Chord M Scaler med TT2 eller Dave?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Strmbrg » 2022-07-09 12:31

Hm, det är väl som mycket annat - exempelvis koldioxid och klimathot - man bestämmer sig för en uppfattning och fokuserar på det som talar för den.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Calleberg » 2022-07-09 12:45

Strmbrg skrev:Hm, det är väl som mycket annat - exempelvis koldioxid och klimathot - man bestämmer sig för en uppfattning och fokuserar på det som talar för den.

:D Tänker du på något som nyligen utspelats på detta forum?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav sprudel » 2022-07-09 16:52

Calleberg skrev:
sprudel skrev:Haha! Det testet säger väl mycket mer om clownen Amir än m-scaler. Fucking retard! :twisted:


Men vilket språk! :D

Vad borde ha gjorts annorlunda tycker du?
Jag frågar inte för att jävlas eller försöka göra nån retorisk fint, utan för att jag är genuint intresserad av svaret.


Jag inväntar Rob Watts egna kommentarer och har större förtroende för honom än Amir, än så länge.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav goat76 » 2022-07-09 17:27

sprudel skrev:
Calleberg skrev:
sprudel skrev:Haha! Det testet säger väl mycket mer om clownen Amir än m-scaler. Fucking retard! :twisted:


Men vilket språk! :D

Vad borde ha gjorts annorlunda tycker du?
Jag frågar inte för att jävlas eller försöka göra nån retorisk fint, utan för att jag är genuint intresserad av svaret.


Jag inväntar Rob Watts egna kommentarer och har större förtroende för honom än Amir, än så länge.


Du behöver inte vänta på Rob Watts svar, han kommer troligtvis aldrig registrera sig på ASR så du får läsa hans svar på forumet Head-Fi istället. :)

Rob Watts:

”The Hugo M scaler does not have technical issues that IMO need fixing. The added quantisation noise is there simply because with 2x and 4x upsampling I use Gaussian dither set to a high level - and this is done simply because it sounds much better, closer to the noise shaped outputs at 16x. Of course using it in the intended mode, 16x, the noise and distortion level is identical to the input noise due to the aggressive noise shaping. So noise is higher, but so what? You still won't hear it, but you will hear the benefits of Gaussian against the usual triangular dither. That is, you will hear better depth and detail resolution, unless you are deaf, or not blessed with good hearing, or not interested in the SQ and musical performance, in which case why on earth would you be interested in an expensive up-sampler?

As to the jitter being higher, well so what? It's not sold as a jitter reduction device, but sold to go with Chord DACs, where jitter on the dual coax inputs is eliminated by the Chord DAC.”

https://www.head-fi.org/threads/hugo-m- ... /page-1039

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Strmbrg » 2022-07-09 18:50

Bortsett från den medmänskliga aspekten av att intet ont anande och sämre förstående personer kan förledas att göra av med sina surt förvärvade pengar på petroleumprodukter av reptil-typ, dvs ormolja, så är det här nog inte så mycket att tjöta om egentligen. Speciellt inte just här.

Här är ju de flesta antingen tillräckligt införstådda med hur saker ligger till för att vara av uppfattningen att M Scalern är nys.
Alternativt så saknas pengar att köpa nyset, vilket betyder ungefär samma sak: Apparaten blir varken inköpt eller ens avlyssnad. Det senare av det enkla skälet att det inte kan fungera.
Och tycks det fungera så beror det på manipulation, där by-pass-läget är en försämring och den högsta upsamplingen i själva verket är så som en DAC normalt låter.

Mig spelar det i grund och botten ingen roll alls vad andra tycker om mojängen, eller huruvida någon ändrar sig.
För min del så nöjer jag mig med min egen uppfattning och den styrs av vad jag hör inte av vad andra påstår.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav sprudel » 2022-07-10 09:21

Strmbrg skrev:Bortsett från den medmänskliga aspekten av att intet ont anande och sämre förstående personer kan förledas att göra av med sina surt förvärvade pengar på petroleumprodukter av reptil-typ, dvs ormolja, så är det här nog inte så mycket att tjöta om egentligen. Speciellt inte just här.

Här är ju de flesta antingen tillräckligt införstådda med hur saker ligger till för att vara av uppfattningen att M Scalern är nys.
Alternativt så saknas pengar att köpa nyset, vilket betyder ungefär samma sak: Apparaten blir varken inköpt eller ens avlyssnad. Det senare av det enkla skälet att det inte kan fungera.
Och tycks det fungera så beror det på manipulation, där by-pass-läget är en försämring och den högsta upsamplingen i själva verket är så som en DAC normalt låter.

Mig spelar det i grund och botten ingen roll alls vad andra tycker om mojängen, eller huruvida någon ändrar sig.
För min del så nöjer jag mig med min egen uppfattning och den styrs av vad jag hör inte av vad andra påstår.


Agree! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav hifikg » 2022-07-10 09:35

Håller också med. Har fått en M Scaler i "min andra rigg" och även om jag inte hör någon dramatisk skillnad, förutom vid direkt jämförelse, så är gubben, som lyssnar mest på den, nöjd. Så nöjd att han letar efter en Dave för att få systemet "komplett".
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Nattlorden » 2022-07-10 09:50

sprudel skrev:
Strmbrg skrev:Bortsett från den medmänskliga aspekten av att intet ont anande och sämre förstående personer kan förledas att göra av med sina surt förvärvade pengar på petroleumprodukter av reptil-typ, dvs ormolja, så är det här nog inte så mycket att tjöta om egentligen. Speciellt inte just här.

Här är ju de flesta antingen tillräckligt införstådda med hur saker ligger till för att vara av uppfattningen att M Scalern är nys.
Alternativt så saknas pengar att köpa nyset, vilket betyder ungefär samma sak: Apparaten blir varken inköpt eller ens avlyssnad. Det senare av det enkla skälet att det inte kan fungera.
Och tycks det fungera så beror det på manipulation, där by-pass-läget är en försämring och den högsta upsamplingen i själva verket är så som en DAC normalt låter.

Mig spelar det i grund och botten ingen roll alls vad andra tycker om mojängen, eller huruvida någon ändrar sig.
För min del så nöjer jag mig med min egen uppfattning och den styrs av vad jag hör inte av vad andra påstår.


Agree! :)


Vill man gå fram mindre hårt så kan man nog i alla fall konstatera att den inte bör användas ihop med annat än övriga Chord-produkter.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Belker » 2022-07-10 09:52

Den som är hugad och nyfiken kan ju ladda ned HQPlayer för gratis test. Den gör samma som M-Scaler plus en massa extra, minus jitterkaos och annan degradering. Allt som krävs är en DAC som kan koppla förbi intern filtrering (sker automatiskt vid hösta samplerate på moderna DACar).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav hifikg » 2022-07-10 10:04

Belker skrev:Den som är hugad och nyfiken kan ju ladda ned HQPlayer för gratis test. Den gör samma som M-Scaler plus en massa extra, minus jitterkaos och annan degradering. Allt som krävs är en DAC som kan koppla förbi intern filtrering (sker automatiskt vid hösta samplerate på moderna DACar).


Spännande. Kräver en nyare Mac än min. Uppgraderingen kommer närmare känner jag. M2 presenterades nyss.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Belker » 2022-07-10 10:09

Det M-Scaler gör kräver ingen monsterdator och min Mini M1 klarar i stort sett allt som man (läs jag) rimligen kan behöva. Fast nu snackar vi iofs inte om rimliga produkter….

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Nattlorden » 2022-07-10 10:17

Belker skrev:Det M-Scaler gör kräver ingen monsterdator och min Mini M1 klarar i stort sett allt som man (läs jag) rimligen kan behöva. Fast nu snackar vi iofs inte om rimliga produkter….


I realtid med hårda tid/synkroniseringskrav? Jag skulle aldrig anför uppgiften till ett Windows som plötsligen får för sig att tanka ned en uppgradering i bakgrunden eller så.

Däremot är det egna musikfiler så går det ju utmärkt att uppsampla dem separat innan någon spelning ens sker. ( Precis som rumskorrigering eller annan DSP-verksamhet - sidnot )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav hifikg » 2022-07-10 10:20

Belker skrev:Det M-Scaler gör kräver ingen monsterdator och min Mini M1 klarar i stort sett allt som man (läs jag) rimligen kan behöva. Fast nu snackar vi iofs inte om rimliga produkter….


Absolut, programmet kräver dock ett operativ som i sin tur kräver en nyare dator än min nuvarande. Var på G redan på sista Intel o då kom M1 o nyss kom M2 och än fungerar min gamla dator till allt jag behöver göra, så jag har avvaktat.

Windows skulle jag inte använda till något annat än, möjligen, Minecraft.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Belker » 2022-07-10 10:36

Nattlorden skrev:
Belker skrev:Det M-Scaler gör kräver ingen monsterdator och min Mini M1 klarar i stort sett allt som man (läs jag) rimligen kan behöva. Fast nu snackar vi iofs inte om rimliga produkter….


I realtid med hårda tid/synkroniseringskrav? Jag skulle aldrig anför uppgiften till ett Windows som plötsligen får för sig att tanka ned en uppgradering i bakgrunden eller så.

Däremot är det egna musikfiler så går det ju utmärkt att uppsampla dem separat innan någon inspelning ens sker. ( Precis som rumskorrigering eller annan DSP-verksamhet - sidnot )

Nu använder jag mac, som sagt, men jag kan inte se att det skulle vara något problem med windows. Tekniken kräver visst delay, det är därför M-Scaler har ett TV-läge, men det yttrar sig bara som en fördröjning från det man trycker play. Noll problem vid musiklyssning, således. Normal set up är att man kör HQ-player (och ev Roon) på en dator och kopplar dac till en lätt klient på nätverket, sk NAA. Kan vara en pie eller som i mitt fall en gammal mac, som enbart jobbar med detta.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav pLudio » 2022-07-10 11:09

Nattlorden skrev:Däremot är det egna musikfiler så går det ju utmärkt att uppsampla dem separat innan någon spelning ens sker. ( Precis som rumskorrigering eller annan DSP-verksamhet - sidnot )

Galenskaper men https://archimago.blogspot.com/2021/07/ ... s-pan.html.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav dewpo » 2022-07-10 11:57

Belker skrev:
Nattlorden skrev:
Belker skrev:Det M-Scaler gör kräver ingen monsterdator och min Mini M1 klarar i stort sett allt som man (läs jag) rimligen kan behöva. Fast nu snackar vi iofs inte om rimliga produkter….


I realtid med hårda tid/synkroniseringskrav? Jag skulle aldrig anför uppgiften till ett Windows som plötsligen får för sig att tanka ned en uppgradering i bakgrunden eller så.

Däremot är det egna musikfiler så går det ju utmärkt att uppsampla dem separat innan någon inspelning ens sker. ( Precis som rumskorrigering eller annan DSP-verksamhet - sidnot )

Nu använder jag mac, som sagt, men jag kan inte se att det skulle vara något problem med windows. Tekniken kräver visst delay, det är därför M-Scaler har ett TV-läge, men det yttrar sig bara som en fördröjning från det man trycker play. Noll problem vid musiklyssning, således. Normal set up är att man kör HQ-player (och ev Roon) på en dator och kopplar dac till en lätt klient på nätverket, sk NAA. Kan vara en pie eller som i mitt fall en gammal mac, som enbart jobbar med detta.

HQPlayer för Windows fungerar prima den med :| Men jag ångrar nästan att jag inte valde att lägga mina pengar på Linux versionen av programmet. Smidigast blir det förstås om man har en server som bearbetar ljudet och sen skickar det vidare till en NAA som Belker säger.

Själv har jag en Rpi4 med DietPi som slutpunkt. Till min NAA har jag en 8 kanalers DAC ansluten. Kör förutom EQ även delningsfilterfunktioner digitalt, samt uppsampling. I min Rpi4 har jag även installerat en ROON brygga (de kan samexistera) så jag kan välja om jag skickar ljudet via HQPlayer (vilket ger störst möjligheter) eller direkt från ROON. Sist men inte minst så har min Rpi4 även VirtualHere installerat, vilket ger mig möjlighet att ansluta mätmikrofonen i slutpunkten som befinner sig i mitt lyssnings/vardagsrum och sedan mäta från min arbetsstation/server. Uppsamling i en server är inte ormolja utan möjliggör för brantare filter och bättre frekvensgång, speciellt på 44.1KHz material! Men det riktigt fina med HQPlayer är förstås DSP funktionerna och matrismixern som möjliggör användandet av att aktivt drivet system.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav hifikg » 2022-07-10 13:17

dewpo skrev:
Belker skrev:
Nattlorden skrev:
I realtid med hårda tid/synkroniseringskrav? Jag skulle aldrig anför uppgiften till ett Windows som plötsligen får för sig att tanka ned en uppgradering i bakgrunden eller så.

Däremot är det egna musikfiler så går det ju utmärkt att uppsampla dem separat innan någon inspelning ens sker. ( Precis som rumskorrigering eller annan DSP-verksamhet - sidnot )

Nu använder jag mac, som sagt, men jag kan inte se att det skulle vara något problem med windows. Tekniken kräver visst delay, det är därför M-Scaler har ett TV-läge, men det yttrar sig bara som en fördröjning från det man trycker play. Noll problem vid musiklyssning, således. Normal set up är att man kör HQ-player (och ev Roon) på en dator och kopplar dac till en lätt klient på nätverket, sk NAA. Kan vara en pie eller som i mitt fall en gammal mac, som enbart jobbar med detta.

HQPlayer för Windows fungerar prima den med :| Men jag ångrar nästan att jag inte valde att lägga mina pengar på Linux versionen av programmet. Smidigast blir det förstås om man har en server som bearbetar ljudet och sen skickar det vidare till en NAA som Belker säger.

Själv har jag en Rpi4 med DietPi som slutpunkt. Till min NAA har jag en 8 kanalers DAC ansluten. Kör förutom EQ även delningsfilterfunktioner digitalt, samt uppsampling. I min Rpi4 har jag även installerat en ROON brygga (de kan samexistera) så jag kan välja om jag skickar ljudet via HQPlayer (vilket ger störst möjligheter) eller direkt från ROON. Sist men inte minst så har min Rpi4 även VirtualHere installerat, vilket ger mig möjlighet att ansluta mätmikrofonen i slutpunkten som befinner sig i mitt lyssnings/vardagsrum och sedan mäta från min arbetsstation/server. Uppsamling i en server är inte ormolja utan möjliggör för brantare filter och bättre frekvensgång, speciellt på 44.1KHz material! Men det riktigt fina med HQPlayer är förstås DSP funktionerna och matrismixern som möjliggör användandet av att aktivt drivet system.


Det LÅTER inte ett dugg smidigt, men jag hoppas att det är det och att musiken kommer ut på ett sätt som gillas.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav dewpo » 2022-07-10 13:32

Smidigt och smidigt? Det är förstås en liten inlärnings tröskel när man skall ratta aktiva delningsfilter rätt :| Men i slutänden blir det en ljudkvalité som inte passiva system når upp till, så det är helt klart värt det! Väl inställt så är handhavandet busenkelt!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav hifikg » 2022-07-10 13:52

dewpo skrev:Smidigt och smidigt? Det är förstås en liten inlärnings tröskel när man skall ratta aktiva delningsfilter rätt :| Men i slutänden blir det en ljudkvalité som inte passiva system når upp till, så det är helt klart värt det! Väl inställt så är handhavandet busenkelt!


Ja, det kanske är vad som krävs för att få dagens pryttlar att leverera. Hoppas mina grejor håller så jag slipper. Inte ens Apple fungerar så säkert (längre) att jag skulle anförtro dem möjligheten att lyssna på musik helt och fullt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Calleberg » 2022-07-10 14:06

hifikg skrev:
dewpo skrev:
Belker skrev:Nu använder jag mac, som sagt, men jag kan inte se att det skulle vara något problem med windows. Tekniken kräver visst delay, det är därför M-Scaler har ett TV-läge, men det yttrar sig bara som en fördröjning från det man trycker play. Noll problem vid musiklyssning, således. Normal set up är att man kör HQ-player (och ev Roon) på en dator och kopplar dac till en lätt klient på nätverket, sk NAA. Kan vara en pie eller som i mitt fall en gammal mac, som enbart jobbar med detta.

HQPlayer för Windows fungerar prima den med :| Men jag ångrar nästan att jag inte valde att lägga mina pengar på Linux versionen av programmet. Smidigast blir det förstås om man har en server som bearbetar ljudet och sen skickar det vidare till en NAA som Belker säger.

Själv har jag en Rpi4 med DietPi som slutpunkt. Till min NAA har jag en 8 kanalers DAC ansluten. Kör förutom EQ även delningsfilterfunktioner digitalt, samt uppsampling. I min Rpi4 har jag även installerat en ROON brygga (de kan samexistera) så jag kan välja om jag skickar ljudet via HQPlayer (vilket ger störst möjligheter) eller direkt från ROON. Sist men inte minst så har min Rpi4 även VirtualHere installerat, vilket ger mig möjlighet att ansluta mätmikrofonen i slutpunkten som befinner sig i mitt lyssnings/vardagsrum och sedan mäta från min arbetsstation/server. Uppsamling i en server är inte ormolja utan möjliggör för brantare filter och bättre frekvensgång, speciellt på 44.1KHz material! Men det riktigt fina med HQPlayer är förstås DSP funktionerna och matrismixern som möjliggör användandet av att aktivt drivet system.


Det LÅTER inte ett dugg smidigt, men jag hoppas att det är det och att musiken kommer ut på ett sätt som gillas.



Jag tycker det låter som en av de mest intressanta "dator" baserade setuperna hittils, och även om det kanske kräver lite av användaren, så känns det som att om man vill så är det "set and forget". Bra gjort Dewpo! Vad har det kostat?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Maarten » 2022-07-10 14:38

Håller C-berg! Snygg och intressant lösning Dewpo!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav dewpo » 2022-07-10 15:16

Calleberg skrev:...Vad har det kostat?

Frågan är nog snarare vad det kommer att kosta. Mitt nuvarande system är ett lärosystem byggt av billiga komponenter där de största kostnaderna orsakats av felstegen :oops: Jag har lärt mig tillräckligt mycket på resan för att kunna se fördelarna med ett datordrivet ljudsystem, Men jag år inte på långa vägar klar än. Man skulle kunna säga att skillnaden mellan ett aktivt system med FIR filter och ett passivt analogt system är som skillnaden mellan att segla och åka motorbåt. Seglar man måste man ta hänsyn till vinden och göra det bästa av den, medans man med motorbåt kan se ut sitt mål och sätta kursen ditåt. Även om det inbär att åka i motvind :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav hifikg » 2022-07-10 16:40

Med en bra segelbåt och dito seglare så är det inga problem att åka i motvind :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav dewpo » 2022-07-10 16:57

Du menar kryssa?
Wikipedia skrev:The points of sail
The recognized points of sail are in reference to the true wind direction, as indicated by a fixed wind indicator (flag, windsock, etc.), and encompass:

Into the wind where a sailing craft is pointed directly upwind in the middle of the no-go zone, where sails cannot generate power.
Close-hauled where a craft is sailing as close to the wind as its sails can generate lift (like a wing) to power the craft.
Reaching, where sails generate lift to power the craft, including a:
Close reach: between close-hauled and a beam reach.
Beam reach: the craft has the true wind at a right angle (on its beam).
Broad reach: the course on which the sail's ability to generate lift is transitioning to primarily propelling the craft with drag with the wind behind the sail.
Running downwind where a craft has the wind coming from behind, perpendicular to the sail, and generating power through drag.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav hifikg » 2022-07-10 18:21

Precis
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Belker » 2022-07-12 07:22


Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav dewpo » 2022-07-30 15:26


:o Den verkar förträfflig till ett aktivt system, Jag hänger bara upp mig på en sak :? Hittar ingen information om hur man ställer offset volym på de olika kanalerna, eller om det ens går att ställa? Om det inte går att justera så måste nog man ha volymkontroller mellan DAC och förstärkare? Vilket driver upp kostnaden lite :evil:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Belker » 2022-07-30 17:48

dewpo skrev:

:o Den verkar förträfflig till ett aktivt system, Jag hänger bara upp mig på en sak :? Hittar ingen information om hur man ställer offset volym på de olika kanalerna, eller om det ens går att ställa? Om det inte går att justera så måste nog man ha volymkontroller mellan DAC och förstärkare? Vilket driver upp kostnaden lite :evil:

Men gör du inte det i HQPlayer per kanal?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav dewpo » 2022-07-30 19:16

Belker skrev:
dewpo skrev:

:o Den verkar förträfflig till ett aktivt system, Jag hänger bara upp mig på en sak :? Hittar ingen information om hur man ställer offset volym på de olika kanalerna, eller om det ens går att ställa? Om det inte går att justera så måste nog man ha volymkontroller mellan DAC och förstärkare? Vilket driver upp kostnaden lite :evil:

Men gör du inte det i HQPlayer per kanal?

Jo, men jag grov justerar på förstärkarna först. En av fördelarna med aktiv drift är ju att man inte behöver välja element med rätt känslighet :|
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Calleberg » 2022-07-30 21:24

dewpo skrev:Jo, men jag grov justerar på förstärkarna först.

Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster