Strmbrg skrev:Jag har skaffat en Chord Hugo 2 (DAC/lur- och försteg).
Den har en digital X-feed-funktion i tre steg, som alltså blandar kanalerna en aning, något mer och ytterligare lite till.
Syftet är såklart att ge en annan, i visst avssende högtalar-aktig, upplevelse vid lurlyssning.
Eftersom jag använder Hugon även som försteg till högtalaranläggningen så fick jag för mig att prova hur funktionen inverkar på denna.
Jag kan styra funktionen med fjärren och måste nog säga att det ger en intressant effekt på klassisk musik.
Nu återstår att utvärdera huruvida den intressanta effekten är bra eller ej.
Precis som min gamla dynaco pas, den har en "blend" control med 3 lägen ( samt v+h, v eller h )
Gamla ideer kommer tillbaka. Nu väntar jag på brauns steglösa val av loudness( från noll till full ) för att inte tala om
stereobreddaren man hade i csv-1000 där man hade en kontinuerlig blend från mono via stereo till artificiellt breddad
stereo .
Nytt under solen ? nja, men trevligt att bortglömda "finesser" visas upp igen.
/PS
kikade just på braun csv-1000 schemat för att friska upp hur stereobreddningen gick till. Se :
http://n.manet.nu/tubedoc/Braun-CSV-100 ... Manual.pdf( jag gjorde om detta med ett par ecc83 en gång inuti en csv-13, vill minnas att jag hade problem med kanalseparationen
så jag tog bort det igen )
Kika gärna på schemat och lista ut hur f-n det funkar. Funkar gör det och effekten är hisnande, man upplever att
instrumenten kommer bredare än högtalarna.
/DS
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.