Streamer eller kabel?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Streamer eller kabel?

Inläggav Strmbrg » 2020-01-17 08:44

Ja, det finns tydligen alltid något val att fundera över... Jag är inte så förtjust i att behöva välja egentligen, eftersom jag ser det som en energi-ödande metod att ta sig fram till någonting bra genom att ta sig förbi en massa dåligt.
Nåja, det var inte detta som var grundämnet för tråden.

Jag tänkte att det vore fint att slippa sladden mellan min knädator och den mottagande apparaten på hifi-bänken.
Jag lyssnar bara på Tidal över wifi.
Inga CD eller andra format numera.
Jag behöver inte multirumsfunktion (vem fasen skulle vilja ta del av min musiksmak?..).
Jag vill helst slippa sladden som sagt.
Jag har fått för mig att min Chromecast Audio-dongel begränsar ljudkvaliteten, det tycks låta påtagligt bättre (detaljrikt/upplöst) med en kabel mellan knädatorn och mottagaren.

En såndäringa "streamer" kanske?
Men utan en massa för mig onödigt som inbyggd dac, små displayer, stöd för en massa förkortningar som jag vare sig begriper eller behöver och annat överflödigt.
Dess funktion skall helst bara vara: Eliminera sladden. Ge samma ljud som med sladden.

Finns detta?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Streamer eller kabel?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-17 09:14

Du streamar ju nu fast trådlöst. Jag har/hade samma dilemma, hur bli av med kabeln? En del DAC:ar har ju trådlös mottagning, dock inte den jag har. Skaffade en Apple Airport Express och anslöt optiskt. Det fungerar förstås med Apple Airplay via WiFi men inte med Windows rakt av, behövs extra programvara för det. Jag kör med Airfoil for Windows, vilket inte alltid fungerar felfritt. Min iPad är tyvärr inte alls lika kompetent som min Microsoft Surface som styrplatta. Kan bero på att min iPad är äldre, den slänger ofta ut Tidal utan förvarning. Det verkar finnas färre inställningar hos iPad än i Windows-maskinerna eller så hittar jag dem inte. Då Apple Airport Express endast kör 44.1k, har jag letat efter en ersättare som är mera universell, blev en Chromecast Audio men den behöver också Airfoil, den jag vill bli av med. Roon lär lösa det, man kan köra direkt till Chromecast Audio och så vidare optiskt till DAC:en.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-01-17 09:27

Skaffa en streamer som du styr via en Ipad. Streamern bör ha internet trådat och intern hårddisk så undviker du ev bekymmer med NAS-hantering.
Du bör ha respekt för att alla dina gamla CD kan vara så mycket bättre mastrade än motsvarande på Tidal, så att inte utnyttja dem vore ett nederlag ur ljudkvalitetsaspekt. Rippa dem och lägg in dem i din streamers hårddisk.
Chords dacar hanterar inte MQA fullt ut, vilket du säkert vet, men halvvägs.
Auralic, Innous, Melco m fl tillverkar streamers med hög ljudkvalitet och har inbyggda hårddiskar. I Sverige är Melco inte så väl känt men stora utomlands, gärna i kombo med Chords dacar. :)
Antagligen får du ett lika stort skutt i ljudkvalitet som med m-scaler. Låna hem och prova.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2020-01-17 11:09

Om man nöjer sig med Airplay (16/44,1) finns denna billiga pryl

https://www.amazon.de/Drahtlose-Access- ... B00F0137KY

Jag har testat den i ett par kvällar nu, funkar bra med min Ipad-pro (lite sämre med W10 laptop o Airfoil)
Ett alternativ till Airport Express som inte längre tillverkas.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-17 13:34

Kollade tidigare på den den där Air Beats HD men Terratec svarade då att den inte stödde WAV eller FLAC. Den gör den allstå nu? För mig fungerar USB-anslutning bäst men det är ju bökigt med 5 m kabel. Möjligen var det en tidigare version utan "HD" i beteckningen?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-01-17 17:53

Tack för kommentarerna.
Jag slog till på en Supra USB 10 meters. Då räcker det och blir över för en dold dragning och jag slipper drippla med en ytterligare manick.
:)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2020-01-17 17:55

Jag kör också USB från datorn i knäet. En nackdel som börjar märkas är slitna kontaktuttag i datorn, så jag tappar ibland signalen.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-01-17 18:00

Med tidigare USB-kablar så hackade signalöverföringen emellanåt när jag scrollade runt på websidor samtidigt som jag streamade musik.
Det verkar ha försvunnit med Supra-sladden. Men det kan ju vara ett sammanträffande.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-01-17 22:14

Det där stämde inte. Det hackar när jag har sidor uppe som har en massa pop-upfönster som håller på som irriterande flugor.
:x

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-01-17 23:05

Det är därför man har en dedicerad dator för musiken. En dator som man kan styra med lämpligt, trådlöst, verktyg i handen (läs: någon i-pryl)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2020-01-17 23:06

Använd reklamblockerare då.
Borde väl finnas för din webläsare.

Jag kör Chrome (MacOS) och har tillägg Ublock Origin, funkar kalas.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-01-17 23:10

Varför krångla?

NAS+Streamer+Kontrollgrej

Done. Smidigare, låter bättre, ...

(kontrollgrej = iPad, telefon,...)
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Streamer eller kabel?

Inläggav ottovonkopp » 2020-01-18 00:50

hcl skrev:Varför krångla?

Japp, skaffa en Squeezebox och lev ett bättre liv. Har kört med det i 14 år nu och det blir bara bättre och bättre.

https://www.tradera.com/search?q=Squeezebox

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-01-18 09:49

ottovonkopp skrev:

Japp, skaffa en Squeezebox och lev ett bättre liv. Har kört med det i 14 år nu och det blir bara bättre och bättre.

Just Squeezebox är kanske inte det smartaste att satsa på, dels för att de väl inte säljs längre och dels för att de kanske inte riktigt matchar Strmbrg:s förväntningar avs. ljudkvalitet? Jag tycker mig se en trend att allt fler, både musikentusiaster och tillverkare börjar inse att digitalt inte alls är så lätt som det initialt föreföll. Som alltid med hifi så bör man inte bara gå på vare sig det som skrivs upp på nätet eller på vad som enligt några mätningar är bäst utan dessutom lyssna själv. Hur man genom lyssning sållar agnarna från vetet är en annan fråga, men jag vill passa på att trycka på att om man syftar till att återge musik med sin anläggning så bör man försöka fokusera på hur just musiken återges...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-18 11:36

Nu har väl Strmbrg investerat i en flott DAC? Att då gå och köpa en streamer med allt inbyggt som ni verkar förslå känns lite sådär. Definitionen av vad som är en streamer verkar vara lite svävande, tror det framkom i en tidigare tråd. Om man bara vill fixa något trådlöst till sin redan befintliga DAC känns det onödigt att köpa ett helt paket för femsiffriga belopp.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-01-18 12:11

RogerGustavsson skrev:Nu har väl Strmbrg investerat i en flott DAC? Att då gå och köpa en streamer med allt inbyggt som ni verkar förslå känns lite sådär. Definitionen av vad som är en streamer verkar vara lite svävande, tror det framkom i en tidigare tråd. Om man bara vill fixa något trådlöst till sin redan befintliga DAC känns det onödigt att köpa ett helt paket för femsiffriga belopp.

Tja, en separat DAC kräver något som matar den och det är enligt min erfarenhet inte den bästa lösningen. Det är nog bara att antingen krångla och förhoppningsvis få ihop något som både fungerar bra och låter bra eller att bita ihop och göra om/"rätt".

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-01-18 12:24

Ja, jag kom alltså fram till att en längre sladd mellan knädatorn och mottagarlådan på "hifi-skåpet" var en vettig lösning.
Jag brukar försöka tänka som så att:

"Okay, jag har ett litet problem. I just det här fallet var det lilla problemet följande: Det ligger en stökig sladd tvärs över golvet från lyssningsfåtöljen till apparaterna. Eftersom jag är lite petig så distraherar sladden mitt ordningssinne. Och därmed så distraheras jag i min önskan att ägna mig år musiken.

Jag vill eliminera sladden.
Eller NEJ! INTE ALLS DET! Jag vill faktiskt eliminera DISTRAKTIONEN!
Så är det ju, när jag tänker efter! :D

Så vad är då en lämplig metod att uppnå syftet att eliminera den golv-ringlande sladd... NEJ! DISTRAKTIONEN dummer!
:D

Nu har vi ett antal alternativ, exempelvis:
1 Jag kan ju försöka strunta i att sladden ligger där och skräpar framför mig. Jag låter den bara ligga kvar där, skärper till mig och lyssnar vidare på musiken. Det blir ju - om det lyckas - en väldigt enkel och billig metod att lösa problemet med.
2 Jag ersätter sladden med någon form av trådlös förbindelse. Det blir förmodligen betydligt krångligare, både vad gäller att sondera och förstå utbud och teknik och därefter värdera de olika alternativen.
3 Jag skaffar en sladd som är såpass lång att jag kan dra den längs väggen, in i ett litet hål i bokhyllans sida och låta den titta ut mellan ett par böcker precis bredvid mig, på den sida där jag ändå inte går, och där det ju ändå redan står ett bord, som jag placerar knädatorn och kaffekoppen på.

BildL1020028
Senast redigerad av Strmbrg 2020-01-18 13:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-01-18 13:31

Det är ju knappast distraktion du vill eliminera om du kör ifrån en dator knät.
Både ljudmässigt över tid och distraktionsmässigt så är det en riktig koncentrationstjuv.
Personligen skulle jag aldrig rekommendera en dator för uppspelning ens fjärrstyrd. Som lagring så är det ju en helt annan sak.
Men däremot en padda som inte är inblandad i signalkedjan som styr din streamer kopplad direkt till din dac med korta kablar.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-01-18 13:37

RogerGustavsson skrev:Nu har väl Strmbrg investerat i en flott DAC? Att då gå och köpa en streamer med allt inbyggt som ni verkar förslå känns lite sådär. Definitionen av vad som är en streamer verkar vara lite svävande, tror det framkom i en tidigare tråd. Om man bara vill fixa något trådlöst till sin redan befintliga DAC känns det onödigt att köpa ett helt paket för femsiffriga belopp.

"Om man bara"?
Vill man jämföra olika lösningar så kommer kanske "om man bara" inte vara en lyckad inte vara en riktigt lyckad beskrivning. Tyvärr finns det ljudmässiga skillnader på allt möjligt och streamer lösningar är inget undantag. Vad som är onödigt eller inte är ju lite olika för olika personer men att hitta en väl fungerande lösning är ju inte så säkert att den hamnar på enbart fyrsiffriga belopp.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-01-18 13:41

Harryup skrev:Det är ju knappast distraktion du vill eliminera om du kör ifrån en dator knät.
Både ljudmässigt över tid och distraktionsmässigt så är det en riktig koncentrationstjuv.

/Harryup

Jepp! Det är en jäkla distraktion att ha datorn i närheten.
Där försöker jag öva mig på att inte hela tiden leta efter en bättre inspelning av den valda pianokonserten, eller vad jag nu vill lyssna på.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-01-18 13:44

Räcker ju med att något händer på skärmen även när man inte använder datorn så måste man kanske se på den.
Och dessutom om du testar mot lite olika streamers så kommer du att märka att den kanske inte ens ljudmässigt är att föredra.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-01-18 13:46

Harryup skrev:Räcker ju med att något händer på skärmen även när man inte använder datorn så måste man kanske se på den.
...

Jo, men jag slår igen locket på eländet såklart.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-01-18 13:59

Köp en streamer . :)

Du har redan förklarat att du blir distraherad av datorn. Byt ! :)

Jag skulle titta på en Naim eller Linn Akurate ds begagnad för kanske 10-12000:- Då kanske du inte behöver chord-dacen heller.
Senast redigerad av Tangband 2020-01-18 14:06, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-01-18 14:00

Tangband skrev:Köp en streamer . :)

Jag har inga pengar kvar, efter att ha slängt ut över sextio papp på en upsampler och en DAC...

:(

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-01-18 14:04

Strmbrg skrev:

Jag har inga pengar kvar, efter att ha slängt ut över sextio papp på en upsampler och en DAC...

Njut av det du redan har :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-01-18 14:06

Tangband skrev:
Strmbrg skrev:

Njut av det du redan har :)

Va-faan!? Men då har jag ju inget att störa mig på.
Vad ska jag då störa mig på?..

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-18 15:22

Har vi inte redan haft trådar om streamers? Vad blir det för skillnad om jag sitter med en PC, en iPad/iPhone eller en Android platta/mobil i knät och sköter strömmandet därifrån? Alla har förstås en skärm som kan distrahera och alla har väl en uppkoppling till Internet? Visst man kan undvika att öppna annan kommunikation än ljudströmmen och dess app/program. Var sitter streamer-funktionen i de kedjorna och på vilket sätt skiljer sig detta från att ha en grunka typ Melco, Sonos, Linn, Bluesound, Roon, B&W m.fl.? Strömmen går via Internet och styrningen sker från något som nämnts ovan men gör detta skillnad på vad som kommer fram till DAC eller ut från DAC? En del gör det trådlöst och andra kräver kabel, antingen USB eller nätverkskabel. Att kabel i regel ger en stabilare koppling brukar hävdas och stämmer med min egna erfarenhet.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2020-01-18 17:21

hcl skrev:
ottovonkopp skrev:

Just Squeezebox är kanske inte det smartaste att satsa på, dels för att de väl inte säljs längre och dels för att de kanske inte riktigt matchar Strmbrg:s förväntningar avs. ljudkvalitet? Jag tycker mig se en trend att allt fler, både musikentusiaster och tillverkare börjar inse att digitalt inte alls är så lätt som det initialt föreföll. Som alltid med hifi så bör man inte bara gå på vare sig det som skrivs upp på nätet eller på vad som enligt några mätningar är bäst utan dessutom lyssna själv. Hur man genom lyssning sållar agnarna från vetet är en annan fråga, men jag vill passa på att trycka på att om man syftar till att återge musik med sin anläggning så bör man försöka fokusera på hur just musiken återges...

En SB Touch har både coax och optiskt ut (och USB med ett litet hack för ännu högre upplösning). Digitalt ut är väll digitalt ut hoppas jag?

Mjukvaran uppdateras fortfarande. LMS 7.9.2 släpptes i veckan och de har börjar med 8 med bla bättre integration av Tidal, Spotify osv.

Vill man inte köpa en beg SB så är det enkelt att använda en Raspberry pi med ett digitalt ut kort.

Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-01-18 17:46

ottovonkopp skrev:En SB Touch har både coax och optiskt ut (och USB med ett litet hack för ännu högre upplösning). Digitalt ut är väl digitalt ut hoppas jag?

Mjukvaran uppdateras fortfarande. LMS 7.9.2 släpptes i veckan och de har börjar med 8 med bla bättre integration av Tidal, Spotify osv.

Vad för hack för att plocka ut högre upplösning på USB?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-01-18 18:04

RogerGustavsson skrev:Har vi inte redan haft trådar om streamers? Vad blir det för skillnad om jag sitter med en PC, en iPad/iPhone eller en Android platta/mobil i knät och sköter strömmandet därifrån? Alla har förstås en skärm som kan distrahera och alla har väl en uppkoppling till Internet? Visst man kan undvika att öppna annan kommunikation än ljudströmmen och dess app/program. Var sitter streamer-funktionen i de kedjorna och på vilket sätt skiljer sig detta från att ha en grunka typ Melco, Sonos, Linn, Bluesound, Roon, B&W m.fl.? Strömmen går via Internet och styrningen sker från något som nämnts ovan men gör detta skillnad på vad som kommer fram till DAC eller ut från DAC? En del gör det trådlöst och andra kräver kabel, antingen USB eller nätverkskabel. Att kabel i regel ger en stabilare koppling brukar hävdas och stämmer med min egna erfarenhet.

Vad använder du själv Roger?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Nästa

Återgå till Generellt om hifi