Minska kanalseparationen en aning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Minska kanalseparationen en aning

Inläggav Strmbrg » 2020-01-06 22:09

Jag har skaffat en Chord Hugo 2 (DAC/lur- och försteg).
Den har en digital X-feed-funktion i tre steg, som alltså blandar kanalerna en aning, något mer och ytterligare lite till.
Syftet är såklart att ge en annan, i visst avssende högtalar-aktig, upplevelse vid lurlyssning.

Eftersom jag använder Hugon även som försteg till högtalaranläggningen så fick jag för mig att prova hur funktionen inverkar på denna.
Jag kan styra funktionen med fjärren och måste nog säga att det ger en intressant effekt på klassisk musik.
Nu återstår att utvärdera huruvida den intressanta effekten är bra eller ej.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello

Re: Minska kanalseparationen en aning

Inläggav Morello » 2020-01-06 22:31

Har den frekvensberoende läckage mellan kanalerna?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-01-06 22:46

Morello skrev:Har den frekvensberoende läckage mellan kanalerna?

Det har jag inte hittat någon information om.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-01-06 22:48

Strmbrg skrev:Jag har skaffat en Chord Hugo 2 (DAC/lur- och försteg).
Den har en digital X-feed-funktion i tre steg, som alltså blandar kanalerna en aning, något mer och ytterligare lite till.
Syftet är såklart att ge en annan, i visst avssende högtalar-aktig, upplevelse vid lurlyssning.

Eftersom jag använder Hugon även som försteg till högtalaranläggningen så fick jag för mig att prova hur funktionen inverkar på denna.
Jag kan styra funktionen med fjärren och måste nog säga att det ger en intressant effekt på klassisk musik.

Precis som min gamla dynaco pas, den har en "blend" control med 3 lägen ( samt v+h, v eller h )
Gamla ideer kommer tillbaka. Nu väntar jag på brauns steglösa val av loudness( från noll till full ) för att inte tala om
stereobreddaren man hade i csv-1000 där man hade en kontinuerlig blend från mono via stereo till artificiellt breddad
stereo .
Nytt under solen ? nja, men trevligt att bortglömda "finesser" visas upp igen.

/PS
kikade just på braun csv-1000 schemat för att friska upp hur stereobreddningen gick till. Se :

http://n.manet.nu/tubedoc/Braun-CSV-100 ... Manual.pdf
( jag gjorde om detta med ett par ecc83 en gång inuti en csv-13, vill minnas att jag hade problem med kanalseparationen
så jag tog bort det igen )

Kika gärna på schemat och lista ut hur f-n det funkar. Funkar gör det och effekten är hisnande, man upplever att
instrumenten kommer bredare än högtalarna.
/DS
Senast redigerad av peterh 2020-01-07 00:18, redigerad totalt 2 gånger.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-01-06 23:12

Om vi nu utgår från akustisk musik med massor av instrument spelandes på en scen, så har vi ju att göra med lika många ljudkällor som det är instrument.
Eftersom ljudkällorna i stereon endast är tvenne, så blir det ju ganska så annorlunda vid reproduktionen, och kanske helt enkelt lite "konstigt" (konstgjort) alltsammans.
I viss mån så kanske en lätt blandning av höger och vänster kanal eliminerar en del av den där "konstigheten".
Effekten blir självklart avsevärt mycket påtagligare vid lurlyssning, då ju öronen bara hör en kanal var. Å andra sidan så ger ju lurlyssning som sådan ett betydligt "konstigare" ljud än högtalarlyssning.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-01-07 01:39

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter med att använda crossfeed vid lyssning av högtalare, du får ju redan det helt naturligt genom att du knappast kan undvika ljudet från höger högtalare till vänster öra och vise versa.
Funktionen crossfeed är väl bara framtaget för att lösa problemet med de ljuden som i mixen panorerats längst ut åt sidorna, vilket p.g.a. den då totala separationen vid hörlurslyssning då endast når ena örat och därav blir onaturligt.

Om du bara är ute efter att minska separationen mellan kanalerna en aning, så är det väl bara att minska det fysiska avståndet mellan högtalarna. Den enda effekten jag kan tänka mig uppstår med crossfeed påslagen vid lyssning av vanliga högtalare är att hela ljudbilden blir aningen smalare, så om du upplever en förbättring så kanske det mer visar på att du har dina högtalare för brett isär?

Om en akustisk inspelning med säg två rundtagande mikrofoner uppvisar ett uppenbart "hål" eller försvagning av de centrerade instrumenten i ljudbilden, så kan man isåfall misstänka att avståndet mellan dessa två mikrofoner placerats för brett under inspelningen.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-01-07 08:11

Jag är nog inte ute efter någonting. Det handlar bara om plötsligt uppkomna idéer och nyfikenhet. Istället för att ta saker för givna så provar man när man kommer på något. Speciellt som det inte kostar något och bara var fråga om en knapptryckning. :-)
Att ställa högtalarna tätare är en annan sak än att blanda höger och vänster kanal. Det finns ju de som lägger till en mittre högtalare för övrigt. Peter Steindl exempelvis. Hur han resonerat och gjort i detalj minns jag inte.
Jag bibehåller ju bredden i så måtto att de två faktiska ljudkällorna i rummet står kvar, med vad det innebär för direkt- och reflexljud.
Det hela kanske bara var en inbillad upplevelse av ett mer verklighetslikt ljudsceneri.
Återkommer.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-01-07 10:31

Helt rätt att testa sig fram. :)

Grejen är bara den att om respektive högtalare spelar upp något från motsatt sida så får det oundvikligen den effekten att detta ”drar” ljudet mot mitten. Kanske omvandlas det som spelas upp som crossfeed i frekvens till aningen lägre eller högre frekvenser så att detta blir tillräckligt olikt grundljudet så att inte detta ”dragandet” uppstår? Annars kommer ljudet komma från en plats något innanför högtalarnas position, inte från deras fysiska plats.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-01-07 10:55

Strmbrg skrev:Att ställa högtalarna tätare är en annan sak än att blanda höger och vänster kanal.

Invinkling av högtalarna kan ibland ge samma effekt. Ett tag testade jag ganska mycket med placering (i mitt förra boende), bara att flytta båda högtalarna i samma riktning i dm åt ena eller andra hållet i sidled förändrade ljudbilden. Jag höll på en hel helg och mer därtill och lyckades få en mer homogen mittbild och en bredare sweetspot. De parametrar jag labbade med var avstånd till vägg, avstånd mellan högtalarna, placering i sidled, invinkling och slutligen lyssningsplatsens avstånd till väggen bakom. Att blanda kanalerna har jag dock aldrig provat men gissar att resultatet bla beror på högtalarnas direktivitet.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-01-07 16:29

peterh skrev:

Precis som min gamla dynaco pas, den har en "blend" control med 3 lägen ( samt v+h, v eller h )
Gamla ideer kommer tillbaka. Nu väntar jag på brauns steglösa val av loudness( från noll till full ) för att inte tala om
stereobreddaren man hade i csv-1000 där man hade en kontinuerlig blend från mono via stereo till artificiellt breddad
stereo .

/PS
kikade just på braun csv-1000 schemat för att friska upp hur stereobreddningen gick till. Se :

( jag gjorde om detta med ett par ecc83 en gång inuti en csv-13, vill minnas att jag hade problem med kanalseparationen

Kika gärna på schemat och lista ut hur f-n det funkar. Funkar gör det och effekten är hisnande, man upplever att
/DS

Var, på vilken sida? Jag hittar inte.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-01-07 16:52

Johan_Lindroos skrev:
peterh skrev:

stereo .

/PS

/DS

Klicka på :
detta är schemat på csv-1000

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-01-07 17:35

peterh skrev:
Johan_Lindroos skrev:
peterh skrev:Precis som min gamla dynaco pas, den har en "blend" control med 3 lägen ( samt v+h, v eller h )
stereo .

/PS

/DS

Klicka på :

Ja men det är 23 sidor. Vilken sida avser du angående stereobreddaren?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-01-07 17:40

Johan_Lindroos skrev:
peterh skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Klicka på :

Ja men det är 23 sidor. Vilken sida avser du angående stereobreddaren?

Schemat är på sidan 17, poten för stereobreddaren finns mellan T403 och T404

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-01-07 18:38

Nu har jag slölyssnat lite på diverse pianomusik. Dels pianokonserter, dels solopiano.
Det verkar som att pianot håller lite trovärdigare storlek i breddled och känns lite mer "samlat" och längre bak i panoramat.
Annorlunda uttryckt: De enskilda anslagen känns mer "fokuserade och punktformiga".

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2020-01-07 21:30

Underbar tyskt noggrann servicemanual jämfört med mycket av de moderna skräpmanualerna som man ser numera. Beskrivningen hur matriskopplingen finns på sidan 15. Efter T403/503 så har vi på övre kanalen summan och på nedre skillnaden multiplicerad med någon faktor X beroende på poten Basisbreites läge. I T404/504 inverteras signalen i båda kanalerna. Efter T405/505 så gör man på nytt en summering i övre kanalen och skillnad i nedre. Till sist en invertering till i T406/506. Om man bortser från de extra förstärkningarna som sker i varje steg och kallar övre kanalen L och nedre kanalen R så får vi:

övre kanalen (1+X)L+(1-X)R
nedre kanalen (1-X)L+(1+X)R

Om X är lika med 1 så blir resultatet 2L respektive 2R dvs vanlig stereo. Om X är 0 så blir det L+R i båda kanalerna dvs mono. Riktigt intressant blir det om man låter X vara lite större än 1! Då ökar man skillnaderna mellan kanalerna vilket upplevs som en breddning av ljudbilden.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-01-07 21:38

Svempa skrev:Underbar tyskt noggrann servicemanual jämfört med mycket av de moderna skräpmanualerna som man ser numera. Beskrivningen hur matriskopplingen finns på sidan 15. Efter T403/503 så har vi på övre kanalen summan och på nedre skillnaden multiplicerad med någon faktor X beroende på poten Basisbreites läge. I T404/504 inverteras signalen i båda kanalerna. Efter T405/505 så gör man på nytt en summering i övre kanalen och skillnad i nedre. Till sist en invertering till i T406/506. Om man bortser från de extra förstärkningarna som sker i varje steg och kallar övre kanalen L och nedre kanalen R så får vi:

övre kanalen (1+X)L+(1-X)R
nedre kanalen (1-X)L+(1+X)R

Om X är lika med 1 så blir resultatet 2L respektive 2R dvs vanlig stereo. Om X är 0 så blir det L+R i båda kanalerna dvs mono. Riktigt intressant blir det om man låter X vara lite större än 1! Då ökar man skillnaderna mellan kanalerna vilket upplevs som en breddning av ljudbilden.

Tack för analysen ! Själv försöker jag skaffa fram en CSV-1000 inför årets DIY i mölnlycke för att dema detta.
Är det någon som känner till en CSV-1000 i sverige som skulle kunna lånas / övertas ?

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2020-01-07 22:07

Det är nog enklare att bygga en krets som använder grundkonstruktionen från kopplingen men med moderna OP och precisionsmotstånd så slipper man trimma in den också.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-01-07 22:15

Svempa skrev:Det är nog enklare att bygga en krets som använder grundkonstruktionen från kopplingen men med moderna OP och precisionsmotstånd så slipper man trimma in den också.

Jag känner mig nog för rostig för att bygga, men kan försöker skaffa fram en csv-1000
Om någon kan få fram en prototyp med moderna komponenter demar jag gärna den.

Tack än en gång för en föredömlig analys.

Återgå till Generellt om hifi