Chord M Scaler med TT2 eller Dave?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Chord M Scaler med TT2 eller Dave?

Inläggav Strmbrg » 2020-01-13 18:43

'Dessvärre' eftersom den kostar över 40.000kr...

Nå, jag struntar inledningsvis i att beskriva tekniken och vad apparaten har för sig, och fokuserar istället på vad den ger för ljudligt resultat:
Musiken jag hittills lyssnat på är Carl Nielsens fiolkosert (Lin/Salonen/SR Symfoniorkester/Sony-Columbia/Tidal hifi).
Upplösningen ökar påtagligt. Alltså, jag behöver inte leta efter den skillnaden för att upptäcka den.
Mer konkret så ökar upplevelsen av djup och förnimmelsen av konsertlokalen avsevärt. Det är vad jag såhär långt har slagits av.
Jag började med väldigt låg volym men förnam detta likafullt.

För att avgöra om jag inbillade mig (jag hade ju redan läst mig till att just ovanstående skulle upplevas) så kan jag via fjärr ändra "uppsamplingen" från ingen alls dvs 44,1 - 88,2 - 176,4 - 705,6 kHz. (Min Chord Hugo 2-DAC kan ta emot den högsta frekvensen, vilket den också indikerar att den gör.)
Det råder ingen tvekan om effekten. Speciellt stor förändring blir det mellan 176,4 och 705,6 då ju de första två stegen är fördubblingar och det sista steget är en fyrdubbling.

Som sagt inledningsvis: Jag hade nästan hoppats att jag inte skulle uppleva detta utan bara lämna tillbaka apparaten.
Senast redigerad av Strmbrg 2023-08-27 08:33, redigerad totalt 7 gånger.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Tangband » 2020-01-13 18:49

Kul att du upplever att det låter bättre :)
Chord verkar ha jobbat mycket med digitalfiltren i sina dacar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav hifikg » 2020-01-13 19:44

Hmm... uppskalning kan jag göra på olika sätt i min rigg, fast jag har inte ägnat mig åt det förrän just igår av olika orsaker, så nu stod allt på max uppskalning till alldeles nyss då jag stängde av det igen. Vet inte om det låter bättre men något lite annorlunda ljud ger det, fast det gjorde loudnessknappen också o såna har väl ingen numera? Så vad tillför den där burken för så mycket pengar? Har du jämfört med någon programvara som skalar upp till liknande höjder?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Strmbrg » 2020-01-13 19:49

hifikg skrev:Hmm... uppskalning kan jag göra på olika sätt i min rigg, fast jag har inte ägnat mig åt det förrän just igår av olika orsaker, så nu stod allt på max uppskalning till alldeles nyss då jag stängde av det igen. Vet inte om det låter bättre men något lite annorlunda ljud ger det, fast det gjorde loudnessknappen också o såna har väl ingen numera? Så vad tillför den där burken för så mycket pengar? Har du jämfört med någon programvara som skalar upp till liknande höjder?


Nej, jag har inte jämfört med något annat. Jag sitter just nu och stör mig på att den är så bra...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav hifikg » 2020-01-13 19:51

Strmbrg skrev:
hifikg skrev:Hmm... uppskalning kan jag göra på olika sätt i min rigg, fast jag har inte ägnat mig åt det förrän just igår av olika orsaker, så nu stod allt på max uppskalning till alldeles nyss då jag stängde av det igen. Vet inte om det låter bättre men något lite annorlunda ljud ger det, fast det gjorde loudnessknappen också o såna har väl ingen numera? Så vad tillför den där burken för så mycket pengar? Har du jämfört med någon programvara som skalar upp till liknande höjder?


Nej, jag har inte jämfört med något annat. Jag sitter just nu och stör mig på att den är så bra...


Okej :)
Vad gör den, vet du det? Tänkte bara att du kanske kan få samma förbättring för en mindre slant med ett enkelt program i din dator, om du nu använder en sån som källa, vad vet jag?
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Tangband » 2020-01-13 19:53

hifikg skrev:Hmm... uppskalning kan jag göra på olika sätt i min rigg, fast jag har inte ägnat mig åt det förrän just igår av olika orsaker, så nu stod allt på max uppskalning till alldeles nyss då jag stängde av det igen. Vet inte om det låter bättre men något lite annorlunda ljud ger det, fast det gjorde loudnessknappen också o såna har väl ingen numera? Så vad tillför den där burken för så mycket pengar? Har du jämfört med någon programvara som skalar upp till liknande höjder?


Om man verkligen vill veta OM det låter bättre på riktigt, eller bara ”förbättrar” med försämringar bör man kolla så utnivåerna är identiska.

Ett annat sätt att kolla om signalen fortfarande är bitkorrekt är att köra chorduppsamplaren digitalt in i en dts dekoder.
Man borde kunna ställa den på 96 kHz som väl de flesta hemmabioreceivrar klarar. Blir det inget ljud ut, så beror det på att signalen inte längre är bitkorrekt. Är så fallet , så mixtras det med signalen som förvisso kan uppfattas som bättre, men egentligen låter mer olikt cd-skivans innehåll.

Jag tror JohanLindroos kan berätta mer om detta.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-13 20:05

Strmbrg skrev:'Carl Nielsens fiolkosert (Lin/Salonen/SR Symfoniorkester/Sony-Columbia/Tidal hifi).


Det är kass sökfunktioner på streamingtjänster, hittar den inte. Har du en länk?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Strmbrg » 2020-01-13 20:43

RogerGustavsson skrev:
Det är kass sökfunktioner på streamingtjänster, hittar den inte. Har du en länk?


https://tidal.com/album/87478119
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav xeizo » 2020-01-13 20:51

Jag har upskalat samplingsfrekvensen många gånger, fungerar bäst i Linux med SoX på högsta nivån, som du återger blir ljudbilden avgjort större. MEN, i alla fall som jag testat uppstår en liten men inte försumbar distorsion i höga frekvenser/snabba transienter som gör att det inte blir 100% njutbart. För mig har det alltid låtit helt klart mest robust/okonstlat om jag kör original frekvensen i hela kedjan, tightare ljudbild men alla instrumenten har mer kropp och saknar skavande kanter. Det låter mer rätt.

Om Chord har lyckats trots det, det vete tusan, vid inspelning i Studio rekommenderas alltid att bestämma en samplingsfrekvens från början och hålla sig till samma igenom hela projektet. Av goda skäl.

Tillåt mig att vara tveksam, jag tvivlar inte en sekund på att ljudet blir större, men jag tvivlar verkligen på att det verkligen blir bättre.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Tell » 2020-01-13 22:10

Jag är nyfiken på vad du menar med "upplösning"? För som jag ser det så är högre upplösning nåt som bara kan påverka högupplösta signaler, alltså diskanten. Så att öka sampleraten som du gör borde inte göra nånting för det mesta som ligger i dom frekvenserna där dom flesta ljud ligger. Jag menar en bas-ton är per definition en lågupplöst signal och kan inte vara nåt annat än det.
För att göra en jämförelse med bildvärlden, att har du en landskapsbild så kommer en gradient i en klarblå himmel se likadan ut även efter att du med nån magisk algoritm ökat upplösningen. Det enda som kommer bli skillnad på är vissa konturer på redan skarpa och detaljerade objekt som kommer fortsätta hålla sig skarpa. Dock så kommer du inte få ut några fler detaljer ur bilden än vad som redan finns där då en uppskalningsalgoritm omöjligt kan gissa sig fram vad som borde finnas där (eller möjligtvis att nåt AI kan lyckas halvhyfsat). På samma sätt med ljud, hur ska den kunna hitta på nånting som inte finns där? Så vad är det för upplösning som har kunnat bli "högre"? Speciellt inte eftersom antagligen inte nån här kan höra över ~16khz, så vad finns det för nytta med högre upplösning än det som 44.1khz har att erbjuda?

Fast egentligen vill jag ju bara fråga om du vet vad exakt den där boxen gör? Om den bara samplar upp, eller om den kanske får för sig att höjja frekvenserna runt kanske 15khz nån eller några dB för att på så vis få detaljerna (aka diskanten) att höras lite mer?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav sprudel » 2020-01-13 22:20

F-n också Strömberg! Jag misstänkte det efter alla positiva recensioner, men 40 lök!!!

Här förklaras hur det är tänkt. Går inte att jämföra med vanlig uppskalning.

https://chordelectronics.co.uk/wp-conte ... nology.pdf
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-01-13 22:23

Tangband skrev:
hifikg skrev:Hmm... uppskalning kan jag göra på olika sätt i min rigg, fast jag har inte ägnat mig åt det förrän just igår av olika orsaker, så nu stod allt på max uppskalning till alldeles nyss då jag stängde av det igen. Vet inte om det låter bättre men något lite annorlunda ljud ger det, fast det gjorde loudnessknappen också o såna har väl ingen numera? Så vad tillför den där burken för så mycket pengar? Har du jämfört med någon programvara som skalar upp till liknande höjder?


Om man verkligen vill veta OM det låter bättre på riktigt, eller bara ”förbättrar” med försämringar bör man kolla så utnivåerna är identiska.

Ett annat sätt att kolla om signalen fortfarande är bitkorrekt är att köra chorduppsamplaren digitalt in i en dts dekoder.
Man borde kunna ställa den på 96 kHz som väl de flesta hemmabioreceivrar klarar. Blir det inget ljud ut, så beror det på att signalen inte längre är bitkorrekt. Är så fallet , så mixtras det med signalen som förvisso kan uppfattas som bättre, men egentligen låter mer olikt cd-skivans innehåll.

Jag tror JohanLindroos kan berätta mer om detta.


Så fort man genomför en samplingsfrekvensomvandling så blir datat inte bitidentiskt längre. Som du skrev så får du extra plus för att du nämner detta med nivåerna, det är verkligen viktigt att dubbelkolla att nivåerna är likadana om man ska jämföra.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Strmbrg » 2020-01-13 22:25

Tell skrev:Fast egentligen vill jag ju bara fråga om du vet vad exakt den där boxen gör? Om den bara samplar upp, eller om den kanske får för sig att höjja frekvenserna runt kanske 15khz nån eller några dB för att på så vis få detaljerna (aka diskanten) att höras lite mer?


Nej, jag kan inte förklara det på detaljnivå.
Sök på Rob Watts M Scaler, så hittar du förklaringar från konstruktören.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Frisk » 2020-01-13 23:56

Vad rör det sig om för apparater och gränssnitt i övrigt? Chord hugo2? Vad har du kollat kopplat till den? Vad är det för kabel? (Usb coax spdif bnc etc) hur är det kopplat med upscaler?

Min fundering är om det är en asynkron koppling som ger bitfel eller jitter som blir mindre påtagliga i högre samplingsfrekvens.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav shifts » 2020-01-13 23:57

Har startat en tråd om teknologin/teorierna bakom M Scalern här: viewtopic.php?f=9&t=65054&hilit=Chord

Det där var dock innan den släpptes som egen burk. Den kom först i deras CD-spelare Blu mk 2.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Strmbrg » 2020-01-14 00:06

Frisk skrev:Vad rör det sig om för apparater och gränssnitt i övrigt? Chord hugo2? Vad har du kollat kopplat till den? Vad är det för kabel? (Usb coax spdif bnc etc) hur är det kopplat med upscaler?

Min fundering är om det är en asynkron koppling som ger bitfel eller jitter som blir mindre påtagliga i högre samplingsfrekvens.

Dator - optisk kabel - M scaler - dubbla BNC-kablar - Hugo2 - slutsteg.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Frisk » 2020-01-14 00:16

Strmbrg skrev:
Frisk skrev:Vad rör det sig om för apparater och gränssnitt i övrigt? Chord hugo2? Vad har du kollat kopplat till den? Vad är det för kabel? (Usb coax spdif bnc etc) hur är det kopplat med upscaler?

Min fundering är om det är en asynkron koppling som ger bitfel eller jitter som blir mindre påtagliga i högre samplingsfrekvens.

Dator - optisk kabel - M scaler - dubbla BNC-kablar - Hugo2 - slutsteg.

Har du samma koppling när du enbart använder hugo 2? Jag tänker om du har något att vinna med att istället koppla med USB, har du testat?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Strmbrg » 2020-01-14 00:26

Med enbart Hugo2 har jag kört optisk och USB, men skillnaderna däremellan är mindre än vad jag kan förnimma.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav dewpo » 2020-01-14 01:04

Strmbrg skrev:
Frisk skrev:Vad rör det sig om för apparater och gränssnitt i övrigt? Chord hugo2? Vad har du kollat kopplat till den? Vad är det för kabel? (Usb coax spdif bnc etc) hur är det kopplat med upscaler?

Min fundering är om det är en asynkron koppling som ger bitfel eller jitter som blir mindre påtagliga i högre samplingsfrekvens.

Dator - optisk kabel - M scaler - dubbla BNC-kablar - Hugo2 - slutsteg.


Vore intressant om du kunde jämföra M scaler uppsamplingen med den ett högkvalitativt PC program gör!

Själv använder jag https://www.signalyst.com/consumer.html HQPlayer 4 Desktop.

Det vore intressant att höra hur du upplever skillnaden mellan ljudkedjan du använder nu, Och ->
Dator med HQPlayer uppsampling - USB kabel - Hugo2 - slutsteg :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Strmbrg » 2020-01-14 07:43

dewpo skrev:
Själv använder jag https://www.signalyst.com/consumer.html HQPlayer 4 Desktop.

Det vore intressant att höra hur du upplever skillnaden mellan ljudkedjan du använder nu, Och ->
Dator med HQPlayer uppsampling - USB kabel - Hugo2 - slutsteg :twisted:


Det verkar vara väldigt många inställningsmöjligheter att välja bland, jämföra och ta ställning till i HQPlayer.
Det kanske kan göra det hyfsat svårt att jämföra mot Chorden.
Självklart är det utmärkt om en mjukvara i datorn kan åstadkomma en ungefär motsvarande effekt som den ytterst kostbara lådan från Chord.
Jag kanske undersöker saken - om det inte visar sig alltför komplext.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Nattlorden » 2020-01-14 09:15

Hade en liknande positiv upplevelse av upscaler på en mässa med dCS-utrustning. På nivån... "går det verkligen att få CD att låta så här bra?". (Focal Utopia (Mezzo?) och AudioNet för övrigt)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Morello » 2020-01-14 09:41

Vad är en "upscaler" per definition?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Strmbrg » 2020-01-14 10:02

Upscaler tror jag är en benämning på det som normalt benämns "upsampler".

Jag vill komplettera med en kommentar beträffande den ljudliga effekten hos den här kostbara lilla låddan. Kommentaren får var och en själv avgöra relevansen i:

Jag har tidigare i olika sammanhang lyssnat till olika digitalfilter-alternativ. Chord Hugo 2-dacen har fyra olika och Pro-Ject Pre Box S2 Digital har ett ett flertal olika.
Jag kan inte ens med ganska intensivt lyssnande och växlande förnimma några skillnader mellan filtren hos dessa två appatarer.

Det som händer med Chord Hugo M Upscaler är emellertid högst påtagligt och ingenting jag behöver koncentrera mig alls för att notera.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav sprudel » 2020-01-14 11:35

Morello skrev:Vad är en "upscaler" per definition?


Läs min länk om M-scaler.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Morello » 2020-01-14 12:27

Verkar vara ett översamplingsfilter - det finns inte några moderna DA-omvandlare som inte översamplar före digitalfiltrering. Gör man inte det har man ett betydande projekt framför sig vid implementation av rekonstruktionsfilter i den analoga domänen. Idag sker översampling ofta i samma IC-krets som själva DA_omvandlingen. Varför i hela friden skall detta ske i en separat burk för? Det verkar huvudlöst.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Bill50x » 2020-01-14 12:35

Morello skrev:Varför i hela friden skall detta ske i en separat burk för?

Då kan man ta bra betalt för en låda med tillhörande nätdel och kablage. Och så kan någon designa en tillhörande hylla/bord som denna uppsamlare ska stå på, för att inte tala om en speciell nätkabel som filtrerar bort det som den inbyggda nätdelen inte kan hantera. En win-win situation om man bortser från plånboken/bankkontot.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Strmbrg » 2020-01-14 12:36

Morello skrev:Verkar vara ett översamplingsfilter - det finns inte några moderna DA-omvandlare som inte översamplar före digitalfiltrering. Gör man inte det har man ett betydande projekt framför sig vid implementation av rekonstruktionsfilter i den analoga domänen. Idag sker översampling ofta i samma IC-krets som själva DA_omvandlingen. Varför i hela friden skall detta ske i en separat burk för? Det verkar huvudlöst.

Ja, helt sjukt egentligen!
Dessvärre gör apparaten avsevärd nytta.
:?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Bill50x » 2020-01-14 12:46

Strmbrg skrev: Dessvärre gör apparaten avsevärd nytta. :?

Du får väl fundera på om 40 ksek skulle göra större nytta någon annanstans i kedjan. Och med det menar jag förbättring, inte förändring. Hittar du inget annat sätt än denna upscaler så är det väl bara att slå till.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Nattlorden » 2020-01-14 12:57

Morello skrev:Verkar vara ett översamplingsfilter - det finns inte några moderna DA-omvandlare som inte översamplar före digitalfiltrering. Gör man inte det har man ett betydande projekt framför sig vid implementation av rekonstruktionsfilter i den analoga domänen. Idag sker översampling ofta i samma IC-krets som själva DA_omvandlingen. Varför i hela friden skall detta ske i en separat burk för? Det verkar huvudlöst.


Varför sälja en dyr burk till kund när man kan sälja två dyra burkar? Fyra om man sen kan ge dem vardera uppgraderad extern nätdel. Varför i hela fridens skull sälja EN pryl som den kunden kommer att vara nöjd med för tid och evighet? Det vore ju huvudlöst. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav Strmbrg » 2020-01-14 12:58

Såhär är det:
Jag har oförskämt gott om pengar.
Jag gillar att köpa saker.
Jag är lättlurad, aningslös och tekniskt okunnig.
Krydda detta med en ohälsosamt stor spontanitet och en närmast obefintlig impulskontroll.
Alltså slår jag till på burken.
En grav brist på prestige kombinerat med en närmast fakir-artad faiblesse för att förlöjliga mig offentligt leder dessutom till att jag basunerar ut dumheterna.

:D
Senast redigerad av Strmbrg 2020-01-14 13:14, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Almen och 17 gäster