Audiosciencereview testar JBL 305p mk II

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Audiosciencereview testar JBL 305p mk II

Inläggav philipbtz » 2020-01-17 16:23

Och vad är det han skriver då gopnik? Är du säker att du har läst det själv? Han skriver inte alls att det är bra för att vara klass D. Du misstolkar det. Det mäter exceptionellt bra i absoluta termer. John Atkinson är duktig och från vad jag har läst så delar han inte upp produkter på det sättet alls - han beskriver bara hur produkten objektivt beter sig. "It is the very model of a modern class-D amplifier!" översätts till ~"slutsteget i fråga representerar hur modern klass D borde konstrueras" alternativ "något att ta efter/sträva mot".

With the M22's very low level of noise, I had to test how its THD+N percentage changed with frequency at a very high level, 28.3V (equivalent to 100W into 8 ohms, 200W into 4 ohms, or 400W into 2 ohms), to be sure I was looking at true distortion. Even so, the distortion remained very low and uniform with frequency, with a small rise in the top octave (fig.7). That the distortion waveform at this power level was primarily the subjectively innocuous third harmonic (fig.8) was confirmed by spectral analysis (fig.9). Testing the M22 at very high power with an equal mix of 19 and 20kHz tones (fig.10) showed that the second-order intermodulation product at 1kHz lay close to –110dB (0.0003%), with the higher-order products at 18 and 21kHz higher in the left channel (blue trace) than in the right (red). Even so, at –82dB (0.012%), these are of no concern.


Om man kollar på graferna han refererar till i texten ovan blir det tydligt - Atkinson skriver ju att tredje-ton disten är helt harmlös. Med ditt "dessutom" verkar du antyda att det är något annat än det. Jag tror du missar ironin i sammanhanget här angående filtreringen osv. du pratar om. Det finns lite historia i den här diskussionen som sträcker sig utanför denna tråd. Du får det nästan att låta som att jag inte tycker det är ett bra test han gör med det är ju precis tvärt om! Det är hela poängen och varför det är lite roligt - för mig iaf.

Vad är mellanklass egentligen? Är det priset eller prestandan som avgör? Vad är high-end? Jag tog första bästa slutsteget i listan som verkade vara Klass AB(Jag citerar "Ultra-low noise full discrete class AB design" enligt tillverkaren själv) och kollade hur det såg ut där. Hur klassas denna tycker du? Lågklass, mellanklass, högklass, bra för att vara klass AB? Det kostar $54000 https://www.stereophile.com/content/ch- ... asurements

Det finns bra och dåliga steg i olika prisklasser med olika konstruktioner. Det är precis som med DAC:ar man kan stoppa in det bästa chippet som finns men är implementationen dålig så blir DAC:en dålig. Alla tekniker har bra och dåliga produkter. Onödigt att dela upp saker och ting beroende på teknik som används eller vad priset är.

Kan även tillägga att original monoblocket från Hypex mäter bättre än denna NAD på vissa saker.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Audiosciencereview testar JBL 305p mk II

Inläggav Tangband » 2020-01-17 17:12

Man kan konstatera i vart fall att LTS inte hittat ett enda klass D steg som ännu klarat ett F/E test odetekterat. Synd bara att de kanske inte testat alla steg som verkar intressant. En sån där modern Hypex historia skulle vara superintressant att se om den klarar ett sådant test.

Philipbtz- är du beredd att låna ut ditt Hypex-steg till LTS och fråga om du får vara med i testpanelen ?

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Audiosciencereview testar JBL 305p mk II

Inläggav rajapruk » 2020-01-17 17:26

Purifi vore mest intressant, det är senaste generationen från Bruno Putzeys.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Audiosciencereview testar JBL 305p mk II

Inläggav philipbtz » 2020-01-17 18:09

Tangband skrev:Man kan konstatera i vart fall att LTS inte hittat ett enda klass D steg som ännu klarat ett F/E test odetekterat. Synd bara att de kanske inte testat alla steg som verkar intressant. En sån där modern Hypex historia skulle vara superintressant att se om den klarar ett sådant test.

Philipbtz- är du beredd att låna ut ditt Hypex-steg till LTS och fråga om du får vara med i testpanelen ?


Nja med tanke på motståndet vet jag inte. Det är många pengar att skicka fram och tillbaka så att säga. Jag har tidigare försökt att få ett sådant test gjort av LTS men då var det så ointressant från deras sida att de inte ens ville göra testet. Alltså så viktigt är det inte för mig - synd om det är detekterbart men inte hela världen för mig. Det är bara ett slutsteg som jag råkar tycka låter bättre än de andra steg jag ägt/testat med tidigare. Det är inget magiskt med steget men jag tycker man får bra prestanda för pengarna.

Irritationen kommer fram när vissa personer konstant hård-dissar valet vissa här har gjort att köpa steget och avfärdar alla tester som har gjorts på hela internet - objektiva och subjektiva. Det presenteras inte heller hårddata med motbevis från dessa personer! Det spelar ju ingen roll om det är John Atkinson eller någon annan som gjort testet. Det finns alltid någon ursäkt varför steget är skit och att varför man borde köra en brummande RB1080 eller trasig 208 THX istället. Alltså kan man inte få välja ett steg som inte är godkänt av LTS på forumet utan att bli totalt dumförklarad??

Alla verkar följa LTS helt blint och för mig personligen funkar inte detta koncept. Det är väldigt tydligt när något nytt test är gjort av LTS för då sitter alla med de prylarna helt plötsligt och inget kan rubba åsikten om produkten i fråga oavsett hur det mäter eller låter subjektivt för någon annan. Man möts med personangrepp och mobbande och erfarna medlemmar håller varandra om ryggen. Lycka till att få detta forumet att leva vidare i framtiden när alla gamla rävar försvinner. Så stort är inte intresset av ljud i kommande generationer att de kommer stå ut med sådant här. Som tur är för mig så är mitt tålamod ganska så jäkla bra och mitt intresse kommer antagligen alltid vara väldigt högt - jag älskar hi-fi helt enkelt. Jag kommer fortsätta att ifrågasätta och gå till botten med saker inom hobbyn.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Audiosciencereview testar JBL 305p mk II

Inläggav Tangband » 2020-01-17 18:48

philipbtz skrev:
Tangband skrev:Man kan konstatera i vart fall att LTS inte hittat ett enda klass D steg som ännu klarat ett F/E test odetekterat. Synd bara att de kanske inte testat alla steg som verkar intressant. En sån där modern Hypex historia skulle vara superintressant att se om den klarar ett sådant test.

Philipbtz- är du beredd att låna ut ditt Hypex-steg till LTS och fråga om du får vara med i testpanelen ?


Nja med tanke på motståndet vet jag inte. Det är många pengar att skicka fram och tillbaka så att säga. Jag har tidigare försökt att få ett sådant test gjort av LTS men då var det så ointressant från deras sida att de inte ens ville göra testet. Alltså så viktigt är det inte för mig - synd om det är detekterbart men inte hela världen för mig. Det är bara ett slutsteg som jag råkar tycka låter bättre än de andra steg jag ägt/testat med tidigare. Det är inget magiskt med steget men jag tycker man får bra prestanda för pengarna.

Irritationen kommer fram när vissa personer konstant hård-dissar valet vissa här har gjort att köpa steget och avfärdar alla tester som har gjorts på hela internet - objektiva och subjektiva. Det presenteras inte heller hårddata med motbevis från dessa personer! Det spelar ju ingen roll om det är John Atkinson eller någon annan som gjort testet. Det finns alltid någon ursäkt varför steget är skit och att varför man borde köra en brummande RB1080 eller trasig 208 THX istället. Alltså kan man inte få välja ett steg som inte är godkänt av LTS på forumet utan att bli totalt dumförklarad??

Alla verkar följa LTS helt blint och för mig personligen funkar inte detta koncept. Det är väldigt tydligt när något nytt test är gjort av LTS för då sitter alla med de prylarna helt plötsligt och inget kan rubba åsikten om produkten i fråga oavsett hur det mäter eller låter subjektivt för någon annan. Man möts med personangrepp och mobbande och erfarna medlemmar håller varandra om ryggen. Lycka till att få detta forumet att leva vidare i framtiden när alla gamla rävar försvinner. Så stort är inte intresset av ljud i kommande generationer att de kommer stå ut med sådant här. Som tur är för mig så är mitt tålamod ganska så jäkla bra och mitt intresse kommer antagligen alltid vara väldigt högt - jag älskar hi-fi helt enkelt. Jag kommer fortsätta att ifrågasätta och gå till botten med saker inom hobbyn.


Hifi ska vara kul- håller med dig :) .

Tänk om det är såhär då.... flera är konstruktörer på detta forum, och har kanske kommersiella intressen med handen i syltburken s.a.s. och vill driva sina åsikter för att man själv är övertygad om att det stämmer ?
Nu påstår jag inte att det är så, men du tror väl inte detta forum drivs helt ideellt ? :wink:
Med det sagt- det finns väldigt stor kunskap som förmedlats här genom åren och om man ser bort från uppenbara försäljningsintressen så finns det mycket att lära.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Audiosciencereview testar JBL 305p mk II

Inläggav goat76 » 2020-01-17 19:01

Tangband skrev:
philipbtz skrev:
Tangband skrev:Man kan konstatera i vart fall att LTS inte hittat ett enda klass D steg som ännu klarat ett F/E test odetekterat. Synd bara att de kanske inte testat alla steg som verkar intressant. En sån där modern Hypex historia skulle vara superintressant att se om den klarar ett sådant test.

Philipbtz- är du beredd att låna ut ditt Hypex-steg till LTS och fråga om du får vara med i testpanelen ?


Nja med tanke på motståndet vet jag inte. Det är många pengar att skicka fram och tillbaka så att säga. Jag har tidigare försökt att få ett sådant test gjort av LTS men då var det så ointressant från deras sida att de inte ens ville göra testet. Alltså så viktigt är det inte för mig - synd om det är detekterbart men inte hela världen för mig. Det är bara ett slutsteg som jag råkar tycka låter bättre än de andra steg jag ägt/testat med tidigare. Det är inget magiskt med steget men jag tycker man får bra prestanda för pengarna.

Irritationen kommer fram när vissa personer konstant hård-dissar valet vissa här har gjort att köpa steget och avfärdar alla tester som har gjorts på hela internet - objektiva och subjektiva. Det presenteras inte heller hårddata med motbevis från dessa personer! Det spelar ju ingen roll om det är John Atkinson eller någon annan som gjort testet. Det finns alltid någon ursäkt varför steget är skit och att varför man borde köra en brummande RB1080 eller trasig 208 THX istället. Alltså kan man inte få välja ett steg som inte är godkänt av LTS på forumet utan att bli totalt dumförklarad??

Alla verkar följa LTS helt blint och för mig personligen funkar inte detta koncept. Det är väldigt tydligt när något nytt test är gjort av LTS för då sitter alla med de prylarna helt plötsligt och inget kan rubba åsikten om produkten i fråga oavsett hur det mäter eller låter subjektivt för någon annan. Man möts med personangrepp och mobbande och erfarna medlemmar håller varandra om ryggen. Lycka till att få detta forumet att leva vidare i framtiden när alla gamla rävar försvinner. Så stort är inte intresset av ljud i kommande generationer att de kommer stå ut med sådant här. Som tur är för mig så är mitt tålamod ganska så jäkla bra och mitt intresse kommer antagligen alltid vara väldigt högt - jag älskar hi-fi helt enkelt. Jag kommer fortsätta att ifrågasätta och gå till botten med saker inom hobbyn.


Hifi ska vara kul- håller med dig :) .

Tänk om det är såhär då.... flera är konstruktörer på detta forum, och har kanske kommersiella intressen med handen i syltburken s.a.s. och vill driva sina åsikter för att man själv är övertygad om att det stämmer ?
Nu påstår jag inte att det är så, men du tror väl inte detta forum drivs helt ideellt ? :wink:
Med det sagt- det finns väldigt stor kunskap som förmedlats här genom åren och om man ser bort från uppenbara försäljningsintressen så finns det mycket att lära.


Jag funderar på om jag kanske håller med er båda väldigt väldigt mycket, men bara lite grann i stora mått. (kodat inlägg skrivet med invecklad normalprosa ifall mobbarna kommer.) :wink:

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Audiosciencereview testar JBL 305p mk II

Inläggav philipbtz » 2020-01-17 19:13

Tangband skrev:
Hifi ska vara kul- håller med dig :) .

Tänk om det är såhär då.... flera är konstruktörer på detta forum, och har kanske kommersiella intressen med handen i syltburken s.a.s. och vill driva sina åsikter för att man själv är övertygad om att det stämmer ?
Nu påstår jag inte att det är så, men du tror väl inte detta forum drivs helt ideellt ? :wink:
Med det sagt- det finns väldigt stor kunskap som förmedlats här genom åren och om man ser bort från uppenbara försäljningsintressen så finns det mycket att lära.


Jag väljer att inte kommentera detta :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Audiosciencereview testar JBL 305p mk II

Inläggav petersteindl » 2020-01-17 22:43

Tangband skrev:
philipbtz skrev:
Tangband skrev:Man kan konstatera i vart fall att LTS inte hittat ett enda klass D steg som ännu klarat ett F/E test odetekterat. Synd bara att de kanske inte testat alla steg som verkar intressant. En sån där modern Hypex historia skulle vara superintressant att se om den klarar ett sådant test.

Philipbtz- är du beredd att låna ut ditt Hypex-steg till LTS och fråga om du får vara med i testpanelen ?


Nja med tanke på motståndet vet jag inte. Det är många pengar att skicka fram och tillbaka så att säga. Jag har tidigare försökt att få ett sådant test gjort av LTS men då var det så ointressant från deras sida att de inte ens ville göra testet. Alltså så viktigt är det inte för mig - synd om det är detekterbart men inte hela världen för mig. Det är bara ett slutsteg som jag råkar tycka låter bättre än de andra steg jag ägt/testat med tidigare. Det är inget magiskt med steget men jag tycker man får bra prestanda för pengarna.

Irritationen kommer fram när vissa personer konstant hård-dissar valet vissa här har gjort att köpa steget och avfärdar alla tester som har gjorts på hela internet - objektiva och subjektiva. Det presenteras inte heller hårddata med motbevis från dessa personer! Det spelar ju ingen roll om det är John Atkinson eller någon annan som gjort testet. Det finns alltid någon ursäkt varför steget är skit och att varför man borde köra en brummande RB1080 eller trasig 208 THX istället. Alltså kan man inte få välja ett steg som inte är godkänt av LTS på forumet utan att bli totalt dumförklarad??

Alla verkar följa LTS helt blint och för mig personligen funkar inte detta koncept. Det är väldigt tydligt när något nytt test är gjort av LTS för då sitter alla med de prylarna helt plötsligt och inget kan rubba åsikten om produkten i fråga oavsett hur det mäter eller låter subjektivt för någon annan. Man möts med personangrepp och mobbande och erfarna medlemmar håller varandra om ryggen. Lycka till att få detta forumet att leva vidare i framtiden när alla gamla rävar försvinner. Så stort är inte intresset av ljud i kommande generationer att de kommer stå ut med sådant här. Som tur är för mig så är mitt tålamod ganska så jäkla bra och mitt intresse kommer antagligen alltid vara väldigt högt - jag älskar hi-fi helt enkelt. Jag kommer fortsätta att ifrågasätta och gå till botten med saker inom hobbyn.


Hifi ska vara kul- håller med dig :) .

Tänk om det är såhär då.... flera är konstruktörer på detta forum, och har kanske kommersiella intressen med handen i syltburken s.a.s. och vill driva sina åsikter för att man själv är övertygad om att det stämmer ?
Nu påstår jag inte att det är så, men du tror väl inte detta forum drivs helt ideellt ? :wink:
Med det sagt- det finns väldigt stor kunskap som förmedlats här genom åren och om man ser bort från uppenbara försäljningsintressen så finns det mycket att lära.


Nu florerar anklagelser, spekulationer och insinuationer tydligen helt fritt. Tangband/Richard Vad är det egentligen du vill åstadkomma? Det är inte första gången du insinuerar lögner. Du började år 2009 med att medvetet insinuera lögn, spekulera i falsarier och vara extremt negativ. Vad är din agenda? Vill du röka ut delar av forumet? Jag kan med detta inlägg hjälpa dig på traven.

Jag kan personligen stoltsera med att mig veterligen har jag inte sålt en enda Bremen 3D8 till någon forummedlem. Det är möjligt att det kanske finns någon som köpt Bremen 3D8 och därefter blivit medlem på forumet, men det är inget jag känner till. Jag har för 10-12 år sedan sålt 10" Bremenbasar till forummedlemmar och jag tror att de flesta fortfarande är mycket nöjda.
Naqref drev år 2009 ett DIY-projekt där han gjorde en DIY-högtalare där Naqref använde 5½" Bremenbasar och Vifa/Scan-Speak diskanter.

Vad jag förstår så drivs forumet helt ideellt och har alltid gjorts så. Att det finns tillverkare av hifi-relaterade apparater som skriver på forumet har inget att göra med om forumet drivs på ideell basis.

En konstruktör konstruerar produkter enligt sina egna idéer, i annat fall är konstruktören ingen konstruktör utan enbart måhända en som imiterar en annan konstruktör i brist på egna idéer.

Vad jag kan se verkar många av de som skriver på forumet ha en skev uppfattning om vad konstruktionsarbete innebär. Av vad jag kan se av en hel del inlägg ser ni konstruktörer som en samling lurendrejare.

Jag får en känsla av att det finns en hel del skribenter på forumet som gärna vill skrämma iväg de som jobbar professionellt inom hifi. Om det är detta som är målet så är ett alternativ att samtliga som på ett eller annat sätt har anknytning till branschen med omedelbar verkan stängs av från forumet. Och det gäller även alla som på ett eller annat sätt har anknytning till inspelning av musik, kanske även musiker.

Å andra sidan är min syn att om forumets ägare och admin bestämmer sig för att inte stänga av alla med branschanknytning, så bör i så fall alla de som inte gillar närvaron av de professionella med bransch anknytning omedelbart stängas av.

Väljer forumägare och admin att ha med båda parter, så bör det utformas strikta regler och forumlagar som reglerar vad som får skrivas.

Om inte det heller görs så har forumägare och admin gett sitt godkännande till båda parter, där det är fritt fram att på denna plattform kritisera och att om möjligt underminera hifi-professionella medlemmars trovärdighet i syfte att tränga ut hifi-professionella medlemmar från forumet och/eller från branschen.

Att hifi skall vara kul är en sak, men det viktigaste med att skriva på forumet är väl att det också skall vara kul, eller? Jag kan personligen säga att det blir mindre och mindre kul för varje dag jag läser inläggen på forumet.

Utvecklingen på forumet är åt ett håll där det varken känns kul eller motiverat att förmedla den kunskap och erfarenhet jag har. Det känns faktiskt fel. Det är jag inte ensam om att tycka av de gamla skribenterna som redan hoppat av eller som tonat ner.

Med en förhoppning om en bättring på forumet
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Audiosciencereview testar JBL 305p mk II

Inläggav philipbtz » 2020-01-18 01:33

Bra inlägg Peter - det kanske behövs en skärpning från båda håll?

Jag tror de allra flesta på forumet uppskattar professionella med bransch anknytning eller de som i allmänhet sitter inne på enormt mycket kunskap - jag gör det i alla fall! Men, let's be honest, det är inte vanliga från mainstream-branschen som hänger här. Det är en av en främsta anledningarna varför det är kul att hänga här. Men samtidigt har dessa personer ett visst ansvar när det diskuteras vissa ämnen här. Det framstår ibland som att det inte verkar vara någon idé att förklara vissa saker för att det är som att kasta pärlor till svin. Det skall finnas respekt från de som inte sitter inne med samma typ av kunskap med såklart och man kanske borde acceptera vissa saker rakt av oftare. Men samtidigt tycker jag inte att det är märkligt att en viss skepticism finns där ibland - mycket av hi-fi branchen bygger ändå på folks okunskap. Skulle du kunna hålla med om det? Kablar för hundratusentals kronor, kabellyftare, DAC:ar som kostar mer än bilar osv. osv. De flesta har någon gång vid minst ett tillfälle känt sig lurad i efterhand utav hi-fi branchen. Bryr man sig nog mycket då hamnar man just på detta forum. Att då igen lita rakt av på vad varenda person skriver tror jag är svårt för många även om respekten och tilliten finns där.

För mig är det overkligt att det blivit en sådan stor grej utav just klass D - framförallt eftersom det finns minst lika respekterade personer på andra sidan som säger precis tvärtom. Det blir en svår situation att vara i mitten utav.

Vad vill man att det skall diskuteras på forumet?

/Philip

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Audiosciencereview testar JBL 305p mk II

Inläggav gopnik » 2020-01-18 02:48

Det är ingen speciellt stor grej alls av just klass D. Väldigt många forumiter använder sådana steg, och uppskattar dem.
Det enda separata slutsteg jag själv äger numera är ett IcePower från Rotel, och det är jag nöjd med. Möjligen har det liiite för lite effekt, men i lägenhet så... Jag har även byggt ett antal TriPathförstärkare från 41hz och någonstans i flyttkaoset ligger en DSP-plateamp från Hypex.
Flera av de 'auktoriteter som ständigt sablar ner klass D' - som du verkar se det - både äger, bygger, modifierar, eller utvecklar produkter med klass D-förstärkare. Det du upplever som osakligt agg mot konstruktionsprincipen ser nog bara ut så från ditt motsatta perspektiv, där "kritikerna" nog snarare förhåller sig distansierat neutrala till något som du själv känner väldigt starkt för. För mig verkar det snarare som att dessa steg ständigt är högintressanta i ett fåtal personers ögon, inte för vad de presterar i absoluta termer utan just för att de är klass D!
Sådan sentimentalitet försöker jag avhålla mig från.

Jag skulle dock nästan säkert vara nöjd med NAD-steget också, ljudmässigt. Om jag fick det gratis. Däremot kan jag inte för mitt liv se att det ligger på min inköpsradar med tanke på vad det kostar, vad det presterar och hur lite effekt det ger jämfört med ett flertal konventionella förstärkare - även de som kostar betydligt mindre.

Så nej, jag tror inte du befinner dig i mitten av någonting, eller att klass D är under någon sorts samordnat angrepp just på faktiskt. Eller att klass D ens är någon stor grej, typ alls. Om du upplever det så beror det snarare på hur du orienterat dig i frågan.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Audiosciencereview testar JBL 305p mk II

Inläggav petersteindl » 2020-01-18 04:37

Själv kör jag ICEpower 1000 ASP sedan de kom år 2004 ungefär. Jag letar fortfarande efter något som jag tycker låter bättre men ännu har jag inte hittat något.

Jag är övertygad om att jag skulle kunna modda dessa men tiden som går åt till en modd är bättre att lägga på annat, exempelvis högtalare eller en ny DAC med FPGA och 10 till 16 kanaler med en massa olika filterfunktioner och room cancellation och Bremen 3D med center. Jag kan förtälja mycket om vad som egentligen kan uträttas med ljudåtergivning i bostadsrum och det tar sin tid att skriva, åtminstone 2000 effektiva arbetstimmar gånger 2 personer. Ett sådant dokument kostar mer än 3 miljoner att ta fram. Det är fakta.

Det är ingen lekstuga att ta fram professionella dokument, det är hard work där där professionella journalister kommer hjälpa till.

Jag begär inte mycket, men någon form av respekt för ett sjuhelvetiskt arbete jag lägger ner där även lilltroll ingår i teamet. Jag har skrivit på faktiskt med glädje, men på senare tid känns det som att faktisk har blivit en grotta för glädjedödare och då svalnar glädjen och en sak har jag lärt mig i livet och det är att sålla bort glädjedödare ur mitt liv. Livet är alldeles för värdefullt för att ödslas på glädjedödare. Glädjen är näst efter kärleken den kanske viktigaste ingrediensen i livet. Glädjen att stå upp för något som man själv anser är bra och rättfärdigt.

Jag har för avsikt att snart göra ett inlägg med mina synpunkter gällande högtalarmätningar och det blir inte såsom andras synpunkter men jag har alltid valt att gå min egen väg.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Audiosciencereview testar JBL 305p mk II

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-18 11:47

gopnik skrev:För att sätta saker i perspektiv, det Atkinson säger är bra för att vara en klass D-förstärkare, är alltså 0,1 % THD+N vid 20 khz, och dominerat av tredjeton dessutom. Ett (övre) mellanklass AB-steg som RB-1080/RB-1582 ger en tiondel av distorsionen för halva priset. Och mer musikeffekt. :!:


Tycker jag är intressant. Vad är då vitsen med klass-D? Mindre elförbrukning möjligen. Är det att det lönar sig att köpa moduler typ ICE och Hypex, sätta dem i låda med eget varumärke och kränga med stor vinst? Antagligen är det mindre lönsamt att ta fram mera konventionella effektförstärkare, eller varför har ett flertal highend-tillverkare börjat med "produktifieringar" med inköpta moduler? Inte minst flera nordamerikanska producenter verkar ha hakat på trenden.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Audiosciencereview testar JBL 305p mk II

Inläggav gopnik » 2020-01-18 14:00

Jag tror det handlar om pengar och kompetensförsörjning. Det är dyrt att anlita personer som Self, Pass eller Morello för att ta fram och eventuellt senare vidareutveckla en kretslösning från grunden. Kanske kan man inte hitta rätt kompetens ens om man är villig att betala!
Billigare, enklare och mindre risk att anställa en mer normalkompetent elektronikingengör som får implementera någonting nästan färdigt. Och så lite symboliska tweakar av nått ingångssteg eller liknande, så man får en USP. Jag tror att det finns färre färdiga licensierbara konventionella moduler. Eller så är de svårare att produktifiera bara.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Audiosciencereview testar JBL 305p mk II

Inläggav WhereNextColumbus » 2020-01-18 19:08

Måste hålla med Morello, snubben tenderar att slarva. Inte minst vid redovisning av mätdata och metod, vilket känns extremt onödigt när han ändå lägger ner så mycket tid på att mäta grejer.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Audiosciencereview testar JBL 305p mk II

Inläggav Nattlorden » 2020-01-18 22:12

RogerGustavsson skrev:Vad är då vitsen med klass-D? Mindre elförbrukning möjligen.


Mindre elförbrukning, mindre värme, mindre lådor, lättare, fler kanaler i lika stor surroundreceiver, lättare att bygga in en flock i en aktiv högtalare...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Audiosciencereview testar JBL 305p mk II

Inläggav Tangband » 2020-01-22 08:06

Ny test på Neumann KH80 monitor för 8000:- paret.
Mäter väldigt bra på många punkter, och den högtalare som liknar Jbl 305 mkII mest hittills, av totalt 7 testade högtalare.
Verkar låta en aning sämre än Jbl 305p mkII.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.11018/

” Informal Listening Tests
Listening tests as before were with JBL LSR305P on my left as the anchor/reference and the Neumann KH 80 DSP Monitor on the right. Levels were matched using pink noise.

The first noticeable thing was that the KH 80 was most similar to LSR305P than any other speaker I have tested so far (which is not a lot). With other speakers you would immediately hear strong accentuation or lack of energy with the differential being quite large relative to the JBL. Here, all the spectrum was here.

I was then surprised that I did not prefer the KH 80 considering that it has even smoother response than the LSR305P. ”

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Audiosciencereview testar JBL 305p mk II

Inläggav paa » 2020-01-22 12:35

petersteindl skrev:Jag har för avsikt att snart göra ett inlägg med mina synpunkter gällande högtalarmätningar och det blir inte såsom andras synpunkter men jag har alltid valt att gå min egen väg.

Mvh
Peter

Ser med spänning fram emot detta!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Audiosciencereview testar JBL 305p mk II

Inläggav Bill50x » 2020-01-22 13:06

paa skrev:
petersteindl skrev:Jag har för avsikt att snart göra ett inlägg med mina synpunkter gällande högtalarmätningar och det blir inte såsom andras synpunkter men jag har alltid valt att gå min egen väg.

Mvh
Peter

Ser med spänning fram emot detta!

+1

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Audiosciencereview testar JBL 305p mk II

Inläggav matssvensson » 2020-01-22 13:30

paa skrev:
petersteindl skrev:Jag har för avsikt att snart göra ett inlägg med mina synpunkter gällande högtalarmätningar och det blir inte såsom andras synpunkter men jag har alltid valt att gå min egen väg.

Mvh
Peter

Ser med spänning fram emot detta!

Kan det vara detta inlägg från annan tråd?
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=69852&p=2084885#p2084867
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Audiosciencereview testar JBL 305p mk II

Inläggav Tangband » 2020-01-22 14:23

paa skrev:
petersteindl skrev:Jag har för avsikt att snart göra ett inlägg med mina synpunkter gällande högtalarmätningar och det blir inte såsom andras synpunkter men jag har alltid valt att gå min egen väg.

Mvh
Peter

Ser med spänning fram emot detta!


Ja det vore intressant.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Audiosciencereview testar JBL 305p mk II

Inläggav petersteindl » 2020-01-23 00:06

matssvensson skrev:
paa skrev:
petersteindl skrev:Jag har för avsikt att snart göra ett inlägg med mina synpunkter gällande högtalarmätningar och det blir inte såsom andras synpunkter men jag har alltid valt att gå min egen väg.

Mvh
Peter

Ser med spänning fram emot detta!

Kan det vara detta inlägg från annan tråd?
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=69852&p=2084885#p2084867


Precis, det inlägget var adresserat till dig, men är fortfarande obesvarat.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Audiosciencereview testar JBL 305p mk II

Inläggav matssvensson » 2020-01-23 00:38

petersteindl skrev:
matssvensson skrev:
paa skrev:Ser med spänning fram emot detta!

Kan det vara detta inlägg från annan tråd?
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=69852&p=2084885#p2084867


Precis, det inlägget var adresserat till dig, men är fortfarande obesvarat.

Mvh
Peter

Var det inlägget riktat till mig specifikt ber jag om ursäkt att jag totalt missat det.

Jag delar ditt resonemang i inlägget till fullo och kände inte att jag kunde tillföra något ytterligare, därav obesvarandet från min sida. Ska skriva det i den tråden också.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 17 gäster