Söka på skivmärke i Tidal?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Söka på skivmärke i Tidal?

Inläggav Strmbrg » 2020-01-19 11:52

Det verkar inte gå att söka på just skivmärke i Tidal.
Att söka på inspelningstekniker och diverse annat funkar, men att - som på Spotify - söka på sina favorit-skivmärken, det går icke.

Vet ni om det finns någon "omväg"?

Eftersom jag är närmast hopplös vad gäller kunskap och kännedom om alla dessa "saker" som man kan ladda ner och kanske abonnera på (Roon, Qobus, köra det ena över det andra i något tredje via ytterligare någon anonym förkortning typ "QWEGG-2.2"och allt vad det heter...), så behöver jag lite vägledning, och vad jag är ute efter är alltså helst detta:
1 Någon "applikation" som gör att jag kan söka på skivbolag i Tidal.
2 Någon annan streamingtjänst att ersätta Tidal med, som har bolagssökningsfunktion och minst samma kvalitet ljudmässigt.
3 Jag är inte intresserad av någon möjlighet att molnlagra mina favoritplattor, multirums- eller multianvändarfunktioner eller liknande. Det får gärna ingå, men jag vill inte betala extra för det.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Söka på skivmärke i Tidal?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-19 12:22

Vet inte hur det är med Qobuz, är ju inte nåbart utan trixs. https://www.qobuz.com/gb-en/close/se-sv
Jag kom åt tjänsten med en tunneltjänst. Verkar ha höjt priset och anger det i pund...
Harryup reggade sig när han var utanför Sveriges gränser eller hur det nu var.
Hur utbudet är på Qobuz vet jag inte men det kan kanske Harryup svara på?
Finns en tjänst med inriktning på klassisk musik, https://www.primephonic.com
Testade den, lite trist att bli inlåst på bara en genre.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Söka på skivmärke i Tidal?

Inläggav Strmbrg » 2020-01-19 12:38

RogerGustavsson skrev:Finns en tjänst med inriktning på klassisk musik, https://www.primephonic.com
Testade den, lite trist att bli inlåst på bara en genre.

Tack för tipset. Det verkar dock inte gå att söka på skivmärke.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Söka på skivmärke i Tidal?

Inläggav Harryup » 2020-01-19 12:55

Olika artister kan ju beroende på land ligga på olika lablar i olika länder. Kan tänka mig att det finns svårigheter, men möjligen finns det några begynnelsetecken att söka på.

Svårt att uttala mig om sortimentet men känns som att ingen har allt och priset motsvarar typ 2 CD i månaden så jag ser det som billigt oavsett om det kostar 250 eller 150:- per månad. Men vet att Qobuz sänker priserna i varje land successivt just nu. Och sen kommer ju Amazon som en värdig konkurrent också men tror de har CD-kvalitet som mest men många skivor. Jag spelar i princip uteslutande Qobuz av streamingtjänster.

Jag reggade mig på vårt engelska kontors adress. Men jag vet att många på Euphonia bara använt ett VPN och valt England och betalt med PayPal. Är nog bara att hitta en äkta adress som man vill bo på.


/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Söka på skivmärke i Tidal?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-19 13:53

Qobuz har även nedladdningar. Blev något billigare om man valde Tyskland i VPN, samma belopp fast i € istället för £.

qobuz.jpg
qobuz.jpg (151.06 KiB) Visad 2374 gånger

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Söka på skivmärke i Tidal?

Inläggav Harryup » 2020-01-19 14:32

Ja, men då blir allt på tyska ifs. Av bekvämlighet är det ju lite lättare med engelska även om jag kan tyska så kan inte alla det hemma.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Söka på skivmärke i Tidal?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-19 14:40

Det gick även att gå in på den franska sidan... Qobuz verkar vara en fransk tjänst. Undras vad som händer om man är registrerad på tysk/fransk sida och går in på den engelska? Det blir 20% om man tar ett engelskt abonnemang. Många tycker Tidal HiFi är dyrt... Qobuz är ju en hundring till i månaden men det går att betala årsvis också, något billigare om man laddar ner.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2020-01-19 14:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Söka på skivmärke i Tidal?

Inläggav Harryup » 2020-01-19 14:48

RogerGustavsson skrev:Det gick även att gå in på den franska sidan... Qobuz verkar vara en fransk tjänst. Undras vad som händer om man är registrerad på tysk/fransk sida och går in på den engelska? Det blir 20% om man tar ett engelskt abonnemang. Många tycker Tidal HiFi är dyrt... Qobuz är ju en hundring till i månaden men det går att betala årsvis också, något billigare.


Tror det finns flest språk att välja på den franska sidan och jag tror att man får det språk som abonnemanget är reggat på.
Ja, qobuz är fransk vilket skulle tala för att den knappast fungerar men den gör det iaf.
Jag tycker streamingtjänster är snorbilligt även om man har flera, jag köpte normalt en 5-10 cd i månaden och det är väsentligt mycket mer pengar.
Sen jag började med Tidal och Qobuz så har jag bara köpt några stycken. Vet inte riktigt varför man skall köpa high-res filer heller längre. Ett mobilabonnemang med oändlig surf så är man ju i hamn i alla lägen oavsett var man är i stort sett.

/Harryup

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Söka på skivmärke i Tidal?

Inläggav goat76 » 2020-01-19 15:59

Det skulle helt klart vara intressant att testa Qobuz, är det någon här som har hört något om en eventuell lansering i Sverige, hade känts lite smidigare på det sättet?

Om man tar ett abonnemang på Qobuz med VPN-tjänst, tvingas man då vara inloggad genom den varje gång man använder tjänsten eller räcker det med att regga sig på det sättet?

Jag tycker annars att Tidal fungerar alldeles utmärkt förutom den väldigt känsliga sökmotorn som gör att man tvingas stava i stort sett 100% korrekt för att hitta något, den ger som inga tänkbara alternativ om man inte skriver sökfrasen ordagrant. En annan irriterande grej är att sökresultaten är viktade åt det mer populära hållet vilket gör att när man letar ett mindre känt band och faktiskt skriver deras namn exakt som de heter så kan det hamna långt ner på resultatlistan trots att de är det enda bandet som heter just så. Testade precis att söka på ett mindre band ordagrant och de hamnade först som nionde resultat trots att inget av de andra banden har ens i närheten samma namn. Konstigt.

Har Qobuz bättre sökmotor?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Söka på skivmärke i Tidal?

Inläggav Harryup » 2020-01-19 16:07

Man behöver bara VPN för att regga sig.

Kör både Tidal och Qobuz genom Roon så de ser likadant ut.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Söka på skivmärke i Tidal?

Inläggav goat76 » 2020-01-19 16:13

Harryup skrev:Man behöver bara VPN för att regga sig.

Kör både Tidal och Qobuz genom Roon så de ser likadant ut.


Vad är styrkorna med Qobuz äver Tidal som du ser det, eller kompletterar dom varandra på ett liknande sätt?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Söka på skivmärke i Tidal?

Inläggav Strmbrg » 2020-01-19 17:23

Vad är VPN? (I hate all these ”tidsbesparande” förkortningar...)
Förr köpte man ju några CD i månaden, för ett antal hundralappar.
Jag tror att det är jämförandet som framkallar för-dyrt-känslan. 99kr, 199kr, 249kr...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Söka på skivmärke i Tidal?

Inläggav goat76 » 2020-01-19 17:31

Du kan säkert gå in på din internet-leverantörs hemsida och titta om de erbjuder en VPN-tjänst, kanske gratis.
När man använder VPN så sybs det inte vilket geografiskt område du befinner dig i, kort sagt är det en anonymitets-funktion.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Söka på skivmärke i Tidal?

Inläggav Harryup » 2020-01-19 20:19

goat76 skrev:
Harryup skrev:Man behöver bara VPN för att regga sig.

Kör både Tidal och Qobuz genom Roon så de ser likadant ut.


Vad är styrkorna med Qobuz äver Tidal som du ser det, eller kompletterar dom varandra på ett liknande sätt?


Qobuz har 24/96, 24/192, 24/44, och möjligen några mer format som är lite mer högupplösta än 16/44. Om det nu är för att det är högupplöst eller för att det faktiskt är bättre en del mastringar så låter det i regel bättre om Qubuz än Tidal tycker jag. Sen uppfattar jag det också som att Qobuz satsar lite mer på akustiska inspelningar. Så jag ser det som att dom kompletterar varandra, fast det kanske egentligen räcker med bara Qobuz beroende på musiksmak.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Söka på skivmärke i Tidal?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-19 20:27

Om man ligger åt jazz och klassikerhållet. Är då Qobuz ett bra val? Den breda fåran med pop/rock är jag mindre intresserad av. Å andra sidan kanske man går miste om en del skandinavisk musik?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Söka på skivmärke i Tidal?

Inläggav goat76 » 2020-01-19 20:46

RogerGustavsson skrev:Om man ligger åt jazz och klassikerhållet. Är då Qobuz ett bra val? Den breda fåran med pop/rock är jag mindre intresserad av. Å andra sidan kanske man går miste om en del skandinavisk musik?


Det där med genre och var tjänsten har sitt geografiska ursprung är nog helt klart viktigt att tänka på.
Jag funderar på om det kanske finns en viss risk att Qobuz inte har så många relativt små amerikanska band som jag oftast lyssnar på? Jag måste nog undersöka det. :)

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Söka på skivmärke i Tidal?

Inläggav Ted_B » 2020-01-19 21:20

goat76 skrev:Jag tycker annars att Tidal fungerar alldeles utmärkt förutom den väldigt känsliga sökmotorn som gör att man tvingas stava i stort sett 100% korrekt för att hitta något, den ger som inga tänkbara alternativ om man inte skriver sökfrasen ordagrant. En annan irriterande grej är att sökresultaten är viktade åt det mer populära hållet vilket gör att när man letar ett mindre känt band och faktiskt skriver deras namn exakt som de heter så kan det hamna långt ner på resultatlistan trots att de är det enda bandet som heter just så. Testade precis att söka på ett mindre band ordagrant och de hamnade först som nionde resultat trots att inget av de andra banden har ens i närheten samma namn. Konstigt.


Just det är väldigt irriterande med Tidal.
Konstigt att inte sökmotorn utvecklas varteftersom tiden går.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Söka på skivmärke i Tidal?

Inläggav Harryup » 2020-01-19 22:03

RogerGustavsson skrev:Om man ligger åt jazz och klassikerhållet. Är då Qobuz ett bra val? Den breda fåran med pop/rock är jag mindre intresserad av. Å andra sidan kanske man går miste om en del skandinavisk musik?


Ja det tror jag är en riktigt jämförelse. Har ibland spelat lite ECM och inte hittat alla skivor på Qobuz t.ex. men jazz generellt finns det mycket av.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Söka på skivmärke i Tidal?

Inläggav Strmbrg » 2020-01-19 22:11

Jag har insett att jag får använda mina favoritbolags egna hemsidor och söka efter musik den vägen istället.
(Sedan söker man i Tidal på verk/dirigent/solist eller nåt och hittar förhoppningsvis plattan den vägen)
Lite omständligare förvisso, men tid har jag rätt gott om.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster