Jag har två delvis nya Anläggningar som jag inte är inlyssnad på och den ena Anläggningen (Huvudanläggningen) låter riktigt dåligt när det gäller vinyl. Den andra Anläggningen, i sovrummet, låter alla tiders. Både på vinyl och CD. Det här är setuppen (av dom relevanta grejerna):
Huvudanläggningen (låter mkt dåligt när det gäller vinyl, hyfsat på CD)
- Technics SL120MK2 (Shure M97xE-pickup)
- NAD C515BEE (CD)
- Akai AA-1050
- Pioneer HPM-100
- Alfaton-högtalare (vet inte modell, små rackare med bra diskant)
Sovrumsanläggningen:
- Pioneer PL-510A (skivspelare, whatever-pickup)
- Sony CDP-XE510 (CD)
- Accuphase E-203
- Pioneer HPM-60
Huvudanläggningen har låtit bra tidigare, framför allt med en Marantz 2230B. Marantzen havererade under hösten och jag ersatte den med en Pioneer A-7. Som också havererade. Då köpte jag en Akai AA-1050 förra helgen. I nuläget vet jag inte om det är för det låter så otroligt bra med Accuphasen i sovrummet som gör att det (relativt sett) låter mycket sämre i Huvudanläggningen, men det är natt och dag mellan dom två Anlägningarna nu.
Jag har testat några referensskivor i Huvudanläggningen och jag tycker det låter rätt mycket sämre med Akai AA-1050 än vad jag upplevde Marantz 2030Bn. Ljudminnet är dock lite diffust eftersom det var säkert ett år sen jag lyssnade på skivan i Marantz 2030Bn.
Vad säger Expertpanelen? Är det Akai AA-1050an som är boven i dramat? Att den eventuellt är HELT kass? I morgon tänkte jag plocka in Accupahse E-203an till Huvudanläggningen och testa om den låter bra där ute.
Fortsättning följer...