Katastrofalt ljud med Akai AA-1050?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Katastrofalt ljud med Akai AA-1050?

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-01-06 02:54

Jag har ljudkris hemma. :cry:

Jag har två delvis nya Anläggningar som jag inte är inlyssnad på och den ena Anläggningen (Huvudanläggningen) låter riktigt dåligt när det gäller vinyl. Den andra Anläggningen, i sovrummet, låter alla tiders. Både på vinyl och CD. Det här är setuppen (av dom relevanta grejerna):

Huvudanläggningen (låter mkt dåligt när det gäller vinyl, hyfsat på CD)
- Technics SL120MK2 (Shure M97xE-pickup)
- NAD C515BEE (CD)
- Akai AA-1050
- Pioneer HPM-100
- Alfaton-högtalare (vet inte modell, små rackare med bra diskant)

Sovrumsanläggningen:
- Pioneer PL-510A (skivspelare, whatever-pickup)
- Sony CDP-XE510 (CD)
- Accuphase E-203
- Pioneer HPM-60

Huvudanläggningen har låtit bra tidigare, framför allt med en Marantz 2230B. Marantzen havererade under hösten och jag ersatte den med en Pioneer A-7. Som också havererade. Då köpte jag en Akai AA-1050 förra helgen. I nuläget vet jag inte om det är för det låter så otroligt bra med Accuphasen i sovrummet som gör att det (relativt sett) låter mycket sämre i Huvudanläggningen, men det är natt och dag mellan dom två Anlägningarna nu.

Jag har testat några referensskivor i Huvudanläggningen och jag tycker det låter rätt mycket sämre med Akai AA-1050 än vad jag upplevde Marantz 2030Bn. Ljudminnet är dock lite diffust eftersom det var säkert ett år sen jag lyssnade på skivan i Marantz 2030Bn.

Vad säger Expertpanelen? Är det Akai AA-1050an som är boven i dramat? Att den eventuellt är HELT kass? I morgon tänkte jag plocka in Accupahse E-203an till Huvudanläggningen och testa om den låter bra där ute.

Fortsättning följer...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Re: Katastrofalt ljud med Akai AA-1050?

Inläggav avr7000 » 2020-01-06 03:03

Det var bättre förr helt enkelt....
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2020-01-06 09:53

avr7000 skrev:Det var bättre förr helt enkelt....

Nej. Det var inte bättre förr, det är bara lite sämre nu.

Jag tycker att TS ska ta skivspelare resp förstärkare från sovrummet och sätta i huvudanläggningen. En åt gången. Då kan du konstatera VAR felet ligger. Sen får du ta reda VAD som är fel.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-01-06 13:45

STDI skrev:
avr7000 skrev:Det var bättre förr helt enkelt....

Nej. Det var inte bättre förr, det är bara lite sämre nu.

Jag tycker att TS ska ta skivspelare resp förstärkare från sovrummet och sätta i huvudanläggningen. En åt gången. Då kan du konstatera VAR felet ligger. Sen får du ta reda VAD som är fel.

Japp. Jag ska börja nu med att ta in Accuphasen från sovrummet till Huvudanläggningen. Återkommer med resultat.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-01-06 13:52

Den här Akai:en är f.ö. köpt på Reference Audio. Den hade rätt många små, och lite större, fel. B.la. fungerar inte ena högtalaren på B (minnst inte om det är höger eller vänster), det gick knappt att få upp "spärren" för att sätta i ena A-högtalaren. Man får kämpa rätt hårt för att lyckas. Divser småglapp och sprakande. Under all kritik att sälja i en butik på Götgatan tycker jag. Dom sålde dessutom en trasig Technics till mig tidigare i år. Det var så mycket fel på den att jag bara lämnade tillbaka den. Rätt drygt sånt där, med tidsåtgången för att hålla på med trasiga saker.

EDIT: inte svarar dom på saker man skickar in i deras kontaktformlär heller. Det duger inte.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-01-06 19:01

TL;DR: vinyl låter skit i Akai AA-1050an - Reference Audio får ta tillbaka sin trasiga Akai AA 1050. Oklart om den ska låta så här pass uselt, men den har uppenbara fel också.

Jag (tillsammans med min flickvän) utrett det här under dagen. Jag flyttade in Accuphasen E-203an i vardagsrummet (Huvudanläggningen). Vinyl låter klart bättre men inte på samma nivå som i sovrummet (högtalare: HPM-100 och Alfaon (okänd modell)). Jag tog även in skivspelaren (Pioneer PL-510A) från sovrummet. Det är väl ingen direkt märkbar skillnad i ljudet på Pioneer PL-510A och Technics SL-1210 MKII. Technics:en rundar däremot inte som Pioneer:en gör.

CD har varit betydligt mycket mer likvärdigt i olika setups här. Men CD blir x antal snäpp bättre i sovrummet också. Basen är magisk. (EDIT: verifierade med min flickvän och hon skriver under på "magisk")

Så lösningen får bli:
- jag returnerar den trasiga skitförstärkaren (?!) Akai AA-1050 till Reference Audio som säljer trasiga saker som står i hyllorna där på Götgatan.
- jag köper någon Marantz-förstärkare. Jag tycker att en Marantz 2230B funkade fint i tre år tills den gav upp (den gick sönder, "en del", då IKEA-hyllan allt står i rasade ihop :()

Sen får jag acceptera att jag inte kommer kunna få lika bra ljud i Huvudanläggningen som i sovrummet gissar jag. Rummet där är så mycket bättre ljudmässigt. Jag har gjort lite nollbudgetgrejer för att förbättra ljudet med t.ex. en madrass som står "strategiskt" placerad.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2020-01-06 20:05

Vart står huvudanläggningen (där du lyssnar mest)?

Blanda hej vilt mellan dina apparater i det rum du lyssnar mest, och utred vilken kombination som blir bäst/låter bäst - och det som blir över får stå i det andra rummet.

Bra att du hittade problemet.

Jag som trodde Ref. Audio var/är seriösa handlare.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2020-01-06 23:21

Man ska kanske inte dömma ut en butik bara för att en drygt 40år gammal receiver inte fungerar fullt ut. Oavsett hur noga de gått igenom den innan kan man inte förvänta sig att den fungerar som den var ny. Phono-steget i den här var för övrigt inte särskilt märkvärdigt när den var ny heller. Dessutom blandar man in omkopplare både på ingången och i RIAA-återkopplingen vilket är som gjort för problem när den blivit några år. Den här diskussionen hör väl egentligen hemma på vintage avdelningen.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-01-07 13:43

Maccis skrev:Vart står huvudanläggningen (där du lyssnar mest)?

Blanda hej vilt mellan dina apparater i det rum du lyssnar mest, och utred vilken kombination som blir bäst/låter bäst - och det som blir över får stå i det andra rummet.

Bra att du hittade problemet.

Jag som trodde Ref. Audio var/är seriösa handlare.

Huvudanläggningen är i vardagsrummet som är kanske 22-25kvm gissar jag. Sovrummet är kanske 8kvm. Ljudet i sovrummet är väldigt dämpat och fint. Jag vet inte riktigt vilket upplägg det blir nu. Just nu satsar jag på Accuphase E-203 i Huvudanläggningen i alla fall. Får se hur det låter med den kommande förstärkaren (troligen någon Marantz) i sovrummet sen. Testar med den där först då.

Mja, det här tycker jag inte duger att sälja i en butik på Götgatan, och ställa upp på en hylla där i alla fall. Den hade ju två rätt uppenbara fel, och ganska många "brister" som jag upptäckte inom ett par minuter bara.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-01-07 13:46

Svempa skrev:Man ska kanske inte dömma ut en butik bara för att en drygt 40år gammal receiver inte fungerar fullt ut. Oavsett hur noga de gått igenom den innan kan man inte förvänta sig att den fungerar som den var ny. Phono-steget i den här var för övrigt inte särskilt märkvärdigt när den var ny heller. Dessutom blandar man in omkopplare både på ingången och i RIAA-återkopplingen vilket är som gjort för problem när den blivit några år. Den här diskussionen hör väl egentligen hemma på vintage avdelningen.

Nja, men det är rätt uppenbara fel då en "spärr" för högtalarkabeln i A-högtalarna knappt går att få upp + att en av B-högtalarna inte fungerar alls. Jag tycker inte det duger, tyvärr. Lite sprak och liknande kan jag leva med.

Jadu, den här imponerade sannerligen inte när det gäller vinyl. CD var helt ok, men inte i klass med Accuphasen eller som jag minns min Marantz 2030B. Jag visste inte att det fanns en vintage-avdelning här, men nu vet jag då. Tackar för det! Någon får gärna flytta den här tråden rätt.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-01-07 14:54

Här händer det grejer. Jag kommer köpa en NAD 3020 ikväll. Jag hade en sån tidigare med HPM-60 och det är en av ytterst få förstärkare jag testat som jag minns lät annorlunda än andra. Mycket mjukare på något vis tycker jag. Tror den kan bli fin i sovrummet (Anläggning #3). Men det återstår att se.

Som ett sidospår håller jag nu också på och fixar Anläggning #3 (till datorn) med en gammal Sentec-rigg. Det är mycket det här med att hålla fyra Vintage-anläggningar igång som bara vill gå sönder hela tiden + att jag har oturen att köpa en hel del trasiga/tveksamt fungerande saker.

Anläggning #4 i köket verkar stabil. För tillfället! :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-01-07 15:01

det-var-battre-forr skrev:Här händer det grejer. Jag kommer köpa en NAD 3020 ikväll. Jag hade en sån tidigare med HPM-60 och det är en av ytterst få förstärkare jag testat som jag minns lät annorlunda än andra. Mycket mjukare på något vis tycker jag. Tror den kan bli fin i sovrummet (Anläggning #3). Men det återstår att se.

Som ett sidospår håller jag nu också på och fixar Anläggning #3 (till datorn) med en gammal Sentec-rigg. Det är mycket det här med att hålla fyra Vintage-anläggningar igång som bara vill gå sönder hela tiden + att jag har oturen att köpa en hel del trasiga/tveksamt fungerande saker.

Anläggning #4 i köket verkar stabil. För tillfället! :)

3020 och jag har ett förflutet av goda snitt.
Föreslår att du byter slutstegen mot BDW51C och BDW52C samt upp kondingarna från dom (tror jag mig minnas) 6800 uF till 8200 uF. Det gjordes till kund på den tiden jag grävde i allt och han fattade inte riktigt vad som gjorts, men att ljudet blev astronomiskt mycket bättre var han på det klara med.
BDW51C är 2N3055 i original.
Den andra BDW52C ersätter den andra som inte ens var parkompatibel.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-01-07 23:33

NAD 3020an är på plats och den lät väldigt bra tycker jag. Både CD och vinyl är verifierat (spotify-i-mobil (inte min!!!) lät mediokert). Den har mer bas i sig än Accuphase E-203an också. Det gillas av mig. Jag tycker basen låter bättre dessutom. Tror jag. NAD 3020an får vara sovrumsförstärkare och Accuphase E-203an får nu axla rollen som förstärkare i min Huvudanläggning. I vardagsrummet.

Perfector skrev:3020 och jag har ett förflutet av goda snitt.
Föreslår att du byter slutstegen mot BDW51C och BDW52C samt upp kondingarna från dom (tror jag mig minnas) 6800 uF till 8200 uF. Det gjordes till kund på den tiden jag grävde i allt och han fattade inte riktigt vad som gjorts, men att ljudet blev astronomiskt mycket bättre var han på det klara med.
BDW51C är 2N3055 i original.
Den andra BDW52C ersätter den andra som inte ens var parkompatibel.

Det låter ju intressant det där, men jag vågar inte börja peta i grejerna nu när det faktiskt funkar. Återkommer om jag ska göra det där framöver.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-01-08 13:03

Ska säga om Reference Audio att dom skötte det hela bra med den tvivelaktiga Akaien. Dom kom och hämtade den hos mig idag. Jag fick pengarna tillbaka. Inget krångel där i alla fall.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-01-08 13:10

det-var-battre-forr skrev:Ska säga om Reference Audio att dom skötte det hela bra med den tvivelaktiga Akaien. Dom kom och hämtade den hos mig idag. Jag fick pengarna tillbaka. Inget krångel där i alla fall.

Frågan är väl om dom ställer den på hyllan igen eller lagar alternativt kastar den.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-01-08 16:45

Perfector skrev:Frågan är väl om dom ställer den på hyllan igen eller lagar alternativt kastar den.

Jadu, vem vet. Dom verkar provköra den nu i alla fall. Inget jag vill ha, även om den skulle fungera 100%. Jag lär undvika Akai i framtiden efter den här lilla malören. Borde kanske ha orkat testa den i sovrummet med HPM-60, men ...nä... Jag gillade inte ens knapparna på den, ljuset mm.

Återgå till Generellt om hifi