Moderator: Redaktörer
xeizo skrev:Den analoga upplösningen för mig är slutresultatet efter hela kedjan.
Grejor låter olika, så det är kul att experimentera.
Jag lyssnar mest i hörlurar och för närvarande kör jag mest Tidal Masters i Exclusive Mode(WASAPI) -> mitt UR22C interface -> balanserade kablar > Presonus HP4 -> Sony MDR-1AM2 det låter högupplöst och fint för mig. Gör hörlurslyssning till en fröjd, irriterande dock hur tydligt man hör att äldre album ofta är mycket bättre inspelade än vad nya är.
Tog nyligen fram en gammal manick från 2009 ur garderoben, mitt gamla Asus Xonar ST PCI-ljudkort, jag rotade fram ett gammalt moderkort ur samma garderob som har stöd för PCI som är en standard jag inte har använt på flera år. Plockade ihop en burk av gamla delar med sagda Xonar ST(med 3st LM4562NA/NOPB som OP-förstärkare), Intel Z87, Intel 4790K och 16GB DDR3 2400MHz, in med senaste Windows 1909.
Analogt kablage till min A/V-receiver med videokretsarna avstängda och Pure Direct aktiverat, och igång med Tidal Masters(i Exclusive Mode). Det gamla ljudkortet är faktiskt svårt att detektera att det skulle vara ett dugg sämre än mitt helt nya UR22C USB 3.1-interface. Löjligt silkesmjukt, kraftfullt och stort ljud. Skulle vilja påstå att ljudkortet låter en del bättre än de inbyggda DAC-arna i A/V-receivern(ESS 9006A) som emellanåt kan låta aningen hårt vilket Xonar ST faktiskt aldrig gör(det använder Ti PCM1792A som har 132dB SNR http://www.ti.com/product/PCM1792A ). Denna skillnad hörs i både lurar och högtalare. Lite kul PCI-retro är det, men det blir en förbaskat stor låda för att använda som DAC
Strmbrg skrev:Okay, men om du utvecklar det där om vad upplösningen medför lyssningsmässigt och väntar lite med metoderna att åstadkomma den.
RogerGustavsson skrev:xeizo skrev:DAC:en MQA certifierad? Om inte är det någon mjukvarugrej som ska fixa någon "fusk-MQA".
Morello skrev:Man måste skilja på betydelsen av vedertagna tekniska begrepp och konnotationer hifi-skribenter tillskriver begreppen.
Sprudel skrev
"Ljudet är lättflytande, plastiskt(inte plastigt)"
Detta är helt omöjligt att tolka på entydigt sätt och betyder i praktiken absolut ingenting. Definitivt har det ingenting med "analog upplösning" att göra, som i någon mening är ungefär samma sak som signal till störförhållande, vilket man i sin tur kan översätta till digital upplösning. Ett SNR om 60 dB i den analoga domänen motsvarar tex 10 bitar.
paa skrev:Analog upplösning borde väl vara minsta skillnad som är hörbar för olika nivåer av olika vågformer för en analog ljudkedja, vid olika nivåer dessutom. Blidtestat förstås.
Många tester blir det!
Att sätta en gradering för t.ex "plastiskt" och "rumsligt" ljud utifrån en enskild lyssning låter väldigt flummigt. Hur ska skalan se ut, 11 grader eller 144?
xeizo skrev:Bra upplösning?
Ljudet är lättflytande, plastiskt(inte plastigt), alla instrument/röster är välseparerade och individuellt fokuserade, grötar inte ihop när det blir mycket, hög dynamik, stor och djup ljudbild, kraftfull bas, kropp i diskanten alltså inte bara tissel utan man hör hela cymbaler, inga sträva S-ljud, röster får kropp och håller sig på sin plats, är det många röster hörs alla var för sig tydligt, svaga ljudeffekter som små skrap och missljud i studion framträder även om dom är mycket svaga, distade gitarrer har kropp och bett, kort sagt hela ljudbilden har hög läsbarhet och har ett omfång.
xeizo skrev:Bra upplösning?
Ljudet är lättflytande, plastiskt(inte plastigt), alla instrument/röster är välseparerade och individuellt fokuserade, grötar inte ihop när det blir mycket, hög dynamik, stor och djup ljudbild, kraftfull bas, kropp i diskanten alltså inte bara tissel utan man hör hela cymbaler, inga sträva S-ljud, röster får kropp och håller sig på sin plats, är det många röster hörs alla var för sig tydligt, svaga ljudeffekter som små skrap och missljud i studion framträder även om dom är mycket svaga, distade gitarrer har kropp och bett, kort sagt hela ljudbilden har hög läsbarhet och har ett omfång.
Svårt att beskriva i ord, går att skriva romaner om det, men jag vill alltså höra tydligt vad som är inspelat. Svårare än så är det egentligen inte. Mycket därute som inte låter som jag önskar att det bör låta.
Men ofta kan jag vara förlåtande beroende på omständigheterna, på landet duger transistorradio och inbyggda högtalare i TV:n, men för "finlyssning" vill jag ha lite mer. Dock ingen dyrfi, så billigt som möjligt/prestanda skall det vara
STDI skrev:xeizo skrev:Bra upplösning?
Svårt att beskriva i ord, går att skriva romaner om det, men jag vill alltså höra tydligt vad som är inspelat. Svårare än så är det egentligen inte. Mycket därute som inte låter som jag önskar att det bör låta.
Men ofta kan jag vara förlåtande beroende på omständigheterna, på landet duger transistorradio och inbyggda högtalare i TV:n, men för "finlyssning" vill jag ha lite mer. Dock ingen dyrfi, så billigt som möjligt/prestanda skall det vara
Vad betyder plastiskt ljud?
Morello skrev:Man måste skilja på betydelsen av vedertagna tekniska begrepp och konnotationer hifi-skribenter tillskriver begreppen.
Sprudel skrev
"Ljudet är lättflytande, plastiskt(inte plastigt)"
Detta är helt omöjligt att tolka på entydigt sätt och betyder i praktiken absolut ingenting. Definitivt har det ingenting med "analog upplösning" att göra, som i någon mening är ungefär samma sak som signal till störförhållande, vilket man i sin tur kan översätta till digital upplösning. Ett SNR om 60 dB i den analoga domänen motsvarar tex 10 bitar.
sprudel skrev:En behaglig och trevlig förmåga som en del besitter, att försöka förstå varandra.![]()
sprudel skrev:Gubbar, ni citerar som morsan åker skidor. Nästa lek blir:
Vem skrev vad?
xeizo skrev:RogerGustavsson skrev:xeizo skrev:DAC:en MQA certifierad? Om inte är det någon mjukvarugrej som ska fixa någon "fusk-MQA".
På PC kodas MQA av i Tidals Windows-program, det behövs ingen MQA-certifierad DAC. Det man måste komma ihåg är att aktivera Exclusive Mode/Force Volume i Tidal programmet, annars blir det inget högupplöst ljud.
RogerGustavsson skrev:xeizo skrev:RogerGustavsson skrev:
På PC kodas MQA av i Tidals Windows-program, det behövs ingen MQA-certifierad DAC. Det man måste komma ihåg är att aktivera Exclusive Mode/Force Volume i Tidal programmet, annars blir det inget högupplöst ljud.
MQA Core Decoder är väl inte samma sak som MQA Full Decoder? Det tolkar inte jag det som och beskrivningen hos Tidal löd lite annorlunda tidigare. Är det något som ändrats?
xeizo skrev:STDI skrev:xeizo skrev:Bra upplösning?
Vad betyder plastiskt ljud?
Talar du Svenska? Då vet du vad plastisk betyder, att något är lätt formbart, motsatsen är trögt/hårt.
Högtalare kan ofta låta synnerligen "oplastiska" dvs att ljudet blir kvar i lådan och lånar karaktär från lådan.
STDI skrev:Ja, jag talar svenska. Och jag skrev på svenska också. Så det var väl uppenbart. Men det betyder inte att jag vet vad plastiskt LJUD betyder. Nu har jag fått veta hur du definierar det.
xeizo skrev:STDI skrev:Ja, jag talar svenska. Och jag skrev på svenska också. Så det var väl uppenbart. Men det betyder inte att jag vet vad plastiskt LJUD betyder. Nu har jag fått veta hur du definierar det.
Vad som helst kan vara plastiskt, ordet har ingenting med PLAST att göra.
STDI skrev:Det vet jag. Och det har inget med min fråga att göra.
Strmbrg skrev:Tydlighet, ner på detaljnivå, så tror jag att jag vill enkelt sammanfatta vad jag lägger i begreppet.
Det omfattar såklart hela frekvensområdet.
Jag tillhör dem som inte dissekerar det jag hör. Snarare handlar det om i vilken grad jag fokuserat och uppmärksamt tar till mig helheten.
Det vill säga, hög upplösning är egentligen bara metoden som ger resultatet att jag inte far iväg i andra tankar.
Vi diskuterar metoder (konstruktionslösningar) väldigt mycket här. Jag vill inte såga det alls. Är man intresserad av metoder så ska man ägna sig åt metoder. Jag är nog inte jätteintresserad av metoder utan primärt av resultat. Självklart krävs en eller annan metod för att ernå ett resultat. Vill man så kan man ju även se "analog upplösning" som en metod. Det vill säga en metod (av många) för att ernå resultatet "stort musikaliskt engagemang". Ty, det finns sannolikt en och annan som går igång musikaliskt redan av att läsa ett partitur.
xeizo skrev:Ljudet är lättflytande, plastiskt(inte plastigt), alla instrument/röster är välseparerade och individuellt fokuserade, grötar inte ihop när det blir mycket, hög dynamik, stor och djup ljudbild, kraftfull bas, kropp i diskanten alltså inte bara tissel utan man hör hela cymbaler, inga sträva S-ljud, röster får kropp och håller sig på sin plats, är det många röster hörs alla var för sig tydligt, svaga ljudeffekter som små skrap och missljud i studion framträder även om dom är mycket svaga, distade gitarrer har kropp och bett, kort sagt hela ljudbilden har hög läsbarhet och har ett omfång.
Strmbrg skrev:Tydlighet, ner på detaljnivå, så tror jag att jag vill enkelt sammanfatta vad jag lägger i begreppet.
Det omfattar såklart hela frekvensområdet.
Jag tillhör dem som inte dissekerar det jag hör. Snarare handlar det om i vilken grad jag fokuserat och uppmärksamt tar till mig helheten.
Det vill säga, hög upplösning är egentligen bara metoden som ger resultatet att jag inte far iväg i andra tankar.
Vi diskuterar metoder (konstruktionslösningar) väldigt mycket här. Jag vill inte såga det alls. Är man intresserad av metoder så ska man ägna sig åt metoder. Jag är nog inte jätteintresserad av metoder utan primärt av resultat. Självklart krävs en eller annan metod för att ernå ett resultat. Vill man så kan man ju även se "analog upplösning" som en metod. Det vill säga en metod (av många) för att ernå resultatet "stort musikaliskt engagemang". Ty, det finns sannolikt en och annan som går igång musikaliskt redan av att läsa ett partitur.
Användare som besöker denna kategori: Byron och 28 gäster