ASR ska börja testa högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

ASR ska börja testa högtalare

Inläggav rajapruk » 2020-01-06 00:10

https://www.audiosciencereview.com/foru ... ers.10725/

Ska bli fantastiskt kul att följa. Kan bli en gamechanger för oss konsumenter.

Man har chansen att bidra också, om man är expert på området. Han vill ha input.
Istället för att klaga senare.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: ASR ska börja testa högtalare

Inläggav Tangband » 2020-01-06 00:24

rajapruk skrev:https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/announcement-asr-will-be-measuring-speakers.10725/

Ska bli fantastiskt kul att följa. Kan bli en gamechanger för oss konsumenter.

Man har chansen att bidra också, om man är expert på området. Han vill ha input.
Istället för att klaga senare.


Väldigt kul och intressant :) .
Vi får se på vilken nivå det blir.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: ASR ska börja testa högtalare

Inläggav rajapruk » 2020-01-06 00:33

Världen har fått en HIFI-filantrop, vad det verkar :)

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: ASR ska börja testa högtalare

Inläggav rajapruk » 2020-01-06 00:37

Som liten obskyr tillverkare av högtalare är detta en jättemöjlighet till marknadsföring. Mäter man bäst här kan det komma att sälja MULTUM.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: ASR ska börja testa högtalare

Inläggav hifikg » 2020-01-06 00:43

Är bäst mätvärden i den där riggen säkert lika med mest njutbara musikaliska upplevelse? Hur skulle ett par OA52, placerade på det där viset, mäta? Jag är skeptisk och laddar ett nytt fonogram o lutar mig tillbaka. Vill jag se uppmätta kurvor har jag Stereo-Hifi-handboken från 82 att bläddra i :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: ASR ska börja testa högtalare

Inläggav Harryup » 2020-01-06 00:43

Har jag faktiskt lite svårt att tro. Är få konsumenter som efterfrågar mätningar och verkligen tror på dom enbart. Inte ens här redovisas det ju mätningar på särskilt många högtalare och inte enligt några standarder heller så tester är upprepbara.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: ASR ska börja testa högtalare

Inläggav rajapruk » 2020-01-06 01:14

DAC-Kineser har fattat möjligheterna med ASR. Ska bli intressant att se om det börjar ploppa upp bra mätande Kina-högtalare med.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: ASR ska börja testa högtalare

Inläggav DVD-ai » 2020-01-06 01:57

Vad är en bra mätande högtalare?
Alltså var är kriterierna för att olika tänka konstruktioner ska kunna anses mäta bra vs deras dimensionerade egenskaper.
Har den som mäter och läsarna koll på detta?
Alltså hur vet man att högtalaren mäter bra?

Jag tycker att det är svårt att veta vad som är meningen och vad som är fel vid mätning av högtalare.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: ASR ska börja testa högtalare

Inläggav JM » 2020-01-06 06:46

Spännande! Ser en framtid där nya relativt objektiva variabler kan korreleras med subjektiva uppfattningar. Mätningarna kommer förhoppningsvis skingra delar av den subjektiva ormolje-dimman vilken många högtalartillverkare utnyttjar för att sälja sina produkter. "Åsa-Nisse forskarna" kommer förhoppningsvis att dö ut.
Förväntar mig att vissa högtalartillverkarna inte ser helt positivt på testandet. Vi kommer dränkas i åsikter om testets begränsningar i Sverige och i utlandet.
Högtalartillverkare med rent mjöl i påsen kommer att stå i kö för att få sina produkter testade.
Hoppas att testprodukterna plockas ut likt elektronikprodukterna.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: ASR ska börja testa högtalare

Inläggav Tangband » 2020-01-06 07:37

DVD-ai skrev:Vad är en bra mätande högtalare?
Alltså var är kriterierna för att olika tänka konstruktioner ska kunna anses mäta bra vs deras dimensionerade egenskaper.
Har den som mäter och läsarna koll på detta?
Alltså hur vet man att högtalaren mäter bra?

Jag tycker att det är svårt att veta vad som är meningen och vad som är fel vid mätning av högtalare.


Jag tror du kan kika på sådana högtalare som tex Revel som garanterat kommer att få bra testresultat pga rak frekvensgång i olika vinklar samt bra energikurva från högtalaren, enligt Tooles principer. Och det är inte fel- diffar det mycket vid en sådan mätning så kommer högtalaren att låta mindre bra. Frågar du mig så är det ganska basala grundläggande krav.
Sådana högtalare som är gjorda för att placeras mot vägg kommer att uppvisa fel vid lägre frekvenser med fristående mätningar. Därför hoppas jag Amir tar hänsyn till detta.

Jag tror/hoppas även Amir kommer att snegla på hur Atkinson gör mätningar i stereophile.
Senast redigerad av Tangband 2020-01-06 08:55, redigerad totalt 3 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: ASR ska börja testa högtalare

Inläggav Tangband » 2020-01-06 08:39

En av de första högtalarna verkar bli den aktiva studiomonitorn Jbl 305P mkII.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... 725/page-7
Ska bli intressant att jämföra med mina egna mätningar på samma högtalare :)

viewtopic.php?f=9&t=69460&p=2067257&hilit=Jbl+305+MKII#p2067257

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: ASR ska börja testa högtalare

Inläggav sprudel » 2020-01-06 09:41

DVD-ai skrev:Vad är en bra mätande högtalare?
Alltså var är kriterierna för att olika tänka konstruktioner ska kunna anses mäta bra vs deras dimensionerade egenskaper.
Har den som mäter och läsarna koll på detta?
Alltså hur vet man att högtalaren mäter bra?

Jag tycker att det är svårt att veta vad som är meningen och vad som är fel vid mätning av högtalare.


Den frågan kan överföras till även elektronik, kopplingen mellan det ljudande resultatet och apparater i en kedja där kanske impedans-mismatch bidrar mer till ljudliga förändringar än apparatens egen kapacitet.
Högtalare och slutsteg i kombination, alltså aktiva högtalare hade varit mer givande för konsumenterna generellt.
OD 11 är en väl ljudande lösning att jämföra med andra liknande lösningar.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22706
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: ASR ska börja testa högtalare

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-06 10:09

Det lär knappast bli mängder med stora högtalare inskickade. Hur är det tänkt med högtalare som inte är konventionella direktstrålare?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: ASR ska börja testa högtalare

Inläggav petersteindl » 2020-01-06 10:27

2 snabba frågor.

Varför skall man överhuvudtaget mäta på högtalare?
Vad är det man vill få fram?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: ASR ska börja testa högtalare

Inläggav jansch » 2020-01-06 10:29

sprudel skrev:
DVD-ai skrev:Vad är en bra mätande högtalare?
Alltså var är kriterierna för att olika tänka konstruktioner ska kunna anses mäta bra vs deras dimensionerade egenskaper.
Har den som mäter och läsarna koll på detta?
Alltså hur vet man att högtalaren mäter bra?

Jag tycker att det är svårt att veta vad som är meningen och vad som är fel vid mätning av högtalare.


Den frågan kan överföras till även elektronik, kopplingen mellan det ljudande resultatet och apparater i en kedja där kanske impedans-mismatch bidrar mer till ljudliga förändringar än apparatens egen kapacitet.
Högtalare och slutsteg i kombination, alltså aktiva högtalare hade varit mer givande för konsumenterna generellt.
OD 11 är en väl ljudande lösning att jämföra med andra liknande lösningar.


Det kanske är en bra kommentar tlll honom. T.ex att göra mätningar med hög dämpfaktor och med låg dämpfaktor.
Visserligen ger det bara en indikation, men bättre än inget.

Personligen är jag mest frågande inför de korta mätavstånden. Argumentet att man får bättre SNR är nonsens.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: ASR ska börja testa högtalare

Inläggav Nattlorden » 2020-01-06 10:42

Man kan ju gripa an mätningar baklänges om man vill... ser man mätningar på något man hört så kan man kanske börja leta sig till vad det är man gillar och ogillar med den. Och ser man då något med snarlika mätningar men som ser intressantare ut där man tror man har problem - ja då kan man ju försöka provlyssna dem och se om teorin överför sig på verkligheten.

Det här tror jag kommer att ge riktigt intressant information. Sen om man själv vill dra samma slutsatser ur datat som andra gör eller inte, det är ju valfritt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22706
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: ASR ska börja testa högtalare

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-06 10:59

Vilka typer högtalare tror ni kommer att skickas in? Ser inte framför mig att det skulle strömma in en mängd olika typer av högtalare. En hope lifestylehögtalare? Knappast högtalare som de omnämnda i huvudsystemen här, eller? Nu lär det väl bli närområdet som kan tänkas skicka in högtalare. Seattle är ju härifrån sett världs ände. Någon kanske kan skicka över Ino i64 och en drös med Ino-basar? Lär knappast hända. Tror heller inte det blir några stora planarhögtalare ditsläpade och de verkar heller inte passa för den mätmetoden. Vi hade ju mätningarna i Stereo HiFi Handboken, förmodligen den största samling mätningar på ett bräde. Efterhand konstruerades högtalare för att passa mätmetoden.

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: ASR ska börja testa högtalare

Inläggav Hotspur » 2020-01-06 11:06

rajapruk skrev:DAC-Kineser har fattat möjligheterna med ASR. Ska bli intressant att se om det börjar ploppa upp bra mätande Kina-högtalare med.

Jaså? Har inte besökt ASR-sidan men köpte just en FX Audio DAC-X6 hörlursförstärkare, för 64€, som låter i princip lika bra som den tjugo ggr dyrare apparat jag sedan jämförde med. Förvånar mig föga om dessa fynd får fina mätvärden. Kan rekommendera såväl den som Amazon.de. (Ursäkta off topic)
Senast redigerad av Hotspur 2020-01-06 11:08, redigerad totalt 1 gång.
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: ASR ska börja testa högtalare

Inläggav Nattlorden » 2020-01-06 11:07

Finns nog lika mycket eller mer tung hifi att tillgå i Seattle än i Tokholm. Det kommer nog en och annan intressant högtalare på den.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: ASR ska börja testa högtalare

Inläggav Tangband » 2020-01-06 12:55

petersteindl skrev:2 snabba frågor.

Varför skall man överhuvudtaget mäta på högtalare?
Vad är det man vill få fram?


Varför ska man mäta på förstärkare ?
Varför inte bara lyssna ? :)

Eller menade du att Amir har en agenda bakom sitt testande ?
Senast redigerad av Tangband 2020-01-06 13:25, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: ASR ska börja testa högtalare

Inläggav Tangband » 2020-01-06 12:56

Nattlorden skrev:Finns nog lika mycket eller mer tung hifi att tillgå i Seattle än i Tokholm. Det kommer nog en och annan intressant högtalare på den.


Jo jänkarna har betydligt mer grejor än fjollträsk och övriga svedala.

Han skriver själv att det är ett stort tryck på att folk vill testa sina högtalare, det kommer att bli jobbigt för Amir.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22706
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: ASR ska börja testa högtalare

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-06 13:36

Tangband skrev:
Nattlorden skrev:Finns nog lika mycket eller mer tung hifi att tillgå i Seattle än i Tokholm. Det kommer nog en och annan intressant högtalare på den.


Jo jänkarna har betydligt mer grejor än fjollträsk och övriga svedala.

Han skriver själv att det är ett stort tryck på att folk vill testa sina högtalare, det kommer att bli jobbigt för Amir.


Men USA är ju stort och att frakta högtalare är inte billigt. Då blir det kanske närområdet och där bor närmare 4 miljoner i storstadsområdet. Vet inte om de med dyrare högtalare är så intresserade av hur de mäter. Det är kanske andra faktorer som avgör ett köp? På forum som detta finns ju folk som lagt stora summor på sin ljudanläggning. Har hur de mäter varit en anledning till köp? De flesta tror jag förlitar sig på att konstruktören/-erna gjort ett bra jobb. Vilka högtalare tror ni de vill ha mätta? De som redan är kända för välljud är ofta redan mätningar gjorda på.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: ASR ska börja testa högtalare

Inläggav rajapruk » 2020-01-06 14:02

DVD-ai skrev:Vad är en bra mätande högtalare?
Alltså var är kriterierna för att olika tänka konstruktioner ska kunna anses mäta bra vs deras dimensionerade egenskaper.
Har den som mäter och läsarna koll på detta?
Alltså hur vet man att högtalaren mäter bra?

Jag tycker att det är svårt att veta vad som är meningen och vad som är fel vid mätning av högtalare.


Amir kommer värdera utifrån Floyd Tooles forskning om hur en bra högtalare skall mäta, tror jag.
Floyd själv är reggad på ASR-forumet.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: ASR ska börja testa högtalare

Inläggav rajapruk » 2020-01-06 14:14

petersteindl skrev:2 snabba frågor.

Varför skall man överhuvudtaget mäta på högtalare?
Vad är det man vill få fram?


Som konsument vill man veta hur den fungerar, och om den har några större inbyggda fel, innan man köper den.
Så att man kan göra medvetna val, baserat på objektiv data.
Provlyssning är ofta alldeles för många okända variabler. Jag själv litar inte på min egen hörsel t.ex. Dagsform varierar mycket.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: ASR ska börja testa högtalare

Inläggav Harryup » 2020-01-06 14:17

Frakta högtalare i USA är snorbilligt när man får vanliga rabatter som företag. Efter att ha fraktat en del med UPS fick vi 75-80% i rabatt.
Det som däremot är dyrt är att ha säljare som skall åka över hela kontinenten för att träffa alla utspridda handlare. Så då är det normala att man använder en distributör med redan uppbyggt återförsäljarnät och då kommer man säkert få konkurrera med de grejer som han redan har. Vilket gör att det är inte är superenkelt att få igång betydande försäljning även med nya bra grunkor.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: ASR ska börja testa högtalare

Inläggav Harryup » 2020-01-06 14:19

rajapruk skrev:
petersteindl skrev:2 snabba frågor.

Varför skall man överhuvudtaget mäta på högtalare?
Vad är det man vill få fram?


Som konsument vill man veta hur den fungerar, och om den har några större inbyggda fel, innan man köper den.
Så att man kan göra medvetna val, baserat på objektiv data.
Provlyssning är ofta alldeles för många okända variabler. Jag själv litar inte på min egen hörsel t.ex. Dagsform varierar mycket.


Nej, som en faktisktkonsument så vill man kanske det. Vanliga konsumenter skiter i det för dom kan ändå inte tolka mätningarna vilket säkert den med god marginal deltagande majoriteten på faktiskt inte heller kan men tror att dom kan. Mig inräknad.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: ASR ska börja testa högtalare

Inläggav petersteindl » 2020-01-06 14:45

Tangband skrev:
petersteindl skrev:2 snabba frågor.

Varför skall man överhuvudtaget mäta på högtalare?
Vad är det man vill få fram?


Varför ska man mäta på förstärkare ?
Varför inte bara lyssna ? :)

Eller menade du att Amir har en agenda bakom sitt testande ?

Tycker du mina frågor var svåra? Jag frågade inte ens gällande testande. Av ditt svar kan jag dra en logisk slutsats att du likställer mätande med testande. Om du inte anser så, så är ditt svar inte ens logiskt.

Läs mina frågor igen och begrunda istället för att fundera på massa andra helt ovidkommande saker.

Varje gång jag ställer enkla fundamentala frågor så verkar det som om läsarna på faktiskt får hjärnsläpp och tappar fotfästet. Det blir totalinfekterat läge på grund av en enkel fundamental fråga där man kan tycka att svaret borde vara givet, men är svaret självklart så borde det vara enkelt att svara på.

Igen.
Vad är det för information mätningar på högtalare tänkt ge?
Varför mäta?

Mäter man enbart för att det är kul att mäta?

Mäter man för att man inte har något annat för sig?

Mäter man för att man får betalt av staten för att mäta?

Varför mäter man på högtalare?

Vad är ändamålet med att mäta på högtalare?

Fundera på dessa frågor istället för att fundera på varför jag frågar så kanske funderingarna kommer göra dig och övriga läsare som funderar lite klokare.

Då jag ställde dessa frågor till Stig Carlsson så kunde han svara ingående och gav mycket bra svar. Linn ger ett bra svar om än helt annorlunda än Stig.

Ibland behöver man en fundamentalt enkel filosofisk fråga som en läxa att grunna på så att man sätter sig in i uppgiften på lämpligt sätt. Tro mig, jag har lång erfarenhet i ämnet att mäta på högtalare. Jag har ett mål med mätningar.
På mig verkar det som att dagens utövare av mätningar inte har något mål med sina mätningar och inte ens vet vad ett mål är för något. Även ditt svar indikerar detta faktum.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: ASR ska börja testa högtalare

Inläggav rajapruk » 2020-01-06 14:47

Sannolikheten att gemene man köper riktigt dåliga grejer kommer att minska avsevärt om de följer Amirs tester. Tror jag.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: ASR ska börja testa högtalare

Inläggav Tangband » 2020-01-06 14:52

Peter, jag tror att de allra flesta som mäter, även jag , mäter för att man är genuint intresserad av att förbättra sina egna konstruktioner så mycket det är möjligt. Man mäter det som kan vara svårt att avgöra med örat. Man mäter för att se om det finns ett samband mellan det man hör och det som mätresultatet visar. Man mäter för att lära sig saker. Om man inte mäter vissa saker och endast litar på hörseln så famlar man lätt i blindo.
Jag är själv också intresserad av hur andra konstruktioner mäter, speciellt de som låter väldigt bra :) .

Jag tror att Amir drivs av intresset av att hitta bra konstruktioner som inte kostar skjortan.
Ett sätt att göra det på är att använda mätutrustning, vilket han gjort för dacar och förstärkare.

Den logiska fortsättningen är väl högtalare :) ?
Senast redigerad av Tangband 2020-01-06 14:57, redigerad totalt 1 gång.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: ASR ska börja testa högtalare

Inläggav rajapruk » 2020-01-06 14:57

Jag vill förstå hur saker fungerar, innan jag köper dem.
Som ett exempel har jag funderat på att köpa Ino Ambiens högtalare som surrounds. Men jag hittar ingen info om hur de fungerar. Hur de sprider ljudet. Jag har frågat. Inget svar. Då går jag vidare med något annat.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster