Moderator: Redaktörer
hcl skrev:Varför krångla?
NAS+Streamer+Kontrollgrej
Done. Smidigare, låter bättre, ...
(kontrollgrej = iPad, telefon,...)
ottovonkopp skrev:hcl skrev:Varför krångla?
Japp, skaffa en Squeezebox och lev ett bättre liv. Har kört med det i 14 år nu och det blir bara bättre och bättre.
https://www.tradera.com/search?q=Squeezebox
Skickat från min iPhone med Tapatalk
RogerGustavsson skrev:Nu har väl Strmbrg investerat i en flott DAC? Att då gå och köpa en streamer med allt inbyggt som ni verkar förslå känns lite sådär. Definitionen av vad som är en streamer verkar vara lite svävande, tror det framkom i en tidigare tråd. Om man bara vill fixa något trådlöst till sin redan befintliga DAC känns det onödigt att köpa ett helt paket för femsiffriga belopp.
RogerGustavsson skrev:Nu har väl Strmbrg investerat i en flott DAC? Att då gå och köpa en streamer med allt inbyggt som ni verkar förslå känns lite sådär. Definitionen av vad som är en streamer verkar vara lite svävande, tror det framkom i en tidigare tråd. Om man bara vill fixa något trådlöst till sin redan befintliga DAC känns det onödigt att köpa ett helt paket för femsiffriga belopp.
Harryup skrev:Det är ju knappast distraktion du vill eliminera om du kör ifrån en dator knät.
Både ljudmässigt över tid och distraktionsmässigt så är det en riktig koncentrationstjuv.
/Harryup
Harryup skrev:Räcker ju med att något händer på skärmen även när man inte använder datorn så måste man kanske se på den.
...
Tangband skrev:Köp en streamer .
Strmbrg skrev:Tangband skrev:Köp en streamer .
Jag har inga pengar kvar, efter att ha slängt ut över sextio papp på en upsampler och en DAC...
![]()
Tangband skrev:Strmbrg skrev:Tangband skrev:Köp en streamer .
Jag har inga pengar kvar, efter att ha slängt ut över sextio papp på en upsampler och en DAC...
![]()
Njut av det du redan har
hcl skrev:ottovonkopp skrev:hcl skrev:Varför krångla?
Japp, skaffa en Squeezebox och lev ett bättre liv. Har kört med det i 14 år nu och det blir bara bättre och bättre.
https://www.tradera.com/search?q=Squeezebox
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Just Squeezebox är kanske inte det smartaste att satsa på, dels för att de väl inte säljs längre och dels för att de kanske inte riktigt matchar Strmbrg:s förväntningar avs. ljudkvalitet? Jag tycker mig se en trend att allt fler, både musikentusiaster och tillverkare börjar inse att digitalt inte alls är så lätt som det initialt föreföll. Som alltid med hifi så bör man inte bara gå på vare sig det som skrivs upp på nätet eller på vad som enligt några mätningar är bäst utan dessutom lyssna själv. Hur man genom lyssning sållar agnarna från vetet är en annan fråga, men jag vill passa på att trycka på att om man syftar till att återge musik med sin anläggning så bör man försöka fokusera på hur just musiken återges...
ottovonkopp skrev:En SB Touch har både coax och optiskt ut (och USB med ett litet hack för ännu högre upplösning). Digitalt ut är väl digitalt ut hoppas jag?
Mjukvaran uppdateras fortfarande. LMS 7.9.2 släpptes i veckan och de har börjar med 8 med bla bättre integration av Tidal, Spotify osv.
RogerGustavsson skrev:Har vi inte redan haft trådar om streamers? Vad blir det för skillnad om jag sitter med en PC, en iPad/iPhone eller en Android platta/mobil i knät och sköter strömmandet därifrån? Alla har förstås en skärm som kan distrahera och alla har väl en uppkoppling till Internet? Visst man kan undvika att öppna annan kommunikation än ljudströmmen och dess app/program. Var sitter streamer-funktionen i de kedjorna och på vilket sätt skiljer sig detta från att ha en grunka typ Melco, Sonos, Linn, Bluesound, Roon, B&W m.fl.? Strömmen går via Internet och styrningen sker från något som nämnts ovan men gör detta skillnad på vad som kommer fram till DAC eller ut från DAC? En del gör det trådlöst och andra kräver kabel, antingen USB eller nätverkskabel. Att kabel i regel ger en stabilare koppling brukar hävdas och stämmer med min egna erfarenhet.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Conny och 19 gäster