Lyssna på högupplöst via tvn

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
krstuns

Lyssna på högupplöst via tvn

Inläggav krstuns » 2020-01-11 21:07

Hej, ser att nVidia Shield TV PRO stöder 24 bit 192 kHz.
Idag har jag en DAC kopplad till tvns optiska utgång. Men det blir aldrig över 48 kHz.
Hur ska jag göra för att dra nytta av nvidas ljud?

Frisk

Re: Lyssna på högupplöst via tvn

Inläggav Frisk » 2020-01-12 01:08

Koppla HDMIn in i DACen och DACens HDMI in i TVn.

Shielden har väl bara HDMI ut idag, då behöver nog DACen också stödja det, toslinken har begränsad bandbredd, men borde visserligen klara högre än 48kHz. Sen finns ju också andra krav att vissa format inte får skickas annat än via HDMI med rätt version av HDCP och annat som kan ställa till det.

Användarvisningsbild
krstuns

Inläggav krstuns » 2020-01-12 10:50

Min DAC har bara optisk coaxial och usb in. Det är väl inte så vanligt med dacar som har hdmi in?

Användarvisningsbild
krstuns

Inläggav krstuns » 2020-01-12 11:03

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-01-12 12:12

Nä, det är inte så vanligt med hdmi in, men jag tror det börjar komma mer och mer.

Tyvärr tror jag gränsen, delvis ligger i spdif-interfacet, då hjälper tyvärr inte den lådan. Tror shielden ska kunna anslutas till extern usb-dac, så kanske usb till dacen? Jag har dock inte testat.

Vad spelar du från i med shielden? Det kanske finns någon inställning i spelaren? Kodi har gott om inställningar.

Jag frångick delvis shielden som musikspelare då den samlar om till minst 48kHz, alla vanliga 44.1kHz-skivor blir alltså omsamplade. Inte att jag upplevde mig höra någon skillnad, men onödig potentiell felkälla.

Användarvisningsbild
krstuns

Inläggav krstuns » 2020-01-12 12:21

Jag har inte skaffat någon shield än. Men jag är sugen på något som kan spela högupplöst. Jag har ett personligt moln med högupplöst musik. Kom gärna med förslag på apparater som är lämpliga

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-01-12 18:39

Okey, jag kör Volumio på en raspberry pi för musik, med DAC ansluten via USB. Spelar allt jag matat in med undantad av flerkanals DSD. Tror inte heller den klarar annat i flerkanal, men inte testat. För det spelar jag från shield till flerkanalsmaskin.

Volumio har väldigt bra webinterdace, allt flyter snabbt och smidigt och kräver ingen app eller så, funkar således både från "smartphones" plattor och webläsare. Shield styr jag med kodi via yatse för android men inte alls lika smidigt och stundtals svårt att hitta rätt om inte TVn är på.

Jag är ytterst nöjd med min shield, framförallt med Kodi och Yatse, men det är inte mitt förstaval för att spela musik, speciellt inte om man ska slå igång något utan att ha bild på, vilket jag föredrar slippa vid lyssnande. Desdutom samplar ju shielden om från 44.1kHz till 48kHz.

Har du en DAC med USB interface skulle jag börja med en raspberry pi, kanske en 3a, funkar fint för mig och är rätt billiga. Och Volumio eller annan liknande image. Sen finns säkert bättre färdiga lösningar men då drar kostnaderna iväg betydligt mer, min erfarenhet säger att shielden inte är en bättre lösning, om det är musik som främst spelas.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-01-12 19:39

krstuns skrev:Min DAC har bara optisk coaxial och usb in. Det är väl inte så vanligt med dacar som har hdmi in?

Nvidia shield stödjer USB DAC, bara att plugga in!
Men den är inte jätte duktig på ljud :| Det blir inte bitperfekt ljud utan 24/192 på allt!
Bitperfekt blir det bara via HDMI och med rätt program.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-01-12 23:26

dewpo skrev:
krstuns skrev:Min DAC har bara optisk coaxial och usb in. Det är väl inte så vanligt med dacar som har hdmi in?

Nvidia shield stödjer USB DAC, bara att plugga in!
Men den är inte jätte duktig på ljud :| Det blir inte bitperfekt ljud utan 24/192 på allt!
Bitperfekt blir det bara via HDMI och med rätt program.[/quote
Det låter skumt, gäller det oavsett spelare? Jag kör Poweramp i mobilen, den ska ha stöd för USB-dac, borde fungera även på android TV? Dock har jag aldrig provat. Jag får för mig även Kodi borde hantera strömmarna bättre? Men inte testat det heller, inte lopplat dacen över huvud taget varken till Shielden eller androidmobilen när jag tänker efter...

Användarvisningsbild
krstuns

Inläggav krstuns » 2020-01-13 00:00

Trist att det är så svårt att hitta en lösning som klarar allt :(

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-01-13 00:21

Ja, jag kör två lådor, nöjd med det och på ett sätt skönt att ha det separerat, så inte en uppdatering av bilden plötsligt förstör eller ändrar något för musiken. Vad ska vara inkluderat?

Återgå till Generellt om hifi