Tweaktips från Akkelis Audio

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
StefanB

Tweaktips från Akkelis Audio

Inläggav StefanB » 2005-07-21 07:58

Har du köpt Bybees, Shakti, Cable Lifters, Silversäkringar eller andra förträffliga tweaks och så hör du ingen skillnad? Då kan det ju kännas som ”pengarna i sjön”, du känner dig lurad och besviken. :cry:
Nu finns det dock hopp, Akkelis Audio har nämligen lösningen på problemet, det kanske är så att du hör dåligt !!!!!! En hörselskada går inte att reparera men om du hör dåligt pga skit i örat (vax) så finns det hopp, öronljus. Öronljusen gör en sorts vakuumsugning av hörselgången. :?

Såhär beskrivs öronljusen av en hälsokostbutik:

” Öronljusbehandling är en gammal beprövad folkmedicinsk tradition från bl.a. indianerna. Den utgör ett bekvämt och oskadligt sätt att rensa hörselgångarna från allehanda föroreningar samt vaxproppar, nedsatt hörsel, akuta- och kroniska öron- inflammationer, öronsus, irritation och eksem i hörselgångarna, med mycket goda resultat.
Efter behandlingen kan man uppleva en påtaglig lättnad, en "ren" känsla, förbättrad hörsel och minskad susning etc.”

Detta fantastiska tweak, ett tweak som kanske är en förutsättning för lyckat fortsatt tweakande kommer på hemsidorna inom kort och kommer att kosta 160 kr för två ljus. :D

Bild
Senast redigerad av StefanB 2005-07-21 12:46, redigerad totalt 1 gång.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-07-21 09:59

Udda tweak, det var en kul grej och priset är överkomligt. Fast jag fattar inte hur det funkar? Sätter man i en veke i öronvaxet och tänder på? :)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-07-21 10:19

Testade man inte sådant i High Fidelity för drygt ett år sedan?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-07-21 10:51

Bättre att skölja öronen då, men se till att göra det hemma.
I t ex Turkiet kostade det nöjet/tweaket 900 euro... :mrgreen:

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-07-21 11:09

Jo visst testade man det i highfidelity.. eller var det Hifi & musik?

Testpersonerna hörde ingen skillnad har jag för mig..

Skit i "tweaket" och åk till doktorn för en sköljning. Det ger garanterat resultat. Och kostar en tia mindre :!:

OT:
För att lyssna på kabellyftare krävs bara inbillning - det kan ingen doktor råda bot på. :roll:

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-07-21 11:13

Hmmm..

Kollade på Hififorum.nu, under nyheter.

Inget om detta där.

Underligt då det finns många fler "troende" där..

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-07-21 11:22

m_persson79 skrev:Hmmm..

Kollade på Hififorum.nu, under nyheter.

Inget om detta där.

Underligt då det finns många fler "troende" där..

Det där diskuterades på HF för något år sedan.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-21 11:38

m_persson79 skrev:För att lyssna på kabellyftare krävs bara inbillning - det kan ingen doktor råda bot på. :roll:

Du menar väl:

"För att höra kabellyftare krävs bara inbillning - den kan ingen ta ifrån dig!"

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-07-21 11:44

IngOehman skrev:
m_persson79 skrev:För att lyssna på kabellyftare krävs bara inbillning - det kan ingen doktor råda bot på. :roll:

Du menar väl:

"För att höra kabellyftare krävs bara inbillning - den kan ingen ta ifrån dig!"

Vh, iö

Kan man inte gå ett steg till och inbilla sig att man har kabellyftare? Låter som en billig och bra (?) lösning.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
andreas

Inläggav andreas » 2005-07-21 12:41

Surfa till Apoteket, sök på "revaxör", kostar 75:- Räcker till flera sköljningar och man slipper elda i örat!
-- deus ex machina

Användarvisningsbild
StefanB

Inläggav StefanB » 2005-07-21 13:42

Feedback om öronljus från HF:

"detta skulle absolut min svärmor testa på mig för nån månad sen.
jag testade med ett flin på läpparna,för jag hade ju precis pillat öronen.
men jäklar vad mycket skit jag hade i öronen som sögs ut med ljusen.
ÖRONDAMSUGARE."

Min fru har testad med samma resultat, det fanns MÄNGDER av skit i öronen. Skall själv testa framemot helgen.

Hoppas efter genomgången behandling än tydligare kunna höra effekten av min Shakti, Demat och IsoClear. Kanske t.o.m tar fram och löder in Bybeesarna i försteget eller så för med rensade öron är ju förutsättningarna de allra bästa :D

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-07-21 13:56

de funkar säkert hyggligt att suga ut vax med såna där, frågan är hur nyttigt det är

öron-näsa-hals-läkare brukar ju avråda från att peta i öronen med tops och liknande

bättre att åka till vårdcentralen och få en öronskölj, det funkar garanterar, är inte skadligt för öronen, och dessutom billigare än ljusen
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-07-21 14:17

Man brukar säga att det enda man skall pilla öronen med är armbågarna. Nu har jag själv rätt stor vaxproduktion så jag kör försiktigt med tops efter duschen så jag lever väl inte riktigt som jag lär :oops:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-21 15:16

Själv är jag ytterligare ett snäpp värre. Jag kör med spik.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-07-21 15:30

Jax skrev:Nu har jag själv rätt stor vaxproduktion så jag kör försiktigt med tops efter duschen

Stor vaxproduktion får man om man pillar i öronen i onödan, t.ex. med tops. Det blir lätt en ond cirkel det där.

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2005-07-21 15:50

Som hifi-handlare skulle jag nog tänka mig för 2ggr innan jag sålde dessa "ljus".

1. Om olyckan är framme och någon skadar sig pga dessa ljus.
vem har då ansvaret ?

2. Vilken seriös kund handlar i fortsättningen av en hifi-handlare som säljer indiansk voodoo ? (min personliga uppfattning om dessa ljus)

Bara en undran !!

Eller driver någon med oss månne ?8O

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2005-07-21 15:55

Ingen som såg på Club Goa när de fick öronen rensade på stranden av någon tomte ?

Det var inte lite skit han drog ut 8O :D ,sen om det är "nyttigt" är en annan femma.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-07-21 15:59

Vet någon om de här ljusen rensar öronen överhuvudtaget och hur det i så fall fungerar? Kommer verkligen all "skit" som ser ut att komma från öronen verkligen därifrån? Jag skulle i ärlighetens namn inte tro det.

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2005-07-21 16:23

Testet bör väl då bli att göra det två ggr och se om det kommer lika mycket skit då, antagligen kommer precis som Magnuz misstänker all skit ifrån ljusen ifråga och inte ifrån öronen, för rimligen hur mycket skit kan man gömma i öronen?
Stor vaxproduktion får man om man pillar i öronen i onödan
Låter som en ren myt, varför skulle öronen ha koll på hur ofta som man pillar med topps liksom 8O

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2005-07-21 16:27

Henrik_Holst skrev:
Låter som en ren myt, varför skulle öronen ha koll på hur ofta som man pillar med topps liksom 8O

öronen torkar ut och producerar mer vax?
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-07-21 16:35

hali skrev:
Henrik_Holst skrev:

Visst kan det vara så. Inte helt orimligt faktiskt.

Men, då skulle det ju kanske även vara olämpligt att snyta sig eftersom man på det sättet helt enkelt blir MER snorig än innan. Om Gud vore riktigt elak skulle det faktiskt på samma sätt vara nästan farligt att gå och skita i kväll...

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-07-21 16:36

hali skrev:
Henrik_Holst skrev:

örat producerar vax för att skydda och hålla rent

om man i tid och otid pillar bort det ökar produktionen

som sagt, alla läkare jag har frågat avråder bestämt från tops
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-07-21 16:49

reeltoreel skrev:2. Vilken seriös kund handlar i fortsättningen av en hifi-handlare som säljer indiansk voodoo ? (min personliga uppfattning om dessa ljus)

Nästan alla HiFi-handlare säljer ju rena bluff-produkter och ingen verkar ju bry sig om det.
Jag kan inte se att dessa ljus är värre i det avseendet, bortsett från att det kanske eventuellt inte är så bra att pilla in saker i öronen, men det vet jag egentligen inget om. Den största risken som jag ser är dock att man råkar sätta eld på något, t.ex. håret, får panik och springer omkring och sätter eld på gardiner och annat och till slut har man startat en brand som får stadsbranden i Sundsvall 1888 att framstå som rena scout-brasan.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2005-07-21 17:16

Max_Headroom skrev:
reeltoreel skrev:2. Vilken seriös kund handlar i fortsättningen av en hifi-handlare som säljer indiansk voodoo ? (min personliga uppfattning om dessa ljus)

Nästan alla HiFi-handlare säljer ju rena bluff-produkter och ingen verkar ju bry sig om det.
Jag kan inte se att dessa ljus är värre i det avseendet, bortsett från att det kanske eventuellt inte är så bra att pilla in saker i öronen, men det vet jag egentligen inget om. Den största risken som jag ser är dock att man råkar sätta eld på något, t.ex. håret, får panik och springer omkring och sätter eld på gardiner och annat och till slut har man startat en brand som får stadsbranden i Sundsvall 1888 att framstå som rena scout-brasan.

Det har du förvisso rätt i, men "ljus" i örat som suger ut skit ??? Jaja kanske dè :roll:
Vad kommer härnäst ?

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-07-21 17:28

reeltoreel skrev:
Max_Headroom skrev:

Det har du förvisso rätt i, men "ljus" i örat som suger ut skit ??? Jaja kanske dè :roll:
Vad kommer härnäst ?

earbees 8O
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-07-21 21:26

Jag har använt dessa öronljus ett par gånger, det är lite kul att se vad som kan komma ur öronen 8O Har även gjort en sköljning hos doktorn, den var redig och efter denna hörde jag nästan för bra...kostade väl 150:-

Vill minnas de öronljus jag köpt kostade betydligt ...... där jag köpte dem 8)
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-07-21 22:06

Johan_Lindroos skrev:Själv är jag ytterligare ett snäpp värre. Jag kör med spik.

Hehe, jag trodde att jag var ensam om det :P

Användarvisningsbild
StefanB

Inläggav StefanB » 2005-07-21 22:30

För det första, ta inte allt här i livet så allvarligt :wink:

Sedan måste jag säga att jag givetvis inte har för avsikt att sälja något som vore farligt. "Ljusen" är ca 25 mm i diameter så de är svåra att pilla in i örat :D De är avsmalnande i ena änden, som en lång tratt kanske man kan säga. Men inte heller den smala ändan går att trycka in långt i örat och det är inte heller syftet. Man för på sin höjd in 7-8 mm i örat, resten är utanför. Det följer naturligtvis med intruktioner hur man skall göra denna örinrensning.

Om sedan Din hifi upplevelse blir bättre efter en sådan här "behandling" kan jag inet sia om. Men om det nu är så att man har mycket gammalt vax i örat och om detta påverkar hörsels. Då borde man höra lite bättre efter en öronljusbehandling.

Om inte så har man fått en ny upplevelse att dela med sig av och kostnaden var rätt rimlig. 160 kr kan dom flesta avvara utan att nå svältgränsen. Hade man köpt en cd för 130 000 kr, inte varit nöjd och sålt den med "vanlig" förlust (20-30%) , då skulle jag förstå om man blev upprörd.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-07-21 23:00

En av de bästa tweaken är tre stora glas med gott rödvin. Efter det så är ljudet bättre än någonsin. :P :mrgreen:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
StefanB

Inläggav StefanB » 2005-07-22 07:41

Det sistnämnda håller jag med om till 100%. Detta är dock ett tweak som staten har monopol på att sälja.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi