Chord M Scaler med TT2 eller Dave?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Strmbrg » 2020-08-10 11:49

Det där med att integrera såväl slutsteg som DAC och annat jox i ett kabinett är gammal skåp-mat.
Även uppsamplingskretsarna är elegant dolda i den diskreta enheten.
CPH85T.jpg
CPH85T.jpg (151.48 KiB) Visad 4273 gånger
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Nattlorden » 2020-08-10 13:16

hcl skrev:
Morello skrev:
hcl skrev:
F.ö. samplar väl i princip alla DAC:ar upp signalen, så inte heller detta är något nytt. Skillnaden här (förutom att det görs på - enl. Watts "rätt" sätt) är väl att det görs med ett särdeles långt filter.


Den enda objektiva information jag hittat om apparaten (till skillnad från det som skrivits i tråden) är det test John Atkinsson gjorde för Stereophile. Man kan se att interpolationsfiltret är adekvat implementerat med ett smalt övergångsband och generös dämpning i spärrbandet. Det framgår även att impulssvaret är adekvat, vilket skall tolkas som att det i tidsdomänen ser ut som en sin x/x(=sinc x). Det jag tycker gör apparaten märklig är att man valt att lyfta ur interpolationsfiltret till en separat låda.

Menar du att Chord delat upp interpolationsfilter och DAC? Det kan man absolut hålla med om.


Så vitt jag förstår det så är interpolationsfilter och själva DAC:en uppdelat även internt i alla deras DAC:ar. Det har jag antingen läst någonstans eller så sades det i intervjun.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav petersteindl » 2020-08-10 14:21

Beroende på vilka format som en DAC kan ta emot så blir begynnelsestatus olika gällande rekonstruktionsfiltren i DACen. Har man input som tar emot 768 kHz/32 bitar så börjar rekonstruktionsfiltret från den positionen.

48*2ggr = 96
96*2ggr = 192
172*2ggr = 384
384*2ggr = 768 kHz

Totalt blir det 16 ggr upsampling.

Chord DACar har följande inputs:

HUGO 2 & QUTEST – SPECIFICATIONS:
Tap length filter: 49,152 – 10 element Pulse Array design
Connectivity (input): USB Type B (White): 44.1kHz to 768kHz – 16bit to 32bit 2x BNC Coax (Red): 44.1kHz – 384kHz – 16bit to 32bit
1x Dual data mode input (using both BNC coax inputs together): 44.1kHz to 768kHz – 16bit to 32bit
Optical (Green): 44.1kHz to 96kHz – 16bit to 24bit
PCM support: 44.1kHz, 48kHz, 88.2kHz, 96kHz, 176.4kHz, 192kHz, 358.8kHz, 384kHz, 717.6kHz, and 768kHz.
DSD support: Native playback supported. DSD64 (Single) to DSD512 (Octa-DSD)

HUGO TT 2 – SPECIFICATIONS:
Tap length filter: 98,304-tap 16FS WTA 1 – 10 element design
Connectivity (input): 1x USB Type-B, 2x Coax BNC, 2x Optical & Bluetooth
PCM support: 44.1kHz, 48kHz, 88.2kHz, 96kHz, 176.4kHz, 192kHz, 358.8kHz, 384kHz, 705.6 and 768kHz – 16 to 32bit
DSD support: DoP DSD 64 to DSD 512 – native via Windows

DAVE
Tap length filter: 164,000
Sample frequencies: 44.1Khz – 768Khz (16 – 32bit)
DSD64 to DSD512 native DSD + DoP (input dependant)
Digital inputs:
4x 75Ω S/PDIF BNC Coax – 44.1kHz to 384kHz
1x AES XLR – 44.1kHz to 96kHz
2x Fibre Optic TOSLINK – 44.1kHz to 96kHz
1x USB Type B – 44.1kHz to 768kHz (16 – 32bit) – PCM and DSD

MOJO
Inputs:
1x Micro USB 768kHz/32-bit Capable Input
1x 3.5mm Jack Coaxial 768kHz/32-bit Capable Input
1x Optical TOSLINK 96kHz/24-bit Capable Input
1x 1amp Micro USB Charging Port Input

Det betyder att deras DACar kan ta emot upsamplad signal upp till 768 kHz från deras scalers:

HUGO M SCALER
Tap-length filter: 1,015,808 (16FS filter)
Connectivity (input): 1x Galvanically isolated Type-B USB, 2x Coax BNC and 2x Optical
Connectivity (output): 1x Galvanically isolated dual BNC (enables upscaling to the maximum 768kHz), 1x BNC S/PDIF and 1x Optical
PCM support: 44.1kHz, 48kHz, 88.2kHz, 96kHz, 176.4kHz, 192kHz, 358.8kHz, 384kHz, 705.6 and 768kHz – 16 to 32bit
Driver support: Driverless with Mac OS X and Linux, driver required for Windows OS
Additional features:
Adjustable sample rate output (with pass-thru mode)
Video mode (for lower latency)

Sedan har CHORD en Upscaling CD transport:

BLU MKII
CD Resolution: 44.1kHz – 705.6kHz (user configurable)
Tap-length filter: 1,015,808 (16FS filter)
Connectivity (input): 1x USB input: 44.1kHz, 48kHz, 88.2kHz, 96kHz, 176.4kHz, 192kHz, 352.8kHz, 384kHz, 705.6kHz, & 768kHz – 16 to 32bit
1x BNC S/PDIF: 44.1kHz – 384kHz (upsampled) – 16 to 32bit
Connectivity (output):
1x Single AES Option: 44.1kHz & 88.2kHz
1x Dual AES Option: 88.2kHz & 176.4kHz
1x Single BNC S/PDIF Mode: 88.2kHz, 176kHz, & 352.8kHz
1x Dual BNC S/PDIF Mode: 176.4kHz, 352.8kHz, & 705.6kHz
User Configurable Options:
Selectable upsampling: 1x selectable switch providing three sample rates
Dither: On/Off (Only operational with 16bit source)

Har man en BLU MKII så behöver man nog inte HUGO M SCALER

Alla D/A-omvandlare som kan ta emot PCM 768kHz – 16 to 32bit kan användas fullt ut med HUGO M SCALER
Kan externa D/A-omvandlare inte ta emot upp till PCM 768kHz – 16 to 32bit så används en mindre del i HUGO M SCALER

Så har jag förstått saken.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav petersteindl » 2020-08-10 14:27

Nattlorden skrev:
hcl skrev:
Morello skrev:
Den enda objektiva information jag hittat om apparaten (till skillnad från det som skrivits i tråden) är det test John Atkinsson gjorde för Stereophile. Man kan se att interpolationsfiltret är adekvat implementerat med ett smalt övergångsband och generös dämpning i spärrbandet. Det framgår även att impulssvaret är adekvat, vilket skall tolkas som att det i tidsdomänen ser ut som en sin x/x(=sinc x). Det jag tycker gör apparaten märklig är att man valt att lyfta ur interpolationsfiltret till en separat låda.

Menar du att Chord delat upp interpolationsfilter och DAC? Det kan man absolut hålla med om.


Så vitt jag förstår det så är interpolationsfilter och själva DAC:en uppdelat även internt i alla deras DAC:ar. Det har jag antingen läst någonstans eller så sades det i intervjun.


Så är nog alla D/A-omvandlare kopplade som kan ta emot PCM-signal med högre Fs d v s upp till 768 kHz.
Nu kan man nog fuska sig till högre Fs genom sample rate conversion med usla data och låst jitter beroende på hur skalningen av sample rate sker.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Nattlorden » 2020-08-10 15:32

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:
hcl skrev:Menar du att Chord delat upp interpolationsfilter och DAC? Det kan man absolut hålla med om.


Så vitt jag förstår det så är interpolationsfilter och själva DAC:en uppdelat även internt i alla deras DAC:ar. Det har jag antingen läst någonstans eller så sades det i intervjun.


Så är nog alla D/A-omvandlare kopplade som kan ta emot PCM-signal med högre Fs d v s upp till 768 kHz.
Nu kan man nog fuska sig till högre Fs genom sample rate conversion med usla data och låst jitter beroende på hur skalningen av sample rate sker.


Det svarar jag bara ett "ok!" på - väl utanför mina tassemarker.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Rydberg » 2021-04-19 16:42

Vet inte om denna länk redan delats men en som testar M-Scaler

https://www.youtube.com/watch?v=NSRMEIEY2oE
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Morello » 2021-04-19 16:58

Nattlorden skrev:
hcl skrev:
Morello skrev:
Den enda objektiva information jag hittat om apparaten (till skillnad från det som skrivits i tråden) är det test John Atkinsson gjorde för Stereophile. Man kan se att interpolationsfiltret är adekvat implementerat med ett smalt övergångsband och generös dämpning i spärrbandet. Det framgår även att impulssvaret är adekvat, vilket skall tolkas som att det i tidsdomänen ser ut som en sin x/x(=sinc x). Det jag tycker gör apparaten märklig är att man valt att lyfta ur interpolationsfiltret till en separat låda.

Menar du att Chord delat upp interpolationsfilter och DAC? Det kan man absolut hålla med om.


Så vitt jag förstår det så är interpolationsfilter och själva DAC:en uppdelat även internt i alla deras DAC:ar. Det har jag antingen läst någonstans eller så sades det i intervjun.


SÅ var det på den gamla goda tiden. Tex kombinationen DF1704 (interpolationsfilter) och PCM1704(DA-omvandlare), men idag är det mer sällsynt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Morello » 2021-04-19 16:59

Rydberg skrev:Vet inte om denna länk redan delats men en som testar M-Scaler

https://www.youtube.com/watch?v=NSRMEIEY2oE


Mja, snarast 25 minuters anekdot. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Rydberg » 2021-04-19 17:03

Morello skrev:
Rydberg skrev:Vet inte om denna länk redan delats men en som testar M-Scaler

https://www.youtube.com/watch?v=NSRMEIEY2oE


Mja, snarast 25 minuters anekdot. :)

Jo visst!

Samma kille gjorde rätt så intressanta tester med MQA, med massa mätningar! Det var så jag råkade trilla över denna "test"

https://www.youtube.com/watch?v=pRjsu9-Vznc
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Belker » 2021-04-19 17:10

MQA-videon fick även mig att kolla mer. Stängde av när han började gagga om hur jitter förstör timingen i musiken. Högt och lågt. Ska ge m-scalerfilmen en chans.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav hcl » 2021-04-19 21:08

Belker skrev:MQA-videon fick även mig att kolla mer. Stängde av när han började gagga om hur jitter förstör timingen i musiken. Högt och lågt. Ska ge m-scalerfilmen en chans.

Menar du att just timing aspekten i musik inte påverkas av jitter?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Belker » 2021-04-19 21:11

hcl skrev:
Belker skrev:MQA-videon fick även mig att kolla mer. Stängde av när han började gagga om hur jitter förstör timingen i musiken. Högt och lågt. Ska ge m-scalerfilmen en chans.

Menar du att just timing aspekten i musik inte påverkas av jitter?

Rätta mig om jag har fel, men digitalt jitter yttrar sig som distorsion, inte "timing" i den analoga världen.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav hcl » 2021-04-19 21:16

Belker skrev:
hcl skrev:
Belker skrev:MQA-videon fick även mig att kolla mer. Stängde av när han började gagga om hur jitter förstör timingen i musiken. Högt och lågt. Ska ge m-scalerfilmen en chans.

Menar du att just timing aspekten i musik inte påverkas av jitter?

Rätta mig om jag har fel, men digitalt jitter yttrar sig som distorsion, inte "timing" i den analoga världen.

Precis. Dock är väl timing en perceptionsparameter som i högsta grad är känslig för distorsion.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav avr7000 » 2021-09-20 21:59

Nu har jag köpt denna scaler, Chord M Scaler och till denna en Chord Hugo TT2 DAC.

Jag spelar blandad musik men väldigt ofta på stark nivå/volym....
Jag upplever att Scaler minskar tendeser till dist i t ex piano och sång.
Den tightar även upp basen märkbart.

Spela t ex dessa låtar på riktigt riktigt stark nivå och det skär lite i öronen.... detta "skärande" försvinner med scaler.

Det går över, Claes Jansson
Godbye Yellow Brick Road, cover av Sara Bareilles
Halleluljah, Michael McDonald

Kul låt att testa tighthet i basen....

Thriller med Dirty Loops
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Morello » 2021-09-20 22:04

hcl skrev:
Belker skrev:
hcl skrev:Menar du att just timing aspekten i musik inte påverkas av jitter?

Rätta mig om jag har fel, men digitalt jitter yttrar sig som distorsion, inte "timing" i den analoga världen.

Precis. Dock är väl timing en perceptionsparameter som i högsta grad är känslig för distorsion.


Det är svårt att hitta en DAC- eller CD-spelare som erbjuder så mycket jitter att THD ver huvud taget närmar sig hörgränsen. Se Isidors utmärkta inlägg i ämnet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav hifikg » 2021-09-21 00:47

avr7000 skrev:Nu har jag köpt denna scaler, Chord M Scaler och till denna en Chord Hugo TT2 DAC.

Jag spelar blandad musik men väldigt ofta på stark nivå/volym....
Jag upplever att Scaler minskar tendeser till dist i t ex piano och sång.
Den tightar även upp basen märkbart.

Spela t ex dessa låtar på riktigt riktigt stark nivå och det skär lite i öronen.... detta "skärande" försvinner med scaler.

Det går över, Claes Jansson
Godbye Yellow Brick Road, cover av Sara Bareilles
Halleluljah, Michael McDonald

Kul låt att testa tighthet i basen....

Thriller med Dirty Loops


Hur stark nivå? dB på lyssningsplats? Lyssnar på Hallelujah med Michael, men får den inte att skära i öronen (fast riktigt, riktigt starkt är det nog inte). Resten får jag streama någon dag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Strmbrg » 2021-09-21 07:57

Fantastiskt i alla avseenden. Lyssna på pianokonserten!
För den ”basintresserade” finns fina inslag.
https://tidal.com/album/12412892

1874C0A3-B71B-4E10-AA49-809E2E3A1C8F.jpeg
1874C0A3-B71B-4E10-AA49-809E2E3A1C8F.jpeg (360.05 KiB) Visad 3330 gånger
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav avr7000 » 2021-09-21 16:46

hifikg skrev:
avr7000 skrev:Nu har jag köpt denna scaler, Chord M Scaler och till denna en Chord Hugo TT2 DAC.

Jag spelar blandad musik men väldigt ofta på stark nivå/volym....
Jag upplever att Scaler minskar tendeser till dist i t ex piano och sång.
Den tightar även upp basen märkbart.

Spela t ex dessa låtar på riktigt riktigt stark nivå och det skär lite i öronen.... detta "skärande" försvinner med scaler.

Det går över, Claes Jansson
Godbye Yellow Brick Road, cover av Sara Bareilles
Halleluljah, Michael McDonald

Kul låt att testa tighthet i basen....

Thriller med Dirty Loops


Hur stark nivå? dB på lyssningsplats? Lyssnar på Hallelujah med Michael, men får den inte att skära i öronen (fast riktigt, riktigt starkt är det nog inte). Resten får jag streama någon dag.



Riktigt riktigt starkt är när konerna tar i gallren på OA52.2 (som det gjorde för oss på den där fantastiskt trevliga DIY mässan i göteborg på 2000 talet (mitt emot Bingolottostudion))
:D
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav hifikg » 2021-09-21 21:14

avr7000 skrev:
hifikg skrev:
avr7000 skrev:Nu har jag köpt denna scaler, Chord M Scaler och till denna en Chord Hugo TT2 DAC.

Jag spelar blandad musik men väldigt ofta på stark nivå/volym....
Jag upplever att Scaler minskar tendeser till dist i t ex piano och sång.
Den tightar även upp basen märkbart.

Spela t ex dessa låtar på riktigt riktigt stark nivå och det skär lite i öronen.... detta "skärande" försvinner med scaler.

Det går över, Claes Jansson
Godbye Yellow Brick Road, cover av Sara Bareilles
Halleluljah, Michael McDonald

Kul låt att testa tighthet i basen....

Thriller med Dirty Loops


Hur stark nivå? dB på lyssningsplats? Lyssnar på Hallelujah med Michael, men får den inte att skära i öronen (fast riktigt, riktigt starkt är det nog inte). Resten får jag streama någon dag.



Riktigt riktigt starkt är när konerna tar i gallren på OA52.2 (som det gjorde för oss på den där fantastiskt trevliga DIY mässan i göteborg på 2000 talet (mitt emot Bingolottostudion))
:D


Brrr... så starkt skulle jag inte driva mina femtiotvåor avsiktligt, men kul om de håller för sådana excesser! Vet att John häpnade när jag spelat sönder ett original 52-element. .2 kanske är ännu tåligare. Använder mina subbar för att avlasta dem, fegt va?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav goat76 » 2022-07-06 10:34

Nu har M Scaler testats av ASR: https://www.audiosciencereview.com/foru ... ler.35498/

Frågan som många ställer sig efter testet är varför Topping D70S inte kan hantera det jitter som uppstår, är testet korrekt utfört???

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav petersteindl » 2022-07-06 12:19

Väldigt speciella distortionsdata då den kopplades med Topping D70S. Övertonerna är inte längre harmoniska. Det ser även ut som om ”undertonen” skulle kunna vara skillnadstonen mellan verklig 2a-ton och uppmätt. Verklig 2a-ton borde vara 2 kHz men är kring 1650 Hz och ”undertonen” är kring 350 Hz. Sådant fenomen har jag aldrig sett förut. Med Chords egen DAC finns inte detta fenomen. Jittret är också konstigt högt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Nattlorden » 2022-07-06 14:10

Två undringar efter att skummat... En post om jordslinga passerade förbi hyffsat obemärkt, men där var också en not om att det rekommenderats köra Chord-DACen per batteri... Sammantaget bådadera... skulle det kunna vara ett jordningsproblem när... om ägaren konstaterat själv att något blir på tok om DAC körs från nätspänning - med medföljande jordning?

Kan vara långt ute på cykeltur här.... men det var i alla fall vad som slog mig....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav hifikg » 2022-07-06 14:13

Strmbrg, sitter du inne med en "Dave" också?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Strmbrg » 2022-07-07 07:35

hifikg skrev:Strmbrg, sitter du inne med en "Dave" också?


Nej, en sådan sitter jag varken inne eller ute med. Priserna är lite för höga, även begagnade.
Jag har fokuserat på annat än hifi den senaste tiden, bland annat diverse armbandsur. Det är stiltje på hifi-sidan för närvarande, dock inte på musikspisningssidan.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Michael » 2022-07-08 23:53

Angående eventuellt jordslinga. Spdif har trafo, åtminstone i ena änden - om det nu inte är billigt kinajunk som struntar i standarder och specar. Proffs spdif har väl krav på trafo i båda ändar.

PS. Hoppas jag nu kommer ihåg rätt, var väldigt många år sedan jag kollade upp det där. ...men får nog snart en smäll på näsan om jag skrev fel :-)

//Michael

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Conan » 2022-07-09 09:57

goat76 skrev:Nu har M Scaler testats av ASR: https://www.audiosciencereview.com/foru ... ler.35498/

Frågan som många ställer sig efter testet är varför Topping D70S inte kan hantera det jitter som uppstår, är testet korrekt utfört???


Klassisk bluffprodukt den där M Scaler verkar det som. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Nattlorden » 2022-07-09 10:10

Michael skrev:Angående eventuellt jordslinga. Spdif har trafo, åtminstone i ena änden - om det nu inte är billigt kinajunk som struntar i standarder och specar. Proffs spdif har väl krav på trafo i båda ändar.

PS. Hoppas jag nu kommer ihåg rätt, var väldigt många år sedan jag kollade upp det där. ...men får nog snart en smäll på näsan om jag skrev fel :-)

//Michael


Jag syftade dock på att kanske det testade exemplaret är defekt på den punkten, men istället för att ha returnerat det så kom ägaren runt problemet genom att köra batteridrift på DAC:en. Långskott, jag vet.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav goat76 » 2022-07-09 10:46

Conan skrev:
goat76 skrev:Nu har M Scaler testats av ASR: https://www.audiosciencereview.com/foru ... ler.35498/

Frågan som många ställer sig efter testet är varför Topping D70S inte kan hantera det jitter som uppstår, är testet korrekt utfört???


Klassisk bluffprodukt den där M Scaler verkar det som. 8)


Jag är av den sorten som helst vill lyssna på en produkt innan jag helt dömmer ut den. Visst kan jag ha mina föraningar om något och vara aningen skeptisk till vissa prylar på förhand, men att som Amir i det här fallet inte ens göra ett lyssningstest med M Scaler i högsta läget, vilket även är det läge de flesta användare säger ger den bästa förbättringen, tycker jag är rakt av dumt och visar att han aldrig ville ge apparaten en chans. Den var uppenbart utdömd av honom redan innan test.

Orsaken till att Amir inte testade att lyssna på annat än lägsta uppskalningen (2x), var tydligen för att skiftandet mellan det läget och pass through inte hade en längre fördröjning vilket han menar annars var för långt för att ljudminnet inte ska sättas ur spel, han hörde ingen skillnad i läget 2x.
Men nog anser jag att han iallafall borde ha lyssnat med uppskalning i både 4x och 16x för att utröna ifall han hörde en tydlig skillnad rent subjektivt, och om så var fallet hade han säkert kunnat använda en extern omkopplare för att utröna ifall han även kunde höra skillnaden i blindtest.

Men som sagt, Amir gav aldrig M Scaler någon chans och hade nog aldrig för avsikt att göra det heller, vad det verkar.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav sprudel » 2022-07-09 11:08

Haha! Det testet säger väl mycket mer om clownen Amir än m-scaler. Fucking retard! :twisted:

Du har fått en varning enl §2 i policyn. Skärpning! // Redaktör'N
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Calleberg » 2022-07-09 11:54

sprudel skrev:Haha! Det testet säger väl mycket mer om clownen Amir än m-scaler. Fucking retard! :twisted:


Men vilket språk! :D

Vad borde ha gjorts annorlunda tycker du?
Jag frågar inte för att jävlas eller försöka göra nån retorisk fint, utan för att jag är genuint intresserad av svaret.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster