Chord M Scaler med TT2 eller Dave?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav dewpo » 2022-07-31 06:34

Lättja förstås :) Det är helt enkelt smidigast att ha någorlunda rätt nivå på alla element när man börjar väga in filtren.
Också för att bespara grannar, öron och element obehaget med ett ljud svep som oavsiktligt går X antal dB för högt :|
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Strmbrg » 2023-06-05 20:56

Nattlorden skrev:Vill man gå fram mindre hårt så kan man nog i alla fall konstatera att den inte bör användas ihop med annat än övriga Chord-produkter.


Det där vet jag inget om. Vilket inte betyder någonting, ty min vetskap är ytterst begränsad om jag får säga och bedöma det det själv. :)
Det jag vet om, är emellertid att för att mottaga den högsta upsamplingsfrekvensen som M Scalaren kan leverera (705/768kHz) så tarvas tydligen två BNC-utgångar mellan scalaren och DAC:en. Utöver det så tarvas det att DAC:en kan ta emot 705/768 kHz.
Det kanske det inte är så många DAC:ar som kan. Ingen susning, har ytterst beskedlig kännedom om hifimarknadens utbud.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav pLudio » 2023-06-05 21:52

Strmbrg skrev:Utöver det så tarvas det att DAC:en kan ta emot 705/768 kHz.
Det kanske det inte är så många DAC:ar som kan. Ingen susning, har ytterst beskedlig kännedom om hifimarknadens utbud.

192 kHz över S/PDIF men en del klarar 768 kHz över USB.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Strmbrg » 2023-08-27 08:16

Är det någon här som hört kombinationen M Scaler och Dave?

Själv har jag M Scaler och Hugo TT2. TT2 används dock enbart som DAC, dvs det inbyggda försteget/volymkontrollen använder jag inte.
Accuphase-försteget sköter om förstegs- såväl som hörlursdrivnings-funktionen. Enligt min simpla lyssningsbedömning så är klarheten avsevärt mycket högre när TT2 enbart nyttjas som DAC. (Möjligen är det så att jag tilltalas mer av den extra signalförvrängning som vägen via Accuphase-försteget kanske ger...)

Jag kan såklart inte vare sig förhindra eller förbjuda det - men kommentarer som inte grundar sig på egen lyssning (eller mätning) undanbedes.
:)

PS
Chord Dave är ohemult kostbar, så att bara halka in i en butik och slå till (sannolikt har ingen denna apparat i eget lager förvisso), är inte jättefrestande.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Chord M Scaler med TT2 eller Dave?

Inläggav hifikg » 2023-08-27 11:02

Jag lyssnar ofta på den kombon. Tack vare den fick jag köpa en Chord Qutest.
Det låter riktigt bra, men om det är "värt" uppgraderingen kan man alltid tvista om.
Jag tycker Qutest är tillräckligt bra, men så är det en hel del som skiljer i övrigt också på de olika riggarna.
Min polare har ju inga OA52.2, även om ett par fina MBL når väldigt långt de också.
Sitter nöjd :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Fytrius och 14 gäster