Utveckling av Linn 3K array, förbättringar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

Utveckling av Linn 3K array, förbättringar

Inläggav Tangband » 2019-12-23 10:50

Användarvisningsbild
Ronnie

Re: Utveckling av Linn 3K array, förbättringar

Inläggav Ronnie » 2019-12-23 13:22

Tangband skrev:https://era.ed.ac.uk/bitstream/handle/1842/6593/Pal%20MSc%202012.pdf?sequence=6

”COLOURATION ANALYSIS OF A MIDRANGE DOME USING EMPIRICAL MODE DECOMPOSITION”
Jag är osugen på att läsa, men du kanske kan förklara vad Empirical Mode Decomposition är för metod? :)

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2019-12-23 13:39

"Conclusion [...]We see that the frequency response of the dome driver in its initial working range of 400 Hz to 1500 Hz is highly dependent on the volume of air enclosed by the dome and thus, the overall resonance quality (Q factor)."
Imponerande upptäckt. :)
Orkar inte läsa vidare...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2019-12-23 14:07

RogerJoensson skrev:"Conclusion [...]We see that the frequency response of the dome driver in its initial working range of 400 Hz to 1500 Hz is highly dependent on the volume of air enclosed by the dome and thus, the overall resonance quality (Q factor)."
Imponerande upptäckt. :)

+1. Har bara skummat artikeln på mobilen nu, men har för mig att jag läst den förut. Och konstaterat att den inte bjöd på några dramatiska nya upptäckter. Det är svårt att bygga större element med kalotteknik och den akustiska belastningen påverkar resultatet. Mig veterligt är ATC en av få som lyckats med sitt mellanregister.

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Återgå till Generellt om hifi