väl testa en extremare invinkling men av att döma på din ensamma fåtölj som lyssningsplats så verkar det inte som om du behöver tänka på en "sweetfield" men det kan ju bli bättre ändå, det beror väl en hel del på dina högtalares spridningskaraktär?
Om du liksom mig mest sitter och lyssnar på musik ensam så kan det ju hända att du skulle kunna vinna ett större mer omsvepande "rumsligt" ljud om du testar det omvända med mindre invinkling?
Testa allt och lås dig inte vid några tumregler alls, tycker jag. :)

Och en sak till, har du lyckats hitta det optimala avståndet till väggen bakom högtalarna?


OBS! Detta inlägg innehåller tips, ideer och funderingar. Det är inte ett försök till att ta en Lärares roll och innehåller inte heller några tvång eller absoluta sanningar. Justeringarna passar garanterat inte heller alla typer av högtalare, man får testa sig fram och anpassa sig till det man själv har. :D

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav IngOehman » 2019-12-31 12:37

Vad är vitsen med att ta en lärares roll och sedan säga att man inte gjort just det? Konstigt beteende.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav hifikg » 2019-12-31 14:18

Bra med tips om musik, det gillas alltid. Just nu har jag en harpa i lyssningsrummet. Stor och mäktig.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav i » 2019-12-31 14:57

petersteindl skrev:
eljulio skrev:En fråga till om placering. Vilka högtalare kan med fördel placeras på sidoväggarna istället för rakt fram som brukligt. Peter rekommenderar ju att placera äggen på sidoväggarna.

Kan dessa placeras på sidoväggarna? https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... e/87315941

Mvh


Dessa kan placeras på respektive sidovägg. Då placerar man höger högtalare på vänster sidovägg och vice versa. Jag demade OA52 redan då de kom med sådan placering och jag hade själv sådan placering med OA116 och OA2212 och även med OA6-typ1 som var rundstrålande och det var redan år 1976.

Då jag hade Ljudbutiken i Stockhlm rekommenderade jag kunder att prova så med sina OA52. Vissa kunder valde att fortsätta köra så med OA52. Det är inte alla som har plats på respektive sidovägg.

Mvh
Peter


Med höger högtalare menar du höger kanal? Varför skulle man sätta den på vänster sidovägg?
Mundus Vult Decipi

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster