Stort tack till EU - not....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Stort tack till EU - not....

Inläggav Bamsefar » 2020-01-11 12:08

Så jag köpte mig en beg. Velodyne DD10+ sub, och tänkte styra den via Ethernet uttaget - som visade sig vara avstängt (programvaran verkar aldrig blivit utvecklad). Så då tänkte jag: Jamen då så då tar jag RS232 (serieporten) och styr den på det gamla hederliga sättet - nähe, det finns någon liten EU norm att elektriska prylar inte får dra mer än 0,5w i stand by eller något, så den Auto ON/OFF som finns kör alltid över alla andra styrningar, vilket också medför att 12v triggerna inte heller fungerar. Det finns alltså flera sätt att styra Velodyne subben, men i realiteten så är man tvingad till auto on/off pga någon EU norm.

Tack EU - jag verkligen :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Stort tack till EU - not....

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-01-11 12:55

Det stora misstaget var väl att du köpte dig en subbwåffer. :wink: 8)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-01-11 18:06

Exakt - framförallt det antagligen...

...men samtidigt så lärde jag mig lite om min hemmabioreceiver så numera är det faktiskt.io tveksamt om jag ens behöver den. Så ja det kan ha varit ett felköp - men det gör inget, den går alltid att sälja :mrgreen: :lol:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-01-11 18:14

EU = Europas Undergång
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-01-11 19:14

Finns det inget permanent PÅ läge alls?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-01-11 19:16

Nix - det är alltid enbart Auto On pga EUs regelverk om att elektriska apparater aldrig får dra mer än 0,5w i stand by - och tydligen är just den delen likvärdig med att om det inte finns tillräckligt med info på LFE kanalen från min hemmabioburk, japp då skall subben stängas av via Auto Off....

Sick - men det lär finnas en mod för att få bort detta - någon som kan gissa om jag kommer fippla till den?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-01-11 19:27

skicka in en hyperlågfrevent ton konstant? 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-01-11 19:36

Går det inte att köra en master-slave nätuttagslist?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-01-11 21:45

Harryup skrev:Går det inte att köra en master-slave nätuttagslist?

Det går säkert att lösa via en Fibaro plugin brytare som styrs via hemautomationen jag har här hemma, så visst!

Men jag skulle föredra att det gick som det var tänkt osv.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2020-01-11 23:30

Att det finns EU-krav för hur mycket ström apparater får dra i stand by kan jag köpa, och även tycka är en sund tanke. Jag har däremot svårt att tänka mig att det finns EU-direktiv som talar om hur och när apparater ska i stand by, eller att auto stand by inte får vara urkopplingsbar. I så fall skulle varken Rotels eller Cambridges slutsteg få säljas, exempelvis, och de säljs ju uppenbarligen.
EU-kravet gäller alltså efter att apparaten gått in i semi-avslaget viloläge - automatiskt eller ej. Det finns inget EU-krav som säger att subben inte får dra ström medan den är påslagen men utan insignal. Om någon säger dig något annat försöker de luras.

Det låter snarare som om apparaten är felkonstruerad och någon valt att skylla ifrån sig. Att skylla på "EU" är då tacksamt och väcker sällan obekväma motfrågor. En europeisk variant av thanks, Obama.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-01-12 00:09

Jag har Paradigmsubbar som saknar tomgång, så jag löste det med att sätta ett elektroniskt delningsfilter som startas av försteget i main på en nätlist och sedan subbarna i slaveuttagen. Då behöver jag bara styra försteget så drar det igång resten.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-01-15 19:34

Sådär - då var EU borta ur leken, och jag köra på USA standard istället (läs: Nu fungerar 12v-trigger och RS232 som de skall, äntligen typ).
Best Regards
Bamsefar

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-01-15 20:28

Skönt! Det där med standby har gått till överdrift! Att inte plattan på kaffebryggaren får hålla värmen, då förbrukas för mycket energi, dessutom ska den stänga av orimligt fort för att klara standby-kraven. Jag kan tycka det är en del av själva funktionen och inte någon standby över huvud taget.

Bra att det löste sig i alla fall.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-01-16 08:17

Bamsefar skrev:Sådär - då var EU borta ur leken, och jag köra på USA standard istället (läs: Nu fungerar 12v-trigger och RS232 som de skall, äntligen typ).

Hurdå? Behöver du mata den med 110V, eller fanns det en switch?

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-01-16 08:55

Det är tråkigt att Velodyne har lagt ner sin audio-verksamhet. Fungerar kundsupport fortfarande? Får man tag i mjukvaror , manualer, reservdelar, etc?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-01-16 12:30

rajapruk skrev:Det är tråkigt att Velodyne har lagt ner sin audio-verksamhet. Fungerar kundsupport fortfarande? Får man tag i mjukvaror , manualer, reservdelar, etc?

Det verkar som att de köpts upp av den tyska distributören som jobbat med dem i 20 år. Företaget heter Audio Reference och säger i ett pressmedelande på hemsidan att de även tar hand om befintliga kunder och allt vad som kommer med det.

Här går det mer ingående att läsa om det: https://www.velodyneacoustics.com/

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-01-16 21:04

Nattlorden skrev:
Bamsefar skrev:Sådär - då var EU borta ur leken, och jag köra på USA standard istället (läs: Nu fungerar 12v-trigger och RS232 som de skall, äntligen typ).

Hurdå? Behöver du mata den med 110V, eller fanns det en switch?

Njae - jag lödde dit två byglar som gör att autooff uppför sig såsom den gör i USA och därmed "neutraliserar" EU autooff (som tydligen säger efter 10 minuter utan signal så stängs allt av, inkl RS232/12-volt trigger). Man skulle såklart kunnat monterat en dubbelpolig switch, hade varit dödsenkelt, men jag var lat.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-01-16 21:06

Den nya ägaren till Velodyne, som jag mailat en hel del med, är mycket vänlig och hjälpsam - stor eloge till dem således för dom har hjälpt mig betydligt. Men så har även Septon som är/var generalagent.

Jag vill tro att de inte bara supportar produkterna, utan även kommer vidareutveckla en hel del - kanske hela produktserien, men DD+ tror jag de kommer återuppta produktionen på.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-02-01 11:51

Nu har jag mätt lite på effektförbrukningen. Jag kan direkt säga att hade jag inte snubblat på detta med EU och 0,5W i stand by förbrukning så hade jag aldrig kommit på tanken...

Med den ändring som gjorts, så visar det sig att Velodyne DD10+ drar runt 7,5W i StandBy efter moddningen. Och sedan drygt det dubbla när den är på och jag lyssnar lagom i bakgrundsmusik stil typ. Inte direkt mycket tycker jag. Jodå jag förstår EU's avsikt, men någonstans svängde i alla fall Velodyne fel, och det verkar vara tolkningen, och sedan valde man en fullösning (för jag hör hur reläet drar fortfarande när det försöker stänga av allt, såsom EU kräver då - men det är alltså förbikopplat kan vi säga så det klickar lite då och då, inte irriterande direkt utan mera noterande från min sida) som dom borde ha fått till lite bättre kan vi nog påstå. Som någon skrev Rotel har ju 12v trigger och den fungerar ju enligt EU standard får vi anta. Så att det går att göra effektivare lösningar helt klart - men ibland är man tydligen snål.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-02-01 12:10

Bamsefar skrev: i realiteten så är man tvingad till auto on/off pga någon EU norm.

Vad är problemet med "auto-on/off"?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-02-02 16:45

Strmbrg skrev:
Bamsefar skrev: i realiteten så är man tvingad till auto on/off pga någon EU norm.

Vad är problemet med "auto-on/off"?

Det poppar till i basen när den går på och av, och spelar du lågt så går den på och av mest hela tiden. Jag retade mig på det.
Best Regards
Bamsefar

Återgå till Generellt om hifi