Vad kan man göra och inte göra med ARC?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Vad kan man göra och inte göra med ARC?

Inläggav David_A » 2020-01-18 19:08

HDMI ARC är en smidig lösning som jag numera använder allt mera.
För tillfället styrs praktiskt taget allt i min anläggning från tvn via ARC -> biostärkare -> slutsteg(källa, volym, remote på/av)
Just smidigheten med en och samma fjärr känns trevligt, och lättanvänt för alla användare. Dessutom har ju dagens tv allt mera funktioner och appar, så det blir liksom naturligt att utgå ifrån den.
Men, som jag har detta kopplat nu måste ju också alla källor anslutas till tvn. Blir mycket kablar upp till tvn, och nu börjar det bli brist på HDMI anslutningar också.
Frågan är hur långt kan man komma med ARC 2019? Kan man använda biostärkaren endast som en HDMI kopplings hubb, och fortfarande styra ingångarna från tv gränssnittet i senaste versionerna? Jag vet att mera funktioner tillkommit genom åren, men hur långt framme är vi nu ?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vad kan man göra och inte göra med ARC?

Inläggav Harryup » 2020-01-18 19:17

ARC är fortfarande mycket förvirrande och fungerar olika bra med olika individer av förstärkare och TV apparater. Och förstås mellan olika modeller.
Även HDMI-kablar är olika bra på att hantera detta. Men när det fungerar bra så är det väldigt bekvämt. Men att koppla allt till TV skulle jag inte vilja göra. Men man kan ju koppla alla bildkällor till TV'n och alla 2-kanaliga ljudkällor till sin förstärkaren.
Senast redigerad av Harryup 2020-01-18 19:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Vad kan man göra och inte göra med ARC?

Inläggav David_A » 2020-01-18 19:37

Håller med om att det är förvirrande, men samtidigt smidigt när det blir en fjärr, inga växlingar. I mitt fall enbart källor med HDMI numera, inga optiska eller analoga.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vad kan man göra och inte göra med ARC?

Inläggav Harryup » 2020-01-18 19:54

En del billiga boxar vill överrösta andra källor. Även ATV kan ibland vara en sådan syndare.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Vad kan man göra och inte göra med ARC?

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-01-18 20:45

HDMI-ARC är tekniskt begränsad till samma bithastighet som S/PDIF. Nya/kommande HDMI-eARC kommer att lösa problemet.
Högupplösta surroundljudformat kommer alltså inte att överföras via ARC.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: Vad kan man göra och inte göra med ARC?

Inläggav xeizo » 2020-01-18 21:03

ARC är väldigt smidigt för mig, alla normala bildkällor utom IP-TV boxen är ju inbyggda i TV:n inklusive alla typer av streaming(kan tom strömma Tidal Masters till TV:n med Mconnect, så går det vidare digitalt till stereon) det räcker med att ARC skickar stereoljudet digitalt till hemmabioreceivern(Denon AVR-1713). Jag använder bara stereohögtalare, så det duger gott. Dolby Digital fungerar och det fungerar bra att ändra volym med TV-fjärren. IP-TV är kopplat direkt till receivern och en blu-ray spelare som aldrig används.

Min Chromecast är nu i ljudrummet, eftersom den inte behövs alls till TV:n, men även där klarar Mconnect att strömma Tidal direkt till receivern.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Vad kan man göra och inte göra med ARC?

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-01-18 21:07

Vilka slöfockar ni är! ;)
//Johan Lindroos


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster