Chord M Scaler med TT2 eller Dave?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav hcl » 2020-01-15 08:58

gopnik skrev:... Mellan samplingar i en ljudström har man dock en perfekt kontinuitet med oändlig upplösning, men begränsad bandbredd och visst brus. Vågformen blir perfekt återskapad.


För en icke periodisk signal är detta inte hela sanningen eftersom bit-raten (som mycket riktigt Peter far efter som ett relevant mått) sätter en teoretisk gräns för den informationsmängd som den digitala signalen kan representera. För att representera signalavvikelser mindre än LSB behöver den digitala signalen brus, vilket sätter en gräns för vilken precision som den kan återskapas till.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Almen » 2020-01-15 09:16

hcl skrev:
gopnik skrev:... Mellan samplingar i en ljudström har man dock en perfekt kontinuitet med oändlig upplösning, men begränsad bandbredd och visst brus. Vågformen blir perfekt återskapad.


För en icke periodisk signal är detta inte hela sanningen eftersom bit-raten (som mycket riktigt Peter far efter som ett relevant mått) sätter en teoretisk gräns för den informationsmängd som den digitala signalen kan representera. För att representera signalavvikelser mindre än LSB behöver den digitala signalen brus, vilket sätter en gräns för vilken precision som den kan återskapas till.

[Min fetning.]

Dessutom, menar du verkligen bit rate? Menar du inte bitdjupet (bit depth)? Om du nu i samma andetag pratar om LSB och brus.

Bit rate är ju så att säga en andrahandseffekt av både samplingsfrekvens och bitdjup.
Senast redigerad av Almen 2020-01-15 09:42, redigerad totalt 2 gånger.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Morello » 2020-01-15 09:21

Tell skrev:Okej, så varför kallas 44.1khz standardupplösning och t ex 192khz högupplöst?
Men du har inte oändligt med upplösning nej, för man är bandbreddsbegränsad, däremot kan man placera vågformen varsomhelst som du säger ja, men det betyder inte att den har oändligt med upplösning.
På samma sätt som man kan placera en punkt precist "mellan" pixlarna i en digital bildfil så kan man placera en vågform i precist mellan samplingarna tid en digital ljudfil, men det betyder inte att du kan få plats med oändligt med detaljer (aka upplösning) i den punkten eller vågformen.



Återigen - bandbredd har ingenting med upplösning att göra. Upplösningen definieras av bitdjupet.
Jag rekommenderar studier inom ämnesområdet signaler och system för djupare förståelse.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Tell » 2020-01-15 12:55

gopnik skrev:Det är i dina 'ish' här och var som nyckeln ligger, skulle jag tro. Som sagt, försök se ljudsamplet som en ankarpunkt i en vektor i stället. Upplösningen av vektorn är inte bunden av vår samplerate. Vektorns upplösning är fortsatt oändlig, oaktat hur få ankarpunkter vi har eller hur tätt de placeras. Däremot är bandbredden, alltså hur tätt vi kan krusa vektorn, begränsad av samplingsteoremet. Är distinktionen tydlig?


Rasterbilder både i foto och inom 3d-grafik har mycket med sampling att göra. Det talas om samma ord där som i ljud, alltså antialiasing, nyqvist, bitdjup osv. Vektorgrafik, not so much. Jag förstår helt o hållet vad du menar att man drar en vektorkurva genom alla samplingar o oändliga upplösning därimellan, men det är inte riktigt det jag menar. Vet inte vad mer jag kan säga för att det ska gå fram, men fel har jag inte.

Morello skrev:
Tell skrev:Okej, så varför kallas 44.1khz standardupplösning och t ex 192khz högupplöst?
Men du har inte oändligt med upplösning nej, för man är bandbreddsbegränsad, däremot kan man placera vågformen varsomhelst som du säger ja, men det betyder inte att den har oändligt med upplösning.
På samma sätt som man kan placera en punkt precist "mellan" pixlarna i en digital bildfil så kan man placera en vågform i precist mellan samplingarna tid en digital ljudfil, men det betyder inte att du kan få plats med oändligt med detaljer (aka upplösning) i den punkten eller vågformen.



Återigen - bandbredd har ingenting med upplösning att göra. Upplösningen definieras av bitdjupet.
Jag rekommenderar studier inom ämnesområdet signaler och system för djupare förståelse.

Jag har studerat digitala system väldigt noga, både ljud och bild och liknelserna mellan dom finns överallt. Bitdjup handlar om brus och dynamik, inte upplösning.


Men okej, om vi ska gå på eran bana, är det bitdjup som Strmbrg menar både i den här o andra trådar när han tycker att ljudet med M Upscalern blir så mycket bättre (trots att han bara samplerate i sitt inlägg)? Och är det bitdjupet som alla andra pratar om när dom pratar upplösning i ljud?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Nattlorden » 2020-01-15 13:14

Tell skrev:Jag har studerat digitala system väldigt noga, både ljud och bild och liknelserna mellan dom finns överallt. Bitdjup handlar om brus och dynamik, inte upplösning.


Möjligt dynamik ligger alltid mellan noll och maximal output. Det är oberoende av bitdjup. Däremot får du bättre upplösning av det dynamiska förloppet med större bitdjup.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Tell » 2020-01-15 13:25

Nattlorden skrev:
Tell skrev:Jag har studerat digitala system väldigt noga, både ljud och bild och liknelserna mellan dom finns överallt. Bitdjup handlar om brus och dynamik, inte upplösning.


Möjligt dynamik ligger alltid mellan noll och maximal output. Det är oberoende av bitdjup. Däremot får du bättre upplösning av det dynamiska förloppet med större bitdjup.


Du får mindre brus och/eller mindre kvantiseringfel. Alltså jag förstår typ hur man kan applicera upplösning på bitdjup, men det är inte lika självklart som upplösningen i tid där signaler vid olika frekvenser har olika upplösningar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Nattlorden » 2020-01-15 13:27

Tell skrev:
Nattlorden skrev:
Tell skrev:Jag har studerat digitala system väldigt noga, både ljud och bild och liknelserna mellan dom finns överallt. Bitdjup handlar om brus och dynamik, inte upplösning.


Möjligt dynamik ligger alltid mellan noll och maximal output. Det är oberoende av bitdjup. Däremot får du bättre upplösning av det dynamiska förloppet med större bitdjup.


Du får mindre brus och/eller mindre kvantiseringfel. Alltså jag förstår typ hur man kan applicera upplösning på bitdjup, men det är inte lika självklart som upplösningen i tid där signaler vid olika frekvenser har olika upplösningar.


Du har ingen upplösning i tid, eftersom signalen är kontinuerlig. :wink: Eller om vi skall hårdra det, upplösningen är oändlig.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Morello » 2020-01-15 13:59

Tell skrev:Jag har studerat digitala system väldigt noga, både ljud och bild och liknelserna mellan dom finns överallt. Bitdjup handlar om brus och dynamik, inte upplösning.


Men okej, om vi ska gå på eran bana, är det bitdjup som Strmbrg menar både i den här o andra trådar när han tycker att ljudet med M Upscalern blir så mycket bättre (trots att han bara samplerate i sitt inlägg)? Och är det bitdjupet som alla andra pratar om när dom pratar upplösning i ljud?


Du är ut fortfarande ute och cyklar - upplösning i kontexten AD- och DA-omvandlare är ett mått hur många diskreta nivåer ett analogt värde representeras med, vilket i sin tur dikteras av antalet bitar i den digitala domänen. Det har alltså ingenting med tidsdimesnsionen och därmed bandbredd att göra. Bandbredden dikteras enkom av samplingsfrekvensen och uppgår till fs/2, vilket Nyqvists samplingsteorem stipulerar.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav petersteindl » 2020-01-15 15:30

Hur vill du i så fall definiera upplösningen hos SACD, d v s DSD med 1,4 MHz samplingsfrekvens?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav petersteindl » 2020-01-15 15:33

Nattlorden skrev:
Tell skrev:
Nattlorden skrev:
Möjligt dynamik ligger alltid mellan noll och maximal output. Det är oberoende av bitdjup. Däremot får du bättre upplösning av det dynamiska förloppet med större bitdjup.


Du får mindre brus och/eller mindre kvantiseringfel. Alltså jag förstår typ hur man kan applicera upplösning på bitdjup, men det är inte lika självklart som upplösningen i tid där signaler vid olika frekvenser har olika upplösningar.


Du har ingen upplösning i tid, eftersom signalen är kontinuerlig. :wink: Eller om vi skall hårdra det, upplösningen är oändlig.


Det finns inga sådana system om inte tidsfördröjning mellan output och input också går mot oändligheten.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Almen » 2020-01-15 15:33

petersteindl skrev:Hur vill du i så fall definiera upplösningen hos SACD, d v s DSD med 1,4 MHz samplingsfrekvens?


Är SACD högupplöst?

Vad kom vi fram till - var SACD högupplöst?

:)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Morello » 2020-01-15 15:38

Samplingsfrekvensen för SACD är 2,8224 MHz, men tråden handlar om översampling av PCM - förvirringen är redan tillräckligt stor för att inte blanda in DSD. (vill minnas att du och Svante redan har en tråd i ämnet - fortsätt där)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Nattlorden » 2020-01-15 15:41

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:
Tell skrev:
Du får mindre brus och/eller mindre kvantiseringfel. Alltså jag förstår typ hur man kan applicera upplösning på bitdjup, men det är inte lika självklart som upplösningen i tid där signaler vid olika frekvenser har olika upplösningar.


Du har ingen upplösning i tid, eftersom signalen är kontinuerlig. :wink: Eller om vi skall hårdra det, upplösningen är oändlig.


Det finns inga sådana system om inte tidsfördröjning mellan output och input också går mot oändligheten.


jaja... avrundningsfel. :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav petersteindl » 2020-01-15 16:13

Morello skrev:Samplingsfrekvensen för SACD är 2,8224 MHz, men tråden handlar om översampling av PCM - förvirringen är redan tillräckligt stor för att inte blanda in DSD. (vill minnas att du och Svante redan har en tråd i ämnet - fortsätt där)


Ok, så det du säger om begreppet "upplösning" är enkom gällande PCM. Har jag uppfattat dig korrekt då? Det är ingen retorisk fråga. Det kan ju faktiskt vara så. Jag ser ofta att då man talar om DSD och Pulse-density modulation så pratar man om dess resolution/upplösning där man relaterar till ett bitdjup inom PCM, t.ex. the system has same resolution as PCM 16 bit.

Man skulle lika gärna kunna jämföra 2 olika systems "upplösning" där båda systemens gränsfrekvens är lika. Om man samtidigt sätter båda systemens upplösning som lika, så undrar jag om det inte blir så att bit rate kommer in och blir lika, men det är en hypotes från min sida. Det skulle i så fall betyda att om t.ex. ett system med DSD med gränsfrekvens 4 ggr ett system med PCM måste ha 4 ggr bitrate för att uppnå samma upplösning som PCM.

Å andra sidan sa Philips i början då de inte hade 16 bitars omvandlingschip att införandet av noise shaping gjorde att deras 14 bitars-chip fick 16 bitars upplösning. Noise shaping kommer definitivt in och då måste man börja definiera en slags upplösning inom ett frekvensintervall.

Är inte 2,8224 MHz i SACD gällande båda kanalerna? Jag minns faktiskt inte. :oops: :) Efter lite googling blir jag osäker. :)

Själv har jag nöjt mig med att ha samplingsfrekvens på 50 MHz samt 40 bitar. Bästa av båda världar så att säga. Har du bra tips var jag köper flytande helium billigt? 8)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 772
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav idea » 2020-01-15 16:31

Men om vi nu pratar om upplösning som hur mycket information vi kan föra över på en kanal så kommer detta att vara beroende av både samplingsfrekvens och bitdjup (antalet diskreta amplitudtillstånd). Detta enligt den signalteoretiska definitionen av information där (helt stokastiskt) brus har den högsta infomationstätheten eftersom det krävs hela signalen för att beskriva signalen. En ren sinus har då en väldigt låg informationstäthet eftersom det räcker med frekvens, amplitud och fas för att helt beskriva en sådan signal.
Varje sampel är ett informationstillstånd och antalet sampel/sekund (samplingsfrekvens) samt antalet möjliga tillstånd ett sampel kan anta (bitdjupet) bestämmer då möjlig informationstäthet på kanalen - vilket torde kunna kallas kanalens "upplösning" i dagligt tal.
Det hela kan ju då bli lite förvirrande eftersom det man definierar som upplösning normal brukar referera till amplitudupplösningen (bitdjupet) inte till signalinformationsupplösningen.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Morello » 2020-01-15 16:35

Det finns ingen anledning att konstruera ett fikonspråk när begreppen redan är definierade.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Morgan » 2020-01-15 16:50

Morello skrev:Det finns ingen anledning att konstruera ett fikonspråk när begreppen redan är definierade.


Många diskussioner här på Faktiskt och på andra platser blir svårare än de behöver vara för att man slåss mot det språkliga problemet som stammar ur att ord har olika betydelser i tekniskt/akademiskt språk och i vardagsspråket.

Typisk audiofil: "Ljudet på den här CD:n har fantastiskt mycket högre upplösning än på originalutgåvan, eftersom överföringen är gjord direkt från masterbandet"
Typisk teknokrat: "Nä, båda är utgivna på CD, och då har de definitionsmässigt samma upplösning, dvs 16 bitar 44,1kHz."

Båda har rätt, men de har inte använt ordet "upplösning" på samma sätt.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Morello » 2020-01-15 16:53

Det var inte det jag syftade på - jag syftade på att folk vill ge begreppen nya tekniska/akademiska definitioner.
Ungefär som ingen kan ha fel - alla måste få rätt. Fungerar det så i dagens skola också? :|
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 772
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav idea » 2020-01-15 17:08

Morello skrev:Det finns ingen anledning att konstruera ett fikonspråk när begreppen redan är definierade.


Kan du lista vad du menar är fikonspråk respektive definierade begrepp.

Kan inte se att jag konstruerat ett fikonspråk utan mer försökt förklara för dem som inte har en högskoleexamen i signalteori :wink:
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Morello » 2020-01-15 17:13

"Varje sampel är ett informationstillstånd och antalet sampel/sekund (samplingsfrekvens) samt antalet möjliga tillstånd ett sampel kan anta (bitdjupet) bestämmer då möjlig informationstäthet på kanalen - vilket torde kunna kallas kanalens "upplösning" i dagligt tal."

Varför skall man kalla det upplösning när det de facto inte är det?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 772
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav idea » 2020-01-15 17:44

Om vi jämför med vad Wikipedia skriver om Upplösning - "Optisk upplösning – den minsta detalj som kan urskiljas med ett optiskt instrument" så blir analogt den minsta skillnad mellan två signaler som kan överföras via en digital signal = signalens upplösning. Och den beror på samplingsfrekvens och antalet diskreta nivåer i amplitudplanet.
Så det är visst helt korrekt att kalla detta upplösning.
Men för en deckarförfattare är det något helt annat :)

https://sv.wiktionary.org/wiki/uppl%C3%B6sning
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav sprudel » 2020-01-16 13:07

Är du fortfarande imponerad Strömberg?
Prova att köra förbi m-scaler och se hur du upplever det?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Morello » 2020-01-16 13:12

Är man nyfiken kan man ju bara läsa in ett spår via SPDIF-ingången på ett ljudkort med och utan översamplingseneheten "M scaler" och sedan summera spåren i motfas.

Den här typen av "lyssna, dricka kaffe och tyck till"-övningar bringar sällan eller aldrig klarhet i några spörsmål.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Tell » 2020-01-16 14:06

Nattlorden skrev:
Tell skrev:
Nattlorden skrev:
Möjligt dynamik ligger alltid mellan noll och maximal output. Det är oberoende av bitdjup. Däremot får du bättre upplösning av det dynamiska förloppet med större bitdjup.


Du får mindre brus och/eller mindre kvantiseringfel. Alltså jag förstår typ hur man kan applicera upplösning på bitdjup, men det är inte lika självklart som upplösningen i tid där signaler vid olika frekvenser har olika upplösningar.


Du har ingen upplösning i tid, eftersom signalen är kontinuerlig. :wink: Eller om vi skall hårdra det, upplösningen är oändlig.


Upplösningen är 44100 samples/sek på samma sätt som en bild kan ha upplösnignen 300 pixlar/tum.

Morello skrev:Det finns ingen anledning att konstruera ett fikonspråk när begreppen redan är definierade.

Men vi vet ju sen tidigare trådar att dina definitioner kan vara lite väl snäva o inte helt hundra ;)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-01-16 14:14

Tell skrev:
Nattlorden skrev:
Tell skrev:
Du får mindre brus och/eller mindre kvantiseringfel. Alltså jag förstår typ hur man kan applicera upplösning på bitdjup, men det är inte lika självklart som upplösningen i tid där signaler vid olika frekvenser har olika upplösningar.


Du har ingen upplösning i tid, eftersom signalen är kontinuerlig. :wink: Eller om vi skall hårdra det, upplösningen är oändlig.


Upplösningen är 44100 samples/sek på samma sätt som en bild kan ha upplösnignen 300 pixlar/tum.

Morello skrev:Det finns ingen anledning att konstruera ett fikonspråk när begreppen redan är definierade.

Men vi vet ju sen tidigare trådar att dina definitioner kan vara lite väl snäva o inte helt hundra ;)


Det fungerar inte så som du tror. Morello har helt rätt.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Morello » 2020-01-16 14:16

Som redan påpekats har samplingsfrekvens och upplösning är väsensskilda saker. Upplösningen har med amplitud att göra.

Du bör förkovra dig i ämnet innan du bjäbbar vidare.
Kanske detta kan vara en bra start?

https://wiki.analog.com/university/cour ... chapter-20
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Morello » 2020-01-16 14:17

Kanske detta också bör studeras av Tell:

http://www.ti.com/lit/ml/swrp201/swrp201.pdf

Se speciellt sid 6.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Morello » 2020-01-16 14:18

Kika även här under avsnittet "resolution of ADC"

https://www.arrow.com/en/research-and-e ... converters
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Morello » 2020-01-16 14:20

Detta är en bra bok för nybörjare:
https://web.mit.edu/6.101/www/reference ... eryone.pdf

Från kapitel 12:

The ADC selection is based on several system criteria such as resolution, conversion
speed, power requirements, physical size, processor compatibility, and interface structure. The ADC must have enough bits to obtain the resolution required by the accuracy
specification. The formula for calculating the resolution of an ADC is given in Equation
12–1 where n is the number of significant bits contained in the ADC.
RESOLUTION  2 (12–1) n
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav sprudel » 2020-01-16 16:07

Morello skrev:Är man nyfiken kan man ju bara läsa in ett spår via SPDIF-ingången på ett ljudkort med och utan översamplingseneheten "M scaler" och sedan summera spåren i motfas.

Den här typen av "lyssna, dricka kaffe och tyck till"-övningar bringar sällan eller aldrig klarhet i några spörsmål.


Så kan man göra, eller så lyssnar man via en adekvat anläggning i ett bra rum på adekvat musik.
Adekvat funktion för apparaten är också att förmedla ljud som del i en kedja.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 29 gäster