TAD labs ce1

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: TAD labs ce1

Inläggav philipbtz » 2020-01-04 17:10

Innan du förhastar dig allt för mycket hade jag testat att köra med Dirac Live i nuvarande system. Jag fixar området 0-300Hz ungefär i mitt system och det har gjort att jag inte har behövt bygga om rummet. Jag har endast behövt fixa förstareflexerna med Jysk-madrasser. Testa detta först om det är lite nytt ljud du är ute efter - jag är väldigt nöjd med hur ljudet blir med Dirac! Om det verkligen är att du vill göra systemet mindre komplicerat så är TAD bra grejer vad det verkar :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: TAD labs ce1

Inläggav paa » 2020-01-04 17:20

Harryup skrev:Tycker du att det är lite OT att göra en byggtråd av sprudels undran över TAD? Vi har olika åsikter i så fall.

Du tycker det är mycket OT förstår jag?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: TAD labs ce1

Inläggav Harryup » 2020-01-04 17:52

paa skrev:
Harryup skrev:Tycker du att det är lite OT att göra en byggtråd av sprudels undran över TAD? Vi har olika åsikter i så fall.

Du tycker det är mycket OT förstår jag?


T.o.m. för att vara på faktiskt, ja.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: TAD labs ce1

Inläggav paa » 2020-01-04 18:06

Harryup skrev:
paa skrev:
Harryup skrev:Tycker du att det är lite OT att göra en byggtråd av sprudels undran över TAD? Vi har olika åsikter i så fall.

Du tycker det är mycket OT förstår jag?


T.o.m. för att vara på faktiskt, ja.

Jo, och det är ju dessutom så otroligt enkelt att starta en ny tråd!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: TAD labs ce1

Inläggav Tangband » 2020-01-04 19:15

Nu är ni OT gubbar. 8)
Jag har startat en ny tråd om basreflexprincipen för TAD ce1 under teknik.

Här finns mer information om den mycket intressanta högtalaren TAD ce1.
https://hometheaterhifi.com/reviews/spe ... er-review/

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: TAD labs ce1

Inläggav sprudel » 2020-01-04 22:02

En liten rapport efter besöket är väl på plats.
För mycket monitor för min smak vilket ägaren höll med om, men just nu vill han ha monitorstuket.
Jag kan inte säga så mycket mer då förutsättningarna var skrala. TAD stod inklämda mellan två stora Beveridge som nästan blir en förlängning av baffeln. Oj, vad jag skulle vilja prova ett par i en ordentlig omgivning.
Så, varken bu eller bä. Snarare ingen aning.
Ska plocka bort lite dämp hemma för att lätta upp lite, dels luktar några skivor skunk, dels vill jag ha lite mera liv.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: TAD labs ce1

Inläggav Tangband » 2020-01-04 22:36

sprudel skrev:En liten rapport efter besöket är väl på plats.
För mycket monitor för min smak vilket ägaren höll med om, men just nu vill han ha monitorstuket.
Jag kan inte säga så mycket mer då förutsättningarna var skrala. TAD stod inklämda mellan två stora Beveridge som nästan blir en förlängning av baffeln. Oj, vad jag skulle vilja prova ett par i en ordentlig omgivning.
Så, varken bu eller bä. Snarare ingen aning.
Ska plocka bort lite dämp hemma för att lätta upp lite, dels luktar några skivor skunk, dels vill jag ha lite mera liv.


Intressant.
Det är alltid svårt att lyssna med okänd utrustning i ett okänt rum, men intrycket ”monitor” är precis det intryck även jag fått då jag lyssnat till kefs referensserie med uniQ-element.
Nu är TAD en helt annan högtalare som troligen är bättre i en helt annan prisklass, förstås. Men kanske en hint om ljudkaratären från välkonstruerade element med diskanten placerad i mitten av mellanregistret.

Jag antar att intrycket ”för mycket monitor” gällde de övre registren, eller är det vid delningen kring 250 Hz det var det intrycket ? För slank klang ? Monitor- aktigt ljud kan innebära mycket.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: TAD labs ce1

Inläggav sprudel » 2020-01-04 23:04

Tangband, lite utförligare då. Ligger på för mycket, så låter det INTE i verkligheten. Förstoringsglas på konturer.
Ref One och CE1 ska vara bättre ur dessa aspekter.
Läser du mellan raderna på recensioner så är det fler som noterar samma omtryck om just CR1.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: TAD labs ce1

Inläggav Conan » 2020-01-05 00:05

sprudel skrev:En liten rapport efter besöket är väl på plats.
För mycket monitor för min smak vilket ägaren höll med om, men just nu vill han ha monitorstuket.
Jag kan inte säga så mycket mer då förutsättningarna var skrala. TAD stod inklämda mellan två stora Beveridge som nästan blir en förlängning av baffeln. Oj, vad jag skulle vilja prova ett par i en ordentlig omgivning.
Så, varken bu eller bä. Snarare ingen aning.
Ska plocka bort lite dämp hemma för att lätta upp lite, dels luktar några skivor skunk, dels vill jag ha lite mera liv.


Testa att komplettera med es2 om det är lite mera "liv" du är ute efter?

https://www.hifikit.se/hogtalare/byggsa ... sstod.html

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: TAD labs ce1

Inläggav sprudel » 2020-01-05 00:37

Conan skrev:
sprudel skrev:En liten rapport efter besöket är väl på plats.
För mycket monitor för min smak vilket ägaren höll med om, men just nu vill han ha monitorstuket.
Jag kan inte säga så mycket mer då förutsättningarna var skrala. TAD stod inklämda mellan två stora Beveridge som nästan blir en förlängning av baffeln. Oj, vad jag skulle vilja prova ett par i en ordentlig omgivning.
Så, varken bu eller bä. Snarare ingen aning.
Ska plocka bort lite dämp hemma för att lätta upp lite, dels luktar några skivor skunk, dels vill jag ha lite mera liv.


Testa att komplettera med es2 om det är lite mera "liv" du är ute efter?

https://www.hifikit.se/hogtalare/byggsa ... sstod.html


Tack för tips, men har provat och det föll inte i smaken. I början häftigt men efterhand så svalnade entusiasmen.
Plockade bort skivan i mitten som är tygklädd och lät betongväggen vara spegel, det gjorde gott. Ett antal skivor isolering åker ut också. Mer liv! :)
Lyssning i morgon o känna efter igen. Spegeln i mitten spelar stor roll, den får man inte slarva med, helt klart.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: TAD labs ce1

Inläggav Nattlorden » 2020-01-05 13:47

sprudel skrev:Tangband, lite utförligare då. Ligger på för mycket, så låter det INTE i verkligheten. Förstoringsglas på konturer.


Typisk "high-end" alltså.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1386
Blev medlem: 2006-09-21

Re: TAD labs ce1

Inläggav RMA » 2020-01-05 22:49

i16 är nog inte så lätta att ersätta, något annat kan nog ge lite imponator effektt ett tag men i långa loppet tror jag det blir mycket svårt.
Neutralt och inget som sticker ut vinner i längden.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: TAD labs ce1

Inläggav Harryup » 2020-01-05 23:04

Var det inte så att sprudels lyssning var under ganska ooptimala förhållanden? Kanske dessa TAD avslöjade resten av utrustning och rum?
Personligen har jag aldrig hört en högtalare som är bäst på allt oavsett omständighet, i synnerhet eftersom lyssningen är subjektiv.
Sprudel har mycket stor vana vid levande musik och han föredrog inte Bryston. Har fullt förtroende för att sprudel hittar rätt oavsett vilken han väljer och skulle det vara stor skillnad så skulle inte TAD ens vara aktuella fortfarande.

/Harryup

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: TAD labs ce1

Inläggav Ted_B » 2020-01-06 15:27

På vilket sätt gillades inte Bryston?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: TAD labs ce1

Inläggav Harryup » 2020-01-06 15:58

Minns inte men sprudel lär göra det.

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: TAD labs ce1

Inläggav Kraniet » 2020-01-07 09:49

sprudel skrev:
Conan skrev:
sprudel skrev:En liten rapport efter besöket är väl på plats.
För mycket monitor för min smak vilket ägaren höll med om, men just nu vill han ha monitorstuket.
Jag kan inte säga så mycket mer då förutsättningarna var skrala. TAD stod inklämda mellan två stora Beveridge som nästan blir en förlängning av baffeln. Oj, vad jag skulle vilja prova ett par i en ordentlig omgivning.
Så, varken bu eller bä. Snarare ingen aning.
Ska plocka bort lite dämp hemma för att lätta upp lite, dels luktar några skivor skunk, dels vill jag ha lite mera liv.


Testa att komplettera med es2 om det är lite mera "liv" du är ute efter?

https://www.hifikit.se/hogtalare/byggsa ... sstod.html


Tack för tips, men har provat och det föll inte i smaken. I början häftigt men efterhand så svalnade entusiasmen.
Plockade bort skivan i mitten som är tygklädd och lät betongväggen vara spegel, det gjorde gott. Ett antal skivor isolering åker ut också. Mer liv! :)
Lyssning i morgon o känna efter igen. Spegeln i mitten spelar stor roll, den får man inte slarva med, helt klart.



Det kanske är ett par OA51.N du behöver? :D
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: TAD labs ce1

Inläggav Almen » 2020-01-07 10:27

sprudel skrev:Tangband, lite utförligare då. Ligger på för mycket, så låter det INTE i verkligheten. Förstoringsglas på konturer.
---
Läser du mellan raderna på recensioner så är det fler som noterar samma omtryck om just CR1.


John Atkinson skrev:The CR1's treble is smooth and extended—perhaps too extended, considering that this response ideally should slope down a little with increasing frequency, due to the increasing absorptivity of the room's furnishings at high frequencies. The low midrange shelves down slightly, presumably due to the interference from the floor bounce of the sound in this region, which leaves the upper midrange a little emphasized.


Förhöjd övre midrange och övre diskant kan ju möjligen ge den där överdrivna skärpan.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1386
Blev medlem: 2006-09-21

Re: TAD labs ce1

Inläggav RMA » 2020-01-07 11:39

Almen skrev:
sprudel skrev:Tangband, lite utförligare då. Ligger på för mycket, så låter det INTE i verkligheten. Förstoringsglas på konturer.
---
Läser du mellan raderna på recensioner så är det fler som noterar samma omtryck om just CR1.


John Atkinson skrev:The CR1's treble is smooth and extended—perhaps too extended, considering that this response ideally should slope down a little with increasing frequency, due to the increasing absorptivity of the room's furnishings at high frequencies. The low midrange shelves down slightly, presumably due to the interference from the floor bounce of the sound in this region, which leaves the upper midrange a little emphasized.


Förhöjd övre midrange och övre diskant kan ju möjligen ge den där överdrivna skärpan.

Utan att veta något om TAD så var det precis sådant här jag tänkte på i mitt förra inlägg. Ino burkarnas styrka ligger just i att inget sticker ut.
Kan ju låta lite tråkigt vid snabb jämförelse men i långa loppet vinner dom, lite OT men Bryston har precis samma egenskaper.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: TAD labs ce1

Inläggav Harryup » 2020-01-08 00:09

TAD eller Technical Audio Devices är ett dotterbolag till Pioneer. Grundat med hjälp av konstruktörer i från JBL 1975. Gjorde först monitorer och sålde element, vilket dom i princip gör fortfarande. Den serie högtalare som man nu pratar om är en helt ny serie sedan 2002 och den specifika modellen är ett par år.
Har ingen aning om hur dessa låter själv men personligen så kan man ju vänta sig vad som helst av illa placerade högtalare.

/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: TAD labs ce1

Inläggav sprudel » 2020-01-21 09:48

Behöver inga nya högtalare. :D
Räckte med att plocka ut Hypex ur setupen. Hur den påverkar tekniskt vet jag inte men ljudmässigt är det stor skillnad åt rätt håll än så länge.
CJ rekommenderar att försteget placeras på rejält avstånd från slutsteg. Kan vara det?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: TAD labs ce1

Inläggav rajapruk » 2020-01-21 11:45

Vet inte om det gäller generellt, men jag har ibland upplevt just rörgrejer som känsliga för omgivningen. Mobiltelefoner och sådant.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: TAD labs ce1

Inläggav sprudel » 2020-01-21 15:02

rajapruk skrev:Vet inte om det gäller generellt, men jag har ibland upplevt just rörgrejer som känsliga för omgivningen. Mobiltelefoner och sådant.

Min erfarenhet också, entusiastprylar har vissa egenheter, negativa och positiva.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: TAD labs ce1

Inläggav Nattlorden » 2020-01-21 15:12

Blyplåt på rackhyllorna? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: TAD labs ce1

Inläggav sprudel » 2020-01-21 15:30

Nattlorden skrev:Blyplåt på rackhyllorna? 8)


Enklare att eliminera emittern.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: eljulio och 10 gäster