Accuphase E-203 tappar stereo med Oscilloskop på Tape Out

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Accuphase E-203 tappar stereo med Oscilloskop på Tape Out

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-01-17 14:28

Det är mycket nu. Trodde jag var "färdig" (nåja) med Huvudanläggningen men det visade sig att min Accuphase E-203 inte vill gå i stereo då jag har ett Philips PM 3233-oscilloskop inkopplat på Tape Out (har testat både 1 och 2). Är det i sin ordning? Finns det något jag kan hitta på för att det ska funka kanske?

Är det någon som vet om det går att få tag på en manual till Accuphase E-203 förresten?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3649
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Accuphase E-203 tappar stereo med Oscilloskop på Tape Ou

Inläggav juanth » 2020-03-06 01:59

Om du skaffar ett konto hos: https://www.hifiengine.com/manual_libra ... -203.shtml
Så kan du ladda ned manualen.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
gonkius
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: E-län

Re: Accuphase E-203 tappar stereo med Oscilloskop på Tape Ou

Inläggav gonkius » 2020-03-06 21:08

det-var-battre-forr skrev:Det är mycket nu. Trodde jag var "färdig" (nåja) med Huvudanläggningen men det visade sig att min Accuphase E-203 inte vill gå i stereo då jag har ett Philips PM 3233-oscilloskop inkopplat på Tape Out (har testat både 1 och 2). Är det i sin ordning? Finns det något jag kan hitta på för att det ska funka kanske?

Är det någon som vet om det går att få tag på en manual till Accuphase E-203 förresten?

Vad menar du med "inte vill gå i stereo"? Vad/hur kopplar du in och hur märker du det?
Maskinist på Holodeck 2

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Accuphase E-203 tappar stereo med Oscilloskop på Tape Ou

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-03-08 02:37

gonkius skrev:Vad menar du med "inte vill gå i stereo"? Vad/hur kopplar du in och hur märker du det?


Dålig uttryckt. "inte vill gå i stereo" betyder att det blir mono, helt enkelt. Det står ju i trådstarten hur det är kopplat?! Mycket märkligt. :|

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28071
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Accuphase E-203 tappar stereo med Oscilloskop på Tape Ou

Inläggav PerStromgren » 2020-03-08 12:40

Kopplar du oscilloscopet så att varje kanal på utgången av förstärkaren går en separat kanal oscilloscopet? Annars har du problemet där.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Accuphase E-203 tappar stereo med Oscilloskop på Tape Ou

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-03-27 21:17

PerStromgren skrev:Kopplar du oscilloscopet så att varje kanal på utgången av förstärkaren går en separat kanal oscilloscopet? Annars har du problemet där.


Förstår inte riktigt vad du menar? Det är RCA från Tape Ut -> En ingång på Oscilloskopet. Omkopplingarna där mellan kan jag fota om det behövs. Det har funkat fint på andra förstärkare med samma koppling.

Användarvisningsbild
Svempa
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Accuphase E-203 tappar stereo med Oscilloskop på Tape Ou

Inläggav Svempa » 2020-03-28 09:28

Signalen till tape out tas direkt från ingångsväljaren utan någon buffertförstärkare. Om du kopplar både höger och vänster kanal till en ingång på oscilloskopet så kortsluter du mellan kanalerna så det blir mono även i signalen som går vidare i förstärkaren. Att det fungerat på andra förstärkare som du testat beror nog på att de har haft buffertförstärkare till tape out eller åtminstone seriemotstånd på respektive kanal. Accuphasen har inget av det.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Accuphase E-203 tappar stereo med Oscilloskop på Tape Ou

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-04-02 15:11

Svempa skrev:Signalen till tape out tas direkt från ingångsväljaren utan någon buffertförstärkare. Om du kopplar både höger och vänster kanal till en ingång på oscilloskopet så kortsluter du mellan kanalerna så det blir mono även i signalen som går vidare i förstärkaren. Att det fungerat på andra förstärkare som du testat beror nog på att de har haft buffertförstärkare till tape out eller åtminstone seriemotstånd på respektive kanal. Accuphasen har inget av det.


Aha. Bra utrett där, tackar! Hur kan jag lösa det här då? Det här är Oscilloskopet:
Philips - 3233 Oscilloscope
https://www.allaboutcircuits.com/test-m ... ries-3233/

Användarvisningsbild
nasse
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2012-05-21
Ort: Stockholm

Re: Accuphase E-203 tappar stereo med Oscilloskop på Tape Ou

Inläggav nasse » 2020-04-02 15:20

Har du provat:

vänster kanal -> kanal A
höger kanal -> kanal B

?

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Accuphase E-203 tappar stereo med Oscilloskop på Tape Ou

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-04-11 23:22

nasse skrev:Har du provat:

vänster kanal -> kanal A
höger kanal -> kanal B

?


Nej. Jag har inte kablar för att testa det. För införskaffa det. Jag ska flytta vid månadsskiftet och stereogrejerna ligger lite på is just nu. Jag tar och testar det här då det ska riggas upp i nya bostaden sen.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster