Chord M Scaler med TT2 eller Dave?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-08 19:42

Beskrivningarna av förändringen med M Scaler tycker jag liknar de som brukar nämnas med en rörförstärkare instoppad i apparatkedjan. Jodå, jag hör också en förändring i den där youtube-videon avlyssnad i lurar. Tror inte jag skulle ta den blint.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav goat76 » 2020-08-08 20:08

RogerGustavsson skrev:Beskrivningarna av förändringen med M Scaler tycker jag liknar de som brukar nämnas med en rörförstärkare instoppad i apparatkedjan. Jodå, jag hör också en förändring i den där youtube-videon avlyssnad i lurar. Tror inte jag skulle ta den blint.


Tänk på att du hör att det föreligger en skillnad trots att det är en kvalitets-reducerad fil på Youtube, antagligen inspelad med en medioker mikrofon och att ljudet är uppspelat med ett par högtalare i ett rum, samt att M Scaler inte vait i sitt högsta uppskalningsläge. Tror du verkligen inte att du hade prickat in denna i ett blindtest på plats i lyssningsrummet, vilket Stmbrg gör varje gång?

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav hcl » 2020-08-08 20:16

RogerGustavsson skrev:
Conan skrev:Man har kunnat bygga en AD/DA-kedja som inte kan detekteras i dubbelblinda lyssningstester i flera decennier.


Det gör ju det hela med M Scaler suspekt. Om man hänger på den i en sådan kedja och fortfarande upplever en ändring. Vad var det då i den ADDA-kedjan som fallerade? Låt LTS göra en blindtest hos Studio Blue som ska ha en icke-detektbar ADDA.

Detta borde väl vara glasklart!? Om man misslyckas med att höra en skillnad, som finns så beror det rimligen på antingen att försökspersonerna inte är bra nog, testutrustningen inte är bra nog eller inadekvat testförfarande.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav goat76 » 2020-08-08 20:19

RogerJoensson skrev:
goat76 skrev:Jag hade inte läst några ingående beskrivningar på hur ljudförbättringarna skulle låta innan jag lyssnade själv, men det jag hörde själv och som jag beskrivit i flertalet trådar var ett tydligare djup vilket bidrar till ett mer tredimensionellt ljud, bättre separation mellan instrument samt klart mer artikulerad bas

Men det är ju precis den typen av påståenden eller beskrivningar som väldigt ofta används om saker som inte kan mätas eller undersöks objektivt... Det, svärta och liknande. Det är ju standardargument. Att det även dyker upp i typ markandsföringssnack är hyggligt förutsägbart.


Men lägg av nu, det var vad jag hörde utan att ha haft några sådana förväntningar alls, och utan att ha läst om några sådana lyssningsintryck. Jag hade inga förväntningar alls, uppgraderingen gjordes för att få en ny apparat med fler ingångar, förhoppningsvis ett bättre försteg och 5 nya garanti-år. Med facit i hand så blev dock ljuduppgraderingen stor.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-08 20:24

Det är likväl väldigt vanliga (sällan mätbara) upplevelseargument.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-08 20:25

goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:Beskrivningarna av förändringen med M Scaler tycker jag liknar de som brukar nämnas med en rörförstärkare instoppad i apparatkedjan. Jodå, jag hör också en förändring i den där youtube-videon avlyssnad i lurar. Tror inte jag skulle ta den blint.


Tänk på att du hör att det föreligger en skillnad trots att det är en kvalitets-reducerad fil på Youtube, antagligen inspelad med en medioker mikrofon och att ljudet är uppspelat med ett par högtalare i ett rum, samt att M Scaler inte vait i sitt högsta uppskalningsläge. Tror du verkligen inte att du hade prickat in denna i ett blindtest på plats i lyssningsrummet, vilket Stmbrg gör varje gång?


Det är möjligt men det vet jag inte. Intressant vore att veta om det som som hörs är likt den signal som går in i ADC:n, passerar scalern och ut genom DAC:n.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-08 20:27

Bra testuppställning.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav jonasp » 2020-08-08 20:27

goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:Beskrivningarna av förändringen med M Scaler tycker jag liknar de som brukar nämnas med en rörförstärkare instoppad i apparatkedjan. Jodå, jag hör också en förändring i den där youtube-videon avlyssnad i lurar. Tror inte jag skulle ta den blint.


Tänk på att du hör att det föreligger en skillnad trots att det är en kvalitets-reducerad fil på Youtube, antagligen inspelad med en medioker mikrofon och att ljudet är uppspelat med ett par högtalare i ett rum, samt att M Scaler inte vait i sitt högsta uppskalningsläge. Tror du verkligen inte att du hade prickat in denna i ett blindtest på plats i lyssningsrummet, vilket Stmbrg gör varje gång?


Jag hoppas att du också inser att denna stora skillnad antagligen betyder att apparaten är kraftigt färgande?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Strmbrg » 2020-08-08 20:31

Kan man tänka sig att man inte kommer att höra skillnad på grund av skepsis eller till och med på grund av att man inte vill höra skillnad?
Alltså om man i förväg vet vad det är för tvivelaktig grunka det gäller.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav jonasp » 2020-08-08 20:33

Med tanke på vad ni skrivit i tråden förväntar jag mig att höra stor skillnad om jag fick prova en i min egen anläggning.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-08 20:37

Strmbrg skrev:Kan man tänka sig att man inte kommer att höra skillnad på grund av skepsis eller till och med på grund av att man inte vill höra skillnad?
Alltså om man i förväg vet vad det är för tvivelaktig grunka det gäller.

Det är därför, som sagt, att det är av värde att även de som säger sig höra tydliga skillnader deltar i tester, där testupplägget godkänts av "bägge läger" före test.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Harryup » 2020-08-08 21:54

Hävdar Chord att dom har haft som mål att den skall vara helt neutral och inte påverka ljudet?

Om dom nu inte hävdar det så är det kanske så att det inte ger något att bevisa att den gör det.

Den kanske är byggd för att man skall njuta mer av musiken? Personligen så ser jag inte riktigt det logiska i att ta signalen efter t.ex. en Chord dac och köra den en gång till en runda i en ad-da som inte uppsamplar på samma sätt. Då är väl en A-B-X med parallella kedjor att föredra som test.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Strmbrg » 2020-08-08 22:01

Sätt igång att testa då.
Det är mycket snack, spekulation och skepsis men konkret så verkar det inte hända någonting.
Här hemma blev det en sen middag efter städningen. Nu ska jag in och testa lite Brahms-inspelningar. Undrar vilka inspelningar som låter mest likt hur det lät då det spelades in? Man kan ju för bövelen inte sitta och njuta av färgade orkestrar och lokalklanger. Nä, korrekt ska det fanimej vara! Man får väl åka runt till olika konserthus och jämföra...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav goat76 » 2020-08-08 22:16

jonasp skrev:
goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:Beskrivningarna av förändringen med M Scaler tycker jag liknar de som brukar nämnas med en rörförstärkare instoppad i apparatkedjan. Jodå, jag hör också en förändring i den där youtube-videon avlyssnad i lurar. Tror inte jag skulle ta den blint.


Tänk på att du hör att det föreligger en skillnad trots att det är en kvalitets-reducerad fil på Youtube, antagligen inspelad med en medioker mikrofon och att ljudet är uppspelat med ett par högtalare i ett rum, samt att M Scaler inte vait i sitt högsta uppskalningsläge. Tror du verkligen inte att du hade prickat in denna i ett blindtest på plats i lyssningsrummet, vilket Stmbrg gör varje gång?


Jag hoppas att du också inser att denna stora skillnad antagligen betyder att apparaten är kraftigt färgande?


Kan du med några väl valda ord beskriva vad en stor skillnad är för dig, vad krävs för att du ska placera upplevelsen i det "stora" facket?

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-08 22:19

Harryup skrev:Hävdar Chord att dom har haft som mål att den skall vara helt neutral och inte påverka ljudet?

Jag har uppfattat det så, men det kanske är ett missförstånd?

Om dom nu inte hävdar det så är det kanske så att det inte ger något att bevisa att den gör det.

Den kanske är byggd för att man skall njuta mer av musiken? Personligen så ser jag inte riktigt det logiska i att ta signalen efter t.ex. en Chord dac och köra den en gång till en runda i en ad-da som inte uppsamplar på samma sätt. Då är väl en A-B-X med parallella kedjor att föredra som test.

Poängen var väl att ta köra insignal -> A/D -> Uppsamplare -> D/A och jämföra insignalen med det som kommer ur D/A och se om det går att detektera skillnaden.
Samtidigt skulle man kunnat testa hur den kortare kedjan insignal->A/D -> D/A (alltså utan uppsamplaren) låter jämfört med insignalen.
---
Jag trodde att avsikten var att göra det bästa möjliga rekonstruktionsfiltret med den mest korrekta reproduktionen av indatan och har inte ifrågasatt det, men om det är som du spekulerar att man med uppsamplaren har som avsikt att färga/förvränga/försköna signalen, då hamnar det i ett annat läge och känns det inte så meningsfullt att testa vidare. Då är det något helt annat än jag trodde.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Belker » 2020-08-08 22:37

Jag kommer att testa HQPlayer till Roon. Jag har tvekat, för jag vet inte om min gamla Mac kommer att orka och jag har känt mig tveksam till effekten. Men som sagt, jag testar, det är gratis. Om det är bra betalar jag 2800. Mycket pengar för en insticksmjukvara, men ett fynd jämfört med M-Scaler. Roons fora verkar tycka det är lika bra eller bättre än Chord. Antingen är det det eller så gör ingen av dem nån verklig nytta, så de är lika onödiga. Jag rekommenderar alla att testa, så vi får lite mindre snack och mer verkstad här.
https://www.signalyst.com/consumer.html
https://community.roonlabs.com/t/hqplayer-vs-chord-wta1/92296/8

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Strmbrg » 2020-08-08 23:15

En korrigering:
Jag testade inte alls olika Brahms-inspelningar. Jag valde en jag gillar, som nu finns på Tidal även i 24/48. Samtliga symfonierna på Decca med Chailly.
Det kan nog alltid finnas någon inspelning som är bättre, men jämförandet har jag börjat tröttna på. Det blir mest bara fokus på skillnader, istället för att avnjuta musik på riktigt.
Det räcker ju fint med att det är riktigt bra. Och det är det inte mycket som är...
Oron över att något annat kanske är bättre vill jag helst slippa.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav jonasp » 2020-08-08 23:20

goat76 skrev:
jonasp skrev:
goat76 skrev:
Tänk på att du hör att det föreligger en skillnad trots att det är en kvalitets-reducerad fil på Youtube, antagligen inspelad med en medioker mikrofon och att ljudet är uppspelat med ett par högtalare i ett rum, samt att M Scaler inte vait i sitt högsta uppskalningsläge. Tror du verkligen inte att du hade prickat in denna i ett blindtest på plats i lyssningsrummet, vilket Stmbrg gör varje gång?


Jag hoppas att du också inser att denna stora skillnad antagligen betyder att apparaten är kraftigt färgande?


Kan du med några väl valda ord beskriva vad en stor skillnad är för dig, vad krävs för att du ska placera upplevelsen i det "stora" facket?


Tja, kanske inte så väl valda men typ så här: man hör det direkt hoppar nästan till, kan snabbt sätta fingret på det. Till skillnad från att man måste växla fram och tillbaka flera gånger eller kanske lyssna under längre tid.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav goat76 » 2020-08-08 23:31

jonasp skrev:
goat76 skrev:
jonasp skrev:
Jag hoppas att du också inser att denna stora skillnad antagligen betyder att apparaten är kraftigt färgande?


Kan du med några väl valda ord beskriva vad en stor skillnad är för dig, vad krävs för att du ska placera upplevelsen i det "stora" facket?


Tja, kanske inte så väl valda men typ så här: man hör det direkt hoppar nästan till, kan snabbt sätta fingret på det. Till skillnad från att man måste växla fram och tillbaka flera gånger eller kanske lyssna under längre tid.


Den enda personen på forumet som har en Chord M Scaler är strmbrg och enligt honom är det en tydlig skillnad till det bättre, så jag antar att det är tydligt sämre för dig då...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav hifikg » 2020-08-09 00:01

Nattlorden skrev:
Strmbrg skrev:Äh! Lägg ner snacket nu! Ingen av er förutom möjligen Sprudel kommer att skaffa den där lådan i alla fall.


stor lottovinst så skulle jag våga ta hem på prov.


Om ett par år kastar de såna där efter oss när vi besöker butikerna (o säljer något som påstås vara en kvadrupel bättre för en tiopotens mer)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav jonasp » 2020-08-09 08:47

goat76 skrev:
jonasp skrev:
goat76 skrev:
Kan du med några väl valda ord beskriva vad en stor skillnad är för dig, vad krävs för att du ska placera upplevelsen i det "stora" facket?


Tja, kanske inte så väl valda men typ så här: man hör det direkt hoppar nästan till, kan snabbt sätta fingret på det. Till skillnad från att man måste växla fram och tillbaka flera gånger eller kanske lyssna under längre tid.


Den enda personen på forumet som har en Chord M Scaler är strmbrg och enligt honom är det en tydlig skillnad till det bättre, så jag antar att det är tydligt sämre för dig då...


Varför skriver du så?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Nattlorden » 2020-08-09 08:56

hifikg skrev:
Nattlorden skrev:
Strmbrg skrev:Äh! Lägg ner snacket nu! Ingen av er förutom möjligen Sprudel kommer att skaffa den där lådan i alla fall.


stor lottovinst så skulle jag våga ta hem på prov.


Om ett par år kastar de såna där efter oss när vi besöker butikerna (o säljer något som påstås vara en kvadrupel bättre för en tiopotens mer)


De kommer ju definitivt att bygga in det i nästa generation DAC:ar så man slipper extraburk - och läser jag av Rob rätt i videon så finns det troligen mer att hämta i tekniken genom att förlänga tappantalet ytterligare. Skall vi dra till med en killgissning och säga at 4M kanske är ett rimligt mål då?

Den kanske mer spännande frågan är ju om Chord lyckats patentera detta så väl att de kan förbli ensamma eller om det kommer att komma fler "när polletten ramlat" ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav jonasp » 2020-08-09 09:02

Eftersom produkten saluförs är den ju allmänt tillgänglig, då är det för sent att patentsöka. Prioritetsdatum måste vara före det datum då tekniken blir allmänt känd.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Strmbrg » 2020-08-09 09:07

Pfhuh! :)
Tråden är nu jättelång, så istället för att leta bland all text så ställs här några konkreta frågor beträffande det där demo-klippet jag la upp på sidan 16 (och inte ämnar lyssna på):

Vad lirar snubben för musik? (Genre, om det inte framgår)
Vad är det egentligen ni hör, och som skiljer de olika lägena åt?
Hör ni nivåskillnaden? (-2,8 dB mot by-pass)
Om "ja": hörde ni den spontant?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Conan » 2020-08-09 09:30

Strmbrg skrev:Pfhuh! :)
Tråden är nu jättelång, så istället för att leta bland all text så ställs här några konkreta frågor beträffande det där demo-klippet jag la upp på sidan 16 (och inte ämnar lyssna på):

Vad lirar snubben för musik? (Genre, om det inte framgår)
Vad är det egentligen ni hör, och som skiljer de olika lägena åt?
Hör ni nivåskillnaden? (-2,8 dB mot by-pass)
Om "ja": hörde ni den spontant?


Är "pass-through" verkligen bara det och är det en nivåskillnad som det då borde vara?

Stereophile skrev:In the M Scaler's pass-through mode, setting the output sample rate to be the same as the input rate reduces the signal level and adds dither at the LSB level.


Så då gör ju apparaten nåt med "pass-through" ändå och det borde inte vara en nivåskillnad mellan lägena?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav goat76 » 2020-08-09 09:36

jonasp skrev:
goat76 skrev:
jonasp skrev:
Tja, kanske inte så väl valda men typ så här: man hör det direkt hoppar nästan till, kan snabbt sätta fingret på det. Till skillnad från att man måste växla fram och tillbaka flera gånger eller kanske lyssna under längre tid.


Den enda personen på forumet som har en Chord M Scaler är strmbrg och enligt honom är det en tydlig skillnad till det bättre, så jag antar att det är tydligt sämre för dig då...


Varför skriver du så?


Är kraftigt färgande apparater något för dig? Jag får uppfattningen att du ogillar sånt.

strmbrg har berättat för oss att han tydligt kan höra när högsta uppskalningsläget är aktiverat i M Scaler, om det är en såpass stor skillnad så att man snabbt kan sätta fingret på det, så är det enligt dig antagligen en kraftig färgning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Nattlorden » 2020-08-09 09:38

jonasp skrev:Eftersom produkten saluförs är den ju allmänt tillgänglig, då är det för sent att patentsöka. Prioritetsdatum måste vara före det datum då tekniken blir allmänt känd.


Jag syftade ju självklart på att det var gjort sedan länge tillbaka... :?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav jonasp » 2020-08-09 09:55

Nattlorden skrev:
jonasp skrev:Eftersom produkten saluförs är den ju allmänt tillgänglig, då är det för sent att patentsöka. Prioritetsdatum måste vara före det datum då tekniken blir allmänt känd.


Jag syftade ju självklart på att det var gjort sedan länge tillbaka... :?

Sorry, men det bör vi då kunna se på google patents om så önskas! Förutsatt att priodatum är så pass gammalt att sekretess inte råder.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Nattlorden » 2020-08-09 09:59

jonasp skrev:
Nattlorden skrev:
jonasp skrev:Eftersom produkten saluförs är den ju allmänt tillgänglig, då är det för sent att patentsöka. Prioritetsdatum måste vara före det datum då tekniken blir allmänt känd.


Jag syftade ju självklart på att det var gjort sedan länge tillbaka... :?

Sorry, men det bör vi då kunna se på google patents om så önskas! Förutsatt att priodatum är så pass gammalt att sekretess inte råder.


Borde räcka om du kollar allt från 1985 och framåt. :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav sprudel » 2020-08-09 10:12

RogerGustavsson skrev:Beskrivningarna av förändringen med M Scaler tycker jag liknar de som brukar nämnas med en rörförstärkare instoppad i apparatkedjan. Jodå, jag hör också en förändring i den där youtube-videon avlyssnad i lurar. Tror inte jag skulle ta den blint.


Det är kanske här som vattendelaren ligger mellan åsiktskorridorerna i tråden. Roger säger att han hör skillnad men är tveksam till att han gör det vid en blindtest.
Är det blindtesten som är det avgörande för dig, eller vad du hör?
För mig är det vad jag hör. En annan aspekt av detta är att det ställer graden av små skillnader som kan höras i blindtest i en annan dager. Skillnader finns, men konstateras inte i blindtest.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 15 gäster