Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Hmm... uppskalning kan jag göra på olika sätt i min rigg, fast jag har inte ägnat mig åt det förrän just igår av olika orsaker, så nu stod allt på max uppskalning till alldeles nyss då jag stängde av det igen. Vet inte om det låter bättre men något lite annorlunda ljud ger det, fast det gjorde loudnessknappen också o såna har väl ingen numera? Så vad tillför den där burken för så mycket pengar? Har du jämfört med någon programvara som skalar upp till liknande höjder?
Strmbrg skrev:hifikg skrev:Hmm... uppskalning kan jag göra på olika sätt i min rigg, fast jag har inte ägnat mig åt det förrän just igår av olika orsaker, så nu stod allt på max uppskalning till alldeles nyss då jag stängde av det igen. Vet inte om det låter bättre men något lite annorlunda ljud ger det, fast det gjorde loudnessknappen också o såna har väl ingen numera? Så vad tillför den där burken för så mycket pengar? Har du jämfört med någon programvara som skalar upp till liknande höjder?
Nej, jag har inte jämfört med något annat. Jag sitter just nu och stör mig på att den är så bra...
hifikg skrev:Hmm... uppskalning kan jag göra på olika sätt i min rigg, fast jag har inte ägnat mig åt det förrän just igår av olika orsaker, så nu stod allt på max uppskalning till alldeles nyss då jag stängde av det igen. Vet inte om det låter bättre men något lite annorlunda ljud ger det, fast det gjorde loudnessknappen också o såna har väl ingen numera? Så vad tillför den där burken för så mycket pengar? Har du jämfört med någon programvara som skalar upp till liknande höjder?
Strmbrg skrev:'Carl Nielsens fiolkosert (Lin/Salonen/SR Symfoniorkester/Sony-Columbia/Tidal hifi).
RogerGustavsson skrev:
Det är kass sökfunktioner på streamingtjänster, hittar den inte. Har du en länk?
Tangband skrev:hifikg skrev:Hmm... uppskalning kan jag göra på olika sätt i min rigg, fast jag har inte ägnat mig åt det förrän just igår av olika orsaker, så nu stod allt på max uppskalning till alldeles nyss då jag stängde av det igen. Vet inte om det låter bättre men något lite annorlunda ljud ger det, fast det gjorde loudnessknappen också o såna har väl ingen numera? Så vad tillför den där burken för så mycket pengar? Har du jämfört med någon programvara som skalar upp till liknande höjder?
Om man verkligen vill veta OM det låter bättre på riktigt, eller bara ”förbättrar” med försämringar bör man kolla så utnivåerna är identiska.
Ett annat sätt att kolla om signalen fortfarande är bitkorrekt är att köra chorduppsamplaren digitalt in i en dts dekoder.
Man borde kunna ställa den på 96 kHz som väl de flesta hemmabioreceivrar klarar. Blir det inget ljud ut, så beror det på att signalen inte längre är bitkorrekt. Är så fallet , så mixtras det med signalen som förvisso kan uppfattas som bättre, men egentligen låter mer olikt cd-skivans innehåll.
Jag tror JohanLindroos kan berätta mer om detta.
Tell skrev:Fast egentligen vill jag ju bara fråga om du vet vad exakt den där boxen gör? Om den bara samplar upp, eller om den kanske får för sig att höjja frekvenserna runt kanske 15khz nån eller några dB för att på så vis få detaljerna (aka diskanten) att höras lite mer?
Frisk skrev:Vad rör det sig om för apparater och gränssnitt i övrigt? Chord hugo2? Vad har du kollat kopplat till den? Vad är det för kabel? (Usb coax spdif bnc etc) hur är det kopplat med upscaler?
Min fundering är om det är en asynkron koppling som ger bitfel eller jitter som blir mindre påtagliga i högre samplingsfrekvens.
Strmbrg skrev:Frisk skrev:Vad rör det sig om för apparater och gränssnitt i övrigt? Chord hugo2? Vad har du kollat kopplat till den? Vad är det för kabel? (Usb coax spdif bnc etc) hur är det kopplat med upscaler?
Min fundering är om det är en asynkron koppling som ger bitfel eller jitter som blir mindre påtagliga i högre samplingsfrekvens.
Dator - optisk kabel - M scaler - dubbla BNC-kablar - Hugo2 - slutsteg.
Strmbrg skrev:Frisk skrev:Vad rör det sig om för apparater och gränssnitt i övrigt? Chord hugo2? Vad har du kollat kopplat till den? Vad är det för kabel? (Usb coax spdif bnc etc) hur är det kopplat med upscaler?
Dator - optisk kabel - M scaler - dubbla BNC-kablar - Hugo2 - slutsteg.
dewpo skrev:
Själv använder jag https://www.signalyst.com/consumer.html HQPlayer 4 Desktop.
Det vore intressant att höra hur du upplever skillnaden mellan ljudkedjan du använder nu, Och ->
Dator med HQPlayer uppsampling - USB kabel - Hugo2 - slutsteg
Morello skrev:Vad är en "upscaler" per definition?
Morello skrev:Varför i hela friden skall detta ske i en separat burk för?
Morello skrev:Verkar vara ett översamplingsfilter - det finns inte några moderna DA-omvandlare som inte översamplar före digitalfiltrering. Gör man inte det har man ett betydande projekt framför sig vid implementation av rekonstruktionsfilter i den analoga domänen. Idag sker översampling ofta i samma IC-krets som själva DA_omvandlingen. Varför i hela friden skall detta ske i en separat burk för? Det verkar huvudlöst.
Strmbrg skrev: Dessvärre gör apparaten avsevärd nytta.
Morello skrev:Verkar vara ett översamplingsfilter - det finns inte några moderna DA-omvandlare som inte översamplar före digitalfiltrering. Gör man inte det har man ett betydande projekt framför sig vid implementation av rekonstruktionsfilter i den analoga domänen. Idag sker översampling ofta i samma IC-krets som själva DA_omvandlingen. Varför i hela friden skall detta ske i en separat burk för? Det verkar huvudlöst.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 42 gäster